Протести проти капітуляції та перемога «Приватбанку»: тематичний моніторинг новин «UA: Першого» за 14–19 жовтня

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

14 жовтня (понеділок)

Цього дня в Україні відбувалися і святкування Дня захисника, і численні протестні акції. «UA: Перший», як і всі інші телеканали, робив повноцінний репортаж про ходу й віче «Ні капітуляції!» в Києві. Так само повноцінним репортажем суспільний мовник висвітлював і марш на честь 77-ї річниці створення Української повстанської армії. Про це повідомляли всі телеканали, але не всі робили про це повноцінні репортажі.

Про те, що протестні акції «Ні капітуляції!» відбувалися не лише в Києві, але й у багатьох інших регіонах, повідомляли цього дня не всі канали. «UA: Перший» зробив репортажі зі Львова, Миколаєва, Дніпра і Харкова, «1+1» — зі Львова, Дніпра і Харкова, канал ICTV коротко розповів про акцію в Дніпрі, 5 канал — про акції в Дніпрі й Харкові. Не розповідали про ці акції взагалі «Інтер» та «Україна». Загалом суспільний мовник дав своїм глядачам повнішу картину протестів, ніж усі його конкуренти.

Про те, що цієї доби окупаційні війська сім разів порушували режим тиші на Донбасі, повідомляли в понеділок лише «UA: Перший», СТБ й ICTV. Традиційно лише повідомлення суспільного мовника було зроблено з коректним посиланням на джерело інформації.

«UA: Перший», «Інтер» і СТБ робили репортажі з Харкова, де відкрили монумент захисникам України, канал «Україна» робив про це коротке повідомлення. Інші канали про це не повідомляли.

Усі канали цього дня розповідали про акцію протесту під МЗС і під посольством Італії в Києві, де учасники вимагали звільнення українського нацгвардійця Віталія Марківа, неправомірно засудженого італійським судом за начебто вбивство італійського кореспондента на Донбасі. «UA: Перший» робив про цю подію повноцінний репортаж.

Не повідомляв «UA: Перший» дві новини, які, на мою думку, заслуговували на увагу: речник президента РФ Дмитро Пєсков відповів на пропозицію президента Зеленського обговорити в нормандському форматі анексію Росією Криму, що це закрите питання для будь-яких форматів переговорів. Хоч нічого несподіваного, але ж симптоматична заява в одному з ключових для України питань. І ще була одна надзвичайна пригода — в Києві в автоаварії зі «швидкою» загинуло двоє людей, п’ятеро були поранені. Про обидві ці події розповідав у понеділок лише канал «1+1».

Інформаційна картина дня 14 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

15 жовтня (вівторок)

У вівторок на фронті внаслідок ворожих обстрілів загинуло двоє українських військових, а ще одного було поранено. «UA: Перший» повідомляв про це, як і більшість телеканалів (чомусь про це не повідомляли канали «1+1» і «Україна»). Про те, що ворог уже другу добу обстрілював у тому числі й ділянку розведення військ у Золотому, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ й ICTV. Про те, що цього дня тристороння контактна група в Мінську не змогла домовитися щодо нової дати розведення військ у Петрівському й Золотому, повідомляли всі канали, крім «України». Найдокладніше — прямим ввімкненням кореспондента з Мінська — про це розповідали на каналі «1+1», «UA: Перший» робив про це лише коротке повідомлення.

Натомість суспільний мовник дуже докладно розповідав цього дня про те, що в Лондоні український «Приватбанк» в апеляційному суді переміг колишніх власників банку Ігоря Коломойського та Геннадія Боголюбова, які намагалися розблокувати свої заарештовані на Заході гроші, оскаржуючи законність розгляду своєї справи саме в Лондоні. «UA: Перший» робив пряме ввімкнення з Лондона й доволі докладно пояснив складну суть цієї події. З конкурентів цю дуже важливу, на мою думку, новину у вівторок згадував у своєму випуску лише 5 канал, і ще про це повідомляв канал «Україна», але неоперативно лише наступного дня. Решта каналів цю новину взагалі проігнорувала.

Лише «UA: Перший» та «Інтер» робили цього дня репортажі про те, що в Харкові страйкували працівники тепломереж, вимагаючи виплат затриманих зарплат. Вважаю цю тему важливою, особливо ж напередодні початку опалювального сезону. Інші телеканали цю подію не помітили.

«UA: Перший», СТБ й «Україна» повідомляли цього дня про автоаварію на Миколаївщині, де внаслідок зіткнення двох легковиків загинуло четверо людей, п’ятеро були поранені. Найдокладніше про це повідомляв канал «Україна», який зробив репортаж із місця події. Суспільний мовник робив про цю пригоду коротке повідомлення.

Лише «UA: Перший» продовжив відстежувати розвитки подій в іншій надзвичайній пригоді — цього дня суд залишив ще на два місяці під арештом власника одеського готелю «Токіо-Стар», у якому внаслідок пожежі в серпні цього року загинуло дев’ятеро людей.

У Києві на Софійській площі цього дня проходила акція з нагадування про в’язнів Кремля. Про це розповідали всі канали, крім «Інтера» та «України». «UA: Перший» зробив про це коротке повідомлення, натомість конкуренти робили про це повноцінні репортажі.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що колишній політв’язень Кремля Олег Сенцов презентував у Києві свою збірку автобіографічних оповідань «Маркетер».

І були цього дня три події, про які суспільний мовник не повідомляв. Офіс президента цього дня пікетували малі та середні підприємці, вимагаючи від президента ветувати новий закон, який передбачає обов’язкове користування касовими апаратами. Про це повідомляли канали ICTV й «Україна». Організація об’єднаних націй визнала, що Росія порушує Женевські конвенції, штучно змінюючи демографію окупованого Криму. Про це повідомляв 5 канал. І ще цього дня кримчанам Володимиру Дудці й Олексію Бесарабову, засудженим у Росії до 14 років ув'язнення за сфабрикованим звинуваченням, суд країни-окупанта відмовив в апеляції. Про це повідомляв телеканал «Україна».

Інформаційна картина дня 15 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

16 жовтня (середа)

У середу лише «UA: Перший», «Інтер», ICTV та 5 канал повідомляли про 14 ворожих обстрілів на фронті. Про те, що напередодні від кулі снайпера загинула Ярослава Никоненко, донька загиблого у 2015 році бійця батальйону «Айдар» Сергія Никоненка, повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ й ICTV. Найдокладніше про Ярославу й родину загиблих героїв розповідав цього дня канал «1+1».

Лише «UA: Перший» і 5 канал розповідали цього дня про те, що Харківська міська рада підтримала впровадження «формули Штайнмаєра», попри акцію протесту під радою.

Цього дня суспільний мовник, як і більшість телеканалів (крім «Інтера» і 5 каналу) робив матеріал про те, що Верховна Рада вирішила позбавляти народних депутатів зарплати за прогули. І повідомляв, як і більшість телеканалів (крім СТБ й «України»), про те, що парламент у другому читанні ухвалив президентський законопроєкт про судову реформу.

«UA: Перший» цього дня єдиний перевірив виконання обіцянки міської влади Дрогобича надати до 15 жовтня житло сім’ям загиблих під час обвалення будинку. Кореспонденти суспільного мовника з’ясували, що жодна із сімей загиблих житла до обіцяного строку не отримала.

Не повідомляв цього дня суспільний мовник про акцію протесту торговців ринку «Барабашово» в Харкові проти будівництва нової дороги замість частини ринку. Про це повідомляли канали «Інтер», СТБ і ICTV.

Інформаційна картина дня 16 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

17 жовтня (четвер)

Цього дня всі канали, і «UA: Перший» у тім числі, повідомляли про те, що детективи Національного антикорупційного бюро затримали колишнього заступника секретаря РНБО Олега Гладковського за підозрою у зловживанні службовим становищем. Матеріал суспільного мовника про це був найбільш достовірним і з найбільш якісним бекґраундом.

Про те, що колишній міністерці юстиції в уряді Януковича Олені Лукаш Генпрокуратура змінила підозру, повідомляли в четвер лише «UA: Перший» і 5 канал.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що Європейський Союз закликав Україну відкласти запровадження президентського закону про судову реформу до висновків Венеційської комісії, оскільки положення закону, що стосуються Верховного Суду, не відповідають європейським стандартам і можуть підірвати незалежність української судової системи.

Усі канали повідомляли в четвер про те, що Верховна Рада ухвалила закон про захист та винагороду викривачам корупції. На відміну від конкурентів, «UA: Перший» наводить експертну оцінку норми закону про можливість анонімного повідомлення про факти корупції, що викликала найбільші суперечки. Крім того, суспільний мовник єдиний із-поміж каналів навів широкий бекґраунд, якою є світова практика в цьому питанні.

Про 14 ворожих обстрілів на фронті повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1» і 5 канал.

І було дві, на мій погляд, важливих чи принаймні симптоматичних новини, про які суспільний мовник не повідомляв цього дня. Європейський суд із прав людини вирішив, що український закон про люстрацію порушує права людини у справі за позовом п'ятьох люстрованих українських чиновників. Про це повідомляв телеканал «Інтер». І ще цього дня Апеляційний суд Києва залишив чинним рішення про відшкодування заступнику глави АП часів Януковича Андрію Портнову майже семи мільйонів гривень за «шкоду, завдану його репутації». Йшлося про санкції Канади проти Портнова. Про це повідомляв цього дня лише 5 канал.

Інформаційна картина дня 17 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

18 жовтня (п’ятниця)

У п’ятницю всі канали розповідали про те, що Верховна Рада ухвалила бюджет наступного року в першому читанні. Матеріал про це на «UA: Першому» був найбільш збалансований.

Усі канали, крім ICTV, повідомляли цього дня про те, що НАБУ повідомило Олегу Гладковському про підозру.

Лише «UA: Перший» та СТБ повідомляли в п’ятницю, що апеляційний суд залишив під вартою ексдепутата Сергія Пашинського.

Лише суспільний мовник повідомляв про те, що Прилуцька міськрада попросила у президента ветувати закон, який регулює оптові ціни на сигарети, оскільки після ухвалення цього документа Радою компанія «British American Tobacco» зупинила роботу Прилуцької тютюнової фабрики. Вважаю цю новину важливою, оскільки йдеться про одного з найбільших платників податків не лише до міського бюджету міста Прилуки, але й до державного бюджету України. Крім того, рішення такого значного західного інвестора матиме серйозний вплив на інвестиційну привабливість України.

Про 12 обстрілів на фронті повідомляли цього дня «UA: Перший» і 5 канал, але обидва канали не повідомляли про те, що в ранковому зведенні штабу Об’єднаних сил йшлося про двох поранених напередодні бійців, які підірвалися на мінах. Про це повідомляли канали СТБ й ICTV.

Лише «UA: Перший», СТБ і 5 канал повідомляли про те, що в Миргороді цього дня поховали Ярославу Никоненко, яка загинула на фронті від кулі снайпера три дні тому.

І лише «UA: Перший» продовжував відстежувати розвитки подій щодо обвалення житлового будинку у Дрогобичі Львівської області. Цього дня суспільний мовник повідомляв про те, що було названо попередню причину обвалення — цегла, з якої був збудований цей будинок, була крихка й невідповідної марки. Крім того, суспільний мовник повідомив із посиланням на заступника голови Львівської ОДА, що компенсації жителі будинку отримають не раніше початку наступного року.

Але не відстежив «UA: Перший» розвитку в іншій драматичній події — цього дня в Одесі суд оголосив вирок — дев'ять років за ґратами — капітану затонулого судна «Іволга». В цій морській катастрофі, яка сталася в жовтні 2015 року, загинуло двадцятеро пасажирів судна. Про вирок суду цього дня повідомляли лише канали «1+1» і 5 канал.

Інформаційна картина дня 18 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

19 жовтня (субота)

Цього дня важливих подій, що визначають інформаційну картину дня, було небагато.

«UA: Перший», як і всі інші телеканали, повідомляв про те, що Вищий антикорупційний суд обрав запобіжний захід затриманому напередодні детективами НАБУ Олегу Гладковському, — два місяці арешту або заставу в понад десять мільйонів грн.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли про те, що на фронті було поранено українського військового.

Не повідомляв суспільний мовник про те, що на Житомирщині вчителі перекрили міжнародну трасу Київ — Ковель, вимагаючи виплати зарплат, яких вони не отримують від літа. Про це повідомляли в суботу канали «1+1» та «Інтер».

Інформаційна картина дня 19 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus