Розлучення через суд: чому програма «Доброго ранку, країно!» продовжує виходити на «UA:Перший»

Про це написала Еліна Сардалова на сайті «Радіо Свобода».

Конфлікт між компанією «Ера медіа» та Національною суспільною телерадіокомпанією України триває. «Ера» звинувачує НСТУ в обмеженні свободи слова та цензурі, «Суспільне», зі свого боку, закидає працівникам медіакомпанії порушення журналістських стандартів та маніпуляцію фактами.

Приводом для конфлікту стала програма «Доброго ранку, країно!», яку виробляє «Ера». «Суспільне», за словами голови правління НСТУ Зураба Аласанії, не втручалося в редакційну політику передачі, проте неодноразово закликало її авторів не порушувати журналістські стандарти.

В червні НСТУ, за власною заявою, повідомило керівництво компанії про розірвання угоди про співпрацю. Проте «Ера» стверджує, що не отримувала листа з відповідним сповіщенням, а підставою для розриву співпраці нібито став ефір за участі українського опозиційного політика Юлії Тимошенко.

Тоді ж, у червні, керівництво компанії звернулось до суду. Так почалася низка судових суперечок.

Доки не закінчили розгляд апеляцій на рішення судів, що дозволяють НСТУ припинити трансляцію програми «Доброго ранку, країно!», телепроект продовжує виходити.

10 серпня мало відбутися підготовче засідання по одній зі справ: позову «Ери» в Господарському суді про визнання договору подовженим. Однак представники компанії не з’явилися на суд, надіславши клопотання про перенесення засідання.

Підставою стало те, що представник компанії був у відпустці. Зі свого боку представники НСТУ, зокрема голова юридичного департаменту компанії Максим Дорофеєв, заперечили обґрунтованість позову і представили суду свої аргументи. Засідання перенесли на 29 серпня.

Цензура чи зловживання правом?

«Суспільне» зібрало думки юристів щодо ситуації, яка склалася навколо його протистояння з «Ерою», та опублікувало їх в себе на сайті. Згідно з публікацією, опитані правники вбачають в діяльності «Ери» зловживання правосуддям.

«Подаючи численні позови, штучно обираючи підсудність, «Ера медіа» очевидно зловживає своїм правом на звернення до суду на шкоду основного принципу договірних відносин – свободи договору», – цитує «Суспільне» думку Віри Михайленко, адвоката та національного тренера Ради Європи.

До зловживання процесуальними правами за цивільно-правовим та господарським кодексами входять, поміж іншого, подання позовів до одного й того самого відповідача з тим самим предметом спору або ж подання кількох аналогічних позовів, а також безпідставне залучення сторонніх людей як відповідачів для зміни підсудності.

В самій позовній заяві сторона позивача має підтвердити, що не подавала схожих позовів до цього відповідача.

Натомість «Ера» запевняє, що обстоює свободу слова та захищається від цензури з боку керівництва НСТУ. Власник «Ери медіа», позафракційний депутат Верховної Ради та колишній член Партії регіонів Андрій Деркач на запит «Детектор медіа»прокоментував конфлікт із «Суспільним».

«Мені, як представнику суспільства, шкода, що Україна втратила можливість створити якісне суспільне мовлення. Імена сьогоднішніх топ-менеджерів «UA:Перший» – цензура, корупція та непрофесіоналізм», – заявив власник «Ери».

На його думку, правління НСТУ тисне на журналістів і тим самим порушує закон. Однак правову оцінку ситуації Деркач залишив за юристами.

Джерело: Еліна Сардалова для «Радіо Свобода»

comments powered by Disqus