Смертельний обстріл під час «перемир’я», зрив ворожої «інспекції» українських позицій і незрозуміло про що домовленості Єрмака з Козаком

У моніторингу оцінюється, наскільки повно і за стандартами інформаційної журналістики подає основний телеканал Суспільного мовника «UA: Перший» інформаційну картину дня в підсумкових випусках новин о 21:00. Оцінюється висвітлення найважливіших подій в Україні і тих закордонних подій, які прямо стосуються України. Оцінка дається у порівнянні з основними конкурентами  найбільшими загальнонаціональними комерційними телеканалами («1+1», «Інтер», СТБ, ICTV й «Україна) й одним інформаційним (5 канал). Більше про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої його подачі в 2019 році.

7 вересня (понеділок)

У понеділок усі канали давали інформацію, що напередодні на фронті внаслідок ворожого обстрілу загинув український військовий, ще одного військового було поранено. «UA: Перший» коротко подавав цю новину ще напередодні в недільному випуску, цього дня давав більш розгорнуту інформацію. Крім іншого, суспільний мовник наводив коментар військового експерта. Лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ повідомляли, що цього дня окупанти обстріляли із протитанкового гранатомета Кам’янку на Донеччині. Натомість суспільний мовник не повідомляв, що у шпиталі помер іще один український військовий, який напередодні підірвався на вибуховому пристрої. Про це в понеділок повідомляли «1+1», «Інтер», СТБ і ICTV.

«UА: Перший», як і всі інші, повідомляв про 2174 нових підтверджених хворих на коронавірусну хворобу. «UA: Перший», «Інтер», 5 канал і «Україна» нагадували своїм глядачам, що з цього дня почало діяти нове карантинне зонування, і пояснювали, в чому його сенс.

Майже всі канали повідомляли цього дня про протест студентів у Харкові через те, що охоронці парку жорстоко побили їхніх колег. «UA: Перший» не звернув уваги на цю новину.

І жоден із каналів не звернув уваги на важливу, з моєї точки зору, новину — українські євреї написали колективного листа до громадянського суспільства із закликом виступити проти проєкту меморіалу «Бабин Яр», який фінансується росіянами. Лист підписало чимало відомих людей, зокрема Йосип Зісельс, Семен Глузман, Віталій Портников, Борис Херсонський та інші.

У понеділок значну частину випусків новин телеканалів займала закордонна інформація, — останні події в Білорусі, Навальний вийшов із коми, потужний тайфун у Японії тощо, — яка не має прямого стосунку до України й не є предметом розгляду цього моніторингу, цим пояснюється загалом невелика кількість тем понеділка в моніторингу.

Інформаційна картина 7 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Пояснення до інфографіки: зелений колір — тема висвітлена повноцінно і якісно, краще або не гірше за конкурентів; жовтий колір — тема висвітлена, але неповно, або гірше за конкурентів; білий колір — тема у випуску не згадувалася; (!) — тему подавав лише «UA: Перший»; (?) — тему не подавав жодний з телеканалів.

Для збільшення зображення клікніть на нього

8 вересня (вівторок)

У вівторок «UA: Перший», як і всі інші телеканали, повідомляв, що колишній політв’язень Кремля Володимир Балух потрапив до реанімації після жорстокого побиття у столичному Гідропарку.

«UA: Перший», СТБ і ICTV повідомляли цього дня, що двоє військових підірвалися на міні. Повідомлення суспільного мовника, на відміну від конкурентів, було цілком достовірним.

«UA: Перший», як і всі інші телеканали, повідомляв цього дня, що двоє білоруських опозиціонерів Антон Родненков і Іван Кравцов виїхали в Україну.

Цього дня від коронавірусної хвороби протягом доби померла найбільша кількість людей в Україні від початку епідемії. Про це повідомляли і суспільний мовник, і «Інтер», СТБ і ICTV.

«UA: Перший», як і майже всі інші телеканали (крім «Інтера»), розповідали, що в Тернополі, віднесеному до «червоної» зони, поліція масово складає протоколи на директорів шкіл і дитсадків, які продовжили роботу з дозволу міської влади. Матеріал про це на Суспільному був найповнішим, крім того, журналісти «UA: Першого» взяли експертний коментар у юристки.

Лише суспільний мовник і СТБ розповідали цього дня про підземний страйк шахтарів чотирьох копалень Кривбасу, які вимагали підвищення зарплатні й покращення умов праці.

Лише «UA: Перший» робив цього дня репортаж із Банкової, де вимушені переселенці з окупованого Донбасу вимагали продовження житлових кредитних програм, гроші на які уряд забрав до антикоронавірусного фонду.

І, як і всі інші телеканали, «UA: Перший» повідомляв у вівторок про звіт поліції про результати перших ста днів роботи відеофіксації порушень правил дорожнього руху, зокрема про майже мільйон зафіксованих порушень ПДР.

Інформаційна картина 8 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

9 вересня (середа)

У середу «UA: Перший» і ще три телеканали («1+1», 5 канал і «Україна») повідомляли, що в Мінську Тристороння контактна група домовилася про спільне з окупантами та ОБСЄ інспектування українських позицій під Шумами. Цю інформацію двоє конкурентів подавали значно повніше за суспільного мовника. Зокрема, канал «1+1» в ефірі зв’язувався з головою української делегації в ТКГ Леонідом Кравчуком, а 5 канал подавав перші реакції на таке рішення — депутатки від «Європейської солідарності» Ірини Геращенко й ветерана війни на Донбасі Гліба Бабича (щоправда, недостовірні, взяті із фейсбук-сторінок). На мою думку, суспільний мовник мав приділити цій темі значно більше уваги, а не обмежуватися констатацією й цитуванням позиції Офісу президента, взятої з інтернет-сторінки.

Лише «UA: Перший» повідомляв, що на Івано-Франківщині цього дня прощалися з молодшим сержантом Тарасом Кубійовичем, убитим окупантами три дні тому.

Усі канали та UA: Перший» повідомляли цього дня про 2551 нових підтверджених хворих на коронавірусну хворобу. Лише «UA: Перший» розповідав, що в Тернополі поліція взялася штрафувати ресторани і торговельні центри за порушення карантину. І лише він повідомив, що Тернопільська міськрада подала позов проти Кабміну, щоб визнати карантинні обмеження незаконними.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня, що суд обрав трьох основних присяжних у справі про вбивство Павла Шеремета і що двом із них захист підозрюваних заявляв відвід, але суд цей відвід не задовольнив.

Що Володимир Балух залишається в тяжкому стані, повідомляли цього дня «UA: Перший», «Інтер», ICTV й «Україна».

Не повідомляв суспільний мовник про акцію протесту батьків у Чернівцях із вимогами дозволити роботу шкіл та дитсадків. Про це розповідали своїм глядачам «Інтер» і 5 канал.

І було ще дві важливих, на мою думку, новини, про які не повідомляли цього дня ні «UA: Перший», ні будь-хто з його конкурентів. Суд зобов’язав СБУ розслідувати можливу державну зраду керівника Офісу президента Андрія Єрмака щодо зриву спецоперації із захоплення «вагнерівців». І цього ж дня Верховний Суд зупинив стягнення майже 10 мільярдів гривень із «Приватбанку» на користь офшорів братів Суркісів. А це якраз суспільно важлива тема, яку саме суспільний мовник повинен був би обов’язково тримати під контролем, на відміну від своїх комерційних конкурентів — олігархічних телеканалів.

Інформаційна картина 9 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

10 вересня (четвер)

У четвер «UA: Перший», як і майже всі конкуренти (крім СТБ), повідомляв про ворожий обстріл українських позицій під Шумами, де саме мала відбутися домовлена Тристоронньою контактною групою інспекція за участю окупантів. І так само, як і майже всі конкуренти (крім СТБ), повідомляв про скасування цієї інспекції нібито через нові вимоги Росії та її бойовиків. Крім того, лише «UA: Перший» цього дня повідомляв про ще один ворожий обстріл у районі Золотого, де свого часу відбулося розведення військ.

Що в Києві відбувалася акція протесту проти поступок влади окупантам, повідомляли цього дня лише суспільний мовник, «1+1» і 5 канал. При цьому найповніше ці акції висвітлював 5 канал. Суспільний мовник не розповідав, що починалася акція під Офісом президента на Банковій, а зосередився лише на її продовженні в Кончі-Заспі під імовірною резиденцією президента. Що подібні акції пройшли в десяти обласних центрах, повідомляли лише «UA: Перший» і «1+1».

Цього дня всі телеканали повідомляли про чергових 2582 хворих на коронавірусну хворобу. «UA: Перший» і майже всі канали (крім «Інтера») розповідали, що Київ перейшов до «помаранчевої» карантинної зони. «UA: Перший», «1+1», «Інтер», СТБ й «Україна» повідомляли, що хасиди в Умані розгромили карантинні загорожі, встановлені біля могили цадика Нахмана.

Cуспільний мовник і 5 канал повідомляли, що екскерівника Офісу президента Андрія Богдана викликали на допит до Державного бюро розслідувань після того, як він дав інтерв’ю Дмитру Гордону. Можливо, це й не надзвичайно важлива, але доволі симптоматична новина, на мою думку.

«UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня, що Сполучені Штати Америки запровадили санкції проти народного депутата Андрія Деркача за спроби вплинути на майбутні вибори американського президента.

Не повідомляв суспільний мовник про заяву екссекретаря РНБО Олександра Турчинова й ексгенпрокурора Юрія Луценка, що влада намагається знищити всі документи, які підтверджують спецоперацію із затримання «вагнерівців». Про це в четвер розповідали «1+1» і 5 канал. Тема, яку суспільний мовник мав би відстежувати.

Не поставив суспільний мовник і фінальну крапку в тривалій історії, початок якої канал висвітлював — цього дня з одеського пляжу прибрали затонулий танкер «Делфі». Про це повідомляли майже всі конкуренти, крім ICTV.

«UA: Перший» не повідомляв, що білоруські прикордонники, попри всі норми міжнародного права, влаштували огляд особистої автівки українського посла в Білорусі Ігоря Кизима. Про це повідомляв лише канал «Інтер».

І ще одна новина, яку не давав ні суспільний мовник, ні інші телеканали: цього дня генеральна прокурорка Ірина Венедиктова призначила своїм заступником Максима Якубовського, колишнього соратника Віктора Медведчука. На мою думку, саме суспільний мовник повинен звертати увагу на якість кадрової політики будь-якої влади, особливо коли йдеться про ключові посади в правоохоронних відомствах.

Інформаційна картина 10 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

11 вересня (п’ятниця)

У п’ятницю «UA: Перший», як і всі інші канали, повідомляв про масштабну аварію чотирьох автівок під Києвом, у якій загинуло і травмувалося багато людей (скільки точно — з перегляду телеканалів встановити неможливо, бо доволі традиційно всі вони наводять різні дані: чи то 5, чи то 6 загиблих, і від 15 до 20 поранених). На «1+1» подія була висвітлена набагато повніше, як у репортажі з місця аварії, так і в прямому ввімкненні з лікарні. І цього ж дня майже всі канали (крім «України») розповідали, що курсантки Української військово-медичної академії, які втратили ноги через наїзд автівки під кермуванням нетверезого майора, вирішили не вимагати з винуватця компенсації.

«UA: Перший», як і «1+1», ICTV й «Україна», повідомляв цього дня, що вперше від початку епідемії кількість підтверджених за добу нових хворих перетнула позначку в 3 тисячі людей.

Усі канали, крім СТБ, повідомляли, що в Берліні тривала зустріч політичних радників у Нормандському форматі. З моєї точки зору, попри те, що на час ефірів новин на каналах про підсумки цих переговорів ще не було нічого відомо, тема була настільки суспільно важливою і чутливою (особливо ж після історії з «інспектуванням» українських позицій під Шумами), що суспільний мовник мав би приділити їй значно більше уваги. «UA: Перший» же обмежився коротким усним повідомленням про цю подію. Натомість «1+1» робив пряме ввімкнення з Берліна, а 5 канал, крім коментаря керівника президентського офісу Андрія Єрмака, наводив також експертний прогноз аналітикині фонду «Демократичні ініціативи».

Цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ й ICTV звернули увагу на тему фінансової піраміди «B2B Jewelry», жертвами якої стали близько 600 тисяч українців. СБУ повідомила медіа, що організаторам піраміди оголосили про підозру в шахрайстві.

Лише «UA: Перший» у п’ятницю продовжив відстежувати стан здоров’я Володимира Балуха. Канал повідомляв, що колишнього бранця Кремля лікарі ввели в медикаментозну кому.

І лише суспільний мовник повідомляв цього дня, що в роботах виконувача обов'язків міністра освіти та науки Сергія Шкарлета комітет з етики Національного агентства з питань забезпечення якості освіти знайшов плагіат.

Не повідомляв «UA: Перший», що українське міністерство закордонних справ надіслало ноту своїм білоруським колегам із приводу огляду напередодні автівки українського посла білоруськими прикордонниками. Таким чином, вся ця історія залишилася невідомою для аудиторії суспільного мовника. А подавали цю новину в п’ятницю «1+1», 5 канал і «Україна».

Також не повідомляв суспільний мовник, що потерпілі у справах Майдану й більш як 20 організацій вимагають звільнення Максима Якубовського й Олега Татарова, першого звинувачують у зв’язках зі структурами Медведчука, а другого — у причетності до масових порушень прав людини під час Революції гідності. Повідомляв про це лише 5 канал.

І ще одна прикметна, як на мій погляд, новина, про яку не повідомляв «UA: Перший» цього дня: проти Петра Порошенка порушили 15 нових кримінальних справ. Про це повідомляв лише канал «Україна».

Інформаційна картина 11 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

12 вересня (субота)

У суботу всі канали повідомляли про підсумки переговорів політичних радників Нормандської четвірки в Берліні напередодні. При цьому лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал чітко артикулювали, що українська й російська сторони публічно повідомили про принципово різні підсумки. Інші канали задовольнилися версіями, озвученими президентом Володимиром Зеленським та главою його Офісу Андрієм Єрмаком. Суспільний мовник єдиний серед каналів подавав експертну оцінку підсумків цих переговорів.

Про більш як три тисячі нових хворих на коронавірусну хворобу і про рекордні 72 смерті від хвороби протягом доби повідомляли в суботу «UA: Перший», «Інтер», ICTV й Україна.

Лише «UA: Перший» і «1+1» відстежували в суботу тему аварії, яка сталася під Києвом напередодні, розповідали про стан поранених і що суд відправив водія вантажівки під арешт.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомили цього дня, що глава Чернігівської облдержадміністрації Андрій Прокопенко подав у відставку через неможливість впливати на формування списку кандидатів до обласної ради від правлячої партії «Слуга народу».

Лише суспільний мовник повідомляв, що вночі невідомі проникли на горище будинка журналіста-розслідувача програми «Схеми» Михайла Ткача, який раніше заявляв про прослуховування його помешкання.

І лише «UA: Перший» повідомляв цього дня, що режисер Ахтем Сеітаблаєв став лауреатом премії імені Василя Стуса.

Натомість суспільний мовник не повідомляв у суботу, що безпілотники ОБСЄ зафіксували, що окупанти на Донбасі облаштовують нові вогневі позиції і підтягують до лінії фронту танки, гаубиці й зенітно-ракетні комплекси. Про це повідомляли телеканали «1+1» і «Інтер».

І суспільний мовник, і його конкуренти не повідомляли, що захист нацгвардійця Віталія Марківа подав до апеляційного суду присяжних Мілану нові виправдальні докази у справі про загибель іноземних репортерів на Донбасі у травні 2014 року. Тема, яку і «UA: Перший», і дехто з його конкурентів раніше відстежували, хоч і несистемно.

Інформаційна картина 12 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), що була надана через проект «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації.  Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Фото: скріншот відео з сайту tv.suspilne.media

comments powered by Disqus