Антикарантинні протести і карантинне свято знань, реабілітація підслідних суддів і лісові пожежі на сході

У моніторингу оцінюється, наскільки повно і за стандартами інформаційної журналістики подає основний телеканал Суспільного мовника «UA: Перший» інформаційну картину дня у своїх підсумкових випусках новин о 21:00. Оцінюється висвітлення найважливіших подій в Україні й тих закордонних подій, які мають пряме відношення до України. Оцінка дається у порівнянні з основними конкурентами — найбільшими загальнонаціональними комерційними телеканалами («1+1», «Інтер», СТБ, ICTV та «Україна») й одним інформаційним (5 канал). Більше про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої його подачі в 2019 році.

31 серпня (понеділок)

Усі телеканали, крім «Інтера», повідомляли цього дня про реакції посадовців і політиків на висловлювання заступника голови української делегації у мінській групі Вітольда Фокіна про необхідність загальної амністії бойовикам і надання особливого статусу Донбасу. Найбільш повноцінно тему висвітлювали «UA: Перший», «1+1» і 5 канал.

Що 316 родичів загиблих пасажирів рейсу МН17 вимагатимуть компенсацій від Росії, а 76 із них хочуть виступати на суді, повідомляли в понеділок крім «UA: Першого» ще три канали. Найбільш повноцінно тему розкрили на «Україні», де було пряме ввімкнення з Гааги і сюжет з інтерв’ю родичів загиблих. Суспільний мовник обмежився усним повідомленням на цю тему.

Майже всі канали, крім СТБ й «України», повідомляли цього дня про нові докази невинуватості нацгвардійця Віталія Марківа, засудженого в Італії за вбивство італійського журналіста, які оприлюднило цього дня МВС. «UA: Перший» подавав інформацію докладніше за інші телеканали, зокрема з глибшим бекґраундом (оформленим в окремий сюжет). Крім того, деякі телеканали використали тему для піару міністра внутрішніх справ Арсена Авакова.

Лише «UA: Перший» повідомляв у понеділок, що окупанти в Криму провели обшуки в помешканнях і затримали чотирьох кримських татар. Загалом суспільний мовник краще за конкурентів висвітлює тему російських репресій проти кримських татар в окупованому Криму.

Що на фронті цього дня не було обстрілів, повідомляли лише «UA: Перший» та ICTV.

У понеділок «UA: Перший», як і всі інші канали, які розглядаються в цьому моніторингу, повідомляли, що партія «Слуга народу» на своєму позачерговому з’їзді визначилася з кандидатами на місцевих виборах. Суспільний мовник подавав інформацію про це коректно й безсторонньо, на відміну від більшості каналів («1+1», «Інтер», СТБ, ICTV і «Україна»), які використали тему для політичного піару владної партії, її окремих представників і президента Володимира Зеленського. Про партійний же з’їзд «Європейської солідарності», на якому партія так само визначалася зі своїми кандидатами, цього дня повідомляли лише «UA: Перший» (який намагається інформувати свою аудиторію про передвиборну активність усіх основних політичних гравців), 5 канал і «Україна». І тут суспільний мовник подавав інформацію за стандартами, на відміну від конкурентів, які зробили свої матеріали відверто позитивними щодо «ЄС» і її лідера Петра Порошенка.

«UA: Перший», як і більшість його конкурентів, наводив поточну статистику нових випадків захворювань на коронавірусну хворобу. Також повідомляв, що в Івано-Франківську, який потрапив до «червоної» карантинної зони, продовжили на два тижні шкільні канікули (про це ще згадував цього дня лише «Інтер») і що Івано-Франківська міськрада має намір скасувати через суд урядову постанову про «червону» карантинну зону (це також повідомляли «1+1», «Інтер», ICTV й «Україна»).

Суспільний мовник найповніше висвітлював акцію протесту проти карантинних обмежень в Івано-Франківську, але не повідомляв про подібну ж акцію в Коломиї (про що повідомляв цього дня «Інтер») і про протест батьків школярів проти закриття шкіл на карантин у Дубні на Рівненщині (про що повідомляли той же «Інтер», ICTV та «Україна»).

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня, що в одному з гаражів Люботина на Харківщині поліцейські знайшли три тонни зброї та боєзапасів. На мою думку, це важлива інформація, адже це дуже велика кількість нелегальної зброї, а тим більше, йшлося про гранати, гранатометні постріли й міни. Натомість канал не повідомляв, що на Житомирщині невідомі намагалися підірвати потяг із паливо-мастильними матеріалами (це повідомляв у понеділок «1+1»).

«UA: Перший» не повідомляв у понеділок, що дисциплінарна палата Міністерства юстиції притягла до дисциплінарної відповідальності експертів у справі про вбивство Павла Шеремета за експертизи, які є головним доказом прокуратури проти Юлії Кузьменко й Андрія Антоненка. Про це повідомляв цього дня лише 5 канал. На мою думку, суспільний мовник повинен ретельно відстежувати новини в цій резонансній і суперечливій справі.

Не повідомляв суспільний мовник, що 29 гірників шахти «Надія» на Львівщині залишаються під землею третю добу, вимагаючи виплати зарплатні (цю акцію відстежували в понеділок лише «1+1» і «Інтер»).

Також не повідомляв канал, що Сергія Стерненка перед засіданням суду в Одесі кілька невідомих намагалися облити якоюсь рідиною. Про це повідомляв 5 канал.

Як і всі решта каналів, «UA: Перший» у понеділок не повідомляв ще дві важливі, на мій погляд, новини: авіапідприємство «Антонов» виготовило перший транспортник Ан-178 без російських деталей (про це повідомив канал «Україна», але з триденним запізненням, лише в четвер); Верховний Суд відхилив касаційну скаргу Херсонської міськради, залишивши стару назву вулиці, яку міськрада намагалася перейменувати на честь Катерини Гандзюк.

З другого боку, я розумію, що цей день був багатим на події, тож центральному ньюзруму суспільного мовника цілком могло забракнути ресурсу й ефірного часу, щоби повідомити про всі.

Інформаційна картина 31 серпня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Пояснення до інфографіки: зелений колір — тема висвітлена повноцінно і якісно, краще або не гірше за конкурентів; жовтий колір — тема висвітлена, але неповно, або гірше за конкурентів; білий колір — тема у випуску не згадувалася; (!) — тему подавав лише «UA: Перший»; (?) — тему не подавав жоден із телеканалів.

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

1 вересня (вівторок)

Вівторок був менш насиченим подіями, ніж понеділок. Як і всі інші телеканали, «UA: Перший» цього дня розповідав своїм глядачам про перший день навчання у школах в умовах карантинних заходів. А от що студенти вимагали відставки тимчасового виконувача обов’язків міністра освіти Сергія Шкарлета, розповідав своїм глядачам лише суспільний мовник. Так само лише «UA: Перший» розповідав про протест працівників і власників нічних клубів, які вимагали в Кабміну скасування карантинних заборон.

Цього дня «UA: Перший», як і «1+1», «Інтер» і 5 канал, розповідав про виключення народного депутата Гео Лероса із фракції «Слуга народу» після того, як він розкритикував президента Зеленського із парламентської трибуни. Суспільний мовник, на відміну від конкурентів, подавав інформацію більш збалансовано, з повноцінними бекґраундами.

У вівторок лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли своїм глядачам, що Вища рада правосуддя відмовилася на клопотання Генпрокуратури відсторонити від роботи голову Окружного адмінсуду Києва Павла Вовка.

Цього дня «UA: Перший», єдиний із каналів, продовжив відстежувати підземний страйк шахтарів на Львівщині, які вже четверту добу відмовлялися підніматися на поверхню, вимагаючи заборговану зарплатню.

Не повідомляв «UA: Перший» про два ворожих обстріли на фронті (про це повідомляли «Інтер» і ICTV) і що на лінії фронту сталася пожежа з вибухами, було поранено одного рятувальника (про це повідомляв у вівторок лише 5 канал). Суспільний мовник (як, утім, і всі його конкуренти) не звернули цього дня уваги на оприлюднення даних ОБСЄ, яка за місяць «всеохопного перемир’я» зафіксувала на Донбасі більш як 800 порушень.

Інформаційна картина 1 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

2 вересня (середа)

У середу «UA: Перший», як і всі інші телеканали, повідомляв про велику пожежу на Харківщині, яка повністю знищила село Гороб’ївку на півтори сотні хат і охопила 500 гектарів лісу. Про це канал Суспільного повідомляв коротко, набагато докладнішими були у висвітленні події «1+1» і СТБ. «1+1» робив навіть пряме ввімкнення з місця події.

І ще про надзвичайні пригоди цього дня. «UA: Перший», єдиний із каналів, повідомляв про пожежу в недобудованій київській 35-поверхівці, але при цьому не повідомив про пожежу на Прикарпатті, де горіла свиноферма й загинуло близько тисячі свиней (про що повідомили цього дня «1+1» і СТБ). Як на мій погляд, новина з Прикарпаття була важливішою.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер», СТБ і ICTV повідомляли цього дня про найвищу кількість нових хворих на коронавірусну хворобу (2495) і найбільшу кількість померлих (51) за добу з початку епідемії.

Лише «UA: Перший» цього дня подавав у своїх новинах те, як у Харкові на запитання журналістів президент Зеленський бездоказово заперечував інформацію масмедіа, що у фонді боротьби з коронавірусною епідемією не залишилося грошей. До слова, більшість конкурентів цього дня навпаки піарили президента, розповідаючи, що той «зібрав термінову нараду» в зв’язку з пожежами на Харківщині.

Лише суспільний мовник і канал «Україна» розповідали у середу, що півтори тисячі власників машин на іноземній реєстрації вимагали під ВР зниження вартості розмитнення своїх автівок. Репортаж на «UA:Першому» про це був більш повним і збалансованим, ніж на «Україні».

«UA: Перший», ICTV і 5 канал повідомляли про ворожий гранатометний обстріл українських позицій під Мар’їнкою.

«UA: Перший» і 5 канал повідомляли про нові домовленості тристоронньої контактної групи в Мінську, зокрема щодо відкриття ще двох нових пунктів пропуску на Луганщині. На відміну від конкурентів, суспільний мовник зв’язався для цього з представником Донеччини в ТКГ Сергієм Гармашем.

На мій подив, «UA: Перший» не звернув уваги на новину щодо виведення Нацбанком з обігу 25-копійчаних монет і одногривневих купюр випуску до 2003 року. Ця новина точно була важливою для значної частини аудиторії суспільного мовника. З конкурентів її подавали в середу «1+1», СТБ і 5 канал.

І ще одну дуже важливу новину було пропущено ньюзрумом «UA: Першого»: цього дня суд задовольнив позов офшорних фірм братів Суркісів проти «Приватбанку» майже на 10 мільярдів гривень. За перебігом цього суду стежив у середу лише 5 канал.

Було ще дві новини, як на мій погляд, доволі важливих, на які не звернули уваги ні комерційні канали, ні суспільний мовник. Вища рада правосуддя цього дня не підтримала відсторонення одіозних суддів Окружного адмінсуду Києва. А в парламенті Італії цього дня показали першу частину української документальної стрічки про Марківа з доказами його невинуватості. Тема, яку суспільний мовник мав би відстежувати, адже розповідав про це в понеділок.

Інформаційна картина 2 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

3 вересня (четвер)

У четвер «UA: Перший», як і всі інші телеканали, докладно розповідав про дві потужні пожежі на Луганщині, під час гасіння яких загинув український військовий, а ще двоє зазнали опіків. Так само всі телеканали розповідали, що потужну лісову пожежу на Харківщині продовжують гасити. «UA: Перший», як і інші канали, повідомляв, що на Харківщині оголосили надзвичайну ситуацію регіонального рівня, а мешканцям знищеного пожежею села Гороб’ївка влада пообіцяла виплатити по 300 тисяч гривень.

У Києві цього дня горіла квартира на 24-му поверсі багатоповерхівки, один чоловік загинув, а другий рятувався, стоячи на кондиціонері. Про це розповідали всі телеканали, а суспільний мовник чомусь оминув подію увагою (і тут мені не зрозуміла логіка відбору тем до випуску, — якщо порівнювати з повідомленням «UA: Першого» в середу про пожежу в порожній недобудові).

Цього дня «UA: Перший», як майже всі його конкуренти, повідомляв про 2430 нових хворих на коронавірусну хворобу і про найбільшу з початку епідемії кількість померлих від хвороби за добу (54 людини). І що Держкомісія оновила карантинне зонування, кількість «червоних» і «помаранчевих» зон зросла.

Лише суспільний мовник і 5 канал звернули цього дня увагу на новину, що Міністерство освіти і науки пропонувало призначити довічну стипендію батьку президента Олександру Зеленському, але згодом уряд зняв цю пропозицію.

Лише «UA: Перший» і ICTV повідомляли, що парламент у першому читанні проголосував за створення Бюро економічної безпеки, до якого би перейшли функції контролю за бізнесом, що нині розпорошені між силовими відомствами і часто використовуються для тиску на бізнеси.

І була велика кількість подій, які «UA: Перший» цього дня проігнорував, хоча, вважаю, без згадки про них інформаційна картина дня була неповною.

Печерський райсуд зобов’язав примусово стягнути майже 10 мільярдів гривень із державного «Приватбанку» на користь офшорів братів Суркісів (про це повідомляв лише 5 канал). Новина однозначно важлива для суспільства.

Нацрада позбавила радіостанцію Прямого каналу ліцензії на радіомовлення в шести містах (повідомляв також лише 5 канал). Новина, яка стосується не лише поточної політичної боротьби між чинною владою й попередньою, але й питань свободи слова. Не кажучи вже про саму безпрецедентність цього рішення. Суспільний мовник точно мав би докладно розповідати про це своїй аудиторії.

Не звернув «UA: Перший» уваги й на акцію протесту під Офісом президента проти рішення Вищої ради правосуддя, яка залишила на посадах одіозних суддів Окружного адмінсуду Києва. Про це також повідомляв лише 5 канал.

І залишив поза увагою масову перестрілку в кафе в місті Українці, внаслідок якої троє людей було поранено. Про це повідомляли в четвер «1+1» і 5 канал. Новина, важлива тим, що це відбувалося в публічному закладі, де могли бути поранені чи вбиті випадкові люди.

Продовження підземного протесту шахтарів на Львівщині, де в шахті залишалися 18 людей, цього дня відстежував лише телеканал «Україна».

Загалом у четвер суспільний мовник залишив поза увагою багато важливих тем дня, в тому числі й довготривалих.

Інформаційна картина 3 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

4 вересня (п’ятниця)

У п’ятницю «UA: Перший» давав багато новин, пов’язаних з епідемією коронавірусної хвороби. Зокрема, як і майже всі інші канали, повідомляв, що добова кількість нових виявлених хворих зросла до 2723 людей. І що коронавірусну хворобу діагностували в кількох хасидів-паломників в Умані (щоправда, суспільний мовник тут говорив про п’ятьох, а СТБ, ICTV й «Україна» — про шістьох хасидів, при цьому канали посилалися на одне й те саме джерело — міського голову Умані Олександра Цебрія). Крім того, також «UA: Перший» повідомляв, що на коронавірусну хворобу захворів почесний патріарх Православної церкви України Філарет. Ще про це повідомляли «1+1», ICTV і 5 канал.

Лише суспільний мовник повідомляв, що міськрада Івано-Франківська позвалася до Кабміну через внесення міста до «червоної» карантинної зони. І що міська влада Тернополя, яку віднесли також до «червоної» зони, відмовляється вводити карантинні обмеження. Це також повідомляли ICTV і 5 канал.

У п’ятницю «UA: Перший», «1+1», СТБ й «Україна» повідомляли про стан двох бійців ЗСУ, які напередодні зазнали значних опіків при гасінні пожежі на Луганщині. Також «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV й «Україна» продовжували цього дня відстежувати гасіння пожежі на Харківщині.

Лише суспільний мовник і «1+1» повідомляли цього дня, що Шевченківський суд обрав присяжних у справі про вбивство журналіста Павла Шеремета. «UA: Перший», на відміну від конкурентів, зробив також якісний бекґраундний сюжет про інститут присяжних в Україні, поки що маловідомий широкій аудиторії.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня, що в Новгороді-Сіверському керівники місцевого відділку поліції вчинили розбійний напад на будинок бізнесмена, вимагаючи в того грошей.

І лише суспільний мовник і «1+1» цього дня повідомляли про відкриття у Херсоні щорічного фестивалю «Гогольфест».

Не повідомляв «UA: Перший» кілька важливих тем дня. Зокрема, що в Запоріжжі закрили на карантин школу, ліцей і два дитсадки (про це повідомляли «1+1», СТБ і ICTV), а лабораторний центр Міністерства охорони здоров’я в столиці припинив тестувати на коронавірус приватних осіб через перевантаженість (про це повідомляв лише канал «Україна»). Не повідомляв канал про масштабну пожежу, яка сталася цього дня на сміттєзвалищі біля Полтави (про це повідомляв канал ICTV). Не відстежував суспільний мовник продовження теми попереднього дня — нардепа Гео Лероса викликали на допит до Державного бюро розслідувань (про це повідомив у п’ятницю лише 5 канал). І про новий витік нафти із затонулого в Одесі танкера «Делфі» (також повідомляв лише 5 канал).

Було ще дві важливих, на мою думку, новини цього дня, про які не повідомляли ні суспільний мовник, ні його конкуренти: Депутати владної фракції запропонували до розгляду ВР законопроєкт, за яким у день виборів можна проводити паралельне опитування громадської думки, — це спроба узаконити інструмент для політичних маніпуляцій. Цього ж дня ВР ухвалила в першому читанні проєкт змін до правил дорожнього руху, який регулює пересування на електросамокатах, гіроскутерах тощо. Новина, яка стосується не лише численних власників електротранспорту, але й водіїв і пішоходів, тобто майже всієї аудиторії суспільного мовника.

Інформаційна картина 4 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

5 вересня (субота)

У суботу «UA: Перший» і ICTV повідомляли про офіційний старт виборчої кампанії в Україні.

Суспільний мовник і всі інші канали, крім «1+1», повідомляли, що 43 українців, у тому числі п’ятого президента України Петра Порошенка, Росія внесла до санкційних списків.

Про знову більшу, ніж раніше, кількість виявлених інфікованих коронавірусом за добу (2836 людей) повідомляли цього дня всі телеканали.

Лише «UA: Перший» повідомляв про проліт над територією України вздовж окупованого Криму двох американських стратегічних бомбардувальників Б-52.

Не повідомляв суспільний мовник про нову масштабну лісову пожежу на Луганщині, про яку повідомляв канал «1+1». Також не повідомляв «UA: Перший», що 18-річний син кандидата в мери Кривого Рогу від «Слуги народу» збив на пішохідному переході 11-річного школяра. Про це також повідомляв лише канал «1+1». І не відстежував «UA: Перший» розвиток ситуації з підземним страйком шахтарів на Львівщині — цього дня вони тимчасово припинили протест і піднялися на поверхню, хоча їхню вимогу про виплату зарплати досі не було виконано. Про це повідомляв телеканал «Інтер».

І ще про дві події не повідомляв ані суспільний мовник, ані його конкуренти. Що ватажок терористів самоназваної «ДНР» Денис Пушилін «призначив» на понеділок обстріл українських позицій поблизу Горлівки і про реакції на це українських військових і Офісу президента України. І що окупанти цього дня обстрілювали з позиції ЗСУ під Авдіївкою.

Інформаційна картина 5 вересня у підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), що була надана через проект «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації.  Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Фото: скріншот відео з сайту tv.suspilne.media

comments powered by Disqus