osvita.mediasapiens.ua

НСТУ програла Euronews справу щодо виплати 10,6 млн євро боргу

5 квітня Київський апеляційний господарський суд залишив без задоволення апеляційну скаргу ПАТ НСТУ і залишив у силі рішення Господарського суду міста Києва від 17 жовтня 2016 року. Нагадаємо, Господарський суд міста Києва задовольнив позов Euronews до НТКУ, постановив стягнути з українського мовника 10 млн 591 тис. 224 євро (тобто 251 млн 76 тис. 179 грн) і 73 тис. 80 грн судового збору, а також відмовив у задоволенні зустрічного позову НТКУ проти Euronews про визнання ліцензійної угоди від 21 жовтня 2010 року недійсною.

Рішення апеляційного суду може бути оскаржене в касаційному порядку у Вищому господарському суді України протягом 20 днів.

Справа розглядалася Господарським судом міста Києва і Київським апеляційним господарським судом уже по другому колу, після повернення з Вищого господарського суду України. А сам судовий процес триває в українських судах уже два роки.

Під час розгляду апеляції 21 березня 2017 року суд змінив сторону у справі – НТКУ – на її правонаступника – НСТУ. НСТУ клопотала про залучення до процесу третіх осіб – Міністерства фінансів та Державного комітету телебачення і радіомовлення, оскільки рішення у справі могло вплинути на обов’язки цих державних органів щодо виділення НСТУ додаткових коштів, не передбачених у кошторисі. Але апеляційний суд це клопотання відхилив, тому що заборгованість виникла на підставі господарських відносин лише двох сторін цього процесу.

Суд встановив, що 21 жовтня 2010 року між Euronews та НТКУ було укладено договір, за умовами якого:

- Euronews мала виробляти і транслювати україномовну версію міжнародного каналу Euronews у своїй штаб-квартирі у Франції (або в іншому місці, як вирішить Euronews) цілодобово 7 днів на тиждень, мала повний редакторський контроль і координувала виробництво місцевих програм, призначених для української версії;

- НТКУ отримала від компанії Euronews виключну ліцензію та трансляцію українських сервісів Euronews на своїх каналах; виключне право вставляти та комерціалізувати місцеву рекламу в україномовній версії міжнародного каналу Euronews; виключне право розповсюджувати українську та/або україномовну версію Euronews будь-якою системою доставки сигналу; право надавати ліцензію на ретрансляцію української версії та/або україномовної версії Euronews третім сторонам;

- НТКУ мала сплатити стартові витрати в сумі 2,4 млн євро (без вирахування податків) та 100% операційних витрат у сумі 3,1 млн євро (без вирахування податків) на організацію та запуск українських сервісів;

- після запуску україномовної версії міжнародного каналу Euronews НТКУ мала сплачувати компанії Euronews щорічний ліцензійний платіж (який мав складатися з двох рівних частин кожні півроку): за перший рік ліцензійний платіж становив 5,5 млн євро (без вирахування податків), з початку другого року щорічний ліцензійний платіж мав переглядатися щороку;

- НТКУ мала право залишати собі весь річний чистий прибуток, отриманий від місцевої реклами та розповсюдження української версії в розмірі до 5,5 млн євро; якщо чистий прибуток перевищує 5,5 млн євро, то річний ліцензійний платіж мав збільшуватися на 50% річного чистого прибутку;

- разом з укладенням договору НТКУ мала сплатити компанії Euronews сукупну суму 8,25 млн євро: 2,4 млн євро (100% стартових витрат) + 3,1 млн євро (100% операційних витрат) + 2,75 млн євро (50% річного ліцензійного платежу за перший рік);

- україномовна версія міжнародного каналу Euronews мала бути запущена 24 серпня 2011 року;

- договір набирав чинності з дати підписання 21 жовтня 2010 року строком до 24 серпня 2016 року, після чого договір мав бути автоматично продовжений на наступні три роки, якщо одна зі сторін не повідомить іншу за 12 місяців про припинення дії договору.

Суд відхилив доводи НТКУ про те, що договір укладався з порушенням Бюджетного кодексу України та закону «Про здійснення державних закупівель», оскільки бюджетом України протягом шести років були передбачені видатки на створення та функціонування україномовної версії міжнародного каналу Euronews. Крім того НТКУ, на думку суду першої інстанції, пропустила строк позовної давності зі звернення до суду із зустрічним позовом. Компанія мала час на оскарження ліцензійного договору протягом трьох років з його укладання, тобто до 21 жовтня 2013 року.

Суд встановив, що протягом 2010-2012 років НТКУ здійснювала оплату ліцензійних платежів. Затримки почалися з 2013 року. У 2013-2014 роках компанія Euronews виставила НТКУ чотири рахунки на загальну суму 11 млн 437 тис. 89 євро. НТКУ частково сплатила платежі на суму 845 тис. 864 євро. Таким чином, сума заборгованості склала 10 млн 591 тис. 224 євро, про стягнення яких і звернулася до суду французька компанія.

У 2012 році НТКУ в листі до Euronews повідомляла, що фінансується з державного бюджету України та що розпочала переговори з Кабінетом Міністрів України стосовно вирішення питання майбутньої співпраці з Euronews.

Судді відхилили доводи НТКУ про відсутність бюджетних коштів на рахунку НТКУ для сплати боргів. Суд послався на рішення Європейського суду з прав людини у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» про те, що відсутність бюджетних коштів не виправдовує бездіяльність і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов’язань.

Зрештою, апеляційний суд не знайшов підстав для скасування рішення Господарського суду міста Києва.

Нагадаємо, що 12 травня 2015 року Euronews подало до Господарського суду міста Києва позов про стягнення з НТКУ 10 млн 591 тис. 224 євро, що еквівалентно 251 млн 76 тис. 179 грн, простроченого ліцензійного платежу за ліцензійним договором від 21 жовтня 2010 року.

14 липня 2015 року НТКУ подала зустрічний позов, у якому просила суд визнати ліцензійний договір недійсним.

18 листопада 2015 року Господарський суд міста Києва задовольнив позов Euronews і відмовив у задоволенні зустрічного позову НТКУ.

19 травня 2016 року Київський апеляційний господарський суд підтвердив це рішення. Хоча один із суддів (Віталій Пателієнко) виклав окрему думку: він вважає рішення Господарського суду міста Києва незаконним, тому що час його ухвалення вказаний у рішенні раніший, ніж час початку судового засідання, вказаний у протоколі.

19 липня 2016 року Вищий господарський суд України скасував рішення попередніх інстанцій і повернув справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

17 жовтня 2016 року Господарський суд міста Києва за результатами нового розгляду справи знову задовольнив позов Euronews і відмовив у задоволенні зустрічного позову НТКУ.

Нагадаємо, влітку 2016 року генеральний директор НТКУ Зураб Аласанія в коментарі Deutsche Welle припустив, що Кабінет Міністрів України та Euronews, можливо, розпочнуть переговори про реструктуризацію боргу в розмірі понад 10 млн євро, який європейський канал хоче стягнути з НТКУ. За словами пана Аласанії, контракт між НТКУ та Euronews було укладено на шість років, що є порушенням законодавства, адже державні установи не мають права укладати угоди більше, ніж на рік.

Функціонування української редакції Euronews щороку обходилося НТКУ приблизно у 5,5 мільйона євро. Зураб Аласанія прийшов на свою посаду у 2014 році, коли НТКУ вже заборгувала Euronews за ліцензійною угодою приблизно 11 мільйонів євро. У 2015 році пан Аласанія вирішив не продовжувати контракт з Euronews.

З 2015 року ліцензією на українську версію міжнародного телеканалу Euronews володіє медіагрупа Inter Media Group Дмитра Фірташа і Сергія Льовочкіна. Українська ліцензія оформлена на ТОВ «Видавництво “Чистий прибуток”». Влітку 2016 року стало відомо, що 2016 року канал Euronews може припинити мовлення українською через рішення Inter Media Group.

Восени 2016 року стало відомо про майбутнє закриття української служби Euronews і звільнення 17 журналістів. 9 грудня 2016 року журналісти Euronews висловили недовіру керівництву та прийняли заяву про те, шо цей ЗМІ більше не може розглядатися як незалежний та збалансований. 15 грудня на Euronews відбувся 24-годинний страйк, одним із головних закликів якого було збереження української редакції. 11січня 2017 року українські громадські діячі та журналісти петицією закликали українську владу зберегти українську редакцію.

Директор української редакції Euronews Фідель Павленко в інтерв’ю «Детектору медіа» повідомив, що українська редакція єдина з 13 мовних служб Euronews, яку повністю закривають.

У лютому 2017 року американська телекомпанія NBC News купила 25% акцій французької компанії Euronews.

comments powered by Disqus