Останній відлік перед виборами, конституційність декомунізації, мовні демарші та інше

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої публікації.

15 липня (понеділок)

Цього дня в Києві українська омбудсвумен Людмила Денисова зустрічалася зі своєю російською колегою Тетяною Москальковою. З цієї зустрічі «UA: Перший» приділив основну увагу питанню ймовірного обміну полонених Росією моряків. Зокрема, журналісти каналу взяли пояснення Москалькової, чому Росія не виконує рішення Міжнародного трибуналу з морського права, який наказав відпустити полонених моряків без висування жодних умов. Крім того, канал намагався взяти коментар у представників російського Міністерства закордонних справ, але там запропонували надіслати письмовий запит, що канал зробив і повідомив про це глядачам. Загалом цю тему канал висвітив повноцінно, повніше за деяких конкурентів. Але при цьому канал не повідомив ще одну важливу новину з цього кола тем: Кремль пообіцяв допустити до українських політв’язнів незалежних лікарів. Про це повідомляли конкуренти з «1+1», СТБ й «України».

Про поранення двох військових на фронті крім «UA: Першого» повідомляв лише телеканал СТБ.

Повідомляючи про аварію, в якій автівка із президентського кортежу протаранила автобус із дітьми під Мелітополем, канал обмежився короткою формою з посиланням на речницю поліції Запоріжжя. Кореспонденти Суспільного до місця події не дісталися і з учасниками не спілкувалися. Із конкурентів про цю надзвичайну пригоду докладним репортажем розповідав канал «1+1» і так само, як «UA: Перший», коротко — канал СТБ.

У репортажі про зсув ґрунту на дикому пляжі в Одесі «UA: Перший», як і конкуренти з «1+1», подає версію причини зсуву, яку озвучив на апаратній нараді того дня заступник міського голови. Той у пригоді звинувачує власників земельної ділянки, яка розташована понад пляжем, буцімто ті вели якісь будівельні роботи і вбивали у схил палі. Конкуренти з «України» єдині поспілкувалися з власницею цієї ділянки. Жінка повністю спростовувала звинувачення представника міської влади. Крім того, й «1+1», і «Україна» показали сам момент зсуву, зафіксований камерою відеоспостереження. «UA: Перший» цього не зробив. Інші конкуренти про пригоду не розповідали взагалі.

У репортажі про перебіг останнього дня для зміни виборцями місця голосування «UA: Перший», на відміну від конкурентів з «1+1», не обмежився лише київськими органами Держреєстру, а показав хід перереєстрації виборців ще в Черкасах та Кропивницькому, тобто в новинах суспільного мовника змальована ширша картина події. Серед інших конкурентів цю тему коротко згадував ще лише канал СТБ.

Про те, що вперше українець із синдромом Дауна отримав диплом про вищу освіту, «UA: Перший» повідомив єдиний із каналів — повноцінним нарисом про випускника. Вважаю, це доволі знакова подія для повноцінної інформаційної картини дня.

Цього дня канал подавав черговий аналітичний сюжет про «прохідні» партії. Цього разу аналізували партію «Батьківщина». Як і в попередніх сюжетах тут аналізується перша п’ятірка списку, основні тези передвиборної програми і структура електорату політичної сили. Експертами виступають аналітик партійних фінансів громадянського руху «Чесно» Ігор Фещенко, політичний аналітик Комітету виборців України Денис Рибачок і директорка Фонду «Демініціативи» Ірина Бекешкіна. У цьому сюжеті також згадується про підставних донорів виборчих фондів партії і про пояснення з цього приводу партійної лідерки Юлії Тимошенко.

Цього дня «UA: Перший», на відміну від деяких своїх конкурентів, не звернув уваги на чотири теми, які, на мою думку, потрапляли до загальної інформаційної картини дня: в автомобільній аварії під Києвом загинуло троє й було поранено дев’ятеро людей під час зіткнення легковика з маршруткою — тема важлива з огляду на непересічно велику кількість загиблих і поранених, а також на те, що маршрутками користуються великі групи населення (з конкурентів подавали цю новину «1+1», СТБ і ICTV); «Нафтогаз України» знизив ціну на газ для населення майже на 12 %, — гадаю, немає сенсу пояснювати, чому тема є важливою, радше дивно, що «UA: Перший» її «не помітив» (щоправда, «не помітили» й майже всі конкуренти, крім ICTV); ще одна непересічна подія на фронті — бойовики змусили мирного мешканця йти замінованим ними полем у бік українських позицій (теж «помітили» лише на ICTV). І ще одна позитивна подія — в Україну повернулася переможиця юніорського теннісного турніру у Вімблдоні (в Борисполі її зустрічали конкуренти — «1+1», СТБ і ICTV). Подібні великі перемоги українських тенісистів трапляються нечасто.

І була ще одна тема, яку цього дня не повідомляв ніхто з великих телеканалів, але яку, на мою думку, мало би сенс висвітлювати саме суспільному мовнику, — президент Зеленський вирішив змінити 12 українських послів, зокрема й посла у США. Загалом зовнішня політика нового президента, на мою думку, потребує прискіпливої уваги Суспільного, оскільки викликає велику кількість питань, при тому що якість цієї політики для збереження суб’єктності й суверенітету України є надзвичайно важливою.

Інформаційна картина 15 липня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

Пояснення до інфографіки: зелений колір — тема висвітлена повноцінно і якісно, краще або не гірше за конкурентів;

жовтий колір — тема висвітлена, але неповно або гірше за конкурентів;

білий колір — тема у випуску не згадувалася.

16 липня (вівторок)

Цього дня українська й російська уповноважені з прав людини обмінялися списками полонених. «UA: Перший» повідомляв про це в такому ж обсязі, що й основні конкуренти. Але при цьому посилався лише на допис Денисової у фейсбуку, не уточнивши інформацію в реальних джерелах. Деякі інші телеканали наводили пряму мову заступника глави Офісу президента Вадима Пристайка.

Про рішення Конституційного Суду, який визнав декомунізацію відповідною Основному закону, повідомляли цього дня всі телеканали, крім «України». При цьому більшість каналів подавали новину без зазначення джерела інформації про неї, частина — лише з посиланням на сайт Конституційного Суду. «UA: Перший», на відміну від конкурентів, повідомив новину з посиланням на сайт і з підтвердженням новини керівником Інституту національної пам’яті Володимиром В'ятровичем.

А от про інше рішення Конституційного Суду, яким він визнав відповідним Конституції закон про освіту, крім «UA: Першого» з конкурентів повідомив лише телеканал СТБ. Щоправда, і «UA: Перший», і СТБ посилалися при цьому лише на фейсбук-сторінку міністерки освіти Лілії Гриневич. Однак «UA: Перший» повідомив, що намагається отримати офіційне підтвердження цієї інформації.

Цього дня набув чинності закон про мову. «UA: Перший» зробив короткі репортажі про акції «Мова об’єднує», які відбулися цього дня в містах України. Крім того, в ефір каналу вийшов сюжет про те, що від набуття чинності закону і вся політична передвиборна агітація також має бути українською. У сюжеті є коментарі представників партій, чия агітація ведеться російською, співавтора закону Миколи Княжицького і члена Нацради з питань телебачення та радіомовлення Сергія Костинського. У тематичному блоці також наведено всі необхідні бекґраунди.

«UA: Перший» повідомляв про те, що більшість членів Ради безпеки ООН засудила дії Росії на засіданні, яке РФ скликала з приводу українського мовного закону. Із конкурентів про це повідомляли лише «1+1», СТБ і «Україна».

Протягом парламентської передвиборної кампанії «UA: Перший» загалом нечасто оприлюднював результати електоральних соціологічних досліджень, на відміну від деяких інших телеканалів, які подавали в цей період у тому числі й абсолютно фейкову соціологію. Цього дня канал суспільного мовника оприлюднює результати соцдослідження Київського міжнародного інституту соціології, але, на відміну від усіх своїх конкурентів, звертає увагу на певні значні відмінності даних КМІСу від останніх досліджень інших авторитетних соціологічних служб. Так, це дослідження показує значно вищі результати партії «Слуга народу» і значно нижчі результати партії «Голос», ніж у інших дослідженнях. Журналісти каналу взяли з цього приводу коментарі як у гендиректора КМІСу Володимира Паніотто, так і в заступника директора соціологічної служби Центру Разумкова Михайла Міщенка.

Ще цього дня було кілька надзвичайних пригод.

«UA: Перший» докладно повідомляє про те, як у відділку поліції в Ірпені застрелився 19-річний хлопець, затриманий за замах на подвійне убивство, з коментарями речника Нацполіції Київщини Миколи Жуковича, речниці ДБР Анжеліки Іванової й головного лікаря лікарні, куди доставили поранених. Крім суспільного мовника про цю явно непересічну подію повідомляли лише «1+1» і 5-й канал.

Про те, що в Первомайську Миколаївської області застрелився кандидат у народні депутати Василь Мосякін, повідомляв цього дня лише «UA: Перший».

Про те, що в Харкові суд відправив під домашній арешт четвертого підозрюваного в нападі на телеоператора Макарюка, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ і 5-й канал.

«UA: Перший» продовжив відстежувати розвиток подій на Рівненщині, де в суботу внаслідок вибуху загинуло двоє підлітків. Цього ж дня суд узяв під арешт їхнього діда, який зберігав вибухові пристрої в себе вдома. Крім Суспільного за темою стежив ще лише канал «Інтер».

Про те, як у Львові святкували перший день народження дівчинки, яка народилася з вагою менш як півкілограми, повідомляли лише «UA: Перший», «1+1» та «Україна».

У передвиборному аналітичному серіалі «UA: Першого» цього дня був якісний сюжет про партію «Європейська солідарність».

З тем, які суспільний мовник цього дня не висвітлював, були такі: масове отруєння на Рівненщині, до лікарні потрапило 57 людей (повідомляли канали «1+1» і «Інтер»), австрійський Мін'юст дав остаточний дозвіл на екстрадицію українського олігарха Фірташа до США (повідомляли «1+1», 5 канал та «Україна»), підозрюваного в розстрілах на Майдані ексберкутівця суд випустив із-під арешту (повідомляв лише канал «1+1») і Верховний Суд дозволив ексзаступнику генпрокурора часів Януковича Ренату Кузьміну балотуватися до ВР (повідомляв лише 5 канал). Із другого боку, ефірний час випуску на «UA: Першому» є обмеженим, а важливих тем цього дня було справді забагато.

Інформаційна картина 16 липня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

17 липня (середа)

Цього дня випуск «UA: Першого» починався з надзвичайної пригоди — на Рівненщині в піщаному кар’єрі загинув 10-річний хлопчик, його друга вдалося врятувати. Канал подає новину в тому ж обсязі, що й дехто з конкурентів («1+1» і «Україна»), але на відміну від них коректно вказує джерело інформації — речника обласного ДСНС.

Суспільний мовник продовжує відстежувати розвитки загибелі 5-річного хлопчика Кирила Тлявова в Переяславі-Хмельницькому, застреленого поліцейськими (сама подія сталася 1 травня цього року). У цій справі з’явився третій підозрюваний. Журналісти каналу спілкувалися з адвокатами родини загиблого малюка, наводять також синхрон директора ДБР Романа Труби. Крім Суспільного про важливу новину у справі повідомляв лише канал «1+1».

«UA: Перший» повідомляє про продовження арешту полоненим українським морякам у Росії. Новину подано коректно, із прямою мовою координатора групи адвокатів моряків Миколи Полозова і з належними бекґраундами. Але короткою формою. На відміну від суспільного мовника, більшість конкурентів (крім телеканалу «Інтер», який цю тему «не помітив» узагалі) цього дня робили повноцінні репортажі з Москви.

Як і більшість конкурентів (крім знову-таки каналу «Інтер», який обходить увагою подібні теми), «UA: Перший» повідомляв цього дня про жалобні заходи з приводу 5-ї річниці авіакатастрофи рейсу МН17, збитого на Донбасі російським «БУКом». А от про те, що СБУ ще два роки тому схопила бойовика, який допомагав перевозити «БУК» із Росії на окупований Донбас, крім суспільного мовника повідомили лише на «1+1».

Про те, що спікер парламенту Парубій вказав президенту на юридичну некоректність листа із проханням про скликання позачергового засідання парламенту, «UA: Перший» повідомив повніше й коректніше за конкурентів. По-перше, журналісти Суспільного не задовольнилися дописом Парубія у фейсбуку, а уточнили достовірність інформації у прессекретаря спікера. По-друге, наводять аргументаційну (а не емоційну, як дехто з конкурентів) частину коментаря заступника керівника Офісу президента Руслана Рябошапки. І по-третє, дають необхідний бекґраунд, зокрема, щодо пропозиції Зеленського до парламенту відтермінувати штрафи за нерозмитнені авто на європейських номерах.

Хочу окремо відзначити ексклюзивну знахідку «UA: Першого» в цьому випуску. Журналісти Суспільного в Харкові поставили президенту Зеленському запитання, чому той спілкується в робочих поїздках російською мовою, хоча закон про мову (чинний із попереднього дня) вимагає від нього на роботі спілкуватись українською. Хоч це запитання й не має однозначної прив’язки до інформаційної картини дня, але є важливим у плані загальної інформаційної картини сьогодення.

У передвиборному аналітичному серіалі цього дня «UA: Перший» розповідав про «Опозиційну платформу — За життя». Цей сюжет був зроблений якісно, як і попередні в цьому циклі.

Із тем, які, на мій погляд, варто було висвітлювати суспільному мовнику, були такі: поліція з’ясувала, що масову смс-розсилку із дискредитації партії «Голос» (як буцімто «непрохідної» до парламенту) організував агітатор «Європейської солідарності». Про це з конкурентів повідомив лише телеканал «Інтер», але стосунок порушника законодавства до політсили Порошенка при цьому замовчав.

І ще дві теми, які не висвітлювали цього дня на жодному з каналів, були, на мою думку, темами, які саме суспільному мовнику пропускати було би не слід: СБУ відкрила кримінальне провадження проти «Арселор Міттал» і на Закарпаття приїхала делегація Угорщини з міністром закордонних справ Сіярто на чолі. Перша тема є важливою з двох причин: «Арселор Міттал», — наскільки мені відомо, це найбільша пряма іноземна інвестиція в Україну. Подібні дії силовиків проти підприємства матимуть значний негативний вплив на загальну інвестиційну привабливість країни для іноземних інвесторів. Крім того, СБУ вже очолює призначенець нового президента, а Зеленський у передвиборній риториці жорстко критикував попередників у владі за нереформованість спецслужби й за те, що СБУ «кошмарить» бізнеси. Справа проти «Арселор Міттал» може бути серйозним маркером справжніх намірів і цінностей нової влади. Подібна тема заслуговувала не лише на оприлюднення в репортажному режимі, а й на експертну аналітику. Що не пізно зробити, адже процес триває й буде розвиватися й у наступні тижні. Щодо другої теми — Угорщина вже не перший рік проводить відчутно антиукраїнську політику і, зокрема, веде експансію в українське Закарпаття. Приїзд подібної делегації на останньому тижні передвиборної кампанії, крім усього іншого, є втручанням у вибори, тобто у внутрішні справи України. А з дипломатичної точки зору є абсолютно неприйнятним демаршем.

Інформаційна картина 17 липня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

18 липня (четвер)

У справі про вбивство хлопчика в Переяславі-Хмельницькому четверту підозру оголошено неповнолітньому. «UA: Перший» уже єдиний із великих каналів продовжує якісно відстежувати резонансну тему.

Про домовленість у Мінську щодо обміну 69 українських полонених на 208 ув’язнених в Україні бойовиків «UA: Перший» повідомляє з прямою мовою представника української делегації Романа Безсмертного. На відміну від конкурентів («1+1», ICTV, 5 каналу й «України») дає повноцінне пояснення, що мається на увазі під «правовою чисткою», яка передуватиме обміну. Але в матеріалі непевно озвучують дуже важливу обставину: що Україні повернуть лише тих бранців, які перебувають у полоні на території самоназваних «республік», обмін не стосується політв’язнів і військовополонених, які перебувають за ґратами в окупованому Криму й на території Росії. Про ще одну домовленість — про припинення вогню з 21 липня — канал не повідомляє. Щоправда, інші канали (ті ж «1+1», ICTV, 5 канал і «Україна») теж ніяк не акцентувалися на найважливішому нюансі цієї домовленості: що за нею забороняється будь-який вогонь, у тому числі й вогонь у відповідь. Мені здається, ця тема потребувала експертної оцінки військових експертів. Не зайвою була й оцінка цього командирами-фронтовиками, яких подібною політичною домовленістю позбавляють можливості захищати вогнем у відповідь своїх людей і свої позиції. Цього не зробив ніхто з великих каналів.

Про ідею Зеленського надавати українське громадянство етнічним українцям з інших країн крім «UA: Першого» повідомляв лише «1+1», але Суспільний мовник взяв коментар із цього приводу в речниці МЗС Катерини Зеленко і навів якісніші бекґраунди.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що апеляційний суд дозволив екснародному депутату Олександру Онищенку балотуватися до парламенту.

Журналісти «UA: Першого» намагалися цього дня встановити причини загибелі хлопчика в піщаному кар’єрі на Рівненщині. Крім суспільного мовника тему продовжили ще на «Україні».

«UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня про повторного листа президента до голови ВР із вимогою зібрати депутатів на засідання. Суспільний мовник подає інформацію повніше за конкурентів.

В останньому сюжеті передвиборного аналітичного серіалу цього дня «UA: Перший» якісно розповідав про партію «Слуга народу».

Не повідомляв цього дня «UA: Перший» про резолюцію Європарламенту з вимогою до РФ звільнити українських полонених і політв’язнів. Із конкурентів про це повідомляли СТБ, ICTV, 5 канал та «Україна».

І цього дня «Арселор Міттал» заявив про тиск на бізнес у зв’язку з кримінальним провадженням СБУ. Про це знову не повідомляв жоден із великих телеканалів.

Інформаційна картина 18 липня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

19 липня (п’ятниця)

«UA: Перший» продовжував відстежувати розвитки у справі про вбивство 5-річного Кирила Тлявова — цього дня суд відправив під домашній арешт неповнолітнього підозрюваного. Крім суспільного мовника про це повідомляв лише канал «1+1».

Суспільний мовник також повідомляв про продовження судом арешту керівника «РИА Новости Украина» Кирила Вишинського, якого звинувачують у державній зраді.

Лише «UA: Перший» і «1+1» повідомляли цього дня про підрив двох банкоматів на Харківщині. При цьому суспільний мовник висвітлив подію повноцінним репортажем. А от про подібне ж пограбування банкомату на Дніпропетровщині й затримання підозрюваних у цьому злочині «UA: Перший» не повідомляв. Із конкурентів інформацію про цю подію давали лише канали СТБ і «Україна».

Лише «UA: Перший» і «1+1» цього дня звернули увагу на новину, що перший в Україні випускник вишу з синдромом Дауна працевлаштувався. «UA: Перший» про це зробив повноцінний сюжет.

Не давали цього дня новину про те, що Зеленський звільнив одинадцять послів, у тому числі й посла України у США. Про це повідомляли «1+1» і «Україна». Як я вже писав раніше, мені здається, що кадрова політика нового президента, особливо ж у зовнішньополітичній сфері, таки має бути об’єктом ретельної уваги саме Суспільного.

Інформаційна картина 19 липня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

20 липня (субота)

Цього дня суспільний мовник дає новину про обшуки СБУ на заводі «Арселор Міттал» у Кривому Розі. Крім «UA: Першого» на подію звернув увагу ще лише 5 канал. Але Суспільне, на відміну від конкурента, дає новину значно повніше: й синхрон в. о. гендиректора заводу Олександра Іванова, й повідомляють про свої спроби зв’язатися з речницею СБУ Оленою Гітлянською (щоправда, на момент ефіру невдалі). І наводять важливий у цій темі бекґраунд про те, що 13 липня на заводі побував президент Зеленський, який розкритикував його очільників.

Цього дня журналісти й друзі загиблого Павла Шеремета проводили в Києві акцію «Хто вбив Павла? Три роки без відповіді». Канал робив повноцінний репортаж про подію з усіма важливими стосовно цих роковин деталями.

Про порушення виборчого законодавства в «день тиші» «UA: Перший» розповів цього дня набагато докладніше за своїх конкурентів: давали коментарі гендиректора Комітету виборців України Олексія Кошеля і представника громадянської мережі «Опора» Тараса Радя, а також зробили цікавий бекґраундовий сюжет про те, коли забороняється передвиборна агітація в деяких інших країнах.

Крім усього іншого, суспільний мовник цього дня зробив повноцінний репортаж про те, як готуються до дня голосування на закордонних виборчих дільницях, зокрема у столиці Чехїі Празі.

Але були цього дня дві події, які були важливими для інформаційної картини, але не згадувалися у підсумковому випуску суспільного мовника. У зведенні з фронту «UA: Перший» чомусь не згадує про загибель двох українських бійців від куль снайпера в районі Мар’янки. Про це з конкурентів також повідомляли теж не всі, лише «1+1», ICTV та «Україна». Не повідомлялося, що внаслідок обстрілу окупантів у Красногорівці загинув мирний мешканець (із конкурентів про це повідомляв лише канал «1+1»).

Інформаційна картина 20 липня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus