Недолугий держбюджет уряду, корупційні розмови «слуги народу», облога кордону хасидами і зростання коронавірусної загрози

У моніторингу оцінюється, наскільки повно і за стандартами інформаційної журналістики подає основний телеканал Суспільного мовника «UA: Перший» інформаційну картину дня у своїх підсумкових випусках новин о 21:00. Оцінюється висвітлення найважливіших подій в Україні й тих закордонних подій, які прямо стосуються України. Оцінка дається в порівнянні з основними конкурентами — найбільшими комерційними телеканалами («1+1», «Інтер», СТБ, ICTV й «Україна) й одним інформаційним (5 канал). Більше про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої його подачі в 2019 році.

ВИПРАВЛЕННЯ: в попередній подачі моніторингу я припустився помилки, написавши що «UA: Перший» не висвітлював у понеділок 7 вересня акцію протесту студентів у Харкові через побиття їхніх колег охоронцями парку Шевченка. Насправді суспільний мовник робив про цю подію матеріал ще напередодні, в неділю, 6 вересня. Щиро прошу вибачення за свою помилку! До речі, конкуренти «UA: Першого», не маючи недільних випусків новин, не лише подавали цю новину неоперативно. З них усіх лише канал СТБ згадав у понеділок, що подія сталася напередодні, інші ж канали взагалі подавали її 7 вересня як подію цього дня.

14 вересня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший», як і майже всі інші телеканали (за винятком «1+1»), повідомляв, що міністр фінансів Сергій Марченко представив проєкт держбюджету на 2021 рік. Серед усіх лише суспільний мовник і 5 канал звернулися по коментар до експертів з економіки, які дали загалом негативні оцінки урядовому документу. Крім того, «UA: Перший» і 5 канал були найбільш збалансованими у висвітленні цієї теми.

Про ще 2462 нових зафіксованих випадків зараження коронавірусом протягом доби повідомляли «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV й «Україна». Суспільний мовник не повідомляв, що цього дня міська влада Чернівців подала судовий позов проти Кабміну щодо карантинних обмежень. Про це розповідали «1+1» та «Інтер». А от що Кабмін затвердив нові правила організації та проведення місцевих виборів з огляду на карантинні обмеження, повідомляли лише «UA: Перший» та «Україна».

Про акцію протесту під Верховною Радою з вимогою створення тимчасової слідчої комісії для розслідування державної зради у справі «вагнерівців» і розслідування вбивства журналіста Павла Шеремета повідомляли лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал.

У понеділок лише «UA: Перший» та ICTV повідомляли про три ворожих обстріли на фронті.

«UA: Перший», «Інтер» і 5 канал також повідомляли цього дня про допит у Державному бюро розслідувань колишнього керівника президентського офісу Андрія Богдана щодо ймовірних контактів українських чиновників із російськими органами влади.

Не повідомляв «UA: Перший» про акцію протесту в Каневі проти закриття шкіл, дитсадків і громадського транспорту. Про це повідомляв лише 5 канал.

Інформаційна картина 14 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Пояснення до інфографіки: зелений колір — тема висвітлена повноцінно і якісно, краще або не гірше за конкурентів; жовтий колір — тема висвітлена, але неповно, або гірше за конкурентів; білий колір — тема у випуску не згадувалася; (!) — тему подавав лише «UA: Перший»; (?) — тему не подавав жодний з телеканалів.

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

15 вересня (вівторок)

У вівторок «UA: Перший», як і майже всі інші телеканали (крім каналу «Україна»), повідомляв про поранення трьох українських бійців на фронті: двоє підірвалися на розтяжці біля Шумів, один — на невідомій вибухівці біля Водяного.

Усі телеканали, крім СТБ, цього дня робили матеріали про підозри НАБУ щодо хабарництва народного депутата від «Слуги народу» Олександра Юрченка. У матеріалах йшлося, що генпрокурорка Ірина Венедиктова не підписуватиме підозри депутату і як вона пояснювала з парламентської трибуни свої мотиви, і що Антикорупційний суд арештував помічника депутата на два місяці з заставою в понад мільйон гривень.

«UA: Перший», як і всі інші телеканали, повідомляв цього дня, що Верховна Рада офіційно засудила силові дії білоруської влади і не вважає вибори в Білорусі вільними та чесними.

Про акцію колишніх полонених Росії під Верховною Радою з вимогою ухвалити закон про воєнних злочинців розповідав цього дня лише суспільний мовник.

Усі канали повідомляли цього дня, що сотні паломників-хасидів намагалися потрапити до України на святкування юдейського Нового року з території Білорусі, де їх не пропускали українські прикордонники через карантинні обмеження. «UA: Перший» дав про це лише коротке повідомленням із коментарем голови Об'єднаної єврейської громади України Міхаеля Ткача. Майже всі інші телеканали робили репортажі з прикордонного пункту «Нові Яриловичі». А що в Умані для паломників запровадили нові карантинні обмеження, повідомляли цього дня лише «UA: Перший» і ICTV.

«UA: Перший» і більшість його конкурентів (крім СТБ і ICTV) розповідали у вівторок про прорив магістрального газогону під Києвом.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про статистику нових випадків захворювань на коронавірусну хворобу — майже 3 тисячі нових хворих і 53 померлих за добу.

Інформаційна картина 15 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

16 вересня (середа)

У середу «UA: Перший», як і частина його конкурентів (крім «1+1» і «України»), повідомляв про загибель на Луганщині українського військового через необережне поводження із гранатою. Також суспільний мовник і інші канали (теж за винятком «1+1» і «України») повідомляли про два порушення режиму припинення вогню окупантами.

Усі канали, і «UA: Перший», повідомляли цього дня, що на прикордонному пункті «Нові Яриловичі» з боку Білорусі зібралися тисячі паломників-хасидів, і що український уряд вирішив закрити цей пункт пропуску для перетину українського кордону.

Лише «UA: Перший» і «1+1» повідомляли в середу, що в Росії винесли тривалі тюремні вироки — від 13 до 19 років неволі — семи кримським татарам у справі «Хізб ут-Тахрір». Суспільний мовник висвітлював подію значно докладніше за конкурентів з «1+1». І лише «UA: Перший» робив репортаж з акції на підтримку фігурантів справи «Хізб ут-Тахрір» у Києві на Майдані Незалежності.

Про рекордну кількість смертей від коронавірусу протягом доби — 76 померлих — і про майже три тисячі нових підтверджених хворих на коронавірусну хворобу повідомляли цього дня «UA: Перший», «Інтер», ICTV і «Україна».

Репортажі з акції протесту малих підприємців проти обов’язкового використання касових апаратів під Верховною Радою робили цього дня лише «UA: Перший» і 5 канал.

Лише суспільний мовник і 5 канал повідомляли цього дня, що підозрюваний в організації вбивства радниці Херсонського мера Катерини Гандзюк Ігор Павловський на засіданні Приморського районного суду Одеси визнав свою провину.

Лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня своїм глядачам, що в 20 річницю вбивства Георгія Гонгадзе в Києві відкрили меморіальну дошку загиблому журналісту.

«UA: Перший» не повідомляв у середу кілька суспільно важливих новин. Зокрема що Кабмін оновив критерії для зміни режиму карантину (про це повідомляли «1+1», 5 канал і «Україна»). Про рішення Конституційного Суду, що президент не має права призначати чи звільняти очільника НАБУ (про це повідомляв лише 5 канал). Про заяву НАБУ, що генпрокурорка Венедиктова сказала в парламенті неправду, що недостатньо доказів провини нардепа Юрченка (про це також повідомляв лише 5 канал). І що самоназваний президент Білорусі Олександр Лукашенко назвав Україну «форпостом політичних провокацій» і «сателітом США, що допомагає Вашингтону організовувати "кольорові революції"» (про це повідомляв канал «Україна»).

Інформаційна картина 16 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

17 вересня (четвер)

У четвер «UA: Перший», «Інтер», 5 канал і «Україна» розповідали, що з третьої спроби Верховна Рада обрала своїх представників до комісії, що призначатиме керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Матеріал суспільного мовника на цю тему був найбільш ґрунтовним і збалансованим. І, зокрема, з цього матеріалу більш очевидною була відповідь на запитання, чому за цих представників разом із фракцією «Слуга народу» голосували також фракція «Опозиційної платформи — За життя» і група «За майбутнє».

Усі телеканали, і «UA: Перший», цього дня повідомляли, що депутату від «Слуги народу» Олександрові Юрченку вручили підозру і допитали. І що його помічник Іван Фіщенко вийшов під заставу. У цій темі конкуренти були докладнішими за суспільного мовника.

«UA: Перший», СТБ, ICTV, 5 канал і «Україна» повідомляли цього дня про початок міжнародних військових навчань Rapid Trident на Львівщині. На відміну від своїх конкурентів, суспільний мовник розповідав саме про навчання, а не використав подію для піару президента Володимира Зеленського, як більшість інших каналів.

Лише «UA: Перший» і «Україна» повідомляли цього дня, що трьох поранених напередодні українських бійців доправили до Харківського військового шпиталю. І лише «UA: Перший», ICTV і 5 канал повідомляли про ворожий обстріл поблизу Новогригорівки.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли, що самоназваний президент Білорусі Лукашенко вирішив закрити кордони з Литвою та Польщею, а кордон з Україною підсилити.

Суспільний мовник, як і всі його конкуренти, повідомляв цього дня про новий рекорд за кількістю нових хворих на коронавірусну хворобу за добу — 3548 людей.

Інформаційна картина 17 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

18 вересня (п’ятниця)

У п’ятницю всі канали, крім ICTV й «України», повідомляли, що поліція затримала підозрюваного в побитті колишнього бранця Кремля Володимира Балуха. «UA: Перший», утім як і більшість його конкурентів, обмежився про це лише інформацією із сайта Нацполіції. Більш достовірно, з коментарем голови Нацполіції Києва Андрія Крищенка, новину подавав канал «1+1».

Лише «UA: Перший» і СТБ повідомляли цього дня, що на Донеччині на невідомому вибуховому пристрої підірвався український військовий. І лише «UA: Перший», СТБ й ICTV повідомляли про два ворожих обстріли на фронті.

Усі канали, крім 5-го, повідомляли цього дня про зміну поділу України на карантинні зони, зокрема Чернівці, Тернопіль і Івано-Франківськ було переведено з «червоної» зони до «помаранчевої». «UA: Перший», «1+1», ICTV і «Україна» повідомляли також про 3228 нових хворих на коронавірусну хворобу за добу по Україні.

«UA: Перший» і майже всі інші телеканали (крім СТБ) повідомляли цього дня, що всі паломники-хасиди залишили територію біля пропускного пункту «Нові Яриловичі» на кордоні з Білоруссю. І, як і майже всі інші телеканали (крім СТБ), суспільний мовник робив репортаж з Умані, де хасиди починали цього вечора святкувати юдейський Новий рік.

Цього дня міністр фінансів Сергій Марченко представляв у Верховній Раді проєкт державного бюджету на наступний рік. Матеріали про це робили й суспільний мовник, і майже всі його конкуренти, крім каналу «1+1». Матеріал «UA: Першого» про це був найзбалансованішим поміж усіх телеканалів і єдиний містив у собі коментар експерта-економіста. Натомість ані «UA: Перший», ані інші телеканали не помітили цього дня три важливих економічних новини, які мають значну дотичність до бюджетної теми і які свідчать про стан вітчизняної економіки, на що не зважає уряд, пропонуючи бюджет «проїдання» у сподіванні на якесь незрозуміле покращення цього стану: за даними Держстату, падіння ВВП України у другому кварталі становило 11,4 %, крім того зовнішній борг країни за квартал зріс на 2,5 млрд доларів. І це на тлі проблемного спілкування уряду з МВФ та іншими зовнішніми кредиторами. Так цього ж дня Світовий банк відклав виділення Україні траншу на 350 млн доларів. Мене не дивує, що на подібні новини не звертають уваги олігархічні телеканали, але дивно, що про це мовчить суспільний мовник, який покликаний доносити до суспільства подібну інформацію з необхідними поясненнями.

Що цього дня під парламентом люди вимагали збільшення видатків на медицину, повідомляли лише «UA: Перший» і 5 канал.

Лише «UA: Перший» повідомляв про тренування американських десантників на Вінниччині у стрибках із парашутами.

І лише «UA: Перший» цього дня перевірив ситуацію на українсько-білоруському кордоні, з’ясувавши в Держприкордонслужбі, що Білорусь не посилила охорону кордону після вчорашньої заяви Лукашенка.

Суспільний мовник не повідомляв цього дня, що звинувачений у хабарництві нардеп від «Слуги народу» Олександр Юрченко не з’явився до Антикорупційного суду, який мав обирати йому запобіжний захід. Про це повідомляли всі інші телеканали, крім ICTV. Зверну увагу ньюзруму «UA: Першого» на те, що час від часу він несистемно, хаотично висвітлює окремі теми в розвитку — одні розвитки дає, інші з незрозумілих мотивів ігнорує.

Не звернув уваги канал на інформацію від головного редактора «Цензор.нет» Юрія Бутусова, що нібито Міноборони видало наказ про штрафи для військових за постріли у відповідь на вогонь окупантів. Звісно, ця інформація потребувала ретельної перевірки, але повністю її ігнорувати суспільний мовник, на мою думку, не мав права. Повідомляв же про це того дня 5 канал. І ще одна новина, повідомлена лише 5 каналом, теж мала би зацікавити «UA: Перший»: за твердженнями адвокатів Порошенка, проти п’ятого президента на цей момент вже було відкрито 58 кримінальних справ. Як на мене, доволі симптоматична новина.

І ще про дві важливих новини цього дня не повідомляли ні суспільний мовник, ні його конкуренти: Євросоюз закликав Росію скасувати вирок кримським татарам у справі «Хізб ут-Тахрір». Це, знову-таки, до слова про невідстеження ньюзрумом «UA: Першого» розвитків тем, про які канал раніше повідомляв. І ще — за даними звіту СММ ОБСЄ, окупанти мінують окуповані території у Донецькій та Луганській областях.

Інформаційна картина 18 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

19 вересня (субота)

У суботу лише «UA: Перший» і «Україна» повідомляли, що підозрюваному в побитті Володимира Балуха суд обрав арешт без права застави як запобіжний захід, і повідомляли, що лікарі планують наступного тижня виводити Балуха зі штучної коми.

«UA: Перший», ICTV і 5 канал повідомляли, що обстрілів на фронті цього дня не було, а армійці знешкодили ворожий безпілотник.

Суспільний мовник, «1+1», 5 канал і «Україна» розповідали, що американські десантники проводили навчання на Миколаївщині, а потім прилетіли на Яворівський полігон для участі в черговому етапі навчань Rapid Trident.

«UA: Перший», «Інтер» і ICTV робили репортажі з Умані про святкування хасидами юдейського Нового року.

Усі телеканали повідомляли про 3240 нових хворих на коронавірусну хворобу за добу і про найбільшу кількість ушпиталених із хворобою за добу — 669 хворих.

«UA: Перший» і «1+1» розповідали про зіткнення трьох легковиків на Вінниччині, в якому загинуло двоє людей, ще четверо отримали поранення, з них — двоє малих дітей.

Лише суспільний мовник повідомляв, що в селі Чайки на Київщині відкрили кримськотатарський культурний центр «Ірлік».

«UA: Перший» не повідомляв цього дня про багатотисячний мітинг у Запоріжжі, де люди протестували проти забруднення повітря викидами металургійних підприємств міста. Про це повідомляв канал «1+1». Не повідомляв суспільний мовник, що Міністерство охорони здоров’я оновило для українців перелік країн «червоної» зони. Про це повідомляв у суботу канал «Інтер».

І суспільний мовник, і його конкуренти залишили цього дня поза увагою те, що заступник глави української делегації в ТКГ Вітольд Фокін висловився на користь «загальної амністії» проросійським бойовикам на окупованому Донбасі.

Інформаційна картина 19 вересня в підсумковому випуску новин «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

І ще два спостереження. Протягом усього минулого тижня «UA: Перший» повністю ігнорував у своїх підсумкових випусках передвиборний процес, зокрема, нічого не повідомляючи про висування кандидатів. З другого боку, інші телеканали переважно використовували виборчий процес як зручний спосіб попіарити близькі їхнім власникам політичні сили чи окремих політиків. Але, як мені здається, саме суспільний мовник мав би перебіг передвиборного процесу висвітлювати за стандартами інформаційного мовлення, щоб давати українській аудиторії збалансовану і якісну інформацію як про партійну активність і висування знакових кандидатів, так і про їхні бекграунди. У мене ж склалося враження, що «UA: Перший» свідомо уникає висвітлення цих подій.

Протягом усього звітного тижня й суспільний мовник, і його конкуренти жодним словом не згадували, що всі ці дні продовжувався підземний страйк майже двох сотень гірників у копальнях Кривого Рогу.

Без згадки цих двох тем висвітлення картини тижня було явно неповним.

Виготовлення цього моніторингового звіту стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), що була надана через проект «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації.  Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Детектор медіа» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Фото: скріншот відео з сайту tv.suspilne.media

comments powered by Disqus