Епопея із суддями, однобічна «тиша» на фронті, Кличко проти Богдана і фейк з Офісу президента

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої публікації.

29 липня (понеділок)

Понеділок був не надто багатим на події.

Майже всі канали, крім «Інтера» і 5-го, зробили репортажі про початок тижневого тренінгу вже фактично обраних, але ще офіційно не оголошених ЦВК і не приведених до присяги, майбутніх народних депутатів від партії «Слуга народу» у Трускавці. На відміну від своїх конкурентів, які в цих репортажах були більш зосереджені на зовнішніх і побутових сторонах події, «UA: Перший» приділив більше уваги змістовним речам — чого саме навчатимуть майбутніх народних депутатів. І, на відміну від конкурентів, суспільний мовник спробував оцінити ефективність такого підходу за допомогою експертів — екснародного депутата шести скликань Віктора Пинзеника й голови Комітету виборців України Олексія Кошеля. На мою думку, «UA: Перший» тему розкрив ґрунтовніше і збалансованіше за конкурентів.

НАБУ й Департамент спецрозслідувань Генпрокуратури цього дня передали до ГПУ підозри суддям Окружного адмінсуду Києва — про це повідомляли не всі канали. «UA: Перший» висвітлив тему повніше і збалансованіше, ніж конкуренти з «1+1», «Інтера» і 5 каналу. На «1+1» і особливо на «Інтері» матеріали були явно не збалансованими на користь позиції суддів. Бекґраунд також був найповнішим у суспільного мовника. Крім того, конкуренти, озвучуючи позицію генпрокурора Юрія Луценка з цього питання, обмежилися дописом його речниці Лариси Сарган у фейсбуку, а «UA: Перший» намагався з нею зв’язатися для уточнення (на телефонні дзвінки та не відповідала). «UA: Перший» єдиний із каналів, хто подав реакцію керівника Департаменту спецрозслідувань ГПУ Сергія Горбатюка на слова Сарган. І лише «UA: Перший» цього дня повідомляв про те, що громадська ініціатива «Декларація небайдужих» звернулася до генпрокурора, парламенту і президента з вимогою про підписання цих підозр, щоби судді не мали змоги переховуватися від слідства.

«UA: Перший», як і всі конкуренти (крім 5 каналу), повідомляє про звільнення з посади керівника Нацполіції Дніпропетровщини Віталія Глуховері. Рік тому Глуховеря, будучи зупиненим патрульними за порушення правил дорожнього руху, викликав спецпідрозділ «КОРД», який затримав патрульних. Новина про його відставку потребувала більшої деталізації й повніших бекґраундів, ніж подавав цього дня суспільний мовник. Дехто з конкурентів (а саме «1+1» і СТБ) висвітлили цю новину повніше, ніж «UA: Перший».

А от про те, що в Росії засудили до штрафів 18 кримських татар, раніше затриманих за акцію протесту під Верховним судом РФ проти переслідувань співвітчизників, повідомляв цього дня лише «UA: Перший».

Інформаційна картина дня 29 липня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

30 липня (вівторок)

Про те, що керівник Офісу президента Андрій Богдан анонсував урочисту ходу гідності на День Незалежності взамін скасованого президентом Зеленським військового параду, повідомляли цього дня всі, крім 5 каналу. Тема активно обговорювана й дискусійна. Суспільний мовник підійшов до її висвітлення набагато ґрунтовніше за всіх своїх конкурентів. У повідомленнях конкурентів новина подавалася винятково з позицій президента, якісних бекґраундів не було. «UA: Перший» єдиний згадує, що після заяви Зеленського про скасування військового параду учасники бойових дій і волонтери самі виступили з ініціативою про проведення урочистої ходи Хрещатиком. Кореспонденти Суспільного звернулися до співорганізатора цієї ініціативи Павла Білоуса по коментар, що було важливим, на мій погляд, для якісного дотримання балансу думок. Крім того, на відміну від усіх своїх конкурентів, журналісти «UA: Першого» згадують важливий бекґраунд про те, що військовий парад так само скасовували, пояснюючи це економією грошей, за часів президентства Януковича, а в двадцяту річницю Незалежності (2011 рік) громадські організації самотужки влаштовували святкову ходу, яку тоді блокували правоохоронці. Крім того, журналісти «UA: Першого» зробили окремий матеріал про те, як проводяться військові паради в деяких європейських країнах на їхні найбільші державні свята — в Італії, Франції, Грузії. У цьому ж матеріалі згадується також про те, що країна-агресор Росія військових парадів на свій день незалежності не проводить.

Про те, що одеський суд наклав арешт на російський танкер «Нейма», причетний до блокування українських кораблів у Керченській протоці торік 25 листопада, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ і 5 канал. На відміну від конкурентів, які посилаються винятково на допис у фейсбуку головного військового прокурора Анатолія Матіоса, «UA: Перший» верифікує новину, зв’язавшись із помічником Матіоса Євгеном Котенком. Відтак подає її повністю достовірно. Натомість конкуренти були повнішими в бекґраундах. Крім того, СТБ пояснює важливу для повноти новини деталь: що екіпаж заарештованого танкера відпустили до Росії, з’ясувавши, що це не ті моряки, які були на танкері торік під час морського бою. Суспільний мовник про це не згадує, як і про те, що російське генконсульство в Одесі відреагувало цього дня на арешт судна нотою.

Цього дня продовжилася історія з намірами Офісу президента відправити у відставку з посади голови КМДА мера Києва Віталія Кличка. Богдан на пресконференції сказав, що Кличко не контролює ситуацію в Київраді й у столиці, її контролюють «смотрящі», які нібито пропонували керівнику президентського Офісу хабара за те, щоби Кличка залишили на посаді. Кличко звинувачення Богдана того ж дня спростував у відеозверненні на своїй сторінці у фейсбуку. Тему висвітлювали всі канали. «UA: Перший», на відміну від конкурентів, не обмежився лише представленням заяв двох сторін з аргументацією, але й звернувся по експертну оцінку ключової правової позиції — чи відповідає законодавству розподіл посад мера столиці й керівника міськдержадміністрації.

Цього дня лише два канали — «UA: Перший» і 5 канал — відстежували розвиток двох важливих тем. Так цього дня з’явилася інформація про виклик чотирьох суддів Окружного адмінсуду Києва на допит у Генпрокуратуру. «UA: Перший» посилався при цьому на дописи у фейсбуку генпрокурора Луценка і його речниці Сарган, і про свої спроби підтвердити цю інформацію телефоном. 5 канал — лише на сайт Генпрокуратури. Бекґраунд до новини був якісніший у Суспільного. І так само лише «UA: Перший» і 5 канал цього дня повідомляли про те, що апеляційний суд залишив під вартою бойовика Цемаха, який у 2014 році керував протиповітряною обороною самоназваної «ДНР» і може бути цінним свідком у справі про збиття рейсу МН-17.

Частина конкурентів — СТБ, ICTV, 5 канал і «Україна» — давали цього дня важливу новину про те, що гривня зміцнилася до трирічного максимуму. «UA: Перший» про це не повідомляв.

Інформаційна картина дня 30 липня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

31 липня (середа)

Цього дня «UA: Перший» повідомляє про те, що в Мінську тристороння контактна група домовилася з 1 серпня почати розмінування території для будівництва мосту у Станиці Луганській. Із конкурентів про це також повідомляли «1+1», 5 канал і «Україна», а СТБ робило пряме включення з Мінська. Натомість суспільний мовник якісніше пояснив своїм глядачам, у чому була суть трирічних суперечок між сторонами щодо відновлення мосту через річку Сіверський Донець. Для цього журналісти «UA: Першого» взяли коментар у заступника міністра з питань тимчасово окупованих територій Георгія Туки.

Про те, що КПВВ «Гнутове» було закрите для перетину через загоряння сухої трави й вибухи нерозірваних боєзапасів, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1», СТБ та «Україна». При цьому всі конкуренти подавали новину без жодних посилань на джерела інформації, а суспільний мовник із цього приводу отримав коментар від керівника пресцентру ООС Володимира Скоростецького.

Лише суспільний мовник, «1+1» та «Україна» повідомляли цього дня про те, що окупанти п'ять разів порушували режим тиші.

Усі канали, крім 5-го, цього дня повідомляли про пікетування Херсонського обласного управління поліції в роковини нападу на Катерину Гандзюк, де пікетувальники вимагали покарання замовників її вбивства. На «UA: Першому» про цю акцію протесту було зроблено якісний репортаж (крім суспільного мовника повноцінний репортаж про цю подію зробив лише «Інтер»). І на «UA: Першому», на відміну від всіх конкурентів, був зроблений якісний бекґраунд.

Про те, що Генпрокуратура викликає на допит омбудсвумен Людмилу Денісову як свідка у справі суддів Окружного адмінсуду Києва, цього дня повідомляв лише «UA: Перший». Інші канали тему не відстежували.

І було цього дня три важливі, на мою думку, теми, про які суспільний мовник не повідомляв. Одна подієва — металургійники пікетували Національну комісію з регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, вимагаючи скасувати рішення про підвищення ціни на електроенергію для промислових підприємств на 600 %. Про це повідомляв лише канал «1+1». І дві теми, які точно матимуть розвиток і довгострокові наслідки: «Нафтогаз України» подав до міжнародного трибуналу позов до РФ про відшкодування збитків, заподіяних компанії через анексію Криму. Про це повідомляли СТБ й ICTV. А Спеціалізована антикорупційна прокуратура оскаржила в суді виправдувальний вирок меру Одеси Геннадію Труханову. Про це повідомляв лише 5 канал.

Інформаційна картина дня 31 липня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

1 серпня (четвер)

Цей день був надзвичайно багатим на події. Попри це й попри обмеженість редакційного ресурсу, «UA: Перший» зумів відбити інформаційну картину дня краще й повніше за всіх своїх конкурентів.

Про те, що окупанти не пускають українських саперів на свою територію для розмінування для відновлення мосту у Станиці Луганській, крім суспільного мовника повідомляв лише 5 канал. Інші канали, навіть ті, що напередодні повідомляли про домовленість у Мінську щодо такого розмінування з 1 серпня, не відстежували тему. Інформація на «UA: Першому» була набагато повнішою, ніж у конкурентів із 5 каналу, як у деталях, так і в бекґраундах. Крім того, журналісти Суспільного взяли з цього приводу коментар у речника ДСНС у Луганській області Олександра Чалого.

Про те, що попри режим тиші «хлібного перемир’я» цього дня внаслідок обстрілу окупантів було поранено українського бійця, крім «UA: Першого» повідомляли лише «1+1», СТБ і 5 канал. При цьому повідомлення конкурентів не мали достовірних посилань на джерела інформації. Натомість суспільний мовник посилався на представника пресцентру ООС Руслана Тарасова.

12 поранених у зіткненні маршрутки й легковика, який тікав від поліції у Дніпрі. «UA: Перший» подає новину повноцінним репортажем із місця події з коментарями учасників події, лікарів та представників поліції. Репортажі зробили також 5 канал і «Україна», інші конкуренти обмежилися короткими формами.

Про те, що цього дня в Києві друзі Катерини Гандзюк пікетували СБУ, вимагаючи покарання замовників її вбивства, крім «UA: Першого» повідомляв лише 5 канал.

Про те, що голова Центрвиборчкому Тетяна Сліпачук цього дня пообіцяла, що офіційні результати парламентських виборів буде оголошено в передбачений законом строк, крім «UA: Першого» повідомляли ще «Інтер», ICTV та «Україна».

Про те, що з цього дня Нацгвардія почала самостійно патрулювати вулиці міст (раніше вони могли лише входити в патрулі поліцейських), крім «UA: Першого» цього дня повідомляли лише ICTV і 5 канал, які обмежилися короткими повідомленнями із синхронами, на відміну від суспільного мовника, який зробив із цього приводу повноцінний сюжет.

Лише «UA: Перший» повідомляє цього дня про те, що Український інститут національної пам’яті оскаржив рішення суду щодо незаконності перейменування проспектів Бандери і Шухевича в Києві.

Лише суспільний мовник цього дня продовжив відстежувати конфлікт між Офісом президента й очільником Києва, повідомивши, що Кличко звернувся цього дня до НАБУ з вимогою відкрити кримінальну справу за заявою Богдана щодо хабаря у 20 мільйонів доларів, які йому начебто пропонували від імені столичного мера. Конкуренти проігнорували цю новину, попри те, що у вівторок відстежували цю довгострокову тему.

І лише «UA: Перший» повідомляє цього дня про те, що Кабмін ввів спеціальне мито на російський скраплений газ у відповідь на обмеження Росією імпорту українських товарів. Журналісти Суспільного не обмежилися констатацією факту, а навели експертну оцінку можливих наслідків цього урядового кроку.

Інформацію про нібито відставку керівника Офісу президента Андрія Богдана подали цього дня «UA: Перший» і «1+1». При цьому «UA: Перший» посилався на власне спілкування із журналісткою «Нового времени» Кристиною Бердинських (саме «НВ» перше опублікувало цю новину з посиланням на анонімне джерело Бердинських в Офісі президента). «1+1» недостовірно посилався на «кілька інформаційних сайтів». Обидва канали казали, що намагаються отримати офіційне підтвердження цієї інформації. Як стало відомо наступного дня, ця інформація (саме про відставку Богдана як факт) не відповідала дійсності, хоча її першоджерело (за твердженням ошуканих журналістів, це був заступник глави ОП Кирило Тимошенко) було цілком компетентним. На мою думку, ця історія має стати на майбутнє серйозним застереженням для журналістів загалом і для журналістів Суспільного зокрема. Цей випадок показав, що функціонери Офісу президента можуть поширювати неправдиву інформацію. Тому в майбутньому будь-яку інформацію звідти подавати можна лише з чітким посиланням на конкретного представника Офісу. Так, принаймні, в разі подальшого поширення неправдивої інформації буде зрозуміло, хто несе за неї персональну відповідальність перед українською глядацькою аудиторією. В цьому ж випадку схоже, що міркування оперативності й сенсаційності перемогли вимоги до точності й достовірності подачі інформації, а це неправильно. Точність і достовірність інформації мають бути в абсолютному пріоритеті на Суспільному, чого вимагають від його журналістів і засади редакційної політики.

Інформаційна картина дня 1 серпня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

2 серпня (п’ятниця)

Цього дня переважали події в розвиток тем попередніх днів.

Так, «UA: Перший» продовжив відстежувати ситуацію з розмінуванням у Станиці Луганській. Як і попереднього дня, українських саперів окупанти не пускали на свою частину території біля зруйнованого мосту. Сапери за день розмінування жодної міни на території, підконтрольній Україні, не знайшли. «UA: Перший» подавав це повноцінним репортажем зі Станиці Луганської. Крім суспільного мовника за темою стежили лише ICTV й «Україна», які обмежилися цього дня короткими усними повідомленнями.

Генпрокуратура вручила підозри голові Окружного адмінсуду і трьом його підлеглим — про це «UA: Перший» розповідав повноцінним сюжетом. Із конкурентів тему продовжували відстежувати всі канали, крім ICTV та «України».

Суспільний мовник, як і його конкуренти, дає спростування президентом Зеленським повідомлень щодо відставки Богдана. На мою думку, саме пояснення Зеленського, що всі члени його команди написали подібні заяви, заслуговувала окремого журналістського дослідження. Як і те, навіщо напередодні працівник Офісу президента (ймовірно, Кирило Тимошенко) «злив» фото заяви Богдана журналістам. «UA: Перший», на жаль, обмежився простою констатацією.

Усі канали, крім СТБ і 5-го, цього дня повідомляли про те, що СБУ передала Збройним силам України російський зенітно-ракетний комплекс «Печора», який незаконно зберігався на складах Миколаївського порту ще з 2007 року, коли Росія контрабандою намагалася продати його Еритреї. «UA: Перший» висвітлював подію повноцінним репортажем із Миколаєва.

І була цього дня новина, дуже симптоматична, як на мій погляд, на яку не звернули уваги ні журналісти «UA: Першого», ні журналісти каналів-конкурентів: Печерський суд присудив виплатити соратнику Януковича Андрію Портнову 7 млн грн із бюджету як відшкодування за нібито завдану шкоду його діловій репутації.У позові йшлося про те, що Портнов у 2014 році потрапив до санкційних списків Канади, оскільки заступники генпрокурора й посол України в Канаді в листуванні з канадським урядом називали його підозрюваним. Це рішення виніс суддя Сергій Вовк, який у 2013-2014 роках приймав неправосудні рішення проти Майдану, який випустив із-під арешту головного підозрюваного у вбивстві Сармата тощо. І якого було безстроково призначено на посаду судді в часи президентства Януковича, коли за «ручну» роботу судів відповідав саме заступник глави АП Портнов.

Інформаційна картина дня 2 серпня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

3 серпня (субота)

У суботу було лише дві суспільно важливих події.

Центральна виборча комісія цього дня оголосила офіційні результати парламентських виборів у багатомандатному окрузі. Тимчасом як конкуренти просто подавали ці результати в цифрах, «UA: Перший» зробив ґрунтовний сюжет із прогнозами щодо роботи нового парламенту з уже очевидною монобільшістю, коли найбільшій фракції не потрібно створення коаліції для формування уряду й результативних голосувань за необхідні закони. В ролі експертів у сюжеті виступали юрист у галузі держави і права Микола Сірий, спікер парламенту двох скликань Олександр Мороз і колишній заступник голови ВР Олександр Лавринович. Згадали й такий бекґраунд, що одного разу Верховна Рада вже мала подібну монобільшість — у першій половині 90-х років фракція Компартії в парламенті була представлена 239 депутатами.

«UA: Перший» також повідомляв про чергових п'ять обстрілів окупантів та одного пораненого бійця ЗСУ, попри режим тиші.

Інформаційна картина дня 3 серпня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus