Журналісти громадського радіо США незадоволені: їм дав гроші Сорос

Співробітники Національного громадського радіо Сполучених Штатів Америки незадоволені отриманням 1,8 мільйона доларів від фонду Джорджа Сороса «Відкрите суспільство».  Про це пише на своїй сторінці на сайті радіо Алісія Шеперд, омбудсмен (громадський представник) NPR.

 

За словами омбудсмена, радійники схвильовані тим, що отримання грошей від мецената, який має неприховану політичну позицію (підтримує демократичну партію), може загрожувати безсторонності громадського радіо. NPR – незалежний від держави та політичних партій засіб масової інформації, що користується довірою суспільства.

 

Ґрант виділений на фінансування дворічного проекту «Вплив на уряд» (Impact of Government), що передбачає висвітлення діяльності місцевої влади в кожному з американських штатів двома спеціальними кореспондентами радіостанції. Фонд Сороса – не єдине джерело коштів, необхідних для цього масштабного мультимедійного проекту. У червні 2011 року має стартувати пілотний етап у восьми штатах; у разі, якщо він буде успішним, за рік планують залучити  ще сімнадцять.

 

Рішення громадського радіо прийняти гроші від Сороса зазнало критики з боку республіканців, які вказували на те, що радіостанція втрачає безсторонність, демонструючи симпатію до демократів. «Жодне медіа не повинне приймати жодних грошей від ідеологів будь-якої політичної сили, - писав на сайті The Daily Beast критик Говард Курц. – Навіть якщо кожен журналіст, якому платять грішми Сороса, буде безстороннім і чесним, приймати гроші з його рук – це жахливо». Фонд Сороса й раніше давав гроші NPR (як і багатьом іншим медійним організаціям), не вимагаючи оголошень про це в ефірі, що є загалом типовим підходом для тих, хто підтримує грішми громадські медіа США. Загалом у 1997-2010 роках регіональні громадські радіостанції отримали від фонду 3,4 мільйона доларів.

 

Омбудсмен пише, що ньюзрум NPR охопило «глибоке занепокоєння тим, що радіостанція прийме гроші від людини, відомої відвертою і послідовною підтримкою демократичної партії».  «Мені це не подобається, бо він – явний лівий, і не подобалося б так само, якби він був на іншому боці», - цитує Шеперд одного із журналістів радіостанції.  Співробітники NPR підтримують проект, вважаючи за необхідне ґрунтовніше висвітлення діяльності політики в регіонах, але «воліли б, аби ці гроші походили не від Сороса».

 

Окрім окремих співробітників, протест проти використання грошей фонду Сороса висловили деякі регіональні громадські радіостанції, які входять до мережі NPR, зокрема одна з найбільших - WBEZ із Чикаґо. Довідавшись про джерело фінансування, радіостанція відмовилась від участі в пілотному проекті, а інші громадські радіомовники штату Іллінойс не змогли пройти конкурс.

 

Екс-гендиректор NPR Вівіан Шіллер, яка ухвалила рішення прийняти гроші від Сороса восени минулого року, запевняє, що фонд «Відкрите суспільство» «розуміє, що радіостанція є цілком незалежною, і слухатиме новини в ефірі так само, як і всі інші слухачі», тож отримання грошей від Сороса ні до чого громадське радіо не зобов’язує. Фонд відповідав вимогам NPR до донорів і прийняв умови співпраці. «Чому ми повинні казати меценатам: у вас є точка зору, тому не треба давати нам гроші? – каже вона. – Ми краще скажемо: ви не можете заплатити нам за те, щоб ми танцювали під вашу дудку!». Чинне керівництво радіостанції також уважає, що не можна дискримінувати меценатів за ознакою політичних переконань.

 

Зауважмо, що докладний розбір цієї ситуації з відображенням усіх точок зору, - зокрема й власної позиції омбудсмена Шеперд, як уповноваженої представляти інтереси аудиторії в редакції громадського радіо, - опублікований на сайті NPR. «Дотепер я не втручалась у цю історію, бо хотіла подивитись, чи аудиторія й колектив NPR будуть занепокоєні отриманням ґранту, - пише омбудсмен. – Тепер я бачу, що люди залишаються стурбованими. Кореспондент The Wall Street Journal запитав мене про це специфічним тоном, що не залишав сумнівів щодо його занепокоєння. Подібний тон я чую весь час. Мені пишуть численні електронні листи. “Отже, вас купив Джордж Сорос за 1,8 мільйона, - зокрема, написав мені Денні Томсон з Аризони 13 травня. – Здається, така дрібничка, як етика, вас не цікавить. Ще одна причина для того, щоб припинити фінансувати NPR”. Мене засмучує відмова радіостанції називати інших донорів проекту “Вплив на уряд”, якщо інші донори справді існують. Керівництво стверджує, що до запуску проекту в червні не хоче розголошувати будь-яку інформацію, зокрема й перелік донорів. Диверсифікація джерел фінансування необхідна для того, щоб довести безпідставність підозр щодо впливу Сороса. Що швидше NPR надасть повний перелік донорів цього проекту, то швидше люди припинять нарікати на те, що радіостанція втрачає безсторонність».  

comments powered by Disqus