Скандал імені Верьовки, поліграф-шоу «слуг народу» й перші ластівки дифтерії

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

21 жовтня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший», як і всі інші телеканали, повідомляв про те, що в катастрофі гелікоптера на Полтавщині загинув колишній міністр аграрної політики й народний депутат двох скликань Тарас Кутовий.

«UA: Перший», як і майже всі його конкуренти (крім каналу ICTV, який цю тему «не помітив»), цього дня великий матеріал присвятив реакціям на суботній номер «Вечірнього кварталу», де кварталівці в супроводі частини хору Верьовки поглузували зі спаленого будинку ексглави НБУ Валерії Гонтаревої. На мою думку, дехто з конкурентів (зокрема, «1+1» і СТБ) подали ці реакції повніше й концептуальніше. Зокрема, суспільний мовник упустив дуже важливий момент, який озвучував того дня в коментарі міністр економіки Тимофій Милованов. Він пояснив, як подібний «жарт» наближених до влади кварталівців може мати негативний вплив на інвестиційний клімат в Україні. Крім того, в матеріалі «UA: Першого» занадто багато коментарів було подано недостовірно, лише з посиланнями на сторінки в інтернеті.

Про те, що шоумен Сергій Сивохо був призначений радником секретаря ради Нацбезпеки й оборони, «UA: Перший» повідомляв, як і більшість конкурентів, крім, знову-таки, каналу ICTV.

Про вихід під заставу із СІЗО ексзаступника секретаря РНБО Олега Гладковського «UA: Перший» повідомляв у тому ж обсязі, що й усі інші телеканали.

«UA: Перший», як і всі конкуренти, повідомляв цього дня, що жодних значних перевищень рівня чадного газу та інших шкідливих речовин у київському повітрі немає. Тема виникла через поширення в соцмережах нібито супутникових даних про те, що в цій частині України цього дня — мало не найбільш забруднене на планеті повітря. Суспільний мовник обмежився коментарями фахівців Київської міськдержадміністрації. Дехто з конкурентів (зокрема «1+1» та «Інтер») дали ширший спектр експертних оцінок, звернувшись до фахівців Гідрометеоцентру, Держслужби з надзвичайних ситуацій тощо.

А от про те, що київський аеропорт «Бориспіль» повністю припинив роботу через те, що його накрило отруйними речовинами, якими обробляли поля навколо летовища, повідомляв цього дня лише «UA: Перший». Неоперативно, лише наступного дня, про це згадав ще канал «1+1».

Про дванадцять поранених людей внаслідок зіткнення двох маршруток у Львові повідомляли в понеділок лише «UA: Перший», «1+1» і «Україна».

Лише «UA: Перший» та «Інтер» повідомляли цього дня, що до Одеси прибули два патрульних катери, подарованих Україні Сполученими Штатами Америки.

Лише «UA: Перший» повідомляв, що хворі на меланому пікетувати Міністерство охорони здоров’я, вимагаючи державної допомоги в дорогому лікуванні.

Лише «UA: Перший» повідомив про те, що на Чернігівщині тестують систему «Ліс у смартфоні», яка дасть змогу будь-кому визначати, чи законно вирубують ліс.

І лише суспільний мовник спробував розібратися у фейковій (як виявилося) «сенсації», про яку конкуренти розповідали попереднього тижня, що нібито в одній зі столичних приватних клінік поліція виявила людські органи. Насправді у клініці, яку поліцейські звинувачували в «чорній трансплантології», трансплантацій не роблять, а у вилучених поліцією ємностях зберігалися не людські органи, а стовбурові клітини.

Не повідомляв цього дня суспільний мовник кілька важливих, на мою думку, новин. Зокрема, про те, що МЗС Німеччини виступило проти визнання Голодомору геноцидом. Про це повідомляв у понеділок «1+1». Про сім обстрілів на фронті, зокрема й на ділянці розведення сил у Золотому, повідомляли цього дня лише «Інтер», ICTV і 5 канал. Про випадок захворювання на дифтерію на Закарпатті повідомляли лише «Інтер» і 5 канал. А про те, що група американських конгресменів вимагає в Держдепу визнати «Азов» терористичною організацією, не повідомляв ні суспільний мовник, ні жоден із його конкурентів. А новина надзвичайно важлива, як на мене.

Інформаційна картина дня 21 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

22 жовтня (вівторок)

Про те, що на фронті було поранено двох військових, а ще один травмувався, «UA: Перший» повідомляв, як і майже всі конкуренти (крім каналу «Україна»). Традиційно лише суспільний мовник у цій новині повноцінно посилався на джерело інформації.

Лише «UA: Перший», «1+1», ICTV й 5 канал повідомили цього дня про те, що в самоназваній «ДНР» українського журналіста Станіслава Асеєва окупанти відправили до в’язниці на 15 років. На відміну від конкурентів, суспільний мовник подавав новину більш достовірно й дав коментар продюсерки «Радіо Свобода», з якою співпрацював Асеєв.

Лише суспільний мовник повідомляв цього дня про те, що справами про вбивства євромайданівців тепер займеться Державне бюро розслідувань. А отже там вивчатимуть напрацьоване слідчими управління спецрозслідувань ГПУ із самого початку.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що СБУ затримала в «Борисполі» колишнього заступника міністра економіки Юрія Бровченка за підозрою в державній зраді.

Лише «UA: Перший», СТБ й «Україна» повідомляли цього дня про те, що Міністерство охорони здоров’я пікетували хворі, що потребують трансплантації органів у закордонних клініках.

Цього дня суспільний мовник, як і всі його конкуренти, продовжував досліджувати якість повітря.

Не повідомляв цього дня «UA: Перший» новину про те, що в Україні змінили процедуру видачі водійських посвідчень і навчання в автошколах. Як на мене, це новина, що зачіпає інтереси дуже великих соціальних груп, тож суспільний мовник не мав би її оминати увагою. Із конкурентів про неї у вівторок повідомляли «1+1» та «Інтер».

Інформаційна картина дня 22 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

23 жовтня (середа)

Про загибель двох чоловіків і поранення жінки в центрі Києва від вибуху гранати «UA: Перший» у середу робив докладний сюжет, як і більшість конкурентів. Про одного загиблого і трьох поранених на фронті повідомляли цього дня лише «UА:Перший», «Інтер», СТБ і ICTV.

Цього дня всі канали, крім «Інтера» і ICTV, розповідали про викрадення тримісячного (а за версією кількох каналів — чотиримісячного) хлопчика в Коцюбинському під Києвом. «UA: Перший», «1+1» та «Україна» розповідали також про те, що в київській школі семикласниця вистрибнула у вікно з четвертого поверху. Лише «UA: Перший» та «Інтер» розповідали, що у львівському гуртожитку перцевим газом отруїлися п’ятнадцятеро студентів.

У середу всі канали, крім «Інтера», розповідали про те, що одинадцятьох членів владної фракції «Слуга народу» спрямували на поліграф через звинувачення в отриманні хабаря за блокування законопроекту, який мав ліквідувати фірми-«прокладки», що паразитують на угодах купівлі-продажу нерухомості. На мою думку, більшість із конкурентів висвітлили цю тему повніше за суспільного мовника. Зокрема, «UA: Перший» навіть не згадав прізвища народного депутата Антона Яценка — ймовірного хабародавця, якого пов’язують із цими фірмами-«прокладками».

І були цього дня ще кілька важливих, на мій погляд, тем, про які «UA: Перший» не повідомляв у своєму підсумковому випуску новин.

Про спалах дифтерії на Закарпатті, де було госпіталізовано вже 15 студентів Ужгородського національного університету, повідомляли цього дня «1+1», «Інтер», СТБ і ICTV. Надзвичайно небезпечна хвороба, поширення якої може в будь-який момент вийти з-під контролю через дуже низький рівень імунізації населення України. Вважаю, що суспільний мовник мав би ретельно відстежувати всі випадки. Натомість про дифтерію «UA: Перший» почав говорити лише у п’ятницю.

Не повідомляв «UA: Перший» у середу і про свідчення тимчасового повіреного у справах США в Україні Вільяма Тейлора американському Конгресу, який підтвердив шантаж української влади людьми Трампа наданням військової допомоги в обмін на публічну обіцянку Зеленського розслідувати корупційну справу родини Джо Байдена. Новина потенційно може мати значний вплив на зовнішню політику США щодо України. Про це в середу повідомляли лише «1+1» і СТБ.

Не повідомляв суспільний мовник й іншу новину, важливу тим, що стосується надзвичайно великої кількості українців, — що уряд дозволить водіям їздити без обов’язкової наявності водійських прав і техпаспортів. Про це в середу повідомив канал ICTV, інші канали зробили це менш оперативно наступного дня, «UA: Перший» тему не помітив узагалі.

Лише 5 канал повідомив у середу про те, що керівника управління спеціальних розслідувань Генпрокуратури Сергія Горбатюка звільнили. «UA: Перший» звернув на це увагу неоперативно, лише наступного дня в розвитку.

Лише канал «Україна» повідомив про те, що Лондонський суд присудив Коломойському й Боголюбову та іншим відповідачам у справі «Приватбанку» повернути українській державі 14 мільйонів доларів. Хоч сума й невелика, але важливим, як на мене, є загальний вектор рішень суду у справі «Приватбанку».

Цього дня ніхто не повідомляв про те, що суд відправив під арешт із можливістю застави в три мільйони гривень колишнього заступника міністра Бровченка. Попри те, що напередодні «UA: Перший», «1+1», «Інтер» і 5 канал повідомляли про його затримання Службою безпеки.

І жоден із каналів, включаючи і «UA: Перший», не повідомив цього дня, що суд дозволив ДБР широкий доступ до даних журналістів «Схем» у справі про поїздку Порошенка на Мальдіви. На мій погляд, це подання ДБР і рішення суду виглядає як наступ на свободу слова, тим більше, що самі журналісти «Схем» у коментарях оцінили цей доступ як «надмірний». Крім того, в ухвалі суду сказано і про можливість обшуків на «Радіо Свобода». Суспільному мовнику обов’язково слід було звернути увагу на цю подію, якщо вже комерційні телеканали таку серйозну для всього журналістського цеху тему проігнорували.

Інформаційна картина дня 23 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

24 жовтня (четвер)

У четвер «UA:Перший» повідомляв про три події на фронті. На Світлодарській дузі під час виконання бойового завдання загинув нацгвардієць. Про це, крім суспільного мовника, повідомляли ще канали СТБ й ICTV. Загалом на фронті було 13 обстрілів і поранено одного українського військового. Про це, крім «UA: Першого», повідомляли «Інтер», СТБ і 5 канал. Крім того, «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV і 5 канал повідомляли про те, що окупанти, попри домовленість про тишу, обстріляли й поранили двох працівників підприємства «Луганськвода», які здійснювали ремонт.

Лише «UA: Перший» і 5 канал розповідали цього дня про те, що в Запоріжжі невідомий кілька разів ударив ножем керівницю ромської громадської організації.

Лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ повідомляли в четвер, що Європейський суд із прав людини присудив Україні заплатити 3600 євро колишній міській голові Слов’янська Нелі Штепі, яка в 2014 році публічно просила Путіна ввести в Україну війська й організовувала незаконний референдум. Підставами для такого рішення суду стало затягування слідства й безальтернативність запобіжного заходу протягом п'яти років.

Цього дня «UA: Перший», як майже всі телеканали (крім «Інтера» та СТБ) повідомляв, що екскерівник управління спецрозслідувань ГПУ Сергій Горбатюк оскаржуватиме своє звільнення в суді. А от про заяву Горбатюка, що нинішній генпрокурор Рябошапка вважає, що злочинної організації президента-втікача Віктора Януковича не існувало, повідомляв своїм глядачам лише суспільний мовник.

Як і в попередні дні тижня, «UA: Перший» продовжив ігнорувати тему поширення дифтерії.Цього дня вже був зафіксований перший випадок цієї хвороби в Києві у школяра. Про це в четвер повідомили лише «Інтер» та СТБ. Так само не повідомляв суспільний мовник і про те, що в Ужгороді не вистачає протидифтерійної сироватки. Про це говорили майже всі інші телеканали.

І жоден із телеканалів, і суспільний мовник у тім числі, не повідомляв, що цього дня Паризький суд відмовив Росії в апеляції щодо зобов’язання виплатити 1,3 мільярда доларів українському «Ощадбанку» за експропріацію його кримських активів.

Інформаційна картина дня 24 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

25 жовтня (п’ятниця)

Про те, що на фронті було поранено одного військового під час обстрілу, а ще двоє підірвалися на ворожій «розтяжці», повідомляли цього дня «UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал.

Про затримання підозрюваного в нападі на керівницю ромської громадської організації в Запоріжжі повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1» і СТБ. Конкуренти були докладнішими за суспільного мовника. «UA: Перший» повідомив, що поліція не пов’язує напад із громадською діяльністю потерпілої, а в матеріалах конкурентів стверджувалося, що помста за громадську діяльність є однією з версій слідства. Крім того, в наведених конкурентами коментарях чоловіка потерпілої і представників громадських організацій ішлося саме про те, що громадська діяльність потерпілої і є мотивом злочину. Крім того, «UA: Перший» упустив у своєму повідомленні надзвичайно важливу деталь злочину: нападник лише порізав жінку ножем, але при цьому не відібрав ні грошей, ні прикрас, ні мобільного телефону.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що в Одесі невідомі побили людей, які протестували проти початку забудови на місці дитячого майданчика.

Лише суспільний мовник і 5 канал повідомляли цього дня про масові акції протесту — по багатьох обласних центрах учасники акції «Ні капітуляції!» пікетували облдержадміністрації, протестуючи проти розведення військ на Донбасі.

Усі канали, і суспільний мовник в тім числі, розповідали в п’ятницю, що в Харкові вдень біля супермаркету невідомі застрелили свідка усправі про вбивство колишнього депутата Держдуми Росії Дениса Вороненкова, а потім один із підозрюваних підірвав себе гранатою при затриманні правоохоронцями.

Лише «UA: Перший» цього дня повідомляв, що Спеціалізована антикорупційна прокуратура у своєму розслідуванні не братиме до уваги тести на поліграфі нардепів від «Слуги народу», які ті перетворили на прямоефірні шоу.

Усі канали, крім ICTV, повідомляли, що суд відправив під домашній арешт жінку, яка напередодні викрала немовля в Коцюбинському.

Лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал повідомляли цього дня про введення у грошовий обіг купюри в 1000 гривень.

Цього дня всі канали, й цього разу вже і «UA:Перший», знову говорили про дифтерію: повідомляли про те, що в київській школі, де учень захворів на дифтерію, проходив масовий медогляд дітей і було знезаражено всі приміщення.

Не повідомляв цього дня суспільний мовник про те, що на Волині був зафіксований перший випадок захворювання дитини на поліомієліт. Про це в п’ятницю казали на СТБ і на 5-му каналі, а наступного дня — на каналі «1+1».

І була ще одна новина, яку не повідомляв ні суспільний мовник, ні інші телеканали: на окупований Донбас цього дня заїхав черговий російський «гуманітарний конвой».

Інформаційна картина дня 25 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

26 жовтня (субота)

Лише «UA: Перший» і 5 канал докладно розповідали про скандальне (на мою думку) спілкування президента Зеленського з ветеранами, які приїхали боронити Золоте. Дуже побіжно й без будь-яких подробиць про сам факт такого спілкування ще згадали на каналах «1+1» і ICTV. На інших каналах тему взагалі проігнорували.

Про 9 обстрілів на фронті, в тому числі біля місця розведення в Золотому, повідомляв лише «UA: Перший». «1+1», «Інтер» і ICTV чомусь говорили про зведення штабу ООС із фронту за попередній день.

Про мітинг під Верховною Радою і Кабміном із вимогою легалізувати медичний канабіс розповідали цього дня «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна». Суспільний мовник зробив про цю подію найдокладніший репортаж і якісний бекґраундовий сюжет на пояснення того, що йдеться не про легалізацію наркотика, а саме про ліки для важкохворих людей.

Усі канали цього дня повідомляли про перехід України на зимовий час у ніч на неділю.

І про три важливих для повноти інформаційної картини дня події «UA: Перший» не повідомляв цього дня. Засуджений до довічного ув'язнення вбив конвоїра-нацгвардійця на Дніпропетровщині. Про це повідомляли «1+1» і 5 канал. Про другий випадок дифтерії в Києві — 35-річна жінка у важкому стані і їй ввели останню в столиці дозу сироватки — повідомляв лише канал «1+1». І про перший випадок дифтерії на Тернопільщині, де захворів 47-річний чоловік, повідомляли канали «1+1», «Інтер», ICTV і 5 канал.

Інформаційна картина дня 26 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus