Розведення попри обстріли, протести фермерів та освітян, секс-скандал і перша втрата недоторканності

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

28 жовтня (понеділок)

Про те, що в Золоте до ветеранів «Азова» приїхала поліція, а також про те, що заступник голови Нацполіції Вадим Троян сказав, що поліція не виселятиме ветеранів із Золотого, повідомляли в понеділок лише «UA: Перший», 5 канал та «Україна». На відміну від конкурентів, які обмежилися короткими повідомленнями, суспільний мовник робив повноцінний репортаж.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли цього дня, що ветерани полку «Азов» пікетували Міністерство закордонних справ, вимагаючи реакції на ініціативу американських конгресменів внести полк до списку терористичних організацій.

Про п'ять порушень режиму тиші на Донбасі повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», ICTV й «Україна». Лише суспільний мовник та ICTV при цьому згадували, що в тому числі окупанти стріляли й біля ділянки розведення сил у Золотому-4.

«UA: Перший», «Інтер», ICTV та «Україна» розповідали цього дня про безрезультатність чергового раунду тристоронніх газових переговорів щодо умов транзиту російського газу Україною до Європи.

Цього дня кілька каналів, у тому числі і «UA: Перший», повідомляли про те, що в Україні бракує протидифтерійної сироватки: наприклад, до Ужгорода, де на дифтерію захворіло 15 студентів, поодинокі дози сироватки збирали з кількох областей України. Але найбільш виразно про це розповідав канал «1+1». Суспільний мовник повідомляв про це дуже побіжно. А про третій випадок дифтерії в Києві повідомляв лише канал «1+1».

Про те, що в чернігівській школі, де шістнадцятеро дітей захворіли на гепатит, скасували уроки, повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV й «Україна». А про те, що дев’ятеро жителів Харківщини занедужали на гепатит, повідомляли лише суспільний мовник та СТБ.

Двоє дітей, яких забрали на лікування з неблагополучної родини, випали із другого поверху лікарні на Одещині. Про це в понеділок повідомляли лише «UA: Перший» і «1+1». Неоперативно у вівторок про це розповідали ще канали СТБ й «Україна».

Поліція вважає замовне вбивство основною версією стрілянини в Харкові 25 жовтня, де було вбито свідка у справі про вбивство ексдепутата російської Держдуми Вороненкова. Про це в понеділок повідомляли «UA: Перший», «1+1», «Інтер», ICTV і 5 канал.

Лише «UA: Перший» повідомляв у понеділок, що в Ужгороді на кордоні зі Словаччиною утворилася десятикілометрова черга вантажівок. Це сталося, бо Польща скоротила квоти на в’їзд вантажівок з України. Про це набагато менш оперативно — лише у четвер — повідомляв ще канал «Інтер», інші канали цю тему протягом звітного тижня взагалі не помітили.

Лише «UA: Перший» цього дня розповідав про відкриття кримінального провадження щодо катувань пацієнтів Плисківського психоневрологічного інтернату. Інші канали звернули увагу на цю тему набагато пізніше за суспільного мовника: «1+1» та «Україна» — в четвер, а СТБ — у п’ятницю.

Не звернув уваги суспільний мовник на тему, про яку повідомляли цього дня «1+1» і 5 канал: фракція «Слуга народу» звернулася до правоохоронців із проханням дати правову оцінку погроз убивством (як вони вважають) народної депутатки Софії Федини на адресу президента Володимира Зеленського.

Інформаційна картина дня 28 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

29 жовтня (вівторок)

У вівторок усі телеканали, і «UA: Перший» у тім числі, робили ґрунтовні матеріали про початок розведення сил у Золотому. Але не всі канали повідомляли про те, що напередодні розведення окупанти стріляли поблизу ділянки розведення й ці обстріли «не помітили» спостерігачі ОБСЄ і президент Зеленський. Про це «UA: Перший» повідомляв коректніше за конкурентів.

А от про акцію протесту під Офісом президента проти розведення військ у Золотому повідомляли у вівторок лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал. Найдокладніше це зробив суспільний мовник. Так само лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли про п'ять порушень окупантами режиму тиші цього дня.

Про те, що Верховна Рада в першому читанні проголосувала за надання добровольцям статусу учасників бойових дій, докладно розповідали цього дня «UA: Перший» і СТБ, коротко згадували ICTV й «Україна».

У вівторок експерт Ради нацбезпеки США Олександр Віндман підтвердив Конгресу, що президент Дональд Трамп шантажував Зеленського військовою допомогою в обмін на компромат щодо сина Джо Байдена. Про це повідомляли цього дня «UA: Перший», «Інтер» і 5 канал, а канал ICTV повідомив про це в середу. Найдокладніше — репортажем власного кореспондента у США — про це розповідав телеканал «Інтер».

Не всі телеканали цього дня висвітлювали масштабну акцію протесту освітян під Верховною Радою проти запровадження 40-годинного робочого тижня і скасування доплат. Лише «UA: Перший» зробив про це докладний репортаж, а «1+1», 5 канал та «Україна» згадували про подію короткими повідомленнями.

Лише «UA: Перший» і «1+1» цього дня розповіли про рішення Верховної Ради запровадити штрафи за перевезення в автівках дітей без автокрісел. Як на мене, дуже дивно, що інші телеканали взагалі проігнорували таку важливу для значної частини аудиторії тему.

Суспільний мовник повністю проігнорував тему інвестиційного форуму, що проходив цього дня в Маріуполі. На мою думку, якщо відкинути помпезність заходу, усе ж суспільний мовник мав би висвітлювати таку подію, адже влада спілкувалася для залучення інвестицій із великою кількістю — понад 70 — компаній зі світовим ім’ям. Було підписано певну кількість меморандумів про співпрацю (щоправда, різні канали називали при цьому принципово різну їхню сумарну «ціну» — від одного мільярда доларів до десяти, — але такий різнобій є традиційним для української тележурналістики). І саме суспільний мовник мав би піддати експертній оцінці як озвучені на форумі амбітні плани влади щодо залучення іноземних інвестицій в економіку України (50 мільярдів доларів протягом 5 років), так і перші підсумки роботи форуму. Крім того, у виступах перших осіб на форумі лунали принципові речі, як-от публічна заява Зеленського, що держава не поверне «Приватбанк» колишнім власникам. Але нічого цього у випуску «UA: Першого» зроблено не було.

Не повідомляв «UA: Перший» і про те, що в Києві на проспекті Науки було знайдено радіоактивні ампули. Про це повідомляли у вівторок телеканали «1+1» і «Україна». Не сказав суспільний мовник і про потужний вибух на підприємстві з виготовлення олії у Дніпрі. Про це повідомляв «Інтер».

Інформаційна картина дня 29 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

30 жовтня (середа)

У середу лише «UA: Перший», «1+1» та «Україна» робили повноцінні репортажі про те, як відбувається розведення військ у Золотому. Усі канали повідомляли, що в зоні розведення запроваджено «жовтий» режим, який дає військовим повноваження за необхідності затримувати людей чи проникати в їхнє житло. Про дев'ять ворожих обстрілів на фронті повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV і 5 канал. А про те, що ворогами був обстріляний безпілотник ОБСЄ, повідомляв лише суспільний мовник.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер», ICTV й «Україна» цього дня повідомляли, що генеральний секретар НАТО Єнс Столтенберг, коментуючи під час візиту до Одеси розведення сил у Золотому, поклав відповідальність за виконання мінських домовленостей на Росію, яка повинна вивести свої війська зі сходу України.

Суспільний мовник і майже всі інші телеканали (крім «Інтера») повідомляли в середу про те, що Данія дала дозвіл на будівництво газогону «Північний потік — 2». Лише «UA: Перший», ICTV та 5 канал дали з цього приводу коментар глави «Нафтогазу» Андрія Коболєва.

Лише «UA: Перший», «Інтер» та ICTV розповідали цього дня про кількатисячний протест фермерів під Верховною Радою проти відкриття ринку землі.

Лише «UA: Перший», «Інтер» і 5 канал повідомляли про те, що регламентний комітет дав згоду на розгляд парламентом позбавлення недоторканності народного депутата Ярослава Дубневича, якого Генпрокуратура звинувачує в легалізації понад двох мільярдів гривень, одержаних злочинним шляхом. Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що Верховна Рада повернула Переяслав-Хмельницькому історичну назву Переяслав. Про це повідомляли СТБ й «Україна».

І цього дня була ще одна тема, розумію, що дискусійна з точки зору обов’язковості для повноти інформаційної картини: листування народного депутата від «Слуги народу» Богдана Яременка з повією під час сесії Верховної Ради. Про це повідомляли цього дня «1+1», «Інтер» і 5 канал. Аргументами за оприлюднення такої теми вважаю те, що глядачі-виборці мають право знати про моральні орієнтири своїх обранців (зокрема в тому, що законодавець вдається до сексуальних послуг, які є в Україні поза законом). Крім того, ті ж виборці мають право знати, чим законодавці займаються в робочий час і на робочому місці. «UA: Перший» долучився до висвітлення розвитку цієї теми лише наступного дня.

Інформаційна картина дня 30 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

31 жовтня (четвер)

Про одного пораненого бійця і вісім ворожих обстрілів на фронті повідомляли у четвер лише «UA:Перший», «1+1», ICTV і 5 канал. За закінченням розведення сил у Золотому продовжували цього дня стежити лише «UA:Перший» і СТБ.

Про засідання комісії Україна-НАТО за участі генсека організації Столтенберга і Північноатлантичної ради альянсу в Києві повідомляли всі канали, і суспільний мовник у тім числі повноцінним репортажем.

Майже всі телеканали (за винятком «України») повідомляли цього дня, що Палата представників Конгресу США підтримала процедуру імпічменту Дональда Трампа.

До теми розвитку секс-скандалу в Раді попереднього дня у четвер зверталися лише «UA:Перший» і «Інтер». Цього дня керівник фракції «Слуга народу» Давид Арахамія виступив за складання нардепом Яременком повноважень голови парламентського комітету з зовнішньої політики. А сам Яременко з парламентської трибуни погрожував журналістам відповідальністю за «оприлюднення його особистого спілкування». Суспільний мовник, на відміну від конкурентів, у своєму матеріалі навів експертну оцінку закидам нардепа на адресу журналістів.

Про те, що нардепу Ярославу Дубневичу було повідомлено про підозру після того, як Верховна Рада позбавила його депутатської недоторканності, повідомляли цього дня вся телеканали. А про те, що Верховна Рада цього дня повернула кримінальну відповідальність за незаконне збагачення, повідомляли лише «UA:Перший», ICTV і «Україна».

Лише суспільний мовник повідомляв цього дня про те, що в Одесі націоналісти зняли меморіальну дошку радянському маршалу Жукову.

Інформаційна картина дня 31 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

1 листопада (п’ятниця)

У п’ятницю всі канали повідомляли слова міністра оборони Андрія Загороднюка про те, що в Петрівському, з огляду на обстріли, розведення сил відкладається. А про те, що в Золотому розведення сил завершилося і його підтвердили представники місії ОБСЄ, повідомляли лише «UA: Перший», СТБ, ICTV й «Україна».

Про те, що міністр закордонних справ Вадим Пристайко анонсував новий великий обмін полоненими, повідомляли лише «UA: Перший», ICTV і 5 канал.

Лише «UA:Перший» розповідав, що вдень біля Офісу президента ветерани війни на Донбасі провели брифінг, висловившись проти розведення сил. І лише «UA:Перши»й повідомляв, що за даними розвідки Росія перекидає важку техніку та артилерію на Донбас.

Натомість «1+1», СТБ й ICTV повідомляли про те, що протягом доби було поранено двох українських військових, а обстрілів на фронті було 15. «UA: Перший» казав лише про п'ять обстрілів протягом дня (певно, що дані з ранкового зведення штабу ООС не було враховано).

Лише «UA: Перший», «1+1» та ICTV розповідали у п’ятницю, що Генпрокуратура відкрила кримінальне провадження через погрози народної депутатки Федини та ветеранки Звіробій на адресу Зеленського.

«UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал у п’ятницю продовжили тему політичних розвитків секс-скандалу з депутатом Яременком: цього дня той написав заяву про складання повноважень голови комітету ВР із питань міжнародних зв’язків, чого від «слуг народу» вимагали фракції «Голос», «ЄС», «Батьківщина» й депутатська група «За життя».

Лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал у п’ятницю відстежували перебіг засідання Вищого антикорупційного суду з обрання запобіжного заходу народному депутату Ярославу Дубневичу. Суд до часу ефірів остаточного рішення ще не ухвалив.

Лише суспільний мовник і канал «1+1» у п’ятницю розповідали своїм глядачам про побиття та ґвалтування дітей в одеському реабілітаційному центрі «Світанок».

Цього дня «1+1» і «Україна» повідомляли про заворушення в Прилуках, де відбувалися масові акції протесту під міським поліцейським управлінням через намагання правоохоронців видати вбивство 14-річного підлітка за самогубство чи нещасний випадок. Суспільний мовник почав висвітлювати ці події лише наступного дня, в суботу.

Не повідомляв «UA: Перший» і про велику пожежу в житловому будинку в центрі Києва. Про це розповідали канали «1+1» і «Україна».

Ще одну важливу подію цього дня не помітив ні суспільний мовник, ні його конкуренти — «Нафтогаз» підвищив ціну на газ для промисловості на 18-19 %.

Інформаційна картина дня 1 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

2 листопада (субота)

У суботу «UA: Перший», «1+1», ICTV, 5 канал та «Україна» повідомляли про завершення розведення сил у Золотому. Про шість ворожих обстрілів на фронті повідомляли цього дня лише «UA: Перший», ICTV і 5 канал.

Усі канали повідомляли цього дня про 100 мільйонів гривень застави і електронний браслет як запобіжний захід народному депутату Дубневичу.

«UA: Перший», «1+1», ICTV й «Україна» повідомляли цього дня про аварію на Хмельниччині, де внаслідок перекидання рейсового автобуса було поранено 13 людей.

Лише «UA: Перший» і «1+1» у суботу розповідали про розвитки ситуації у Прилуках — справу про загибель 14-річного підлітка розслідуватиме столична поліція. Це протестувальникам під міськвідділком повідомив перший заступник голови департаменту внутрішньої безпеки Нацполіції.

Інформаційна картина дня 2 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus