Повернення бранців Кремля, протести проти звільнення Цемаха, Кабмін проти Кличка й «культурна контрреволюція» в Одесі

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

2 вересня (понеділок)

Цього дня президент Володимир Зеленський збирав у себе на нараду очільників Кабміну, Верховної Ради й силових відомств. Конкуренти суспільного мовника розповідали про цю нараду як про надзвичайну і знакову подію, перераховуючи ті доручення, які давав своїй команді президент: узаконити ринок землі, гральний бізнес, видобуток бурштину тощо. Натомість «UA: Перший», єдиний із телеканалів, зосередився на дорученні президента уряду подати до ВР законопроєкт про запуск ринку землі. В матеріалі суспільного мовника, знову-таки на відміну від всіх конкурентів, було подано певну експертну оцінку імовірних наслідків цього кроку й наводився повноцінний бекґраунд історії цього питання.

Про рішення погоджувальної ради парламенту голосувати цього тижня у другому читанні законопроєкт про зняття депутатської недоторканності суспільний мовник повідомляв нарівні з конкурентами.

Про те, що поблизу Водяного на Донеччині внаслідок ворожого обстрілу загинув український військовий, «UA: Перший» повідомляв, як і всі інші конкуренти.

Не давав цього дня суспільний мовник дві новини, помічені деким із конкурентів: генпрокурор Руслан Рябошапка звільнив із посади головного військового прокурора Анатолія Матіоса. Про це повідомляв канал «1+1». Про те, що другому співвласникові одеського готелю «Токіо Стар», де 17 серпня внаслідок пожежі загинуло дев’ятеро людей, цього дня було повідомлено про підозру. Про це розповідали на каналі СТБ, а канал «1+1» дав новину із запізненням у вівторок.

І була цього дня ще одна новина, про яку не повідомляв ані суспільний мовник, ані його конкуренти, — що в лікарні у Дніпрі помер військовий, поранений напередодні біля Мар’їнки.

Інформаційна картина дня 2 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

3 вересня (вівторок)

Цього дня Верховна Рада ухвалила у другому читанні скасування депутатської недоторканності. З усіх телеканалів, крім коментарів представників різних парламентських фракцій, до думки експертів із приводу легітимності та ймовірних наслідків цього рішення зверталися лише «UA: Перший» та СТБ. Суспільний мовник узяв із цього приводу докладний коментар у голови правління громадянської мережі «Опора» Ольги Айвазовської, СТБ — у голови Центру протидії корупції Віталія Шабуніна і в голови Ради лабораторії законодавчих ініціатив Світлани Матвієнко. Бекґраунд же стосовно того, як сама ідея зняття депутатської недоторканності просувалася у стінах парламенту протягом попередніх десятиліть, кого з народних депутатів позбавляла імунітету сесійна зала і з якими наслідками для них, був найповнішим у суспільного мовника.

Цього ж дня «UA: Перший» повідомляв про поранення українського військового внаслідок одного з чотирьох ворожих обстрілів на Донбасі. На відміну від конкурентів з «Інтера», СТБ, ICTV й «України», які також повідомляли цю новину, суспільний мовник подав розгорнутий коментар головного лікаря Дніпропетровської обласної лікарні, куди доправили тяжко пораненого бійця.

Не повідомляв своїм глядачам «UA: Перший» такі три новини цього дня: суд продовжив арешт Володимиру Цемаху, якого хоче допитати прокуратура Нідерландів у справі про збиття рейсу МН-17. Про це з конкурентів повідомляли «1+1», ICTV та 5 канал. Канал СТБ повідомляв цього дня про акцію протесту військових під російським консульством у Львові проти постійних порушень окупантами «режиму тиші» на фронті. А 5 канал повідомляв із посиланням на Луганську ОДА, що українська сторона завершила демонтаж фортифікацій біля зруйнованого мосту у Станиці Луганській.

Інформаційна картина дня 3 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

4 вересня (середа)

Цього дня Кабінет Міністрів погодив і передав на підпис президенту звільнення Віталія Кличка з посади голови Київської міської держадміністрації. Загалом «UA: Перший» був у висвітленні цієї події повнішим і збалансованішим, аніж більшість конкурентів. Але 5 канал по двох позиціях подав новину якісніше: з точки зору дотримання стандарту балансу думок лише цей канал дав коментар Кличка із приводу звинувачень у тому, що діяльність КМДА контролюється не її очільником, а «групами впливу». І бекґраунд на 5 каналі був ґрунтовнішим: там, де суспільний мовник обмежився лише згадкою про тлумачення Конституційного Суду 2003 року, 5 канал розповів про правову колізію зі змінами до Закону про столицю 2010 року задля того, щоб Янукович головою КМДА призначив Олександра Попова.

У висвітленні замаху на ректора Тернопільського економічного університету за допомогою вибухового пристрою «UA: Перший» зробив повноцінний репортаж. Новину так само повно або коротко подавали і всі інші телеканали.

Про п'ять ворожих обстрілів на передовій крім суспільного мовника повідомляли цього дня «Інтер», СТБ, ICTV та «Україна».

Президент Зеленський цього дня ветував і повернув до Верховної Ради на допрацювання два закони, ухвалених попереднім складом парламенту — про визнання й підтримку національної скаутської організації «Пласт» і про хімічну кастрацію педофілів. Про зауваження президента до закону про «Пласт» «UA: Перший» дав докладну інформацію, із конкурентів про це згадував лише 5 канал, але з більшим акцентом на процедурних моментах. У висвітленні ветування іншого закону — про кастрацію педофілів — конкуренти з «1+1» та СТБ були докладнішими за суспільного мовника. Інші канали новину не згадували.

Суспільний мовник цього дня найдокладніше висвітлював допрем’єрний показ кінофільму «Заборонений» про поета Василя Стуса — повноцінним репортажем. Крім «UA: Першого» на цю подію ще звернули увагу ICTV та 5 канал, але короткими формами.

Лише три телеканали — «UA: Перший», «1+1» та СТБ звернули цього дня увагу на важливу подію в Одесі, де депутати обласної ради звільнили художника Олександра Ройтбурда з посади директора Одеського художнього музею.

Інформаційна картина дня 4 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

5 вересня (четвер)

Цього дня було кілька взаємопов’язаних новин. Київський апеляційний суд звільнив із-під арешту під особисте зобов’язання підозрюваного і свідка у справі про збиття рейсу МН-17 Володимира Цемаха. Про це «UA: Перший» повідомляв коротко, нарівні з частиною своїх конкурентів, але частина — СТБ, 5 канал та «Україна» — були значно докладнішими, адже робили повноцінні репортажі із засідання апеляційного суду. Натомість суспільний мовник був докладнішим у висвітленні кількох акцій протесту з цього приводу. Про акцію протесту на Майдані Незалежності, крім суспільного мовника, повідомляли лише «1+1» і 5 канал. Про акцію Нацкорпусу під Київським апеляційним судом — лише канал «Інтер». А про акцію протесту в Харкові повідомляв лише суспільний мовник.

«UA: Перший» повідомляв цього дня також про заяву російського президента Путіна щодо фінальної стадії переговорів про обмін (українських політв’язнів і полонених на проросійських терористів). Про це також повідомляли «Інтер», СТБ, ICTV та Україна. Разом із тим, «UA: Перший» не повідомляв про те, що звільнення Цемаха з-під арешту може означати, що його готують до обміну на українців — бранців Кремля. Про це повідомляли деякі канали-конкуренти, щоправда не завжди з достовірними посиланнями. Як не повідомляв «UA: Перший» і про те, що 40 депутатів Європарламенту зверталися з листом до Зеленського із проханням не видавати Цемаха Росії. Про це повідомляли ICTV і 5 канал.

«UA: Перший» цього дня робить повноцінний репортаж про початок роботи Вищого антикорупційного суду. Всі конкуренти, крім «1+1», який обмежився короткою інформацією про цю подію, також робили докладні репортажі.

Лише «UA: Перший» та ICTV повідомляли своїм глядачам, що американський сенатор Рон Джонсон, який перебував цього дня в Україні, запевнив, що США й надалі надаватимуть Україні військову допомогу, навіть попри публічно озвучені сумніви президента Трампа в її доцільності.

Про продовження обстрілів окупантами українських позицій на фронті і про те, що окупанти знову заблокували відновлення мосту у Станиці Луганській, повідомляв цього дня лише «UA: Перший». Але суспільний мовник не повідомляв, що внаслідок нічного обстрілу один український військовий загинув. Про це повідомляли «1+1», СТБ, ICTV й «Україна».

Про автоаварію на Львівщині, де внаслідок зіткнення автобуса з мікроавтобусом було поранено дванадцятеро дітей, двоє дорослих, а ще одна людина загинула, репортажі зробили лише суспільний мовник і канал «1+1», а канал СТБ повідомляв коротко. Інші канали подію не висвітлювали взагалі.

«UA: Перший», як і «1+1», «Інтер» та «Україна», повідомляв цього дня про те, що в Києві невідомі спалили автівку невістки ексочільниці Нацбанку Валерії Гонтаревої.

Суспільний мовник не повідомляв цього дня про те, що Солом’янський суд столиці дав заочний дозвіл на арешт колишнього голови НКРЕКП Дмитра Вовка, попри те, що «UA: Перший» раніше відстежував цю тему. Про це повідомляли з конкурентів «1+1», «Інтер» та СТБ.

І, — що мене здивувало, — суспільний мовник повністю обійшов увагою дуже важливу тему: Нацрада з питань телебачення та радіомовлення цього дня вирішила звернутися до суду з позовом про анулювання ліцензії проросійського телеканалу «NewsOne».

Інформаційна картина дня 5 вересня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

6 вересня (п’ятниця)

(Із технічних причин цього дня я не оцінював телеканал «Інтер».)

Про стрілянину в київському тролейбусі з двома пораненими «UA: Перший» повідомляв так само з коментарями речниці київської поліції Оксани Блищик і завідувача відділення політравми Дмитра Мяснікова, як і канал «1+1». Канал ICTV повідомляв про це коротким повідомленням без коментарів. Інші канали про подію не повідомляли.

Про те, що на фронті внаслідок ворожих обстрілів один український боєць загинув, ще один зазнав поранень, крім «UA: Першого» повідомляли канали СТБ і ICTV.

Лише суспільний мовник повідомляв цього дня своїм глядачам про акцію на підтримку столичного очільника Віталія Кличка під Офісом президента.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли цього дня про оголошення підозри колишнім народним депутатам від «Опозиційного блоку» Олександру Вілкулу і Дмитру Колеснікову.

Два канали — «UA: Перший» та «Україна» — продовжили відстежувати розвитки подій в історії з обваленням будинку у Дрогобичі. Цього дня суспільний мовник більше уваги приділив тому, в яких умовах мешкають відселені з аварійного будинку родини, а «Україна» — імовірним причинам руйнації будинку.

Суспільний мовник не повідомляв цього дня про те, що президент Зеленський оновив склад Ради нацбезпеки і оборони. Хоч і формальна, але подія. Про неї повідомляв цього дня телеканал «1+1».

І ще «UA: Перший» не відстежив розвитку подій у ще одній кримінальній справі — Апеляційний суд Чернігова залишив під арештом заступника міністра з питань тимчасово окупованих територій Юрія Гримчака. Про це повідомляв 5 канал.

Інформаційна картина дня 6 вересня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

7 вересня (субота)

Усі основні події цього дня були пов’язані з поверненням із російського полону українських політв’язнів та моряків. «UA: Перший», як і всі його конкуренти, висвітлював цю низку подій повноцінними репортажами: приліт і зустріч українців у «Борисполі», медичний огляд колишніх політв’язнів у «Феофанії», а моряків у військовому шпиталі; як зустрічали в Росії звільнених на обмін Україною колаборантів і окупантів.

«UA: Перший» повідомляв також, що колаборанта Цемаха до обміну допитали нідерландські слідчі у справі про збиття рейсу МН-17. Крім суспільного мовника про цю важливу обставину повідомляли лише «1+1» та ICTV.

Про реакції міжнародної спільноти на обмін «UA: Перший», як і деякі його конкуренти, повідомляв недостовірно, лише з посиланнями на дописи політиків у соцмережах.

Про дев'ять обстрілів українських позицій на фронті крім «UA: Першого» повідомляли «Інтер», ICTV й «Україна».

А от про багатолюдний мітинг під Одеською облрадою з вимогою повернути Олександра Ройтбурда на посаду керівника Одеського художнього музею крім суспільного мовника не повідомляв жодний із телеканалів.

І ні «UA: Перший», ні його конкуренти не повідомляли цього дня, що засуджених у справі «Хізб ут-Тахрір» кримських татар російські тюремники цього дня етапували з Криму до Ставропольського краю.

Інформаційна картина дня 7 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus