Звільнення Безсмертного, скорочення комітетів парламенту, арешт Гримчака й пожежа в одеському готелі

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

12 серпня (понеділок)

«UA: Перший» цього дня докладно розповів про те, що ДБР допитала Порошенка у справі про несплату податків при купівлі Прямого каналу, Порошенко звинуватив силовиків у тиску на свободу слова й у спробі рейдерського захоплення телеканалу і про те, що під ДБР збиралося два мітинги — прихильників і противників Порошенка, сталися сутички. Усі ці три взаємопов’язаних події різною мірою, крім Суспільного, висвітлювали ще канали «1+1», «Інтер», 5-й та «Україна». Матеріал на «UA: Першому» був найповніший і найзбалансованіший. Зокрема, ніхто з конкурентів Суспільного не надавав слова представникам самого Прямого каналу, «UA: Перший» давав коментар гендиректорки Світлани Орловської й навіть додзвонилися до власника каналу Володимира Макеєнка, щоправда, він у цей час перебував за кордоном і коментувати відмовився. Крім того, з конкурентів лише «Інтер» і 5 канал згадували, що Порошенко звинуватив ексзаступника глави Адміністрації Януковича Андрія Портнова в ініціюванні цього рейдерського, за визначенням Порошенка, захоплення каналу, але лише «UA: Перший» дав Портнову слово у відповідь на це звинувачення. І ще «UA: Перший», єдиний з усіх каналів, наводить експертну оцінку щодо стосунку Порошенка до Прямого каналу, — як експерта журналісти каналу залучили автора цього моніторингу.

Про те, що на передовій цього дня окупанти здійснили п'ять обстрілів українських позицій і поранили одного бійця, крім суспільного мовника повідомляли лише канали ICTV й «Україна».

Із численних кадрових рішень президента Зеленського по Житомирській області «UA: Перший» згадує лише призначення головою ОДА Віталія Бунечка. Але не згадує про звільнення керівників обласних СБУ й поліції й керівників поліції дев’яти райвідділків. Про все це повідомляли конкуренти. З другого боку, суспільний мовник був єдиним, хто дав якісний бекраунд по новопризначеному голові Житомирської ОДА.

А от про те, що гривня зміцнилася до трирічного максимуму, повідомляв цього дня лише «UA: Перший».

Про масштабну автомобільну аварію на Одещині, в якій загинуло четверо людей, а ще двох було тяжко поранено, крім «UA: Першого» повідомляли лише «1+1» та ICTV. Натомість суспільний мовник не згадує про не менш масштабну автомобільну аварію під Києвом, де в селі Глеваха внаслідок зіткнення легковика й маршрутки загинули двоє, а дев’ятеро були поранені. Крім більшої кількості поранених тут суспільно важливою обставиною було те, що внаслідок цієї аварії зазнали поранень пасажири маршрутки — громадського транспорту. Про цю аварію повідомляли з конкурентів лише канали СТБ і ICTV.

І попри те, що на попередньому тижні редакція новин «UA: Першого» ретельно відстежувала тему кримінальної справи по формулі «Роттердам+», цього дня канал не повідомляв про те, що суд обрав запобіжний захід іще одному фігуранту справи — колишньому начальнику відділу НКРЕКП. Цю тему продовжували відстежувати 5 канал та «Україна».

13 серпня (вівторок)

Про головну політичну новину цього дня — Зеленський звільнив Романа Безсмертного з контактної групи на переговорах у Мінську — крім «UA: Першого» повідомляли лише «1+1», 5 канал та «Україна». Найповніше цю інформацію подали на 5 каналі, який крім коментаря самого Безсмертного зміг отримати й коментар прессекретарки президента Юлії Мендель («UA: Перший» повідомляв, що журналісти Суспільного намагалися до неї додзвонитися, але вона не брала слухавки). Я вважаю, що ця новина потребувала від суспільного мовника не просто констатації, а експертних оцінок, оскільки Україна втратила у мінському процесі не просто кваліфікованого перемовника, а перемовника з вираженою державницькою позицією. Також знаковими були й можливі мотиви цього кадрового рішення президента. Зрозуміло, що новини комерційних каналів до експертного рівня в подібних темах не підіймаються.

«UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що в лікарні у Дніпрі помер боєць, якого окупанти поранили три дні тому біля Широкиного. Наводиться коментар головного лікаря лікарні. Крім суспільного мовника про це повідомляли «Інтер», ICTV, 5 канал та «Україна».

Також повніше й достовірніше за конкурентів суспільний мовник повідомив про те, що окупанти три дні не віддавали бійцям «Азова» тіло загиблого побратима. Про це в новинах каналу повідомляла речниця полку «Азов» Маріанна Хомерікі. Менш повно про це повідомляли «1+1» і ICTV. Інші канали про це не казали.

Про вісім обстрілів українських позицій, крім «UA: Першого», повідомляли «Інтер», СТБ, ICTV й «Україна».

Цього дня журналісти суспільного мовника не звернули уваги на дві важливих і потенційно експертних теми, які подавав дехто з конкурентів (переважно на рівні констатації, без спроб дати глибшу картину можливих наслідків). Зеленський підписав указ про спрощення отримання українського громадянства для росіян — про це некритично повідомляли «1+1», СТБ, ICTV, 5 канал і «Україна». Якщо спрощення надання громадянства росіянам, які воювали чи воюють за Україну, особливих запитань не викликає, то спрощення надання громадянства росіянам, яких у РФ переслідують через політичні переконання, — на мій погляд, є дуже дискусійним рішенням. Так само, вважаю, й тема про те, що в Росії заговорили про переговори щодо відновлення Україною водопостачання до анексованого Криму, теж заслуговувала на пильну увагу суспільного мовника. Натомість про це повідомляли лише СТБ, ICTV і 5-й канал.

Крім того, цього ж дня «UA: Перший» не повідомляв про те, що СБУ вислала з України за шпигунство дипломата російського генконсульства у Львові, про що повідомляли СТБ й «Україна». Не повідомляв цього дня суспільний мовник і про те, що суд відпустив під заставу у 2 млн грн одного з підозрюваних у справі «Роттердам+». Із конкурентів за темою продовжили стежити лише ICTV та «Україна».

14 серпня (середа)

У середу «UA: Перший», повніше за ICTV й «Україну», повідомляє про надзвичайні наслідки буревію на Чернігівщині. Але не повідомляє про не менші наслідки буревію на Буковині, про що повідомляли цього дня «1+1», «Інтер» та СТБ. Як на мене, трохи дивна вибірковість як суспільного мовника, так і його конкурентів, — адже обидві теми рівнозначні з погляду суспільної важливості.

Суспільний мовник повідомляв про відмову Зайцевій і Дронову в оскарженні вироку за аварію 2017 року із шістьма загиблими в Харкові. Але журналісти «UA: Першого» обмежилися коротким усним повідомленням, тож усі конкуренти подавали тему повніше, репортажами.

А от про те, що на Кіровоградщині поліція затримала підозрюваного в убивстві 16-річної Діани Хріненко, яка зникла в серпні минулого року й тіло якої шукали протягом семи місяців, — це була свого часу надзвичайно обговорювана тема, — повідомляв глядачам цього дня лише суспільний мовник. Конкуренти тему не відстежили.

Цього дня на засіданні підготовчої групи ВР дискутувалися наміри монобільшості «Слуги народу» скоротити за рахунок об’єднання кількість парламентських комітетів із 27 до 22. «UA: Перший» подавав тему дуже коротко, конкуренти з «Інтера», ICTV, 5-го каналу та «України» були повнішими у викладі цієї теми. Хоча головним у темі були не власне суперечки між представниками різних майбутніх фракцій парламенту, а суть пропонованих об’єднань комітетів. Так, наприклад, запропоноване представниками «Слуги народу» об’єднання комітету з прав та свобод людини і комітету реінтеграції окупованих територій, як на мій погляд, є очевидно конфліктним та суперечливим, адже права і свободи людини — універсальні й опікуватися ними логічно представникам опозиційних фракцій, у той час як реінтеграція окупованих територій — справа специфічна, належить до відання провладної більшості і сформованої нею виконавчої влади. Все це слід було піддати якісній експертній оцінці, чого новини комерційних телеканалів, зрозуміло, не робили. Тож цим мав би перейматися саме суспільний мовник. Натомість «UA: Перший» приділив більше уваги суперечці з мовного питання, яка виникла на засіданні підготовчої групи, коли майбутній спікер Разумков і представниця «Європейської солідарності» Ірина Геращенко вимагали від представника «Опозиційної платформи — За життя» Вадима Рабіновича говорити державною мовою. Це був важливий фрагмент події, але, на мою думку, не важливіший за майбутню конфігурацію комітетів ВР.

«UA: Перший», як і більшість конкурентів (крім каналу «Україна»), повідомляв цього дня про те, що уряд відмовився розглядати звернення президента Зеленського про зняття Віталія Кличка з посади голови КМДА.

Суспільний мовник коротко повідомляє цього дня про спільне рішення МОЗ та Міносвіти не пускати до шкіл і дитсадків дітей, яким без протипоказань не зробили щеплення. Але конкуренти з «1+1», СТБ та «України» подавали цю тему повноцінними сюжетами.

Ще одну тему цього дня не подавав узагалі ніхто — ні суспільний мовник, ні його конкуренти: СММ ОБСЄ заявила, що окупанти розмістили на Донбасі десятки «Градів».

15 серпня (четвер)

Головною подією було затримання напередодні пізно ввечері правоохоронцями заступника міністра з питань тимчасово окупованих територій Юрія Гримчака і його родича при начебто отриманні хабаря в майже півмільйона американських доларів. Інформація, яка була озвучена правоохоронцями публічно, була доволі суперечливою. «UA: Перший» наводить із цього приводу пряму мову речника Генпрокуратури Андрія Лисенка й (недостовірно) цитує допис генпрокурора Юрія Луценка на фейсбуку. Крім того, наводять пряму мову адвокатки одного з підозрюваних Тетяни Матяш і цитують адвокатку Гримчака. Оскільки справа, за твердженням ГПУ, стосується справи про замах на народну депутатку восьмого скликання Тетяну Чорновол, журналісти «UA: Першого» надають слово для коментаря і їй. І оскільки слідство стверджує, що Гримчак брав хабаря нібито для того, щоб допомогти з отриманням дозволу на будівництво від Міністерства культури, наводять коментар міністра культури Євгена Ніщука. Загалом тема суспільним мовником була розкрита досить повно, не гірше за конкурентів, за допомогою повноцінного сюжету і прямого включення кореспондента з-під слідчого ізолятора, де в момент випуску перебували обидва затриманих.

«UA: Перший» продовжував цього дня відстежувати засідання підготовчої депутатської групи новообраного парламенту, зокрема, повідомляв про рішення щодо скорочення кількості парламентських комітетів до 23 та особливу увагу приділив питанню ліквідації комітету у справах ветеранів. Крім суспільного мовника тему відстежували лише «Інтер», 5 канал і «Україна».

Цього дня «UA: Перший», як і конкуренти з «1+1», «Інтера», 5 каналу й «України», докладним сюжетом розповідав про те, як суд обрав запобіжний захід підозрюваному в убивстві 16-річної дівчини на Кіровоградщині.

Так само докладно суспільний мовник розповідав про підпал маршрутки в Києві біля метро «Лісова».

«UA: Перший» коротко повідомляв, що цього дня завдяки «закону Савченко» вийшов на волю Кірсанов, який був навідником окупантів при обстрілі «Градами» Маріуполя в 2015 році, коли загинуло 30 і було поранено 117 жителів міста. Повноцінні репортажі про те, як жителі міста зустрічали пікетом Кірсанова під стінами в’язниці, подавали цього дня конкуренти — СТБ і ICTV. Коротко повідомляли «1+1» і 5 канал.

Не повідомляв цього дня суспільний мовник про те, що окупанти на Донбасі провели 13 обстрілів українських позицій, один боєць загинув.

16 серпня (п’ятниця)

Цього дня «UA: Перший» продовжив відстежувати розвиток подій із затриманням Гримчака, суд саме обирав йому запобіжний захід. Крім суспільного мовника тему відстежували також «1+1», «Інтер», СТБ, ICTV і 5 канал.

«UA: Перший» зробив докладний репортаж із невдалих перевиборів керівництва Одеської обласної ради. Про це також повідомляли цього дня «1+1», «Інтер», 5 канал, «Україна».

Про те, що ЦВК розпустив окружком на 210-му окрузі на Чернігівщині й сам визначить переможця виборів, повідомляли лише «UA: Перший» і 5 канал, суспільний мовник подавав цю інформацію повніше — повноцінним репортажем.

«UA: Перший» повідомляв, що оскаржити продовження арешту полонених українських моряків адвокатам не вдалося. Цю інформацію суспільний мовник повідомляв зі слів координатора групи адвокатів моряків Миколи Полозова. Крім «UA: Першого» про це повідомляли лише «1+1», 5 канал і «Україна».

Лише «UA: Перший» повідомив цього дня, що українського політв’язня Володимира Балуха окупанти етапували з колонії до Москви. Адвокатка Балуха Ольга Дінзе в коментарі суспільному мовнику висловила припущення, що причиною цього стала непокора українця керівництву колонії в Торжку.

Лише «UA: Перший» повідомив, що в Україну повернувся після ув’язнення в окупованому Криму ще один український політв’язень Володимир Пристич.

І лише суспільний мовник повідомляв цього дня про те, що поліція могла знати, що ветерана АТО Віталія Олешка на псевдо Сармат збираються вбити. Цю інформацію «UA: Перший» подає з посиланням на заступницю голови Державного бюро розслідувань і прямою мовою речниці ДБР Анжеліки Іванової.

«UA: Перший» не помітив цього дня тему втечі в аеропорту «Бориспіль» з-під варти ізраїльського наркоторговця, якого СБУ мала екстрадувати до Ізраїлю. З конкурентів про це повідомляли лише «1+1» та «Інтер». Напередодні візиту Беньяміна Нетаньягу в Україну ця тема була важливою.

І не повідомляв суспільний мовник про те, що двоє підозрюваних у справі «Роттердам+» посадовців концерну ДТЕК вийшли під заставу. Про це повідомляли канали «1+1», 5 канал та «Україна».

Крім того ані суспільний мовник, ані жоден із його конкурентів не повідомляли цього дня, що Офіс президента вимагав від Кабміну не виділяти містам 10 млрд грн на розвиток, а Кабмін цього не виконав.

17 серпня (субота)

Головною темою дня була пожежа в одеському готелі, де загинуло дев’ятеро людей. «UA: Перший» висвітлював цю подію повноцінним репортажем. Цю подію так само репортажами висвітлювали й усі конкуренти.

Суспільний мовник продовжив відстежувати розвитки подій у темі із затриманням Юрія Гримчака. Цього дня повноцінним репортажем канал розповідав, як суд із другої спроби обрав арешт запобіжним заходом для заступника міністра. Крім «UA: Першого» тему відстежували лише «1+1» і 5 канал.

Про те, що Нацполіція стверджує, що в Інституті раку продавали онкохворим ліки, за які вже було заплачено державою, крім суспільного мовника повідомляв цього дня лише канал «Україна».

А про те, що СБУ закрила справу проти ексзаступника Адміністрації Януковича Андрія Портнова, повідомляв лише «UA: Перший».

Лише «UA: Перший» і канал ICTV повідомляли, що у Станиці Луганській між українським пунктом пропуску і зруйнованим мостом почав курсувати електрокар, причому суспільний мовник подавав новину повноцінним репортажем.

І лише «UA: Перший» повідомив цього дня про те, що Центрвиборчком визначив останнього переможця-мажоритарника, самотужки підрахувавши голоси у 210-му окрузі на Чернігівщині.

А от тему затримання ізраїльського наркоторгівця, який втік напередодні під час екстрадиції, і причетних до його втечі силовиків суспільний мовник своїм глядачам не повідомляв. Із конкурентів про це повідомляли канали «1+1», «Інтер» та «Україна».

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus