Розведення попри смерті та поранення, «один танк» Зеленського, державна «свобода слова» й польське догідництво Росії

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої публікації.

4 листопада (понеділок)

У понеділок усі телеканали, і «UА: Перший» зокрема, розповідали, що в кількох десятках міст України відбулися мітинги з вимогою знайти й покарати убивць Катерини Гандзюк. Зокрема про те, що одна з цих акцій відбувалася в Києві під Офісом президента.

Цього дня «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV і 5 канал розповідали про те, що окупанти обстріляли Новотошківську школу під час уроків і педагоги були змушені евакуювати учнів до бомбосховища. Канали «1+1» і «Україна» давали цю інформацію із запізненням наступного дня.

Про те, що загалом цього дня на фронті окупанти здійснили 16 обстрілів, повідомляли «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV і 5 канал. «UA: Перший», СТБ, 5 канал та «Україна» повідомляли, з посиланням на командувача ООС Володимира Кравченка, що розведення військ біля Петрівського й Богданівки відкладалося на четвер через провокації окупантів.

«UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли, що народна депутатка від «Європейської солідарності» Ірина Луценко складає депутатські повноваження за станом здоров’я.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер» та «Україна» розповідали про затримання поліцією підлітка, підозрюваного у вбивстві 14-річної дівчинки на Одещині. Суспільний мовник подавав новину менш повно, ніж канал «1+1», але повніше за канали «Інтер» та «Україна».

Лише суспільний мовник повідомляв у понеділок про те, що підприємці пікетували Офіс президента, протестуючи проти обов’язкових касових апаратів для ФОПів. Не повідомляв суспільний мовник про те, що українське МЗС спрямувало Росії ноту з вимогою вказати місце перебування українських військових катерів, захоплених росіянами рік тому в Керченській протоці. Про це повідомляли в понеділок канали «1+1», «Інтер», ICTV та 5 канал.

І не повідомляв «UA: Перший» про масову загибель риби у Дніпробузькому лимані. Про це повідомили цього дня лише канали «1+1» і СТБ.

Інформаційна картина дня 4 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

5 листопада (вівторок)

У вівторок лише три канали — «UA:Перший», «1+1» та «Україна» — розповідали про похорон у Прилуках 14-річного підлітка Дениса Чаленка, через вбивство якого в місті вже котрий день тривають заворушення. «UA: Перший» зробив про подію повноцінний репортаж.

Про те, що слідство нарешті з’ясувало, чий саме постріл став смертельним для п’ятирічного Кирила Тлявова в Переяславі, повідомляли цього дня всі телеканали, крім СТБ. Найдокладніше про це розповідали «UA: Перший» і 5 канал. Інші обмежилися тим, що повідомив про це у вівторок директор Державного бюро розслідувань Роман Труба.

Лише «UA: Перший» і «1+1» повідомляли у вівторок, що суд відправив на два місяці під арешт одеського школяра, якого підозрюють у жорстокому вбивстві восьмикласниці Дарини Дробот. Інші канали не відстежували цей розвиток резонансної справи.

Про три ворожих обстріли на фронті повідомляли цього дня «UA: Перший», «Інтер», СТБ й ICTV. А оприлюднену цього дня у звіті ОБСЄ інформацію про те, що на окупованій території біля Золотого-5 внаслідок стрілянини наприкінці вересня зазнав поранення 16-річний хлопець, повідомили лише СТБ і ICTV.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли у вівторок про презентацію кінофільму Нарімана Алієва «Додому» в Києві. Про це повідомляли також СТБ і ICTV, але лише наступного дня. «UA: Перший» робив про це лише коротке повідомлення з коментарем режисера, 5 канал розповідав про презентацію значно докладніше.

«UA: Перший», як і всі інші канали, повідомляв цього дня про те, що в середмісті Києва прорвало трубу з окропом, дві автівки провалилися до вирви. «1+1» і 5 канал розповідали про цю надзвичайну пригоду докладніше, ніж суспільний мовник та інші канали.

«UA: Перший», на відміну від усіх своїх конкурентів, повністю проігнорував новину, що Кабмін цього дня презентував оновлення до проєкту держбюджету на наступний рік і передав законопроєкт на розгляд ВР. На мою думку, саме суспільний мовник (на відміну від мажорної чи, навпаки, критичної констатації комерційними каналами) мав би піддати зміни у проєкті головного кошторису країни експертному аналізу.

Не помітив «UA: Перший» і ще одну важливу новину дня: Міжнародний валютний фонд відклав макрофінансову допомогу Україні через повільність розслідувань незаконного виведення грошей із деяких державних українських банків. Цю новину у вівторок повідомляв лише телеканал «Інтер».

Інформаційна картина дня 5 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

6 листопада (середа)

У середу «UA: Перший», як і «Інтер», СТБ, ICTV і 5 канал, повідомляв про те, що на фронті під час ворожих обстрілів було поранено четверо українських військових.

Про поїздку президента Володимира Зеленського до Харкова, зокрема на оборонні заводи, повідомляли всі телеканали з особливим наголосом на «обуренні» президента тим, що танковий завод імені Малишева за останні десять років випустив для Збройних сил України лише один танк, і тим, що загалом ці потужні підприємства ледве виживають. З усіх каналів лише «UA: Перший» звернувся з цього приводу по коментар до експерта. Але ніхто не давав, наприклад, бекґраунду, що завод Малишева займався в роки війни модернізацією танків Т-64, оскільки це було економічно виправдано високою ціною танку «Оплот», який не міг собі дозволити оборонний бюджет. Не звернув уваги суспільний мовник на пікет «Ні капітуляції!», яким зустрічали Зеленського харків’яни. Про це згадував лише 5 канал. Про призначення «слуги народу» Олексія Кучера головою Харківської облдержадміністрації повідомляли всі телеканали.

Цього дня відбувалися парламентські слухання з питань свободи слова. Про них згадували у своїх випусках «1+1», «Інтер» і 5 канал. Суспільний мовник про ці слухання не повідомляв. Але лише «UA: Перший» цього дня повідомляв про те, що президент Зеленський створив Раду з питань свободи слова і захисту журналістів. З моєї точки зору, суспільний мовник мав би приділити цій темі більше уваги і звертатися до експертів по оцінки. Інші канали вибірково констатували ідеї й заяви, що звучали на парламентських слуханнях (кожний відбирав заяви з позицій інтересів своїх власників), а створення Ради взагалі проігнорували.

«UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що Київ обмежив в’їзд вантажівок до міста в години пік.

Лише «UA: Перший» та «Інтер» повідомляли, що через пошкодження газогону чотири мікрорайони Кропивницького залишилися без тепла. Лише «UA: Перший» повідомляв про те, що Кабмін затвердив склад спецкомісії, яка оцінюватиме знання української чиновниками.

І лише «UA: Перший» повідомляв цього дня, що в Торгово-економічному коледжі Кропивницького під час занять двічі обвалювалася стеля.

Не повідомляв цього дня суспільний мовник про те, що посол США в ЄС Гордон Сондленд змінив свої покази американському Конгресу й підтвердив, що Трамп тиснув на українського президента. Про це в середу повідомляв лише канал СТБ.

Інформаційна картина дня 6 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

7 листопада (четвер)

У четвер усі канали, крім «України», повідомляли про те, що на фронті внаслідок 15 ворожих обстрілів загинув один військовий, ще четверо були поранені.

«UA: Перший», «Інтер» та «Україна» повідомляли, що начальник Генштабу Руслан Хомчак і міністр внутрішніх справ Арсен Аваков анонсували готовність початку розведення сил біля Петрівського у п’ятницю опівдні.

Про те, що навмисне вбивство стало основною версією смерті 14-річного Дениса Чаленка у Прилуках, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» і «Україна». Інші телеканали знову не відстежували цю важливу, з огляду на масові заворушення людей, тему.

Майже всі (крім 5 каналу) повідомляли цього дня про стрілянину в Києві, коли чоловік поранив із рушниці одного із сусідів, які намагалися добитися від нього сплати комунального боргу, через що багатоповерхівку не підмикають до опалення.

«UA: Перший», «1+1», СТБ й ICTV розповідали цього дня про те, що в Києві людей силою намагалися виселити з аварійної будівлі гуртожитку «Київміськбуду-2».

Про обшуки у квартирі власника Прямого каналу Володимира Макеєнка слідчими ДБР розповідали цього дня лише «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна». Докладно і збалансовано, зокрема й із коментарями самого Макеєнка, подавали тему лише суспільний мовник і 5 канал.

Лише «UA: Перший» і 5 канал продовжували стежити за темою ймовірного хабарництва в Національному інституті раку — цього дня МОЗ відсторонив від роботи його директорку Олену Колесник.

Лише суспільний мовник розповідав у четвер про акції протесту студентів-медиків у Києві й іще в кількох містах України проти збільшення тривалості інтернатури.

І лише «UA: Перший» повідомляв у четвер про те, що в суді ексгенерал МВС Олексій Пукач намагався оскаржити довічний вирок за вбивство журналіста Георгія Гонгадзе.

Не повідомляв у четвер «UA: Перший» про одного загиблого і двох поранених унаслідок навмисного підриву автівки в Києві. Про це повідомляли цього дня «1+1», «Інтер», СТБ, ICTV й «Україна». Я розумію, що цього дня кількість різноманітної кримінальної тематики зашкалювала, але ця подія заслуговувала на увагу через суспільну небезпечність саме такого способу замаху на життя — вибуху у громадському місці.

Була ще одна подія, про яку не повідомляв не лише суспільний мовник, але й жоден із його конкурентів — поліція затримала подружжя учасників війни за підозрою у причетності до вбивства журналіста Павла Шеремета. Тут за важливість теми для інформаційної картини дня були дві обставини: сама резонансна справа, яка розслідується дуже повільно, й те, що підозрювані є ветеранами війни з Росією.

Інформаційна картина дня 7 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

8 листопада (п’ятниця)

Усі телеканали повідомляли про те, що суд ООН відхилив усі заперечення Росії і прийняв до розгляду позов України проти порушень Росією конвенцій ООН — фінансуванням терористів на окупованому Донбасі та порушенням прав людини в окупованому Криму.

Так само всі телеканали повідомляли цього дня про те, що окупанти зірвали розведення військ біля Петрівського, не подавши сигналу про готовність.

Про те, що у шпиталі помер боєць 92-ї бригади Геннадій Моторін, якого окупанти тяжко поранили напередодні, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ.

Лише суспільний мовник і 5 канал повідомляли про пікетування Офісу президента родичами героїв Небесної сотні з вимогою не передавати справу Майдану іншим слідчим після ліквідації генпрокурором департаменту спецрозслідувань Сергія Горбатюка.

«UA: Перший», «1+1», СТБ й «Україна» повідомляли цього дня про те, що суд відправив під арешт киянина, який пострілом поранив сусіда. У висвітленні цієї події суспільний мовник обмежився коротким повідомленням, конкуренти були докладнішими.

Лише «UA: Перший», «1+1», ICTV і 5 канал повідомляли цього дня, що Православну церкву України офіційно визнав один із найстаріших православних патріархатів світу — Олександрійський.

Усі канали, крім ICTV, розповідали цього дня про радіодиктант національної єдності.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що народний депутат Ярослав Дубневич вийшов з СІЗО під заставу в 90 мільйонів гривень. Трохи дивно, як на мене, адже попереднього тижня «UA: Перший» ретельно відстежував цю тему. А у п’ятницю про це повідомили «1+1», СТБ і 5 канал.

Не повідомив «UA: Перший» про мітинг «Ні капітуляції!», який проводили у Дніпрі під обласною радою. Про нього повідомляв лише 5 канал. Так само лише 5 канал цього дня повідомив про те, що суд остаточно заборонив повертати ім’я маршала Жукова проспекту генерала Григоренка у Харкові. Суспільний мовник про це не згадував.

Інформаційна картина дня 8 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

9 листопада (субота)

У суботу «UA: Перший», як і всі інші телеканали, робив репортаж про розведення військ біля Богданівки й Петрівського. Про те ж, що цього дня на фронті окупанти здійснили 11 обстрілів і було поранено військового, повідомляли лише «UA: Перший», «1+1» та ICTV.

Лише «UA: Перший», «1+1», 5 канал та «Україна» повідомляли в суботу про знакову подію: в Польщі затримали ветерана Ігоря Мазура за запитом Росії в Інтерполі. І лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли про стихійний мітинг протесту під посольством Польщі в Україні з вимогою не піддаватися на провокації країни-агресорки.

Лише «UA: Перший» та «Інтер» цього дня повідомляли про доручення президента Зеленського Кабміну підготувати законопроєкт зі врегулювання роботи медіа. Але суспільний мовник обмежився лише констатацією факту, хоча тут (як і в темі створення президентом у середу Ради з питань свободи слова) слід було шукати серйозні експертні оцінки подібним ініціативам влади. Водночас канал «Інтер» представив у ролі «експерта» голову Національної спілки журналістів України Сергія Томіленка й загалом подав новину тенденційно. А інші телеканали новину взагалі проігнорували.

Лише «UA: Перший», «1+1» та ICTV повідомляли цього дня, що під час реконструкції Шулявського мосту в Києві було знайдено понад сотню артилерійських снарядів часів Другої світової війни.

Цього дня ICTV і 5 канал згадували про опубліковане тижневиком «Дзеркало тижня» «соціологічне опитування» жителів окупованих територій Донбасу. Суспільний мовник про нього не згадував. На мою думку, з одного боку, подібне «соцопитування», звісно ж, має більш ніж сумнівну достовірність (і хай його публікація буде на совісті видання), й це могло бути причиною рішення редакції новин «UA: Першого» ігнорувати тему взагалі. Але, з другого боку, на результати цього «соцопитування» в майбутньому майже напевно будуть не лише посилатися пропагандисти Кремля і проросійські політики в різного роду заявах, але й ці «результати» можуть ставати підставою для різних конкретних рішень нинішньої влади. Тому, з моєї точки зору, суспільному мовнику, навпаки, був сенс подавати цю інформацію, але не як констатацію окремих вибіркових фрагментів «опитування» (що й зробили цього дня ICTV і 5 канал), а повноцінним аналітичним матеріалом. Із бекґраундом «Нью імідж маркетінг груп», контори, яка робила до цього чимало сумнівних (тобто повністю спростованих реальними результатами виборів) електоральних «соцдосліджень», де вони явно працювали на проросійських політиків і політсили. І з якісною експертною оцінкою достовірності подібних «соцдосліджень» на окупованих територіях як явища, яку би дали фахові соціологи з бездоганною репутацією. Шкода, що суспільний мовник так не спрацював у цій складній темі, яка точно матиме багато негативних наслідків. Саме на подібних темах суспільний мовник може швидше нарощувати свій авторитет у суспільстві.

Інформаційна картина дня 9 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus