Після пожежі в Одесі, тасування парламентських комітетів, чутки про обмін і День незалежності

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

19 серпня (понеділок)

«UA: Перший» цього дня робив повноцінний репортаж про розвитки подій в Одесі, де напередодні сталася пожежа в готелі «Токіо Стар». Зокрема, про те, що власнику готелю бізнесмену Чорному суд обирає запобіжний захід, що вже упізнано шістьох із дев’яти загиблих від пожежі і що загрози для життя госпіталізованих клієнтів готелю вже немає. Матеріал подано досить повно, не гірше, ніж у конкурентів з усіх інших каналів, крім «Інтера», який розвитки цієї важливої теми в понеділок не відстежував.

Цього дня лише «UA: Перший» і 5 канал повідомили, що двох фігурантів справи 2 травня в Одесі суд випустив із СІЗО під заставу. Суспільний мовник дає інформацію набагато повніше, як у важливих деталях новини (наприклад, про те, що сума застави становила по 153 тисячі гривень на кожного і що гроші на заставу дали народні депутати «Опозиційної платформи — за життя»), так і в бекґраундах. Крім того, журналісти «UA: Першого» взяли коментар у адвоката підозрюваних, 5 канал посилався лише на його допис у соцмережах.

Про автомобільну аварію на розі вулиць Саксаганського і Толстого у столиці, внаслідок якої було поранено п’ятьох пішоходів і одного водія, «UA: Перший» повідомляв коротко, як і «Інтер». Конкуренти з СТБ подавали новину повніше, зі свідченнями учасників події та очевидців. «Україна» подавала цю новину взагалі повно, але неоперативно — лише наступного дня. Інші конкуренти новину не помітили.

Про те, що ворог на Донбасі шість разів обстрілював українські позиції й одного бійця було поранено, крім суспільного мовника повідомляли лише «1+1», СТБ і ICTV.

Крім того, «UA: Перший», як і всі конкуренти, розповідав про підсумки першого дня візиту ізраїльського прем’єра Біньяміна Нетаньягу до України.

«UA: Перший», утім як і всі його конкуренти, геть не звернув уваги на важливу тему: обраний народним депутатом від «Слуги народу» Бужанський грубо вилаяв журналістку «Нового времени», а партія «Слуга народу», коментуючи це, закликала журналістів утримуватися від оцінок депутатів. Із моєї точки зору, це все є доволі симптоматичними показниками того, яким є ставлення нової влади до питань свободи слова й до журналістів. Я переконаний, що це комерційні канали можуть собі дозволити ігнорувати подібні теми (оскільки всі вони живуть в умовах жорсткої внутрішньої цензури), а от суспільний мовник подібні теми ігнорувати не має права. Тому що тоді мені незрозуміло, хто саме інформуватиме суспільство про надзвичайні хиби нової влади?

20 серпня (вівторок)

Цього дня лише «UA: Перший» і «Інтер» дають розгорнуту інформацію про те, як триває формування керівних органів та комітетів новообраної Верховної Ради. Але на відміну від «Інтера», який розлогий репортаж із засідання підготовчої депутатської групи традиційно перетворив на політичний піар «Опозиційної платформи — за життя», суспільний мовник доволі чітко показує основну проблематику. Зокрема, те, що принцип формування парламентських комітетів, запропонований майбутньою фракцією «Слуги народу», не дає можливості іншим фракціям делегувати до конкретних профільних комітетів найбільш якісні депутатські кадри з точки зору професіоналізму у відповідних напрямах. Тож репортаж суспільного мовника був набагато якісніший із точки зору інформування глядачів.

Лише «UA: Перший», СТБ й «Україна» цього дня передають підтвердження інформації про те, що кількох українських політв’язнів, зокрема Володимира Балуха, Миколу Карпюка, Станіслава Клиха, Олександра Кольченка й Павла Гриба, російські тюремники зібрали в московському СІЗО «Лефортове». «UA: Перший» у своєму повідомленні був достовірнішим, оскільки зв’язувався не лише з адвокатом Карпюка Олексієм Баранівським (як це зробили СТБ і «Україна»), але й із російською правозахисницею Вікторією Івлієвою, яка цього дня передала до СІЗО передачі українським політв’язням.

Як і більшість конкурентів (крім 5-го каналу), «UA: Перший» повідомляє цього дня, що власника готелю «Токіо Стар» Вадима Чорного суд відправив під арешт без права застави. Репортажний сюжет суспільного мовника про цю подію був найбільш збалансованим і повним по інформації серед конкурентів.

Про те, що на фронті цього дня було три обстріли й одного українського бійця було поранено окупантами, повідомляли «UA: Перший», СТБ й ICTV.

«UA: Перший» коротко повідомляє, що цього дня Вища рада правосуддя відмовилася усунути з посади голову Окружного адмінсуду Павла Вовка, як про це клопотала Генпрокуратура, що розслідує кримінальне провадження проти судді за підозрою у втручанні Вовка в роботу Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Крім суспільного мовника про це повідомляли канали «1+1», «Інтер» і 5 канал. Останні два подавали інформацію значно повніше за «UA: Перший».

Лише «UA: Перший» і «1+1» цього дня зробили репортажі про відкриття Сорочинського ярмарку.

У вівторок Солом’янський суд столиці відмовив САП у клопотанні взяти під арешт колишнього голову НКРЕКП Дмитра Вовка у справі «Роттердам+». Про це повідомляли «Інтер», 5 канал і «Україна». А от «UA: Перший» не повідомляв. Попри суспільну важливість теми й попри те, що спочатку канал відстежував розвиток цієї довгострокової теми. Тим більше, що цього дня йшлося про головного фігуранта справи.

21 серпня (середа)

Московський суд залишив під арештом всіх українських полонених моряків. Про це в середу повідомляли «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV і 5 канал. Суспільний мовник наводить також коментар координатора групи адвокатів моряків Миколи Полозова. Крім того «UA: Перший», як і перераховані канали, повідомляв про те, що моряків і ще п’ятьох українських політв’язнів, яких напередодні перевели до «Лефортового», ймовірно, готують до обміну. Щоправда, всі канали робили це лише з посиланням або на російське агентство «Інтерфакс», або ж на російське видання «Комерсант», які, у свою чергу, посилалися на анонімні джерела. Тож достовірність подібної інформації в мене особисто викликає неабиякі сумніви.

Про продовження обстрілів із боку окупантів на Донбасі повідомляли цього дня «UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал. СТБ й ICTV цього дня некритично подавали думку спецпредставника ОБСЄ у тристоронній контактній групі про нібито дієвість останнього «хлібного» перемир’я, акцентуючи лише на тому, що за цей час не загинуло жодного цивільного. Гадаю, навряд чи цю суб’єктивну думку функціонера варто вважати цінною для змалювання інформаційної картини дня, тим більше так, як її подавали пінчуківські канали. Натомість суспільний мовник дав той бекґраунд, якого бракувало до думки Сайдіка, а саме — з початку «хлібного» перемир’я загинуло вже восьмеро українських військових, а сімнадцятьох було поранено.

«UA: Перший» єдиний із-поміж каналів повідомляв, що новим командувачем Десантно-штурмових військ замість обраного нардепом Михайла Забродського став генерал-майор Євген Мойсюк. Суспільний мовник також наводить достатній бекґраунд щодо нового командувача.

Про те, що нова влада, за словами заступника голови Офісу президента Руслана Рябошапки, має намір відтермінувати ще на три місяці штрафи за нерозмитнені автівки на єврореєстрації, крім «UA: Першого», повідомляли також СТБ, ICTV та «Україна». На відміну від конкурентів, суспільний мовник подавав інформацію більш збалансовано, —  конкуренти явно виступали на боці власників євроавтівок, які не бажають виконувати закон. Але, як на мене, тема потребувала й експертної оцінки того, що нова влада із самого початку налаштовується на популістські кроки, за які так нещадно представники «Слуги народу» критикували своїх попередників.

Про те, що на Волині місцеві жителі блокували спроби комунального підприємства розпочати видобуток бурштину, крім «UA: Першого», повідомляв лише канал ICTV.

Суспільний мовник цього дня жодним чином не згадував тему спроб американського президента Дональда Трампа повернути Росію до «Великої сімки». Всі конкуренти цього дня повідомляли про обговорення цієї ідеї Трампом і французьким президентом Емануелем Макроном. Мене, чесно кажучи, здивувало, що суспільний мовник не помітив таку надважливу тему.

22 серпня (четвер)

Репортаж про вбивство у Кропивницькому адвоката й поранення ще однієї людини на «UA: Першому» був найдокладніший із-поміж усіх підготовлених конкурентами. Крім суспільного мовника про подію повідомляли репортажами «1+1» і «Інтер», короткими формами — СТБ, 5-й канал і «Україна».

Про великий мітинг під Офісом президента батьків — противників щеплень, які протестували проти недопуску їхніх невакцинованих дітей до шкіл та дитсадків, повідомляли цього дня лише суспільний мовник і «1+1». Cюжет на «UA: Першому» був більш збалансований, зокрема, коментарями виконувачки обов’язків міністра охорони здоров’я Уляни Супрун і керівника директорату громадського здоров’я МОЗ Андрія Скіпальського.

Про 8 порушень окупантами режиму тиші на Донбасі цього дня, крім суспільного мовника, повідомляли лише на «1+1», ICTV та 5 каналі.

Про велику пожежу на складі «Нової пошти» в Полтаві цього дня повідомляв лише «UA: Перший».

Дехто з конкурентів Суспільного (СТБ й «Україна») подавали цього дня інформацію про начебто узгоджений обмін полоненими між Україною й Росією. Називали навіть те, що з обох сторін буде передано по 33 людини. Щоправда, посилання на джерела цієї інформації я вважаю абсолютно ненадійними: СТБ посилалося на неназвані «російські ЗМІ», «Україна» — на неназвані й ніяк не позначені «власні джерела».

«UA: Перший», як і всі його конкуренти, не подавав цього дня дві надважливих, на мою думку, теми, пов’язаних зі ставленням нової влади до свободи слова, і, зокрема, й до самого суспільного мовника: майбутні депутати від «Слуги народу» вирішили урізати повноваження парламентському комітету з питань свободи слова, а глава Офісу президента Андрій Богдан подав до суду на розслідувальну програму «Схеми» і на Національну суспільну телекомпанію, в ефірі якої ця програма виходить. На мою думку, попри ігнорування цих симптоматичних моментів комерційними каналами, суспільний мовник мав би про це повідомляти українській аудиторії обов’язково. Не кажучи вже про те, що обидві ці теми заслуговували експертних оцінок.

23 серпня (п’ятниця)

Цього дня «UA: Перший», як і більшість конкурентів, повідомляв про святкування Дня прапора, як у Києві, так і з кількох інших міст України. З офіційного заходу на Софійській площі в Києві, в якому брав участь президент Зеленський, «UA: Перший» єдиний повідомив цікаву, як на мене деталь, про те, що глядачів на цій урочистості не було.

Лише «UA: Перший», СТБ й ICTV повідомляли, що цього дня на Донбасі не було жодного обстрілу українських позицій окупантами. Щоправда, суспільний мовник при цьому посилається на дані штабу ООС, а пінчуківські канали не посилаються ні на кого.

Про те, що президент Зеленський сказав, що Міністерство у справах ветеранів ліквідовувати нова влада не буде, крім суспільного мовника повідомляли лише «1+1», СТБ, ICTV і 5 канал. А про те, що комітет у справах ветеранів у парламенті об’єднають із комітетом соціальної політики, крім «UA: Першого», повідомляли лише «Інтер», СТБ, ICTV і «Україна». «UA: Перший» подавав цю тему найбільш докладно.

Про ймовірний обмін полоненими й засудженими між РФ та Україною «UA: Перший», як і дехто з конкурентів («1+1», СТБ, 5 канал і «Україна») цього дня подавав лише з посиланнями на російські агенції «ТАСС» і «РБК».

І лише два канали — «UA: Перший» і ICTV робили цього дня репортажі з відкриття меморіалу Небесної сотні у Львові.

24 серпня (субота)

Про офіційні урочистості до Дня Незалежності за участі президента Зеленського на Майдані «UA: Перший» повідомляв цього дня на рівні з конкурентами з «Інтера», ICTV, 5 каналу й «України» (з технічних причин за цей день я не оцінював канал «1+1»).

А от про альтернативний Марш захисників суспільний мовник і 5 канал повідомляли повніше за конкурентів із «України». Інші канали про цю подію не повідомляли.

Три канали цього дня намагалися дати картину святкувань Дня Незалежності не лише в Києві, а й по всій Україні. «UA: Перший» дав повноцінні репортажі про урочистості у Львові, Чернігові, Харкові та Запоріжжі. Конкуренти з «Інтера» і 5 каналу робили подібне за допомогою коротких форм, зібраних в огляд. Відтак суспільний мовник був повнішим за конкурентів.

Про те, що окупаційні війська цього дня двічі порушили режим тиші, повідомляли лише «UA: Перший» і 5 канал.

Про те, що під Офісом президента учасники бойових дій мітингували проти капітуляції перед РФ, повідомляв цього святкового дня лише суспільний мовник. Інші канали подію проігнорували.

Лише «UA: Перший» повідомляв про два інциденти під час офіційних урочистостей: хибне повідомлення про замінування Майдану Незалежності й затримання на Майдані колишнього військового за хуліганство.

Про останні заяви з приводу наміру Трампа повернути Росію до «Великої сімки», зокрема про заяву голови Європейської Ради Дональда Туска про недоречність таких намірів, крім «UA: Першого» повідомляли лише «Інтер» і 5 канал. Сюжет суспільного мовника був більш інформаційно повним.

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus