Перший крок до ринку землі, бюджет нездійснених обіцянок, міста, що замерзають, оббрехані бронежилети й силовий наступ на банківську систему

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першого випуску.

11 листопада (понеділок)

У понеділок «UA: Перший», як і інші телеканали, крім «1+1», відстежував тему розведення військ у районі Богданівки й Петрівського. Цього дняукраїнська сторона завершила передислокацію бійців та озброєнь.

Про ситуацію на фронті — сім ворожих обстрілів і поранення українського бійця — розповідали цього дня лише «UA: Перший», СТБ і 5 канал. Інші канали розповідали про поранення чотирьох бійців внаслідок обстрілу вантажівки, що сталося напередодні. Суспільний мовник повідомляв про це у своєму недільному випуску новин.

Усі канали, крім ICTV й «України», повідомляли в понеділок про арешт генерала Дмитра Марченка, якого слідчі Державного бюро розслідувань підозрюють у закупівлі для армії нібито бракованих бронежилетів. «UA: Перший» подавав новину коротко й неповно, зокрема новинарі не змогли отримати коментаря самого Марченка чи його захисту. Повноцінні репортажі із засідання суду зробили «1+1» і СТБ. Вони ж повідомили і про численний мітинг протесту під будівлею суду, про який суспільний мовник не згадував.

Лише «UA: Перший» цього дня далі відстежував розвиток історії із затриманням на польському кордоні ветерана й одного з ватажків УНА-УНСО Ігоря Мазура (Тополі), повідомивши з посиланням на генконсула України в Любліні, що Мазуру призначать польського адвоката.

Суспільний мовник, як і всі інші канали, в понеділок повідомляв слова президента Володимира Зеленського, що питання про продаж землі іноземцям українці вирішать на референдумі. На відміну від конкурентів, «UA: Перший» єдиний звернувся до експертів по оцінку правової основи цієї ідеї. І лише «UA: Перший» та «Інтер» наводили цього дня результати соціологічного опитування Центру Разумкова про ставлення українців до створення ринку землі. Про мітинги, які відбулися цього дня у 13 областях України проти ринку землі, повідомляли лише «UA: Перший», «Інтер», ICTV і 5 канал. Ці ж канали і ще «Україна» розповідали цього дня про те, що профільний комітет Верховної Ради підтримав до розгляду парламентом урядовий законопроєкт щодо створення ринку землі.

Цього дня «UA: Перший», «1+1», «Інтер» та «Україна» повідомляли про загибель під час перестрілки з мисливцями адвоката Святослава Пархоменка, який захищав людину, яку підозрюють в убивстві колишнього депутата Держдуми Росії Дениса Вороненкова. «1+1» і «Україна» висвітлювали цю подію докладніше за «UA: Перший».

«UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли в понеділок про те, що таксисти підготували звернення до президента й парламенту проти ухваленої ВР норми закону про штрафи за перевезення дітей в авто без автокрісел.

Про те, що в Новому Роздолі на Львівщині через відсутність у всьому місті опалення школярів відправили на вимушені канікули, повідомляли цього дня «UA: Перший», СТБ й «Україна», а 5 канал зробив це наступного дня.

Не повідомляв «UA: Перший» про те, що віряни і священники Київського патріархату штурмували суд, у якому вирішувалося питання про ліквідацію патріархату. Про це повідомляли канали «1+1» та «Інтер». Також не повідомляв «UA: Перший» дуже важливу для багатьох українців новину: «Нафтогаз» підвищив ціну на газ для населення на 14 %. У понеділок про це не казав жоден із телеканалів, а канал ICTV повідомив про це із запізненням у вівторок. А тема, на мою думку, заслуговувала уваги суспільного мовника.

Інформаційна картина дня 11 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

12 листопада (вівторок)

Лише «UA: Перший» повідомляв у вівторок про те, що на окупованій території Донеччини внаслідок аварії автобуса, що їхав до пункту пропуску, загинуло двоє людей, а поранено одинадцятеро.

Про те, що двоє українських військових на фронті підірвалися на вибухівці, повідомляли лише «UA: Перший», «Інтер», СТБ і 5 канал.

Окупанти в Ростові засудили до тривалих термінів ув’язнення — від 7 до 19 років колонії — шістьох кримчан у вигаданій справі про тероризм. Про це у вівторок повідомляли лише «UA: Перший», «1+1» та «Україна».

«UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал повідомляли цього дня, що український МЗС прогнозує початок розгляду в Гаазькому трибуналі позову України проти РФ не раніше 2022 року.

Лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал розповідали про те, що НАБУ затримало вісьмох банкірів і посадовців, у тому числі колишнього першого заступника голови НБУ Олександра Писарука, звинувачуючи їх у заволодінні стабілізаційним кредитом Нацбанку, виданим у 2014 році проблемному «VAB Банку», який згодом було ліквідовано.

Лише суспільний мовник і «1+1» повідомляли про те, що поліцейський влаштував стрілянину в Харківському метро.

У вівторок усі телеканали, крім СТБ, повідомляли про те, що Верховна Рада не змогла почати розгляд законопроєктів про ринок землі. І про те, що під будівлею парламенту відбувалися мітинги і противників запровадження ринку землі, і його прихильників.

Лише «UA: Перший» і «1+1» розповідали цього дня, що в парламенті на кнопкодавстві упіймали співавтора законопроєкту про кримінальну відповідальність за кнопкодавство Василя Німченка з «Опозиційної платформи — За життя».

А про те, що народним депутатом від «Європейської солідарності» замість Ірини Луценко, яка склала мандат, має стати екскерівник Інституту національної пам’яті Володимир В’ятрович, повідомляв у вівторок лише суспільний мовник.

Не повідомляв «UA: Перший» цього дня про те, що НАБУ за хабар затримала директорку департаменту Офісу президента Світлану Кондзелю. Про це говорили «1+1» і СТБ.

Інформаційна картина дня 12 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

13 листопада (середа)

У середу «UA: Перший» не менш докладно, ніж усі його конкуренти, розповідав про те, що Верховна Рада ухвалила в першому читанні урядовий законопроєкт про створення ринку землі. Про акцію протесту проти створення ринку землі під будівлею парламенту розповідали «UA: Перший», «1+1», «Інтер», СТБ і «Україна».

Лише «UA: Перший» та «Інтер» повідомляли цього дня про те, що біля Богданівки й Петрівського після розведення військ почали розмінування територій.

Про 9 ворожих обстрілів на фронті повідомляли цього дня всі канали, крім «Інтера».

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли, що США передадуть Україні ще три патрульні катери типу Island. Перші два таких катери прибули до Одеси 21 жовтня, а цього дня їх було введено до складу Військово-морських сил України.

«UA: Перший», «1+1» і «Інтер» повідомляли в середу, що НАБУ повідомило посадовиці Офісу президента та ще двом неназваним особам про підозру в хабарництві.

«UA: Перший», «1+1» і «Україна» розповідали цього дня про те, що лідера Радикальної партії Олега Ляшка викликали до прокуратури для вручення підозри у справі про бійку з народним депутатом Андрієм Герусом.

І повз увагу суспільного мовника цього дня, досить багатого на події, пройшли деякі теми, висвітлені конкурентами. Не повідомляв канал про акцію протесту й сутички з поліцією активістів громадського об’єднання «Стоп корупції» під Нацбанком. Про це розповідав «Інтер». Не повідомляв «UA: Перший» про те, що в багатьох містах країни цього дня студенти-медики протестували проти збільшення Міністерством охорони здоров’я строків інтернатури. Про це також розповідав канал «Інтер». Про те, що місто Світловодськ на Кіровоградщині залишається без тепла, в середу згадували лише «1+1» і «Інтер», а «Україна» повідомляла наступного дня. Про те, що суд випустив із в’язниці «за станом здоров’я» організатора нездійсненного убивства журналіста Аркадія Бабченка, повідомляв лише «Інтер».

І було дві теми, які, на мою думку, заслуговували пильної уваги суспільного мовника, а згадані ним не були. В американському виданні New York Times цього дня було опубліковане інтерв’ю олігарха Ігоря Коломойського, в якому той звинуватив США в «підштовхуванні України до війни з Росією» й висловлювався за відмову України від співробітництва із Заходом і МВФ, натомість за налагоджування відносин із Росією. Про це повідомляли 5 канал і «Україна». Ця публікація у впливовому американському виданні, на мою думку, потребувала експертної оцінки можливого впливу цих заяв наближеного до президента України олігарха на подальшу співпрацю з МВФ (а це сталося напередодні приїзду місії Фонду), на інвестиційний клімат, на стабільність фінансової системи тощо. Хто, як не суспільний мовник, мав би подавати ці експертні оцінки?

Інша тема — профільна: цього дня в парламентському комітеті презентували концепцію нового медіакодексу, за яким пропонується навіть кримінальна відповідальність «за маніпулювання суспільною думкою», а народний депутат Ткаченко озвучив ідею застосовувати санкції проти збиткових медіа. Про це розповідали цього дня ICTV і 5 канал, а от «UA: Перший» цю надважливу для медійної галузі і для всього суспільства тему повністю проігнорував.

Інформаційна картина дня 13 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

14 листопада (четвер)

У четвер парламент остаточно ухвалив державний бюджет на 2020 рік. Про це розповідали всі телеканали й суспільний мовник у тому числі.

Натомість лише «UA: Перший» та ICTV звернули цього дня увагу на ухвалу в першому читанні законопроєкту про ліквідацію Держгеокадастру й перехід земель за межами населених пунктів до комунальної власності.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер», СТБ і 5 канал цього дня розповідали про заяву народної депутатки від «Слуги народу» Ганни Скороход, що її чоловіка затримали, бо вона не голосувала за ринок землі. І про звинувачення Скороход керівником фракції Давидом Арахамією в спробах підкупів депутатів.

Про те, що Ігор Мазур повернувся в Україну і його тепер немає у списках Інтерполу, в четвер повідомляли лише «UA: Перший» і «1+1».

Про 8 ворожих обстрілів на фронті повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV й «Україна».

Про знищення пожежею військового майна на понад 10 мільйонів гривень на складі військової частини в Гайсині повідомляли «UA: Перший», «1+1», «Інтер», ICTV й «Україна».

«UA: Перший», «Інтер» і 5 канал цього дня повідомляли про те, що виробник бронежилетів «Корсар», які Державне бюро розслідувань вважає бракованими, вимагає повторної експертизи виробу, наполягаючи на його високій якості. Суспільний мовник доволі глибоко проаналізував цю тему, зібравши в тому числі й оцінки якості цих бронежилетів фронтовиками.

Лише «UA: Перший» звернув цього дня увагу на слова міністра закордонних справ України Вадима Пристайка в інтерв’ю «ВВС Україна» про те, що Україна може вийти з мінських угод, якщо цей процес не даватиме результату.

Про акцію протесту під Офісом президента з вимогою розслідувати злочини проти Євромайдану розповідали лише «UA: Перший» і 5 канал. І лише «UA: Перший», «1+1» і «Інтер» звернули увагу на суспільно важливу подію в Харкові, де хвора жінка померла через відмову в госпіталізації.

Цей день був іще багатшим на різноманітні події, ніж попередній. Тож суспільний мовник не повідомляв цього дня про доволі велику кількість важливих подій.

У Прилуках люди знову пікетували поліцейський відділок, вимагаючи справедливого розслідування смерті 14-річного підлітка Дениса Чаленка. Про це в четвер повідомляв канал «1+1». Раніше «UA: Перший» стежив за розвитком цих подій, на звітному тижні ж чомусь перестав це робити.

Кілька годин працівники Дубненської районної лікарні перекривали міжнародну трасу Київ — Чоп, вимагаючи виплати боргу із зарплатні. Про це повідомляли «1+1» і «Інтер». Під Офісом президента мітингувало близько тисячі працівників «Укрзалізниці», вимагаючи підвищення зарплатні і припинення масових звільнень. Про це повідомляли «1+1» і «Україна». Під парламентом мітингували працівники Національної академії наук, вимагаючи збільшення фінансування науки. Про це повідомляли «Інтер» і 5 канал.

Лише «1+1» повідомляв цього дня про те, що Генасамблея ООН ухвалила резолюцію про захист прав людини в окупованому Криму. Резолюція вимагає від Росії припинити примусове виселення кримців та заселення анексованого півострова росіянами, засуджує масові затримання активістів та захисників прав людини. «1+1», ICTV і 5 канал повідомляли про те, що об’єднана слідча група з розслідування збиття рейсу МН17 цього дня оприлюднила записи переговорів бойовиків 2014 року, що підтверджують повний російський контроль над окупованими територіями Донбасу.

Цього дня Вищий антикорупційний суд обирав запобіжні заходи експершому заступнику голови НБУ Олександру Писаруку й іншим фігурантам справи про стабілізаційний кредит для «VAB Банку». Попри надзвичайну важливість теми й попри те, що суспільний мовник загалом раніше її відстежував, цього дня про розвиток подій він не повідомляв. Розповідали про це лише «Інтер» і 5 канал.

Лише «Інтер» розповідав цього дня про ще одне місто без опалення — Куп’янськ на Харківщині. А про те, що столичний проспект космонавта Комарова Київрада перейменувала на честь архієпископа Любомира Гузара, повідомляв лише канал СТБ.

Інформаційна картина дня 14 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

15 листопада (п’ятниця)

На військовому арсеналі в Балаклії цього дня знову вибухали боєзапаси, двоє військових загинуло, п’ятеро були поранені. Про це докладно розповідали «UA: Перший», «1+1», СТБ й «Україна», коротко — ICTV і 5 канал

У п’ятницю «UA:Перший», «1+1», 5 канал і «Україна» повідомляли про 9 грудня як узгоджену дату переговорів унормандському форматі. Лише суспільний мовник при цьому уточнив інформацію у прессекретарки президента Юлії Мендель, інші подавали новину з розмитими посиланнями на Офіс президента або на агенцію «Блумберг».

Про виключення із фракції «Слуга народу» народних депутатів-мажоритарників Ганни Скороход і Антона Полякова повідомляли цього дня «1+1», 5 канал і «Україна». На «UA: Першому» інформація була неповною, канал повідомляв лише про виключення із фракції Скороход.

Суд відправив під арешт ексзаступницю міністра культури Вікторію Лісничу й розглядав запобіжний захід директорці департаменту Офісу президента Світлані Кондзелі. Про це в п’ятницю повідомляли «UA: Перший», «1+1» і 5 канал. У суботу — «Інтер» та ICTV.

Усі канали, крім СТБ, розповідали у п’ятницю про відкриття контрольних пунктів перепуску Чонгар і Каланчак на адмінмежі з окупованим Кримом.

Цього дня у зведеннях із фронту був різнобій. «UA: Перший» і 5 канал казали про 7 ворожих обстрілів без втрат. А СТБ, ICTV і «Україна» розповідали про загибель військового і 15 обстрілів. Імовірно, повідомлялися два різних зведення штабу ООС — вечірнє й ранкове. Але в підсумку суспільний мовник в основному своєму випуску не повідомив про одного загиблого українця.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про акцію в Києві на підтримку ув'язненого бойовиками журналіста і блогера Станіслава Асєєва.

Лише суспільний мовник і «1+1» звернули цього дня увагу на неординарну й суспільно важливу подію: у Львові у вчительки виявили відкриту форму туберкульозу.

У Прилуках правоохоронці оголосили людям результати судмедекспертизи тіла загиблого підлітка Дениса Чаленка. Це був дуже важливий момент у розвитку цієї історії. Про це повідомляли лише «1+1» і «Україна».

Про свідчення експослині США в Україні Марі Йованович американському Конгресу повідомляли «1+1», 5 канал і «Україна». Суспільний мовник про це не повідомляв, хоча в цих свідченнях було чимало суспільно важливої інформації про українську політику.

Не повідомляв суспільний мовник і про те, що одного з ватажків терористичної організації «Ісламська держава» СБУ затримала цього дня під Києвом. Про це розповідали у п’ятницю канали «1+1», СТБ і 5 канал.

Про те, що у Києві цього дня відбувався Форум національної гідності руху «Ні капітуляції!», де зібралися кількасот делегатів з усієї України, в тому числі й лідери громадської думки, повідомляв лише 5 канал.

А про те, що Вищий антикорупційний суд відмовив прокурорам і не взяв Олександра Писарука під арешт, а присудив заставу в 5 мільйонів гривень, яку пообіцяв внести «Райффайзен банк Аваль», повідомляв тільки канал «Україна». На мою думку, це справа, за якою саме суспільний мовник мав би стежити пильніше за всіх своїх конкурентів.

Інформаційна картина дня 15 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

16 листопада (субота)

У суботу «UA: Перший», як і всі інші канали, повідомляв про наслідки вибухів на військовому арсеналі в Балаклії: двоє поранених військових були у важкому стані (щоправда, «1+1» казав, що у важкому стані лише один), основними версіями слідства були необережне поводження з боєзапасами або ж службова недбалість.

Про 9 ворожих обстрілів на фронті повідомляли «UA: Перший», «1+1», ICTV і 5 канал.

Лише суспільний мовник повідомляв цього дня, що слідство ДБР відмовляється спілкуватися з виробниками бронежилетів «Корсар», за начебто неякісність яких заарештували чиновників Міноборони. «UA: Перший» єдиний у своєму сюжеті пояснив, про які нібито вади бронежилетів йдеться. Дуже важлива інформація, на мою думку.

Усі канали, і «UA: Перший» у тім числі, повідомляли цього дня про затримання одного з членів правління «Укрексимбанку» Олександра Гриценка.

Інформаційна картина дня 16 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus