«Нерозведене» Золоте, продовження обстрілів окупантів, пресмарафон президента і блюзнірство Кремля

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

7 жовтня (понеділок)

Розведення військ у Золотому й Петрівському, яке було заплановане на цей день, не відбулося через продовження обстрілів з боку окупантів. «UA: Перший» повідомляв про це, як і всі його конкуренти, з цитуванням міністра закордонних справ Вадима Пристайка.

Суспільний мовник, як і всі його конкуренти, робив цього дня репортаж з Золотого, куди приїхали цього дня керівники оборонного відомства і Нацполіції, щоби поспілкуватися з місцевими жителями. На відміну від усіх своїх конкурентів, лише «UA: Перший» повідомляв у своєму репортажі дві речі: що жителі Золотого збирають підписи під зверненням до президента із проханням залишити українських військових на старих позиціях. І лише суспільний мовник розповідав про те, що до Золотого приїхали ветерани АТО, які заявляють про намір охороняти від окупантів зону відведення військ. Ще про це розповідав канал «Інтер», але лише наступного дня.

«UA: Перший», СТБ, ICTV, 5 канал і «Україна» повідомляли цього дня, що президент Німеччини Франк-Вальтер Штайнмаєр в інтерв’ю ВВС заперечив роль Росії у створенні «формули Штайнмаєра».

Про загибель на фронті внаслідок обстрілів окупантів напередодні українського бійця і поранення іншого повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ і ICTV.

У понеділок з усіх каналів лише «UA: Перший» повідомляв своїм глядачам про те, що напередодні на київському Майдані відбулося віче «Ні капітуляції!». У більшості каналів у неділю немає випусків новин, тож інформацію про цю акцію їхні глядачі не отримали навіть із запізненням.

Про те, що звільнені політв’язні Кремля провели під російським посольством у Києві акцію протесту у вигляді трибуналу над Путіним, повідомляв лише «UA: Перший».

«UA: Перший», як і всі його конкуренти, повідомляв цього дня про те, що суд відправив на два місяці під арешт без права застави екснародного депутата Сергія Пашинського у справі 2016 року, коли той поранив із пістолета чоловіка в дорожньому конфлікті.

Цього дня суд у Харкові виніс вирок у справі про теракт 2014 року в рок-пабі «Стіна». Внаслідок вибуху тоді було поранено тринадцять людей. «UA: Перший», як і дехто з його конкурентів (ICTV і «Україна») робив повноцінний репортаж із судового засідання. Коротко про цю подію повідомляли також СТБ і 5 канал.

У понеділок «UA: Перший» відстежував розвитки подій у темі авіакатастрофи у Львові, яка сталася за три дні до цього. Зокрема, повідомляли, що стан трьох льотчиків, які вижили в катастрофі, стабільний. І про те, що слідство відкинуло версію про падіння літака через нестачу пального. Крім суспільного мовника про це повідомляли повноцінними сюжетами канали «Інтер», 5 канал і «Україна». Канал ICTV повідомляв коротко і лише про роботу слідства.

«UA: Перший» і кілька інших телеканалів (усі, крім каналу ICTV) цього дня повідомляли про те, що в Черкасах внаслідок вуличних автоперегонів автівка врізалася в натовп глядачів.

І була одна новина, про яку «UA: Перший» не повідомляв цього дня: у Чернівцях померли сіамські близнюки. Про це повідомив у понеділок телеканал «Україна». Я тут згадую цю трагічну подію (яка, зрозуміло, не визначає інформаційну картину дня, тому що є надзвичайно винятковою) лише з тієї причини, що попереднього тижня «UA: Перший» стежив за станом здоров’я цих дітей, а тут, коли вони померли, не повідомив про це.

Інформаційна картина дня 7 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього 

8 жовтня (вівторок)

Вівторок був не надто багатим на події, про які важливо було повідомляти з точки зору повноти інформаційної картини дня.

Про те, що в Одесі двом патрульним Державне бюро розслідувань оголосило про підозру в катуванні затриманих, повідомляли у вівторок «UA: Перший», «1+1», СТБ і «Україна». Матеріал суспільного мовника на цю тему був найповнішим.

Про чергові обстріли українських позицій окупантами повідомляли цього дня «UA: Перший» і ICTV. Повідомлення суспільного мовника було з достовірними посиланнями на джерело на відміну від конкурентів.

Про те, що у Львові люди пікетували обласне управління поліції з вимогою відставки його керівника Василя Віконського через розгін мітингу в Соснівці два тижні тому (де люди блокували вагони з російським вугіллям), повідомляли цього дня лише «UA: Перший» і 5 канал.

Лише суспільний мовник і телеканал «Україна» розповідали цього дня про тур кабмінівських чиновників Україною з намаганням пояснити людям в обласних центрах зовнішню й оборонну політику чинної влади. У вівторок представники трьох міністерств (закордонних справ, оборони та в справах ветеранів) мали таку зустріч у Рівному. На відміну від конкурентів, «UA: Перший» зробив про подію розгорнутий репортаж із важливою деталізацією (зокрема, за яким принципом на зустріч організовували людей) і з дотриманням балансу думок (бо в матеріалі «України» слово надавалося лише представникам Кабміну).

Не повідомляли на суспільному мовнику цього дня про те, що в автоаварії на Миколаївщині загинули двоє керівників обласної поліції. Про це повідомляли конкуренти — «1+1», «Інтер», 5 канал і «Україна».

Інформаційна картина дня 8 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього 

9 жовтня (середа)

У середу всі телеканали, крім ICTV, повідомляли про конфлікт на блокпості у Кремінній між поліцією й добровольцями, які їхали до Золотого, де обіцяють зайняти бойові позиції в разі відведення українських військ. Повноцінні репортажі з місця події робили лише «UA: Перший» і «1+1». Матеріал суспільного мовника про це також був більш збалансованим, ніж у конкурентів.

Про те, що цього дня окупанти зробили 17 обстрілів українських позицій, повідомляли «UA: Перший», СТБ і ICTV, а про те, що в тому числі було знову обстріляне Золоте, повідомляли лише суспільний мовник і — дуже побіжно, без згадки про важливість «тиші» саме в Золотому для розведення військ — ICTV.

Про те, що парламент Нідерландів проголосував за розслідування «ролі України» у збитті рейсу МН17 (у тому сенсі, що Україна тоді не закрила свій повітряний простір над зоною бойових дій), повідомляли цього дня лише «UA: Перший» і «1+1», але на «1+1» не обмежилися повідомленням про це, а зробили повноцінний матеріал з експертними оцінками як можливого впливу Росії на цю ініціативу, так і можливих перспектив такого розслідування для України.

Про чергову автоаварію з пасажирським транспортом — у Запоріжжі внаслідок зіткнення маршрутки з вантажівкою загинула жінка і ще восьмеро (чи дев’ятеро, чи десятеро, — бо канали давали суперечливі дані) людей були поранені — повідомляли цього дня всі, крім 5 каналу й «України». «UA: Перший» обмежився коротким повідомленням про цю подію, «1+1» і «Інтер» давали про неї розгорнуті репортажі.

Про пікет онкохворих і хворих із рідкісними недугами під Кабміном через те, що новий склад Міністерства охорони здоров’я припинив закупівлю необхідних їм ліків, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал. Репортаж суспільного мовника про цю подію був найдокладнішим серед конкурентів.

Не повідомляв «UA: Перший» цього дня про те, що в Харкові люди пікетували суд над обвинуваченими в теракті 2015 року, коли внаслідок вибуху під час мирної ходи загинуло четверо людей. Про це повідомляли СТБ й ICTV.

Цього дня «UA: Перший», як і «1+1» і «Інтер» робили матеріал із брифінгу директора Державного бюро розслідувань Романа Труби. Суспільний мовник зосередився на темі справи екснародного депутата Сергія Пашинського, конкуренти ще згадували інші справи. Я не побачив у всіх цих повідомленнях бодай якоїсь новини. Принаймні, Труба нічого принципово нового у старих справах на брифінгу не сказав. Тож до повноти інформаційної картини дня всі ці повідомлення не мали жодного відношення.

Інформаційна картина дня 9 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього 

10 жовтня (четвер)

На мою думку, безумовно головною подією цього дня стала пресконференція президента Володимира Зеленського — і просто як захід у незвичному новому форматі, і окремі відповіді президента з різних тем, які були новинами, принаймні як озвучені позиції керівника держави з тих чи інших принципових питань (бо до того ці позиції не були зрозумілими чи очевидними). «UA: Перший» транслював усю пресконференцію від початку до кінця наживо, тому підсумковий випуск новин вийшов в ефір пізно ввечері, одразу ж після закінчення пресконференції Зеленського. У двох репортажах про цей захід, які були у випуску, кореспонденти суспільного мовника дали повноцінну розповідь про подію й не забули про основні її ньюзи. Цього дня, звісно, цю пресконфренцію висвітлювали всі телеканали, але лише суспільний мовник оперативно подав експертні оцінки кільком принциповим заявам президента.

Про те, що на фронті від обстрілу окупантів загинув український військовий, а загалом обстрілів було тринадцять, повідомляли всі канали, крім СТБ і «України». Лише на «UA: Першому» при цьому було достовірне посилання на джерело інформації.

Про те, що в окупованому Криму заарештували українця Олега Приходька за сфабрикованим обвинуваченням у підготовці теракту, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ. При цьому інформація про подію на суспільному мовнику була не лише найповніша, був також нарис про самого Приходька, який довгі роки під окупацією підіймав над своїм будинком український прапор.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що двоє українських політв’язнів, Володимир Дудка й Олексій Бесараб, перебувають у московському СІЗО «Матросская тішина». З кінця вересня, коли їх вивезли з території окупованого Криму, про місце їхнього перебування не могли довідатися ні правозахисники, ні родичі.

Про те, що одну з двох нобелівських премій із літератури отримала полька з українським корінням Ольга Токарчук, повідомляли цього дня всі канали, крім «Інтера» та 5 каналу.

Інформаційна картина дня 10 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього 

11 жовтня (п’ятниця)

Про те, що в лікарні Дніпра помер В’ячеслав Кубрак, сапер, який підірвався на міні на передовій, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ і ICTV. Лише в суспільного мовника в цій інформації було достовірне посилання на її джерело.

«UA: Перший», 5 канал і «Україна» повідомляли цього дня про те, що представники руху «Ні капітуляції!» цього дня оголосили на понеділок марші протесту щонайменше в десяти містах України.

Про те, що російський президент Володимир Путін звинуватив Україну у зриві розведення військ у Золотому на Луганщині, повідомляли у п’ятницю лише «UA: Перший» та ICTV.

Лише «UA: Перший» та «Україна» розповідали цього дня про те, що в Чернігові через розпилення перцевого газу у приміщенні школи були ушпиталені дев’ятеро школярів, а кілька сотень інших були евакуйовані. Обидва канали робили про цю подію повноцінні репортажі.

Про напад на пікет проти знищення сирійських курдів під турецьким посольством у Києві повідомляли цього дня лише «UA: Перший», СТБ і 5 канал. Матеріал суспільного мовника про цю подію був найповнішим.

«UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна» повідомляли у п’ятницю, що Окружний адмінсуд Києва поновив на посаді глави Конституційного Суду Станіслава Шевчука, якого було звільнено навесні за нехтування професійними обов’язками.

Майже всі канали (крім ICTV) повідомляли цього дня про призначення президентом новим очільником Одещини бізнесмена Максима Куцого.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про заяву експослині США в Україні Марі Йованович, що Дональд Трамп звільнив її з цієї посади через її відмову неформально вплинути на українських посадовців для розслідування справи, в якій фігурує син Джо Байдена.

І лише cуспільний мовник повідомляв цього дня про те, що в окупованому Криму в селі Курчі російські силовики захопили кримськотатарську мечеть і допитували там відвідувачів.

Не повідомляв «UA: Перший» цього дня про дві таких події. У Запоріжжі суд відправив під арешт водія маршрутки, який у середу спричинив смертельну автоаварію, а потім утік із лікарні. Про це повідомляли у п’ятницю «1+1» і 5 канал. Про саму аварію суспільний мовник у середу розповідав своїм глядачам. Ще у п’ятницю люди пікетували Львівське облуправління поліції, вимагаючи відставки його керівника через силовий розгін блокування вагонів з російським вугіллям у Соснівці 21 вересня. Про це повідомляв 5 канал.

Інформаційна картина дня 11 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього 

12 жовтня (субота)

Про те, що Грецька православна церква першою після Вселенського патріархату визнала Православну церкву України, повідомляли цього дня всі канали, крім «Інтера» й «України». Телеканал «1+1» робив пряме ввімкнення з цієї події, тож подав новину більш якісно, ніж «UA: Перший» та інші канали.

Про те, що на фронті було поранено двох українських військових, повідомляли лише «UA: Перший», «1+1» і «Інтер». Достовірно — лише суспільний мовник.

«UA: Перший» і «1+1» робили цього дня репортажі про прийняття присяги курсантами ліцею імені Богуна, де вперше присягали на вірність Батьківщині дівчата. Інші канали про це не повідомляли.

І лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли про те, що майже дві тисячі майбутніх моряків склали присягу в Херсоні в Державній морській академії. Але 5 канал робив про це повноцінний репортаж, суспільний мовник — лише коротке інформаційне повідомлення.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що, за словами міністра закордонних справ Вадима Пристайка, підготовка до наступного обміну ув'язненими вже на вирішальній стадії. Про це повідомляли в суботу «1+1», 5 канал і «Україна». При цьому «1+1» і 5 канал посилалися на інтерв’ю міністра «Радіо Свобода», а «Україна» подала новину без посилань на джерело. Крім того, жодних додаткових подробиць імовірного обміну міністр не назвав, крім малозрозумілого, що будуть обміняні «три групи людей».

Інформаційна картина дня 12 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього 

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus