Гарячковий парламентський старт, вигаданий обмін полоненими, гіперактивність ДБР і дрогобицька трагедія

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

26 серпня (понеділок)

У цей день «UA:Перший», як і конкуренти з «Інтера» та ICTV, повідомляє про 8 обстрілів українських військових окупантами. Але при цьому не повідомляє, що протягом попередньої доби (у неділю новини на суспільному мовнику в ефір не виходять) внаслідок обстрілів окупантів один український військовий загинув, а ще троє були поранені. Ця новина була важливішою за повідомлену. Про неї в понеділок казали в новинах СТБ, ICTV та «України».

«UA:Перший» доволі докладно розповідав цього дня про останній день зустрічі «Великої сімки» у Франції й, зокрема, про підсумкову заяву, що зустріч у нормандському форматі відбудеться у вересні. Крім суспільного мовника, про це розповідали «Інтер», СТБ, ICTV, 5 канал і «Україна».

Так само докладно суспільний мовник розповідав і про ймовірні причини обвалу автомобільного мосту в Харкові. Крім «UA:Першого» цю тему досліджували ще «Інтер», СТБ, ICTV та «Україна».

Про обстріл офісної будівлі з гранатомета в центрі Києва «UA:Перший» повідомляв дуже коротко, на відміну від конкурентів з «1+1» і «України», які робили повноцінні репортажі про цю подію. У повідомленні суспільного мовника, на відміну навіть від таких само коротких повідомлень про подію на «Інтері», СТБ, ICTV і 5-му каналі, не було деяких важливих подробиць, насамперед не було сказано про те, що постріл поцілив у офісну будівлю компанії «Мостобуд».

Лише «UA:Перший» повідомляв цього дня про те, що у військовій частині на Одещині матрос застрелив свого товариша по службі.

І ще цього дня було дві новини, про які не повідомляв ніхто з телеканалів – ні «UA:Перший», ні його конкуренти, але які, на моє переконання, заслуговували на увагу якщо не комерційних каналів, то суспільного мовника точно: перша – Генпрокуратура України офіційно повідомила Канаді, що підстав для санкцій щодо ексзаступника глави Адміністрації президента Януковича Андрія Портнова немає, друга – в Чугуєві невідомі погрожували місцевому правозахиснику: принесли під двері його будинку та офісу труну, вінки й сокиру.

Інформаційна картина дня 26 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

27 серпня (вівторок)

Про затримання ексміністерки охорони здоров’я Раїси Богатирьової в аеропорту «Київ», крім «UA:Першого», повідомляли цього дня «1+1», «Інтер», СТБ і 5 канал. Достовірними були повідомлення суспільного мовника, СТБ і 5-го каналу, «UA:Перший» і 5 канал підтвердили інформацію у речника Нацполіції Ярослава Тракала. СТБ посилалося на підтвердження в Держприкордонслужбі. «Інтер» і «1+1» давали інформацію взагалі без посилань на джерела. Бекграунд був найповнішим у суспільного мовника.

Найбільш повним і достовірним був також матеріал «UA:Першого» про те, що в Криму окупанти випустили з-під арешту українського політв’язня Едема Бекірова після 258 днів у СІЗО. Крім більш ретельної, ніж у конкурентів з «1+1», СТБ і ICTV, фактичної інформації, у суспільного мовника був набагато якісніший бекграунд. Крім того – коментарі адвоката Олексія Ладіна, дружини та доньки політв’язня.

Про одного пораненого бійця та 5 ворожих обстрілів на фронті, крім «UA:Першого», повідомляли також всі конкуренти, крім «1+1». «UA:Перший», СТБ і 5 канал відстежили стан здоров’я двох бійців, яких вороги поранили 25 серпня в Мар’їнці. Суспільний мовник і СТБ наводять коментар головного лікаря Дніпровського шпиталю Сергія Риженка.

«UA:Перший» із посиланням на радника американського президента з питань безпеки Джона Болтона повідомляє про те, що Дональд Трамп планує зустрітися з президентом України Володимиром Зеленським у Варшаві, де відбуватимуться заходи з відзначення 80-ї річниці з початку Другої світової війни. Крім суспільного мовника, про це в тому ж обсязі та з тим же посиланням повідомляла цього дня і частина конкурентів – «1+1», СТБ, ICTV і 5 канал.

Про блокування слідчими Державного бюро розслідувань тестування системи сенсорного голосування у Верховній Раді «UA:Перший» розповідав цього дня не менш докладно, ніж конкуренти. При цьому в сенсі дотримання стандарту балансу думок лише суспільний мовник і 5 канал надавали коментар речниці ДБР Анжеліки Іванової з цього приводу. «1+1», СТБ, ICTV і «Україна» цього не зробили, а «Інтер» взагалі проігнорував цю подію.

А от про те, що підготовча депутатська група визначила керівників майбутніх комітетів Верховної Ради «UA:Перший» подавав дуже коротко. З конкурентів «Інтер», ICTV і «Україна» були значно докладнішими.

Не подія, але цього дня частина телеканалів давала матеріали про підсумки перших ста днів президентства Зеленського. При цьому матеріали про це на «1+1», СТБ та ICTV були радше компліментарними до президента. На «UA:Першому» та «Інтері» матеріали були більш збалансовані за позитивами-негативами, хоча й підходи були різними: суспільний мовник обмежився згадками про стартові обіцянки Зеленського і констатацією фактів, «Інтер» дав певні експертні оцінки.

Майже всі канали, крім «Інтера» і ICTV, давали матеріали про надзвичайну пригоду в Дніпрі, де підлітки підпалили 8-річного хлопчика. Репортаж про це на «UA:Першому» був докладним, усі основні факти й коментарі було наведено.

І була одна суспільно важлива новина, яку «UA:Перший» цього дня не повідомляв: у Черкасах люди вийшли на акцію протесту після рішення суду відпустити обвинуваченого в організації убивства журналіста Василя Сергієнка. З конкурентів про це повідомляв лише телеканал «Інтер».

Інформаційна картина дня 27 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

28 серпня (середа)

Про обвал під’їзду житлового будинку в Дрогобичі «UA:Перший» повідомляв окремим репортажем. При цьому суспільний мовник не надав деякі важливі факти, які повідомлялися конкурентами, зокрема – точну кількість поранених людей, оголошення дводенної жалоби в Дрогобичі. Крім того, «UA:Перший» не робив протягом основного випуску новин прямих включень з місця події, попри те, що там тривали рятувальні роботи. Натомість це робили конкуренти з «1+1», 5-го каналу і «України».

«UA:Перший» повідомляв про 9 обстрілів українських позицій ворогом, але не розповів, що через ворожий обстріл цього дня закривали пропускний пункт у Майорському. Про це повідомляли «Інтер», ICTV і «Україна». Натомість про те, що цього дня до роковин подій під Іловайськом три сотні матерів загиблих українських воїнів пікетували російське посольство у Києві, давав інформацію лише «UA:Перший».

Лише «UA:Перший» повідомляв цього дня, що окупанти в Криму засудили до 10 років колонії суворого режиму кримського татарина Ділявера Гафарова за вигаданою справою.

Про те, що суд відпустив з-під варти під особисте зобов’язання пропагандиста російської агенції «РІА-Новості-Украіна» Кирила Вишинського суспільний мовник повідомляв дуже коротко. Конкуренти з «1+1», СТБ, ICTV і 5-го каналу подавали новину набагато повніше. Так само були більш докладними повідомлення на каналах всіх конкурентів про те, що суд відправив під арешт на 2 місяці соратницю Януковича Раїсу Богатирьову з правом внесення застави в 6 млн грн. «1+1», СТБ, ICTV і «Україна» робили про це повноцінні репортажі, «UA:Перший» же обмежився усним інформаційним повідомленням, навіть без будь-яких коментарів.

Лише «UA:Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня про пікетування Офісу президента з вимогою відставки міністра внутрішніх справ Арсена Авакова.

Суспільний мовник, як і дехто з його конкурентів, розповідав цього дня про заяву радника президента США Джона Болтона щодо небезпеки продажу акцій «Мотор-Січі» китайцям. Загалом суспільний мовник подавав новину в тих же обсягах, що й «1+1», СТБ і 5 канал, але канал ICTV подав цю інформацію набагато повніше, з більш якісними бекграундами, в тому числі й із експертними оцінками.

«UA:Перший» не продовжив відстежувати розвитки подій у темі пожежі в одеському готелі «Токіо Стар». А цього дня апеляційний суд не погодився пом’якшити запобіжний захід власнику готелю. Про це повідомляли конкуренти з «1+1», 5-го каналу й «України».

Не повідомив суспільний мовник і про заяву заступника голови КМДА Валентина Мондріївського, що в Києві невакцинованим дітям не заборонятимуть відвідувати школи попри таку спільну вимогу МОЗу і МОНу. Про це повідомляв «1+1». В умовах значного поширення захворювань на кір це була тема надзвичайної суспільної ваги, вважаю, що суспільний мовник не мав би її ігнорувати.

Інформаційна картина дня 28 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

29 серпня (четвер)

Цього дня надзвичайно велика кількість суспільно важливих подій відбувалася в парламенті нового скликання, який розпочав свою роботу. Загалом «UA:Перший» висвітлював всі ці події досить повно, не гірше за конкурентів. Зокрема, висвітлювалися такі окремі моменти. ВР обрала спікером Дмитра Разумкова, першим віце-спікером Руслана Стефанчука, віце-спікеркою Олену Кондратюк і зареєструвала фракції, ВР обрала прем’єр-міністром Олексія Гончарука («UA:Перший» подав доволі повний бекграунд новообраного глави уряду) і призначила повний склад Кабінету міністрів, у тому числі міністрів оборони і закордонних справ. Щодо останніх суспільний мовник також наводить повноцінні бекграунди, а от про новопризначений склад Кабміну пропонує своїм глядачам читати на сторінках мовника в інтернеті. Це дехто з конкурентів подавав докладніше за суспільного мовника.

Верховна Рада також призначила Івана Баканова головою СБУ, а генеральним прокурором Руслана Рябошапку. Уряд Володимира Гройсмана склав повноваження перед новим складом ВР. Загалом суспільний мовник був ближчим до фактів, ніж деякі з його конкурентів, у репортажах яких переважали емоції (найбільше – на «1+1»). Крім того, висвітлення подій цього дня у парламенті на «UA:Першому», як ще на 5-му каналі, було більш збалансованим, ніж на деяких інших телеканалах (зокрема, на «1+1» і на каналах Пінчука воно було відверто компліментарним до президента та його політсили, на «Інтері» традиційно в усіх парламентських репортажах домінували коментарі представників «Опозиційної платформи – За життя», а на «Україні» було явно забагато коментарів від мажоритарних представників «Опозиційного блоку», який навіть не пройшов до парламенту за списками).

З інших подій «UA:Перший» на рівні з конкурентами висвітлював відзначення Дня полеглих захисників. І продовжив відстежувати розвитки теми обвалу будинку в Дрогобичі – цього дня було знайдено під завалами ще двох загиблих, у підсумку загинуло восьмеро жителів будинку. Також у цей день було затримано двох працівників комунального підприємства з обслуговування зруйнованого будинку.

Про 9 обстрілів окупантами українських військових повідомляли цього дня лише «UA:Перший», «Інтер», ICTV і 5 канал. «UA:Перший», як і більшість з конкурентів повідомляв цього дня про те, що українських політв’язнів Романа Сущенка й Олега Сенцова російські тюремники доставили до московського СІЗО «Лефортове».

Лише суспільний мовник, «1+1», СТБ і «Україна» повідомляли своїм глядачам, що ексміністерка охорони здоров’я Раїса Богатирьова цього дня вийшла з СІЗО, заставу в 6 млн грн за неї вніс нардеп-«опоблоківець» Вадим Новинський.

Не повідомляв суспільний мовник важливу, як на мене, новину: американський президент Дональд Трамп розпорядився переглянути військову допомогу Україні. Про це повідомляв з конкурентів телеканал «Інтер».

Інформаційна картина дня 29 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

30 серпня (п’ятниця)

Цього дня головною «новиною» була фейкова інформація про начебто вже здійснений обмін українських полонених моряків і політв’язнів на полонених окупантів. «UA:Перший» подавав новину чи не найдостовірніше з усіх телеканалів. Мені було би цікаво відстежити, хто і як із конкурентів суспільного «купився» на цей фейк (чи точніше інформаційну спецоперацію Кремля) по денних випусках новин, але вони не є предметом розгляду цього моніторингу.

Про обшуки на НСТУ й у менеджерів Суспільного «UA:Перший» повідомляв, як на мене, занадто лаконічно. Попри те, що подія стосувалася самого суспільного мовника, переконаний, вона має надзвичайно велику суспільну важливість, адже свідчить про атаку нової влади на єдину незалежну інституцію державного масштабу в сфері медіа. Дуже симптоматичним вважаю також те, що всі комерційні телеканали, як один, дружно «не помітили» цю подію. Мовчу про ігнорування олігархічними телеканалами суспільних інтересів (це для них, за моїми багаторічними спостереженнями, є нормальним), але не спрацювала навіть бодай якась корпоративна солідарність (як це було навіть у випадках із медведчуківськими прокремлівськими телеканалами).

«UA:Перший», як і усі його конкуренти, повідомляв про загибель українського бійця біля Водяного. А от про те, що в Сіверськодонецьку (або як усі його покручено називають Сєвєродонецьк) з приміщення виселяють військовий шпиталь, повідомляли цього дня лише «UA:Перший» і 5 канал. Матеріал суспільного мовника про це був повнішим.

«UA:Перший», як і частина конкурентів (крім «Інтера») продовжував відстежувати тему руйнації будинку в Дрогобичі – цього дня ховали шістьох загиблих, а суд відправив під домашній арешт двох комунальників, яких слідство звинуватило в службовій недбалості.

Про те, що люди цього дня прийшли під Міністерство охорони здоров’я подякувати за реформи Уляні Супрун і її однодумцям, повідомляли лише «UA:Перший», СТБ і 5 канал.

Не повідомляв «UA:Перший» цього дня про те, що парламент проголосував у першому читанні відміну депутатської недоторканності. Дарма, що рішення є відверто популістським, але сама ця тема чомусь уже багато років надзвичайно хвилює велику частину українського суспільства (про що свідчать численні соціологічні дослідження). Як на мене, суспільний мовник міг би не просто констатувати це, а зібрати з цього приводу кваліфіковані експертні оцінки. Про цю подію повідомляли цього дня «1+1», «Інтер» і «Україна». При цьому «1+1» подавав новину відверто компліментарно щодо нової влади, а на «Інтері» експертом щодо цього виступив такий собі Олександр Мусієнко, який сам себе позиціонує як військового експерта (тобто є питання щодо його компетентності саме в питанні скасування депутатської недоторканності) і є при цьому постійним учасником ефірів пропагандистського медведчуківського телеканалу «112 Україна» (тобто є питання щодо його політичної незаангажованості).

Не повідомляв «UA:Перший» і дві важливих, як на мене, зовнішньополітичних новини цього дня – американський президент Трамп скасував свій візит до Польщі, відтак скасовувалася й анонсована раніше його ймовірна зустріч там із Зеленським. Про це повідомляли «1+1», СТБ і 5 канал. А помічник російського президента Путіна озвучив намір Кремля запросити українського президента Зеленського на святкування Росією «перемоги у великій вітчизняній війні» в травні наступного року. Про це повідомляв канал СТБ, щоправда, неточно: замінивши «велику вітчизняну» на «Другу світову».

Ще мене дивує, що суспільний мовник не продовжив відстежувати заявлену напередодні тему: цього дня посол Китаю в Україні назвав купівлю Китаєм української «Мотор-Січі» комерційною діяльністю. Про це повідомляв лише телеканал ICTV.

І ще одна подія п’ятниці заслуговувала, на моє переконання, пильної уваги саме суспільного мовника – суд виправдав ексберкутівця Андрія Хандрикіна, який катував у січні 2014 року євромайданівців біля столичного стадіону «Динамо». Про це повідомляв лише 5 канал.

Інформаційна картина дня 30 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

 

31 серпня (субота)

Цього дня «UA:Перший», як і дехто з конкурентів, повідомляв про поранення українського бійця біля Зайцевого, де окупанти спершу просили українських військових не стріляти, щоби забрати своїх убитих із «сірої зони», а самі при цьому розпочали обстріл українських позицій. Найбільш повно про це розповідав канал «1+1», який зробив повноцінний репортаж про це з місця події.

Про зустріч президентів України Володимира Зеленського та Польщі Анджея Дуди «UA:Перший», як і його конкуренти, повідомляв лише з позиції констатації основних заяв: спільної про те, що «Північний потік – 2» загрожує всій Європі, заяви Дуди, що санкції проти Росії не можуть бути скасовані без повернення Україні всіх окупованих територій, і заяви Зеленського про готовність розблокувати впорядкування поховань поляків на території України. Мені здається, що як мінімум остання позиція потребувала кваліфікованої експертної оцінки.

Лише «UA:Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня про проведення Маршу рівності в Одесі. І лише ці три канали і ще «Україна» повідомляли про те, що під стінами Верховної Ради вшановували пам’ять чотирьох нацгвардійців, які загинули від вибуху гранати в 2015 році під час акції протесту проти внесення змін до Конституції щодо особливого порядку самоврядування на окупованому Донбасі.

І дві важливих, на мій погляд, теми «UA:Перший» цього дня не згадував: Генпрокуратура закрила кримінальне провадження проти колишнього першого заступника голови ВР Ігоря Калетніка, який головував на засіданні парламенту під час ухвалення «диктаторських законів» у січні 2014 року. Про це повідомляв 5 канал. І цього дня на Дніпропетровщині в зіткненні маршрутки з вантажівкою було поранено десятеро людей. Про це з конкурентів повідомляли «1+1», «Інтер», 5 канал і «Україна».

Інформаційна картина дня 31 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus