«Формула Штайнмаєра», недокомунікація влади, протести облрад і голос майданів

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

30 вересня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший» робив репортаж із Черкас, де в житловій багатоповерхівці після дезінсекції семеро людей опинилися в лікарні з отруєнням, а решту жителів довелося евакуювати з домівок. Про це розповідали й майже всі конкуренти, крім каналу СТБ, але не всі так докладно, як суспільний мовник.

Про акцію протесту підприємців під Офісом президента з вимогою ветувати закон про обов’язковість касових апаратів і про повернення грошей за скаргою покупця «UA: Перший» робив повноцінний репортаж, так само, як і «Україна». Крім цих двох каналів про акцію коротко розповідав ще канал ICTV. Інші канали оминули подію увагою. В сюжеті суспільного мовника крім суто репортажної частини був також коментар експерта про те, що введення в дію цих норм закону може змусити приватних підприємців піти в тінь.

Суспільний мовник, як і всі інші телеканали, повідомляв у понеділок про те, що президент Володимир Зеленський підписав заяву Олександра Данилюка про звільнення з посади секретаря Ради нацбезпеки і оборони.

Цього дня делегації Литви, Латвії, Естонії та Грузії підтримали Україну в ПАРЄ й теж бойкотували відкриття осінньої сесії. Про це в понеділок повідомляли лише «UA: Перший» і 5 канал.

Про вісім обстрілів українських позицій на фронті крім суспільного мовника повідомляли цього дня «Інтер», ICTV і 5 канал.

Про акцію на Майдані за звільнення з російської в’язниці Володимира Дудки повідомляв лише «UA: Перший».

Про останній день обігу дрібних монет номіналом в 1, 2 і 5 копійок «UA: Перший» робив повноцінний сюжет, а СТБ, ICTV і «Україна» повідомляли коротко.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер» і «Україна» робили цього дня репортажі з Умані, де хасиди святкували юдейський Новий рік. Канал ICTV повідомляв про цю подію коротко.

«UA: Перший» і «1+1» продовжили цього дня стежити за станом здоров’я сіамських близнючок, які народилися напередодні в Чернівцях.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що в Києві було вчинено напад і жорстоко побито ветерана війни через його нетрадиційну сексуальну орієнтацію, про яку той напередодні заявив публічно. Про цю подію повідомляв канал «1+1». Крім того, «UA: Перший» не повідомляв у понеділок про те, що мер Києва Віталій Кличко подав до суду на прем’єр-міністра Олексія Гончарука й керівника Офісу президента Андрія Богдана через подання президенту про звільнення Кличка з посади голови КМДА. Про це повідомляв цього дня 5 канал.

Інформаційна картина дня 30 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

1 жовтня (вівторок)

Цього дня Україна в Мінську погодила текст «формули Штайнмаєра». «UA: Перший» повідомляв про це великою цитатою — прямою мовою Зеленського, частина конкурентів (які виходили в ефір раніше) робили із брифінгу президента прямі трансляції. Про те, що спочатку про подію повідомили російські пропагандисти, а вже потім на брифінгу президент Зеленський, цього дня сказали своїм глядачам лише суспільний мовник, СТБ і 5 канал. І лише «UA: Перший» цього дня дав експертну оцінку цього кроку нової влади, звернувшись по коментар до колишнього представника України в мінській групі Романа Безсмертного.

А от про те, що після брифінгу президента під його Офісом на акцію протесту «Ні капітуляції!» зібралися представники «Національного корпусу» і «Свободи», повідомляли лише «UA: Перший» і канал «1+1». Обидва канали робили з місця події прямі ввімкнення, суспільний мовник — навіть два протягом випуску.

Про те, що французький президент Емануель Макрон, виступаючи на сесії Парламентської асамблеї Ради Європи, закликав до реалізації «формули Штаймаєра» і вітав повернення Росії до ПАРЄ, повідомляли лише «UA: Перший», «Інтер» і 5 канал. Але лише суспільний мовник при цьому згадував про те, що цей виступ французького президента на сесії піддали критиці представники Великої Британії, нагадавши Макрону, що Росія напала на Грузію й Україну.

«UA: Перший», «1+1», ICTV і «Україна» розповідали своїм глядачам про те, що у Страсбурзі колишній політв’язень Кремля Олег Сенцов мав зустріч із французьким президентом Макроном.

Про вісім ворожих обстрілів на фронті, зокрема із забороненої мінськими угодами зброї, повідомляли цього дня «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV і «Україна».

Про те, що Державне бюро розслідувань відкрило провадження проти ексгенпрокурора Юрія Луценка, підозрюючи його у сприянні нелегальному гральному бізнесу, повідомляли у вівторок лише суспільний мовник і телеканал «Україна». При цьому повідомлення «UA: Першого» було більш достовірним (із підтвердженнями новини від речниці ДБР Анжеліки Іванової й від речниці Луценка Лариси Сарган) і більш збалансованим, з розгорнутою реакцією самого Луценка на це рішення Бюро. Крім того, в повідомленні суспільного мовника був і необхідний бекґраунд.

Про те, що в Україні цього дня розпочався місячник добровільної здачі зброї, повідомляв лише «UA: Перший», зробивши про це повноцінний сюжет.

Депутатську залу очікувань на Київському залізничному вокзалі переобладнали для військових. Про це повідомляли у вівторок лише «UA: Перший» і канал «Україна».

І про те, що Нацбанк цього дня презентував нову купюру номіналом у тисячу гривень, повідомляли лише «UA: Перший», СТБ і «Україна».

Інформаційна картина дня 1 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

2 жовтня (середа)

У середу про акцію протесту «Ні капітуляції!» розповідали лише «UA: Перший», «Інтер», СТБ і 5 канал. Репортаж у формі прямого ввімкнення був найповнішим у суспільного мовника (пряме ввімкнення робив ще канал «Інтер»). Про те, що акція, яка стартувала на Майдані, була продовжена під Офісом президента на Банковій, розповідав лише «UA: Перший».

Про те, що акції протесту проти «формули Штайнмаєра» проходили у двох десятках міст по всій Україні, розповідали цього дня лише «UA: Перший» і 5 канал.

Про те, що президент Зеленський не пристав на вимогу народних депутатів виступити з поясненнями з приводу «формули Штайнмаєра» у Верховній Раді, а обмежився лише зустріччю з лідерами фракцій, «UA: Перший» повідомляв, як і всі інші телеканали. Матеріали на цю тему в суспільного мовника й у 5 каналу були найбільш збалансованими. Натомість деякі канали, зокрема «1+1», «Інтер» і «Україна», скористалися темою для просування маніпулятивних меседжів або піарівських цілей: «1+1» — на користь влади, «Інтер» — на користь «Опозиційної платформи — За життя», а «Україна» — для просування лідера Радикальної партії Олега Ляшка.

Про те, що Львівська міська рада ухвалила заяву про недопущення капітуляції після підписання «формули Штайнмаєра», повідомляли лише «UA: Перший» і ICTV. Про те, що схоже звернення до керівництва держави цього дня ухвалила й Тернопільська обласна рада повідомляв лише суспільний мовник. І лише «UA: Перший» цього дня звернувся по експертну оцінку ситуації, надавши коментар Костянтина Єлісєєва, український дипломата, який працював в ООН та ЄС за часів президентства Петра Порошенка.

А от про публікацію підписаних листів щодо «формули Штайнмаєра» «UA: Перший» не повідомляв. Про це повідомляли «1+1», ICTV і 5 канал.

Лише суспільний мовник повідомляв цього дня, що в Станиці Луганській було завершено перший етап розведення військ.

Так само лише «UA: Перший» повідомляв про те, що суд у Ростові засудив кримськотатарського блогера Нарімана Мемедемінова до 2,5 років ув’язнення за нібито публічні заклики до тероризму.

Лише «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна» робили цього дня репортажі про те, що на Київщині озброєний підозрюваний при арешті поранив двох кордівців і був зрештою застрелений.

Про те, що уряд до кінця року відклав штрафи для власників нерозмитнених автівок на єврономерах і про акцію протесту власників цих автівок у центрі Києва повідомляли майже всі, крім 5 каналу. Репортаж на цю тему на «UA: Першому» був повнішим і збалансованішим за повідомлення конкурентів.

За великою кількістю важливих тем середи «UA: Перший» не повідомив про два доволі важливих, на мій погляд, рішення Верховної Ради, яка змінила процедуру формування парламентського складу Нацради з питань телебачення і радіомовлення, дозволивши її членам залишатися на посаді після завершення каденції до призначення нового складу. І яка позбавила державного фінансування партії, що не пройшли до парламенту. Ці дві новини в середу повідомляв лише телеканал «Інтер». І була ще одна тема, яка могла заслуговувати на увагу з точки зору повноти інформаційної картини дня: Шевченківський суд Києва зобов’язав Державне бюро розслідувань відкрити провадження щодо заступника глави адміністрації Януковича Андрія Портнова за заявою народної депутатки 8-го скликання Тетяни Чорновол щодо узурпації влади. Про це повідомляв 5 канал.

Інформаційна картина дня 2 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:


3 жовтня (четвер)

Про відеозвернення президента Зеленського до українців із приводу «формули Штайнмаєра» «UA: Перший» повідомляв у четвер так само, як майже всі його конкуренти, — фрагментом самого відеозвернення (СТБ і ICTV в новинах давали це звернення повністю, 5 канал чомусь про це звернення не повідомляв). Лише суспільний мовник навів при цьому необхідний мінімальний бекґраунд.

Про те, що Зеленський призначив новим секретарем Ради нацбезпеки і оборони Олексія Данілова, повідомляли всі телеканали. Найповнішим був бекґраунд по Данілову в повідомленні «UA: Першого». А от про те, що попередній очільник РНБО Олександр Данилюк цього дня сказав в інтерв’ю кореспонденту української служби ВВС, що подав у відставку зокрема через можливе скасування націоналізації «Приватбанку», повідомляли лише «UA: Перший» і «Україна».

Про багатолюдну акцію протесту селян під Верховною Радою проти створення ринку землі цього дня повідомляли лише «UA: Перший», «Інтер» і ICTV.

Усі канали цього дня повідомляли про те, що Верховна Рада ухвалила в першому читанні закон про столицю. Але не всі подавали тему достатньо збалансовано. Матеріал «UA: Першого» про це був і збалансованим і повним.

Про те, що американський президент Дональд Трамп закликав Україну й Китай розпочати розслідування проти колишнього віцепрезидента США Джо Байдена та його сина Хантера, повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», «Інтер», СТБ і 5 канал.

Про те, що у Полтаві суд відправив під арешт колишнього поліцейського, який напередодні з битою нападав на перехожих, повідомляв у четвер лише суспільний мовник.

Про День донора для поранених українських бійців у Дніпровській лікарні імені Мечникова розповідали цього дня «UA: Перший», «Інтер», СТБ і 5 канал.

І було кілька важливих тем, про які суспільний мовник цього дня не повідомляв. Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради новий склад Центрвиборчкому. Про це повідомляли лише «1+1» і 5 канал. Так само лише цих два канали повідомляли про те, що Служба безпеки України допитала власника пропагандистських телеканалів «112 Україна», NewsOne i ZIK Тараса Козака, зокрема у справах про тероризм і фінансування тероризму. Про те, що проти «формули Штайнмаєра» одностайно виступили депутати Івано-Франківської облради, повідомляли канали «1+1» і ICTV. Про те, що правоохоронці затримали лікаря-трансплантолога Інституту Шалімова за отримання хабаря від пацієнта, повідомляли лише «1+1» і СТБ.

Інформаційна картина дня 3 жовтня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

4 жовтня (п’ятниця)

У п’ятницю «UA: Перший», як і всі його конкуренти, повноцінним репортажем висвітлював авіакатастрофу транспортника Ан-12 піді Львовом. А от коментарі керівника авіакомпанії «Україна-Авіаальянс», якій належав літак, давали лише «UA: Перший», «1+1» і «Україна». По експертні оцінки щодо ймовірної причини авіакатастрофи зверталися лише «UA: Перший» і «Україна». При цьому експертом на суспільному мовнику виступав штурман, який 35 років літав на Анах, а на «Україні» юрист з авіаційного права.

«UA: Перший» повідомляв цього дня про одного пораненого на фронті українського бійця, але не згадав про ранкове зведення штабу ООС, де повідомлялося про одного загиблого напередодні воїна. Про це повідомляли з конкурентів канали СТБ і ICTV.

Лише суспільний мовник і «1+1» повідомляли, що у Станиці Луганській відкрили тимчасовий обхідний пішохідний міст. Обидва канали робили про це репортажі з місця події. Інші канали про подію не повідомляли.

Про те, що Верховна Рада затвердила новий склад Центрвиборчкому і його головою було обрано Олега Діденка, який входив до попереднього складу комісії, повідомляли всі канали. «UA: Перший» обмежився коротким усним повідомленням, тож дехто з конкурентів, зокрема «1+1», 5 канал і «Україна», висвітлили цю подію значно докладніше, ніж суспільний мовник.

Натомість «UA: Перший» набагато докладніше за всіх своїх конкурентів розповідав цього дня про те, що Верховна Рада затвердила 5-річну програму діяльності уряду.

«UA: Перший» повідомляв у п’ятницю про те, що після двох років білоруської в’язниці було звільнено журналіста «Українського радіо» Павла Шаройка, але нічого не повідомляв цього дня про те, що в Житомирі відбулася зустріч президента Зеленського з білоруським президентом Лукашенком. Усі інші канали про це розповідали.

Про результати заслуховування американським Конгресом колишнього спецпредставника Держдепу у справах України Курта Волкера у справі про імпічмент президента Трампа повідомляв цього дня лише суспільний мовник. Про те, що генпрокурор Руслан Рябошапка сказав, що ГПУ перегляне близько 15 справ, що стосуються газової компанії «Бурісма», членом ради директорів якої був син колишнього віцепрезидента Байдена, крім «UA: Першого», повідомляли також «1+1», СТБ і 5 канал.

«UA: Перший», «1+1», СТБ і «Україна» повідомляли цього дня, що Державне бюро розслідувань оголосило екснародному депутату Сергію Пашинському підозру в старій справі 2016 року, коли той тяжко поранив чоловіка.

Усі канали, крім ICTV, повідомляли цього дня про те, що суд відправив під нічний домашній арешт лікаря-трансплантолога з Інституту Шалімова, якого напередодні правоохоронці затримали на хабарі. «UA: Перший» обмежився коротким повідомленням про це, тож дехто з конкурентів, зокрема «1+1», СТБ і «Україна», які робили про це повноцінні репортажі, були більш докладними за суспільного мовника у висвітленні цієї теми.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що Верховна Рада дала дозвіл НАБУ й ДБР прослуховувати народних депутатів, але при цьому лише з дозволу парламенту. Тема важлива, адже стосувалася невиконання передвиборної обіцянки нової влади. Про це рішення ВР повідомляли у п’ятницю «1+1» і «Україна».

І ні суспільний мовник, ні його конкуренти не повідомляли цього дня про те, що Сумська міська рада виступила проти імплементації «формули Штайнмаєра».

Інформаційна картина дня 4 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

5 жовтня (субота)

У суботу подій, однозначно важливих для інформаційної картини дня, було небагато.

Суспільний мовник, як і всі його конкуренти, повідомляв про одного загиблого й одного пораненого на фронті.

«UA: Перший», як і більшість конкурентів (крім телеканалу «Інтер»), продовжив відстежувати стан поранених у авіакатастрофі піді Львовом льотчиків.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що до Одеси прибув для випробувань перший малий броньований артилерійський катер українського виробництва.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що проти імплементації «формули Штайнмаєра» виступила Хмельницька обласна рада. Про це повідомляв 5 канал.

Інформаційна картина дня 5 жовтня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus