«Червоні лінії» Нормандії, пошук загиблих в Одесі й «білі нитки» справи Шеремета

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першого матеріалу.

9 грудня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший», як і всі інші телеканали, розповідав про початок саміту нормандської четвірки в Парижі. Самі переговори між главами держав припали якраз на час вечірніх випусків новин, тож інформації про зміст переговорів як такої ще не було. Більше за інших зміг дати наприкінці свого випуску канал СТБ (вечірній випуск новин якого виходить в ефір найпізніше серед усіх каналів). А найповніше подію висвітлював телеканал «1+1», який давав значну кількість подробиць у кількох прямих ввімкненнях із Парижа й найбільш ґрунтовні бекґраунди. Суспільний мовник обмежився лише коротким повідомленням, коментарем заступника глави Офісу президента Кирила Тимошенка і коротким прямим ввімкненням із Парижа. «Детектор медіа» присвятив висвітленню цієї події докладний огляд.

Разом із тим про мітинг під Офісом президента з вимогою не здавати в Парижі національні інтереси розповідали цього дня лише «UA: Перший», «1+1», 5 канал і — дуже коротко — канал «Україна». А про те, що подібні акції відбувалися, крім Києва, в кількох обласних центрах України, повідомляв лише «UA: Перший».

Про два обстріли на фронті повідомляли в понеділок усі телеканали.

«UA: Перший», «1+1», СТБ й «Україна» розповідали цього дня про те, що Генасамблея ООН ухвалила резолюцію проти мілітаризації Росією окупованого Криму. «1+1» і «Україна» були докладнішими за суспільного мовника, оскільки робили ввімкнення кореспондентів із Нью-Йорка.

«UA: Перший», як і всі інші телеканали, продовжував відстежувати розвиток подій в Одесі після пожежі в економічному коледжі. Всі канали повідомляли про те, що на згарищі з-під завалів рятувальники дістали ще два тіла, загальна кількість встановлених загиблих сягнула дванадцяти. Як і інші канали, «UA: Перший» повідомляв також, що в лікарнях залишалося на вечір понеділка дев’ятеро людей, усі вони, за словами лікарів, перебували у стабільному стані. Всі канали розповідали цього дня про похорон надзвичайника Сергія Шатохіна, який травмувався під час гасіння пожежі й помер згодом у лікарні.

«UA: Перший» і СТБ повідомляли, що на Чернігівщині троє хлопчиків отруїлися цикутою, один з них помер.

«UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли, що колишнього міністра транспорту України Миколу Рудьковського в Росії засудили до двох років колонії за напад на російське посольство в Києві у 2014 році.

Суспільний мовник, як і всі інші канали, цього дня розповідав про те, що Всесвітнє антидопінгове агентство на чотири роки позбавило Росію права брати участь у міжнародних змаганнях.

Жоден із каналів, і «UA: Перший» у тому числі, не звернули уваги на знакову, на мою думку, подію — цього дня Апеляційний суд повернув київським проспектам назви Бандери й Шухевича. 

10 грудня (вівторок)

Як і всі інші телеканали, «UA: Перший» у вівторок докладно розповідав про основні підсумки нормандського саміту — домовленості про обмін полоненими, припинення вогню та розведення військ іще на трьох ділянках. Крім того, суспільний мовник найбільш широко і збалансовано серед усіх каналів подав реакції різних українських політичних сил на підсумки саміту. Натомість не звертався по експертні оцінки, а це, гадаю, варто було зробити, адже тема складна й суперечлива. З конкурентів це зробили «1+1» і 5 канал. «Детектор медіа» присвятив висвітленню цієї теми докладний огляд.

Про загибель трьох українських військових, які підірвалися на міні в районі Золотого, повідомляли цього дня всі телеканали й суспільний мовник у тому числі.

Як і всі інші телеканали, «UA: Перший» продовжував відстежувати розвиток подій після пожежі в Одесі. Цього дня всі повідомляли про те, що поліція оголосила першу підозру директорці коледжу Любові Кочерзі за порушення правил протипожежної безпеки, про те, що рятувальники змушені були демонтувати стіну будівлі для продовження пошукових робіт, і про те, що в коледжі на момент пожежі не було ні пожежної сигналізації, ні вогнегасників.

«UA: Перший», «1+1» і «Інтер» у вівторок розповідали, що біля Ягодинського пункту перетину україно-польського кордону утворилася багатокілометрова черга з близько 800 вантажівок.

«UA: Перший», «1+1» та «Україна» цього дня повідомляли, що в Польщі арештували українця, якого підозрюють у підготовці теракту.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що архієпископ Кримської єпархії Православної церкви України Климент оголосив під Кабміном безстрокове голодування, вимагаючи від влади допомоги проти утисків української церкви в окупованому Криму. Про це повідомляли «1+1» і 5 канал. І не повідомляв «UA: Перший» у вівторок про пікетування київської мерії лікарями швидкої допомоги, які протестували проти низьких зарплат, неналежних умов роботи й поганого керівництва. З конкурентів про це повідомляв тільки канал «Інтер».

 

11 грудня (середа)

У середу канали продовжували відстежувати розвитки подій одеської пожежі. «UA: Перший», «1+1», «Інтер» і СТБ повідомляли про те, що на згарищі коледжу рятувальники знайшли ще одне тіло (новини інших каналів виходили в ефір раніше того, як це сталося). Усі канали розповідали про те, що суд відправив під домашній арешт єдину на цей час підозрювану — директорку коледжу Любов Кочергу. «UA: Перший», ICTV й «Україна» повідомляли, що уряд виділив родинам загиблих на пожежі по 200 тисяч грн, а пораненим — по 50 тисяч. «UA: Перший» і «Інтер» повідомляли, що гроші — по 120 тисяч родинам загиблих і від 20 до 80 тисяч пораненим — виділила також обласна рада.

Лише «UA: Перший», ICTV і 5 канал повідомляли цього дня, що на фронті було поранено українського військового внаслідок одного з трьох обстрілів.

Усі канали, крім СТБ, розповідали про бійку народного депутата від «Слуги народу» Андрія Богданця з колишніми народними депутатами від «Свободи» і про відкрите через це кримінальне провадження.

Лише «UA: Перший», «1+1» та «Україна» розповідали в середу про похорон на Дніпропетровщині закатованого окупантами Романа Беспалого, який потрапив у полон у травні 2019-го, коли біля селища Новотроїцьке українська військова вантажівка помилково заїхала на блокпост окупантів.

Лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли про те, що суд відправив під арешт другого підозрюваного у вбивстві волонтера Артема Мирошниченка в Бахмуті. Але лише суспільний мовник розповідав, що в Києві й Івано-Франківську відбулися акції протесту з вимогами кваліфікувати справу Мирошниченка як убивство на ґрунті національної ворожнечі.

І лише суспільний мовник повідомляв цього дня, що Росія випробовувала в окупованому Криму нову крилату ракету.

Цього дня була одна надзвичайно важлива новина, яку проігнорували всі канали, в тому числі й «UA: Перший»: Міністерство охорони здоров’я своїм наказом істотно змінило протипоказання до вакцинації. На моє переконання, суспільний мовник таку новину не повинен був би пропустити — занадто великої частини української авдиторії ця новина стосувалася й занадто катастрофічною є сьогодні ситуація з вакцинуванням в Україні.

І була ще одна новина, про яку не повідомляв жоден канал, але яка заслуговувала на згадку: гендиректор головного російського пропагандистського «Первого канала» Костянтин Ернст визнав, що в 2014 році канал «припустився помилки» в сюжеті про загибель рейсу МН17, коли його канал демонстрував у своєму ефірі сфабриковане «супутникове фото», на якому нібито український винищувач атакував малайзійський «Боїнг». На мою думку, хай ця новина й не була «обов’язковою» для повноти інформаційної картини дня, але вона була дуже симптоматичною, особливо ж з урахуванням того розголосу, якого ця «новина» набула тоді, в листопаді 2014 року.

12 грудня (четвер)

У четвер «UA: Перший», як і всі інші канали, основну увагу приділив темі оголошення поліцією по суті винними (визначення авторське) у вбивстві Павла Шеремета ветеранів і волонтерів Андрія Антоненка, Юлії Кузьменко, Яни Дугар, Владислава й Інни Грищенків. Суспільний мовник досить повно давав заяви із брифінгу й бекґраунди, але, на відміну від кількох своїх конкурентів («1+1», «Інтера», 5 каналу й «України»), взагалі не відстежував перебіг подій з обшуками, які проводили в Антоненка, Кузьменко й Дугар. Конкуренти відстежували їх за допомогою прямих ввімкнень. Тож частина конкурентів розкрила тему набагато повніше за суспільного мовника.

Усі канали, і «UA: Перший», розповідали цього дня про те, що Верховна Рада продовжила на рік термін дії закону про особливий статус окупованих частин Донеччини й Луганщини.

«UA: Перший» і 5 канал розповідали в четвер про те, що російських пропагандистів із каналу Міноборони Росії «Звезда» пропустили в Україну й вони тут знімали свої репортажі.

Не повідомляв «UA: Перший» про те, що цього дня рятувальники дістали останні тіла загиблих у пожежі в Одеському економічному коледжі. Про це повідомляли, зрозуміло, всі конкуренти. Мене особисто надзвичайно здивував цей момент. Адже такий розвиток такої надважливої теми ніяк не мав би оминатися увагою суспільного мовника. Можливо, він просто не потрапив до розшифровок ефіру, за якими я роблю цей моніторинг? А запис підсумкового випуску новин «UA: Першого» за цей день, на жаль, мені не вдалося знайти ні на сайті НСТУ, ні в ютубі.

Не відстежував «UA: Перший» і розвиток ще однієї хоч і менш важливої теми попереднього дня (про яку, втім, канал розповідав напередодні) — у четвер правоохоронці затримали двох свободівців за бійку з депутатом «Слуги народу» Богданцем і саме в час вечірніх випусків новин суд обирав їм запобіжний захід. Про це повідомляли «1+1», 5 канал і «Україна».

Не повідомляв суспільний мовник також важливу для України новину про те, що Конгрес США цього дня запровадив санкції проти російського газогону «Північний потік — 2» і затвердив надання 300 мільйонів доларів військової допомоги Україні. Про це повідомляли «Інтер» і СТБ.

13 грудня (п’ятниця)

Цього дня Яні Дугар суд обрав як запобіжний захід цілодобовий домашній арешт. Розгляд вибору судом запобіжного заходу Юлії Кузьменко й Андрієві Антоненку відбувався в момент виходу в ефір підсумкових випусків новин на телеканалах. Про це розповідали всі телеканали, але «UA: Перший», на відміну від більшості конкурентів, не робив обов’язкових для повноцінного висвітлення теми прямих ввімкнень. Конкуренти висвітлювали тему більш повно і якісно.

«UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал розповідали цього дня про те, що начальника одного з управлінь Збройних сил України Олексія Ноздрачова усунули від виконання обов’язків за публічні висловлювання про можливість інтеграції між українськими військовими й військовими-окупантами.

Про чотири ворожих обстріли на фронті повідомляли «UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал.

Лише «UA: Перший» і «1+1» розповідали цього дня про те, що на Волині поховали бійців 14-ї механізованої бригади Андрія Войтовича й Сергія Сироту, які підірвалися біля Золотого.

Лише суспільний мовник повідомляв, що в Дніпрі цього дня прощалися з головним конструктором конструкторського бюро «Південне», розробником космічних ракет Володимиром Комановим.

Лише «UA: Перший», 5 канал і «Україна» повідомляли у п’ятницю, що директор Національного антикорупційного бюро Артем Ситник програв апеляцію щодо звинувачень корупції.

Не повідомляв «UA: Перший» про те, що Євросоюз цього дня продовжив на півроку економічні санкції проти Росії. Про це повідомляли «1+1» і 5 канал.

І не повідомляв суспільний мовник про те, що Державне бюро розслідувань цього дня проводило обшуки в одеських надзвичайників, підозрюючи посадовців обласної ДСНС у приховуванні важливих документів стосовно ліквідації пожежі в економічному коледжі. Теж, як на мене, дуже дивно, що «UA: Перший» не звернув уваги на таку подію. Про це у п’ятницю повідомляли конкуренти — «1+1», 5 канал і «Україна», а «Інтер» (який у п’ятницю не мав підсумкового випуску новин) — наступного дня.

14 грудня (субота)

У суботу всі канали (крім «Інтера») повідомляли про те, що на фронті один український військовий загинув, ще один був поранений.

Усі канали, крім «Інтера», повідомляли цього дня про те, що напередодні пізно ввечері й уночі суд відправив на два місяці під арешт підозрюваних у вбивстві Шеремета Антоненка й Кузьменко. Цього разу «UA: Перший» був значно докладнішим за конкурентів, у тому числі й у наведенні інформації щодо алібі підозрюваних. Крім того, лише суспільний мовник подавав експертну юридичну оцінку перебігу всього процесу, зокрема, публічних звинувачень підозрюваних із боку міністра внутрішніх справ Арсена Авакова і президента Зеленського. І лише «UA: Перший» і 5 канал навели цього дня думку міністерки у справах ветеранів Оксани Коляди про репутаційні втрати держави і про те, що докази обвинувачення в такій справі мають бути беззаперечними. Думка, важлива тим, що висловлена представницею влади і в ній озвучено серйозні сумніви в справедливості обвинувачень ветеранів і волонтерів.

«UA: Перший» і 5 канал цього дня повідомляли про те, що в Одесі надзвичайники закінчили розбирати завали внаслідок пожежі в економічному коледжі. Тут уже всі інші канали незрозуміло чому не помітили цю подію.

«UA: Перший», ICTV, 5 канал та «Україна» розповідали цього дня про вшанування ліквідаторів аварії на Чорнобильській атомній електростанції.

Лише UA:Перший, «1+1» і 5 канал повідомляли в суботу про перший архієрейський собор Православної церкви України, на якому було офіційно оголошено про припинення існування Київського патріархату й Української автокефальної православної церкви, які увійшли до складу ПЦУ.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що окупанти не пускали представників місії ОБСЄ на окуповану територію й на ділянки, де відбулося розведення сил. Про це повідомляли «1+1» і 5 канал.

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus