«Безапеляційність» арештів у справі Шеремета, транзит газу за відмову від позовів і невизначеність з обміном полоненими

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої публікації.

16 грудня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший» повідомив про зміни до Конституції, які запропонував на розгляд парламенту президент Зеленський. Усі інші канали також згадували про це у звітах із погоджувальної ради ВР, але лише суспільний мовник звернувся по експертну оцінку конституційних новацій, запропонованих президентом.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про заяву адвоката Юлії Кузьменко, яку підозрюють у причетності до вбивства Шеремета, що захисту не надають доступу до матеріалів справи.

Про два ворожих обстріли на фронті з забороненої мінськими домовленостями зброї повідомляли всі канали, крім «України».

Лише «UA:Перший» повідомив, що апеляційний суд розблокував перехід Збройних сил України на харчування за стандартами НАТО. Влітку Окружний суд визнав недійсним наказ про запровадження цієї реформи на прохання одного з постачальників провізії.

«UA:Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли про те, що новим послом України в США стане Володимир Єльченко, кандидатуру якого остаточно узгодили офіційні Київ та Вашингтон.

Лише «UA:Перший» повідомив цього дня, що на Тернопільщині знайшли мертвим підлітка, якого шукали з 21 листопада.

«UA:Перший», «1+1», «Інтер», СТБ і «Україна» повідомили, що недобудовані «Укрбудом» житлові будинки побудує «Київміськбуд». Йшлося про квартири для 13 тисяч інвесторів.

«UA:Перший» і «Україна» повідомляли, що львівські рятувальники цього дня провели перевірку дотримання правил протипожежної безпеки у різдвяному містечку, де рік тому трапилася пожежа з одним загиблим і чотирма пораненими.

Лише суспільний мовник звернув цього дня увагу на призначення новим очільником Інституту національної пам’яті Антона Дробовича.

І лише «UA:Перший» повідомив у понеділок про початок тестування мобільного додатку «Дія», який дасть змогу водіям не носити з собою водійське посвідчення і техпаспорт.

Не повідомляв суспільний мовник про презентацію Віталієм Кличком генерального плану розвитку столиці. Про це повідомляли лише «1+1» і «Україна». Не повідомляв «UA:Перший» також про те, що конкурсна комісія обрала нового голову Національного агентства з питань запобігання корупції. Про це повідомляли «Інтер», СТБ, ICTV, 5 канал і «Україна». І не повідомляв про надзвичайну пригоду в Миколаєві, де від отруєння померли двоє водіїв-далекобійників, а ще троє потрапили до лікарні.

Інформаційна картина дня 16 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

17 грудня (вівторок)

У вівторок усі канали, і «UA: Перший» у тому числі, розповідали про сутички «Нацдружин» із поліцією під парламентом, у яких постраждало 17 поліцейських, двоє цивільних, а 26 людей поліція затримала, але згодом їх відпустили.

Про акції протесту проти створення ринку землі з перекриттям трас в Одеській області й на Херсонщині повідомляли лише «UA: Перший» та «Інтер».

«UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна» розповідали цього дня, що слідство встановило підозрюваного в організації замаху на депутата Київської облради В’ячеслава Соболєва, внаслідок якого загинув його трирічний син. Зокрема, про те, що підозрюванийросіянин і втік до Росії та ще деякі подробиці злочину.

«UA:Перший», СТБ, 5 канал і «Україна» (остання лише наступного дня) повідомляли про те, що Дмитро Марченко вийшов із СІЗО під заставу, значну частину якої вніс Петро Порошенко.

Про два ворожих обстріли на фронті й про поранення українського військового повідомляли «UA: Перший», «1+1», «Інтер», ICTV і 5 канал.

Про пікетування Міністерства внутрішніх справ у Києві на знак протесту проти переслідування Юлії Кузьменко повідомляли лише суспільний мовник і «1+1». Про концерт у Харкові на підтримку підозрюваних у справі Шеремета — лише «UA: Перший» і СТБ.

Про трьох загиблих і 16 поранених у ДТП на Чернігівщині, де рейсовий автобус зіткнувся на трасі з вантажівкою, повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ і ICTV. «1+1» подавав новину набагато докладніше за суспільного мовника та за інших два канали.

Лише суспільний мовник розповідав цього дня про те, що Конституційний Суд забракував законопроект, яким передбачалося призначення керівників ДБР і НАБУ президентом.

І лише суспільний мовник згадував цього дня, що парламент ухвалив закон про визнання скаутської організації «Пласт» на державному рівні.

Не повідомляв цього дня «UA: Перший» про те, що поліція зупинилася на основній версії причин пожежі в Одеському коледжі економіки: коротке замкнення електродротів. Цю новину у вівторок повідомили ICTV, 5 канал і «Україна».

Інформаційна картина дня 17 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

18 грудня (середа)

У середу всі канали розповідали про те, що в Мар’їнці від кулі снайпера загинув місцевий житель. «Інтер» і «Україна», на відміну від суспільного мовника та інших телеканалів, робили про це репортажі з місця події. Більшість каналів, і «UA: Перший», розповідали про те, що за добу окупанти вбили одного українського військового, а ще одного поранили.

Лише «UA: Перший», «1+1» і ICTV повідомляли цього дня про те, що на засіданні тристоронньої контактної групи в Мінську не вдалося погодити обмін полоненими.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомили цього дня, що підозрюваний у справі Шеремета Андрій Антоненко відмовився свідчити через недовіру до слідства, яке порушило принцип презумпції невинуватості. Але суспільний мовник не повідомив, що апеляцію іншої підозрюваної Яни Дугар перенесли на 8 січня. Про це повідомляли лише ICTV, 5 канал і «Україна».

«UA: Перший», як і всі канали, розповідав цього дня, що парламент ухвалив нібито скасування депутатської недоторканності, на яку цього ж дня НАБУ й САП попросили президента накласти вето.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер» та «Україна» в середу докладно розповідали про заколот арештантів Кропивницького СІЗО. Інші канали про це не повідомляли. Натомість майже всі канали, крім ICTV, повідомляли цього дня про те, що апеляційний суд випустив із СІЗО екснародного депутата Сергія Пашинського і відправив його під домашній арешт.

«UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV й «Україна» повідомляли в середу про рішення уряду, за яким українці зможуть їздити до Росії з 1 березня 2020 року лише за закордонними паспортами.

Лише «UA: Перший», ICTV і 5 канал повідомили про ухвалення асамблеєю ООН резолюції про порушення Росією прав людини в окупованому нею Криму.

«UA: Перший», «1+1», «Інтер» і «Україна» продовжували цього дня відстежувати процес щодо імпічменту американському президенту Дональду Трампу: в час виходу випусків на каналах американський Конгрес розглядав це рішення. Щоправда, всі три конкуренти, на відміну від суспільного мовника, мали репортажі власних кореспондентів із США.

Лише «UA: Перший», «Інтер» та ICTV згадували про те, що Сенат США схвалив оборонний бюджет, який передбачає санкції проти «Північного потоку — 2» і військову допомогу Україні.

Інформаційна картина дня 18 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

19 грудня (четвер)

У четвер далеко не всі телеканали звернули увагу на надважливу, як на мене, тему: уряд вирішив заморозити до кінця року бюджетні витрати, крім захищених. Про це повідомляли лише «UA: Перший», «Інтер» і 5 канал. Суспільний мовник обмежився коментарем прем’єр-міністра Олексія Гончарука й невеликим бекґраундом причин невиконання дохідної частини держбюджету. «Інтер» наводив коментарі політиків з явною перевагою представникам «Опозиційної платформи — За життя» і традиційному для каналу коментатору будь-якої проблематики Сергієві Капліну, але при цьому надавши слово для критики уряду і представникам «Голосу» та «Батьківщини». Лише 5 канал наводив необхідну для розкриття складної теми експертну оцінку цього рішення уряду.

Верховна Рада цього дня працювала продуктивно, й не всі важливі події й рішення цього дня охопив у підсумковому випуску новин суспільний мовник. Так, наприклад, «UA: Перший» зробив доволі ґрунтовний матеріал про те, що фракції «Батьківщини» і «ОПЗЖ» звернулися до НАБУ щодо порушень парламентської процедури розгляду земельної реформи. Так само на цю тему звернули увагу «1+1» і «Інтер». Але при цьому «UA: Перший» проігнорував те, що цього дня парламент підтримав пропозиції президента щодо змін до Виборчого кодексу, який запроваджує партійну систему виборів за відкритими списками. Тема, якій саме суспільний мовник мав би приділити увагу, зокрема й зібравши експертні оцінки. Натомість про це розповідали всі конкуренти — хто коротко, хто докладно. «UA: Перший» (разом із 5 каналом і «Україною») повідомляв про ухвалення Радою закону про видобуток бурштину. І (разом із СТБ) про запровадження штрафів для нардепів за кнопкодавство. Але не повідомляв, що ВР вчергове відклала запровадження штрафів для власників авто на єврономерах, які досі не розмитнили свої автівки. Про це повідомляли цього дня всі конкуренти, крім СТБ.

Про те, що тристороння контактна група в Мінську знову не змогла цього дня узгодити списки на обмін полоненими, повідомляли лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал. При цьому найбільш якісно розкрив тему 5 канал.

Про початок у Берліні переговорів представників України, Росії та ЄС щодо транзиту газу повідомляли всі телеканали, крім СТБ. «UA: Перший», на відміну від «1+1», «Інтера» й «України», які мали в Берліні кореспондентів і робили репортажі, обмежився коротким повідомленням.

Всі телеканали цього дня повідомляли, що американська Палата представників оголосила імпічмент президентові Трампу. Тут так само більшість конкурентів були набагато докладнішими у висвітленні теми, маючи власкорів у США.

Лише «UA: Перший» і СТБ докладно розповідали цього дня про те, що іспити майбутніх водіїв у автошколах почнуть записувати на відеокамери для зменшення корупційних ризиків.

У четвер «UA: Перший» у підсумковому випуску не згадував велику кількість подій, важливих для повноцінної інформаційної картини дня.

Заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко цього дня сказав, що в підозрюваного у справі Шеремета Андрія Антоненка при обшуку було знайдено бойову міну МОН-50 (насправді лише корпус міни, але це з’ясувалося наступного тижня). Про це повідомляли «1+1» та «Україна».

У четвер «1+1» і «Україна» з посиланням на адвокатів повідомляли, що при приборканні заколоту в Кропивницькому СІЗО правоохоронці травмували 25 арештантів. «UA: Перший» про це сказав із запізненням лише наступного дня.

Про те, що у Львові близько двохсот медсестер провели акцію протесту, вимагаючи підвищення зарплат і надбавок за велике навантаження і шкідливі умови праці, повідомили лише «1+1» і 5 канал. Суспільний мовник про це не повідомляв.

Не розповідав «UA: Перший» і про те, що цього дня «Нацкорпус» на кілька годин перекривав рух столичним Хрещатиком, протестуючи проти ринку землі. Про це розповідали в четвер «1+1», «Інтер», 5 канал і «Україна».

Про те, що ЄС продовжив на півроку санкції проти Росії, повідомляв лише канал ICTV.

А про висловлені на щорічній пресконференції Владіміром Путіним територіальні претензії на південні і східні області України і про те, що військову техніку самоназваним «Л/ДНР» надають «держави, які їм симпатизують», повідомляв лише канал «Україна».

Загалом цього дня «UA: Перший» у підсумковому випуску новин, на мою думку, значною мірою провалив інформаційну картину дня. Частковим виправданням могла бути завелика кількість важливих подій, обмеженість ефірного часу і ресурсів головного ньюзруму суспільного мовника.

Інформаційна картина дня 19 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

20 грудня (п’ятниця)

У п’ятницю була велика кількість подій, пов’язаних зі справою про вбивство Павла Шеремета. Усі канали, зокрема й «UA: Перший», розповідали про те, що через неявку прокурорів суд не став розглядати апеляцію на арешт підозрюваної Юлії Кузьменко, і про те, що спецпризначенці вчинили штурм приміщення суду, звідки до розгляду апеляції відмовлялися виходити підозрювана, її захист та люди, що прийшли підтримати Кузьменко. Щоправда, частина конкурентів про це розповідала набагато докладніше, ніж суспільний мовник. Про те, що так само суд відклав розгляд апеляції Андрія Антоненка, також розповідали всі канали, тут «UA: Перший» був докладнішим за інші телеканали. Про те, що саму групу прокурорів у справі Шеремета оновили, оскільки один із них не пройшов атестацію, повідомляли цього дня лише «UA: Перший» і «1+1». А про те, що Антоненко позвався до суду за порушення його прав на президента Зеленського, генпрокурора Рябошапку, міністра внутрішніх справ Авакова й начальника кримінальної поліції Коваля, повідомляв лише суспільний мовник.

Усі канали розповідали цього дня про те, що СБУ, Нацполіція й податківці по всій країні обшукували й закривали гральні заклади.

Лише «UA: Перший» та «Україна» розповідали про те, що невідомі спалили автівку співзасновниці ГО «Батьки SOS», яка виступає проти корупції у столичних школах.

І лише суспільний мовник повідомляв, що з цього дня в обігу з’явилися 5-гривневі монети й нові банкноти номіналом у 50 гривень.

Не повідомляв «UA: Перший», утім, як і всі його конкуренти, дві важливих новини цього дня: Кабмін розблокував виплату лікарняних, а «Приватбанк» позвався в Ізраїлі до олігарха Коломойського за відмивання українських державних грошей через банк цієї країни.

Інформаційна картина дня 20 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

21 грудня (субота)

У суботу «UA: Перший», як і всі інші телеканали, розповідав про те, що «Нафтогаз» і «Газпром» домовилися про транзит російського газу до Європи на 5 років. І про те, що Росія погодилася виплатити Україні три мільярди доларів в обмін на те, що «Нафтогаз» не подаватиме до Стокгольмського арбітражу нових позовів проти «Газпрому». Ці пов’язані між собою новини були важливими і складними. Лише суспільний мовник і 5 канал вдалися до експертних оцінок.

Усі канали, крім «України», повідомляли цього дня про те, що американський президент Трамп підписав оборонний бюджет США, який передбачає санкції проти «Північного потоку — 2». І про те, що у зв’язку з цим швейцарська фірма, яка прокладала труби на дні Балтійського моря, припинила роботи. Ці дві пов’язані новини «Інтер» і 5 канал подавали набагато повніше за суспільного мовника.

Про 6 обстрілів на фронті й одного пораненого українського військового повідомляли всі канали, крім «Інтера». Але суспільний мовник, на відміну від конкурентів, у цій новині пропустив надважливу, на мій погляд, деталь: розповідаючи про обстріл житлових будинків на хуторі Вільному, ведуча не пояснювала, що цей хутір — поряд із селищем Золоте-4, де були розведені війська й де президент Зеленський раніше обіцяв місцевим мешканцям безпеку.

«UA: Перший» та «Україна» в суботу продовжили відстеження теми закриття гральних закладів, повідомивши про 250 кримінальних проваджень, відкритих поліцією за результатами рейду попереднього дня.

Натомість на відміну від «1+1», ICTV й «України», «UA: Перший» не відстежив у суботу розвиток іншої важливої теми попередніх тижнів — урядова комісія назвала причину пожежі, яка сталася 4 грудня в Одеському економічному коледжі. І про те, що у зв’ язку з пожежею було звільнено обласних керівників ДСНС.

Інформаційна картина дня 21 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus