Телефонна розмова президентів як причина імпічменту, смерті й каліцтва на українських автошляхах, відставки у верхах і протистояння в МОЗі

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

23 вересня (понеділок)

Дев’ять людей загинуло, одинадцятьох було поранено внаслідок зіткнення автоцистерни з пасажирським автобусом на Житомирщині. Про це повідомляли в понеділок усі канали. «UA: Перший» робив докладний репортаж про саму автоаварію і про стан поранених у лікарні. Версію події від водія автоцистерни прямою мовою давали не всі канали: лише суспільний мовник, «1+1», 5 канал і «Україна». Деякі важливі деталі події згадував лише «UA: Перший»: наприклад, про те, що водії автобуса, міняючи на узбіччі колесо, не виставляли знак аварійної зупинки (про це дехто з конкурентів повідомляв лише наступного дня), або про те, що водія автоцистерни поліція охороняє в лікарняній палаті (бо дехто з конкурентів обмежився словами «водія затримали»).

Про те, що на фронті цього дня було поранено двох українських бійців, а ворожих обстрілів було сім, повідомляли «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV і 5 канал. При цьому повністю достовірне посилання на джерело інформації давав лише суспільний мовник.

Лише «UA: Перший», «1+1», «Інтер» і ICTV продовжували цього дня відстежувати тему звинувачень на адресу американського президента Дональда Трампа в тиску на президента України Володимира Зеленського під час телефонної розмови. Цього дня Трамп визнав, що обговорював із Зеленським можливу участь колишнього віцепрезидента США Джо Байдена в корупційних справах в Україні.

Кілька каналів — «UA: Перший», «1+1», СТБ, 5 канал і «Україна» — повідомляли цього дня про звернення президента Зеленського через соцмережі до українців повідомляти про всі факти корупції на гарячу лінію Національного антикорупційного бюро. Але лише «UA: Перший» і 5 канал чітко артикулювали заяву у відповідь від Громадської ради при НАБУ, в якій президента закликали не дезінформувати українців, оскільки НАБУ розслідує лише корупційні злочини державних чиновників найвищого рангу. І лише суспільний мовник надав у цій темі слово представнику Громадської ради для коментаря на цю тему.

Про автоаварію в Чернігові, в якій загинуло четверо підлітків, повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», «Інтер», ICTV та «Україна». Суспільний мовник зробив про цю подію докладніший репортаж, ніж більшість конкурентів.

Усі телеканали, крім «Інтера», відстежували розвитки подій стосовно ще одного масштабного ДТП — на Одещині, де внаслідок зіткнення автоцистерни з маршруткою загинуло дев’ять людей. Лише «UA: Перший» чітко повідомляє, що водієві автоцистерни поліція повідомила про підозру.

Про акцію протесту приватних підприємців під Офісом президента з вимогою ветувати новий закон, за яким їх зобов’язують із 2021 року переходити на касові апарати, повідомляли лише «UA: Перший» і 5 канал.

«UA: Перший», як і всі його конкуренти, не повідомляв цього дня про подію, яка заслуговувала на увагу: на українсько-польському кордоні польські митники затримали автівку з колишньою дружиною керівника Нацполіції Князєва з понад півмільйона євро готівки.

Інформаційна картина дня 23 вересня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

24 вересня (вівторок)

Цього дня, розвиваючи тему звинувачень американського президента Трампа політичними опонентами в тиску на українського президента в телефонній розмові? «UA: Перший» повідомляв про те, що Трамп пообіцяв блокувати фінансову допомогу Україні, якщо Європа не даватиме Києву більше грошей. Про це також згадували «1+1», «Інтер» і 5 канал. Повідомляв суспільний мовник і про те, що Трамп просив зупинити військову допомогу Україні за тиждень до телефонної розмови з Зеленським. Про це також згадував канал «1+1».

Про чергове ДТП з маршруткою й вантажівкою у Дніпрі, внаслідок якого було поранено восьмеро людей, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» та «Україна». Репортаж суспільного мовника був найдокладнішим із-поміж цих трьох каналів.

Не всі телеканали продовжили цього дня відстежувати розвитки подій стосовно двох інших великих ДТП останніх днів — на Одещині та на Житомирщині. Лише «UA: Перший», «1+1», «Інтер» і 5 канал повідомляли у вівторок про те, що водія бензовоза, який протаранив автобус на Житомирщині, суд відправив на два місяці під варту без права внесення застави. «UA: Перший», як і майже всі його конкуренти (за винятком каналу ICTV), повідомляє також про те, що суд відправив на два місяці під арешт без права застави водія автоцистерни, що зіткнулася з маршруткою на Одещині. Але тут конкуренти, зокрема «1+1» і «Україна», які робили повноцінні репортажі із судового засідання, були значно докладнішими за суспільного мовника.

Про одного загиблого й одного пораненого українських воїнів на фронті цього дня розповідали всі телеканали, крім «1+1». Повідомлення «UA: Першого», як і в понеділок, було єдиним із достовірним посиланням на джерело інформації.

У вівторок усі канали повідомляли про відставку голови Національної поліції Сергія Князєва. Але при цьому лише «UA: Перший» і «1+1» згадують подію, яка стала відомою попереднього дня — про затримання польськими митниками колишньої дружини Князєва в автівці, де знайшли велику суму незадекларованої валюти.

Лише суспільний мовник цього дня відстежив розвитки відеозвернення президента Зеленського до українців, коли в понеділок той закликав звертатися до НАБУ зі скаргами на хабарників. Кількість дзвінків на гарячу лінію НАБУ зросла на порядок, більшість повідомлень не стосувалася компетенції НАБУ.

Ситуацію із санкціями ЄС щодо експрезидента Віктора Януковича (про те, що суд ЄС зняв з експрезидента-втікача лише минулорічні санкції, термін яких сплив, а поточні санкції залишилися) цього дня пояснили своїм глядачам лише «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна».

Жодний із телеканалів, і «UA: Перший» у тім числі, не звернули цього дня уваги на дуже важливу, на мою думку, новину про те, що працівники Міністерства охорони здоров’я у відкритому листі до прем’єр-міністра України звинуватили нове керівництво МОЗу в демонтажі реформи системи охорони здоров’я.

Інформаційна картина дня 24 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

25 вересня (середа)

Цього дня Білий дім оприлюднив стенограму тієї телефонної розмови президента США Дональда Трампа й українського президента Володимира Зеленського, яка послужила причиною старту в Конгресі процедури імпічменту американському президенту. Про це повідомляли всі телеканали. «UA: Перший» був найґрунтовнішим у бекґраундах, крім того лише суспільний мовник і «1+1» із цього приводу звернулися по експертні коментарі. На «UA: Першому» коментував ситуацію ексміністр зовнішніх справ Павло Клімкін.

Про виступ президента Зеленського на Генасамблеї ООН суспільний мовник повідомляв у таких же обсягах, що і його конкуренти.

Про двох поранених на фронті бійців повідомляли цього дня всі канали, крім «України». Лише на «UA: Першому» інформація подавалася з достовірним посиланням на джерело.

«UA: Перший», як і інші телеканали, повідомляв про призначення новим очільником Національної поліції Ігоря Клименка.

Про те, що суд призначив арешт або заставу у 160 тисяч гривень двом лікарям Інституту раку, яких підозрюють у продажу пацієнтам ліків, уже оплачених державою, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ. Суспільний мовник, на відміну від двох інших каналів, робив про це повноцінний репортаж з засідання суду і спілкувався з пацієнтами Інституту.

Нове керівництво Міністерства охорони здоров’я розпочало у відомстві аудит наступного ж дня після відкритого листа працівників МОЗу про згортання медичних реформ прем’єр-міністру. «UA: Перший» цього дня робив про ситуацію в МОЗі докладний матеріал.

Інформаційна картина дня 25 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

26 вересня (четвер)

У висвітленні теми зустрічі президентів Зеленського і Трампа у Нью-Йорку, «UA: Перший», як і більшість конкурентів, більше зосередився на реакціях на оприлюднену телефонну розмову між ними. Крім того, цього дня суспільний мовник, як і більшість його конкурентів, систематизував різноманітні реакції на цю розмову, зокрема американських і європейських політиків. Ще «UA: Перший», як СТБ і 5 канал, повідомляв цього дня про те, що Білий дім намагався приховати стенограму цієї телефонної розмови між президентами, про що йшлося у скарзі неназваного американського розвідника своєму керівництву.

Ще однією важливою темою цього дня було те, що Нацрада з питань телебачення та радіомовлення не продовжила ліцензії 5 регіональним компаніям, на чиїх частотах мовив телеканал «112 Україна». Про це повідомляли в четвер лише «UA: Перший», «Інтер» і 5 канал. При цьому на суспільному мовнику і на 5 каналі матеріали про це подавалися збалансовано, а на «Інтері» — із грубими порушеннями цього стандарту на користь власників каналу «112 Україна» та «Опозиційної платформи — За життя». Крім того, матеріал на «UA: Першому» був найбільш коректним за повнотою інформації. Суспільний мовник також єдиний звернувся в цій темі по експертну оцінку ситуації, взявши коментар у директорки ГО «Детектор медіа» Галини Петренко.

Про пораненого бійця на фронті повідомляли цього дня всі, крім 5 каналу та «України».

Не повідомляв «UA: Перший» цього дня про дві важливі, на мій погляд, теми: Україна поки не домовилася з МВФ про продовження співпраці, місія Фонду їде з України без результату. Про це повідомляли у четвер «Інтер» і 5 канал. І про те, що Україна може не мати представництва на осінній сесії ПАРЄ, оскільки новий склад української делегації, сформований парламентом, відмовився від участі в сесії, а в повноваженнях депутатів старого складу делегації мають сумнів у самій Асамблеї. Про це повідомляв у четвер канал «Інтер».

Інформаційна картина дня 26 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

27 вересня (п’ятниця)

Лише «UA: Перший» і 5 канал у п’ятницю повідомляли про масову акцію під Офісом президента з вимогою покарати нападників на громадських діячів. Обидва телеканали робили прямі ввімкнення з місця події. Телеканал «1+1» повідомляв про цю акцію із запізненням, лише наступного дня. На відміну від конкурентів, суспільний мовник, крім прямого репортажу з події, дав ґрунтовний бекґраунд щодо найбільш резонансних нападів на активістів і журналістів за останніх кілька років.

Про пораненого на фронті українського бійця повідомляли всі канали, крім «1+1».

«UA: Перший» цього дня, як і всі конкуренти, повідомляв про те, що секретар Ради нацбезпеки і оборони Олександр Данилюк написав заяву про відставку. Як і всі конкуренти, суспільний мовник посилається при цьому на джерела в інтернеті — сторінку самого Данилюка у фейсбуку і сторінку Офісу президента. Але на відміну від конкурентів, суспільний мовник принаймні намагався отримати підтвердження чи спростування інформації у речниці Данилюка. Крім того, лише «UA: Перший» і 5 канал у своїх повідомленнях наводять необхідні бекграунди, зокрема про те, що в уряді Гройсмана Данилюк як міністр фінансів був долучений до націоналізації «Приватбанку», одним зі співвласників якого був тоді олігарх Ігор Коломойський.

Про те, що прессекретарка президента Зеленського Юлія Мендель фізично перешкоджала журналісту програми «Схеми» Сергію Андрушку поставити запитання самому Зеленському і главі його Офісу Андрію Богдану, повідомляв лише «UA: Перший».

Суспільний мовник, як і всі інші телеканали, цього дня повідомляв про ДТП у Броварах, де нетверезий співробітник поліції охорони на автівці збив трьох людей на зупинці громадського транспорту.

Більшість каналів продовжували цього дня відстежувати тему ймовірного імпічменту американському президенту Трампу через його телефонну розмову із Зеленським, а про те, що адвокат президента Трампа Рудольф Джуліані цього дня сказав, що має докази втручання України у президентські вибори у США у 2016 році й пообіцяв їх оприлюднити, повідомляв лише суспільний мовник.

Про те, що український попвиконавець Олег Винник потрапив до бази сайту «Миротворець» за участь у проекті російської групи «Мир 519», повідомляли «UA: Перший» і СТБ. Канал СТБ з цього приводу взяв у Винника ексклюзивне інтерв’ю, натомість суспільний мовник поцікавився реакціями українських правоохоронних органів, зокрема СБУ та МВС.

Не повідомляв «UA: Перший» цього дня про одну важливу подію — апеляційний суд скасував «м’який» вирок і постановив провести нове слідство у справі донецького фермера Миколи Бутрименка, який у 2014 році здав українських спецпризначенців окупантам, які вбили десять наших військових. Репортажі про це цього дня робили «1+1» і 5 канал.

Інформаційна картина дня 27 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

28 вересня (субота)

Про вибух і пожежу з десятьма пораненими на сумському підприємстві з виготовлення пакування для товарів повідомляли у суботу «UA: Перший», «1+1», ICTV й «Україна». Суспільний мовник і «1+1» робили про це повноцінні репортажі як з місця пожежі, так і з лікарні, куди потрапили поранені.

Усі канали повідомляли цього дня про двох врятованих українських моряків із затонулого в Атлантиці судна. Лише суспільний мовник, «1+1» і 5 канал при цьому посилалися на достовірне джерело інформації.

Про чергове ДТП з вантажівкою й маршрутним мікроавтобусом у Жашкові, внаслідок якого одна людина загинула, десятеро були поранені, розповідали всі телеканали. «UA: Перший», на відміну від своїх конкурентів, інформацію про стан поранених подавав прямою мовою речниці Черкаського обласного центру швидкої медичної допомоги.

Лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що суд заарештував без права застави поліцейського, який напередодні збив людей на зупинці у Броварах. Інші канали розвиток цієї теми не відстежували.

Цього дня всі телеканали, і «UA: Перший» у тім числі, повідомляють про те, що спецпредставник Держдепу США в Україні Курт Волкер подав у відставку. Суспільний мовник подає якісний бекґраунд по Волкеру й експертну оцінку події від директора Інституту зовнішньої політики Григорія Перепелиці.

«UA: Перший», «1+1», ICTV і 5 канал повідомляють цього дня про те, що на фронті загинув український боєць, загалом же було 17 ворожих обстрілів.

Інформаційна картина дня 28 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus