Смертельний «режим тиші», переговори з агресором, підсумки виборів. Тематичний моніторинг новин «UA:Першого» за 5 – 10 серпня 2019 року

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

5 серпня (понеділок)

У повідомленні про те, що президент Зеленський цього дня призначив нового командувача Операції об’єднаних сил, «UA:Перший», як і всі конкуренти (а ще про це повідомили «1+1», ICTV, 5 канал і «Україна»), обмежився найзагальнішими бекграундами. На мою думку, суспільному мовнику варто повідомляти про важливі кадрові призначення більш повно, зокрема, з оцінками нових призначенців компетентними коментаторами, наприклад, тими, хто знає нового призначенця і може оцінювати його компетентність, або ж «галузевими» експертами. Бо цього точно не роблять новини комерційних телеканалів.

Суспільний мовник, як і «1+1», «Інтер», 5 канал і «Україна», згадує, що 5 серпня – останній день, коли за вимогою закону Центрвиборчком має оголосити офіційні результати парламентських виборів, і дає достатню інформацію про поточний стан справ із підрахунком голосів. Крім того, «UA:Перший» відстежує ситуацію на 210 окрузі на Чернігівщині, де за рішенням суду в цей день ще тривав перерахунок голосів.

Святкування 5-ї річниці визволення Мар’їнки «UA:Перший» висвітлював повноцінним репортажем і цікавою реконструкцією подій 5-річної давнини зі слів учасників боїв. Про цю подію повідомляв ще 5 канал, але менш детально.

У цьому випуску «UA:Першого» було, як на мене, трохи забагато міжнародної інформації (хоч і не так аномально багато, як, наприклад, на «Інтері»), яка не мала стосунку до України, за винятком хіба що вибухів на військових складах у РФ та й те опосередковано. Натомість кілька «внутрішніх» тем вартих уваги у випуску згадано не було. Зокрема такі.

Точно слід було висвітлювати значні наслідки потужної негоди на Одещині: загинув один мешканець області, значні підтоплення, розмиті автодороги, відімкнені від електрики населені пункти тощо. Про це цього дня повідомляли й робили репортажі всі канали, крім «UA:Першого» та «Інтера».

Під Державним бюро розслідувань цього дня відбувався мітинг із вимогою відкрити кримінальне провадження проти мера Києва Віталія Кличка за незаконні забудови та перевитрати грошей із бюджету міста на пішохідно-велосипедний міст. Із конкурентів про це повідомляв «1+1». Крім того, у розвиток теми попереднього тижня про протистояння мера Києва й Офіса президента, цього дня НАБУ почало розслідування за заявою Кличка. Мені дивно, що «UA:Перший» не згадує про це у випуску, попри те, що попереднього тижня доволі ретельно відстежував цю тему.

І була надзвичайно важлива, на мою думку, тема, яку саме суспільний мовник не мав би оминати увагою. Цього дня асоціація «Укрводоканалекологія» виступила з заявою, що за браком коштів на електроенергію з 20 серпня водоканали змушені будуть перейти на погодинну подачу води. Тема, яка заслуговувала на окреме дослідження та експертну оцінку. Втім, тему не помітили і більшість конкурентів, коротко і незбалансовано про це повідомили лише на ICTV.

Інформаційна картина дня 5 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

6 серпня (вівторок)

Унаслідок ворожого обстрілу під Павлополем цього дня загинуло четверо українських військових. «UА:Перший» подавав інформацію про цю подію найповніше серед телеканалів, навіть попри те, що «1+1» робив репортаж з-під Павлополя. На суспільному мовнику про сам обстріл і загибель підлеглих розповідав командир 36-ї окремої бригади морської піхоти Андрій Гнатов, у обласному військоматі журналісти з’ясували імена загиблих, був коментар представника України в тристоронній контактній групі Романа Безсмертного про те, що робить українська влада у зв’язку з загибеллю чотирьох військових, і був достатній бекграунд. «UA:Перший», так само як і конкуренти, повідомляв про реакцію президента Зеленського, який закликав очільників Франції, Німеччини і Росії до відновлення переговорів у «нормандському форматі».

Про те, що в лікарні на Одещині від вибуху гранати загинуло двоє людей, повідомляли цього дня «UA:Перший», «Інтер» та СТБ. Повідомлення суспільного мовника було найповнішим.

Як і більшість конкурентів (за винятком «1+1»), «UA:Перший» цього дня повідомляв про підсумки вступної кампанії до вишів.

Про те, що міжнародні перевізники цього дня перекривали трасу «Київ – Чоп» на Львівщині, протестуючи проти повільної видачі дозволів на перетин кордону, повідомляли цього дня лише суспільний мовник і канал СТБ. При цьому «UA:Перший» робив повноцінний репортаж із місця перекриття траси.

Про те, що в Лівії безпілотники знищили український літак Іл-76, який доправляв до країни гуманітарний вантаж організації Червоного Хреста, повідомляли лише «UA:Перший» та «Інтер». При цьому повідомлення суспільного мовника було значно повнішим і достовірнішим – із посиланням на директорку авіакомпанії-перевізника («Інтер» посилався на неназвані ЗМІ).

Але були кілька важливих подій, про які суспільний мовник цього дня не повідомляв. Як і попереднього дня, не відстежували наслідки негоди в Одесі, де прорвало одразу кілька каналізаційних колекторів. Про це повідомляли цього дня «1+1», СТБ, ICTV та «Україна». Генпрокуратура схвалила підозри ексочільниці НБУ Валерії Гонтаревій і колишньому заступнику Адміністрації президента Олексію Філатову. Про це повідомляли «1+1» і ICTV. А в Миколаєві суд відмовив у перегляді вироку вбивці Оксани Макар. Про це повідомляли «Інтер», СТБ і «Україна».

Інформаційна картина дня 6 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

7 серпня (середа)

Про телефонну розмову Зеленського з Путіним щодо загибелі чотирьох українських військових під Павлополем напередодні «UA:Перший» повідомляв загалом у тому ж обсязі, що й конкуренти. На мою думку, суспільний мовник, на відміну від своїх конкурентів, не повинен був би обмежуватися констатацією, а мав би зібрати експертні оцінки цієї нерядової події й неоднозначної, м’яко кажучи, позиції українського президента в цій розмові (фактично – легітимації псевдореспублік і виведення агресора в ранг миротворця). На жаль, цього зроблено не було.

Лише «UA:Перший» і «Україна» цього дня повідомляли про те, що ворог продовжував порушувати «режим тиші», зробивши 5 обстрілів українських позицій.

Про повернення в Україну політв’язня Олександра Стешенка «UA:Перший» повідомляв репортажем, більш повно, ніж це зробили інші конкуренти (СТБ, 5 канал і «Україна»).

Про небуденну подію в Миколаєві, де розвели три мости, щоб запустити в ремонтний док десантний корабель, повідомляли лише «UA:Перший» і ICTV.

Про розстріл охоронця кафе у Полтаві розповідали цього дня «UA:Перший», «1+1», «Інтер» і «Україна». А от про затримання підозрюваного в цьому злочині оперативно повідомили лише «UA:Перший» і «Україна».

А про ще одну важливу подію цього дня суспільний мовник не повідомляв – почався суд над підозрюваними у справі про загибель п’ятьох правоохоронців у Княжичах у 2016 році. Про це повідомляли «1+1» і 5 канал.

І ще цього дня була заява заступника керівника Офіса президента Руслана Рябошапки про можливу ліквідацію військової прокуратури. Заява, яка може свідчити про намір нової влади. На мою думку, подібні наміри суспільному мовнику варто піддавати експертному тестуванню. Тим більше, що цього зазвичай не роблять конкуренти, які («1+1» і ICTV) й у цій ситуації обмежилися лише незбалансованою констатацією самої заяви.

Інформаційна картина дня 7 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

8 серпня (четвер)

Цього дня «UA:Перший» зробив докладний сюжет про те, що окупаційний суд Криму продовжив до 11 жовтня арешт політв’язню Едему Бекірову. З коментарями громадських активістів Криму і адвоката Бекірова. Крім суспільного мовника, подію з конкурентів помітив лише 5 канал, але подавав її значно менш повно.

«UA:Перший», як і більшість конкурентів, повідомляв цього дня про 5 обстрілів українських позицій окупантами. А про те, що окупаційні війська на Донбасі проводять навчання наступальних дій із бронетехнікою, крім суспільного мовника, повідомляв цього дня лише канал ICTV.

«UA:Перший» робив репортажі з Чернігівщини та Вінниччини, де відбулися похорони загиблих під Павлополем українських військових. Крім суспільного мовника, про це розповідали «1+1», СТБ і «Україна».

Цього дня «UA:Перший», як і всі його конкуренти, повідомляє про те, що НАБУ оголосило підозри чотирьом колишнім керівникам НКРЕКП і двом менеджерам концерну ДТЕК у справі про формулу «Роттердам-плюс». У матеріалі суспільного мовника не дотримано балансу думок – не надано слово підозрюваним чи їхнім адвокатам. Із конкурентів це повноцінно зробив лише ахметівський телеканал «Україна», але в його матеріалах на цю тему баланс думок було порушено в інший бік (саме ахметівський концерн ДТЕК був головним бенефіціаром такого формування ціни на вугілля). Натомість лише на «UA:Першому» наводяться повноцінні бекграунди, зокрема пояснення природи та суті самої формули «Роттердам-плюс».

Кілька намірів нової влади озвучив цього дня президент Зеленський під час візиту до Туреччини: про легалізацію в Україні казино і про запровадження ринку землі. «UA:Перший» повідомляв про це коротко. Так само, як і про те, що за підсумками зустрічі українського президента з Вселенським патріархом Варфоломієм із невідомих причин не було підписано спільної заяви.

Лише «UA:Перший» і «Україна» відстежили цього дня розвиток теми – у Полтаві суд заарештував підозрюваного в розстрілі охоронця напередодні.

І було три важливих події, про які суспільний мовник не повідомляв цього дня. Зокрема, про сильний буревій, що наробив значних збитків на Рівненщині та Київщині. Про нього повідомляли всі конкуренти без винятку. Сотні людей пікетували апеляційний суд у Харкові, протестуючи проти зміни запобіжного заходу підозрюваним у теракті біля Палацу спорту в 2015 році. Про це повідомляв із конкурентів лише 5 канал. І політв’язень Кремля Роман Сущенко підписав документи на згоду відбування покарання в Україні. Що може прискорити процес його обміну. Про це також повідомляв лише 5 канал.

Інформаційна картина дня 8 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

9 серпня (п’ятниця)

Цього дня відбулася підготовча нарада новообраної Верховної Ради. «UA:Перший» лише дуже коротко повідомив про одне з важливих рішень наради – що перше засідання ВР відбудеться 29 серпня. А от про те, що правляча партія має намір скоротити кількість парламентських комітетів з 27 до 22, суспільний мовник не повідомляв. Конкуренти були в цій темі більш докладними, хоча й подавали інформацію лише загального характеру, без деталізації, які саме комітети планується закрити.

Про обрання запобіжного заходу одному з підозрюваних у справі «Роттердам-плюс» «UA:Перший» повідомляв повніше і за конкурентів із «1+1», «Інтера», ICTV та 5-го каналу, і збалансованіше за «Україну».

Про автоаварію на Житомирщині, де внаслідок зіткнення легковика з маршруткою було поранено 12 людей, «UA:Перший» розповідав повноцінним репортажем, значно докладніше за своїх конкурентів.

Лише «UA:Перший» і «Україна» розповідали цього дня про початок роботи нового сервісу Пенсійного фонду з онлайн оформлення пенсій. Цю важливу для аудиторії тему суспільний мовник висвітлив докладно й повноцінно.

Інформаційна картина дня 9 серпня в підсумковому випуску «UA:Першого»:

10 серпня (субота)

У суботу однозначно важливих для висвітлення подій майже не було. Про те, що на Донбасі під час виконання бойового завдання загинув український нацгвардієць, «UA:Перший» повідомляв, як і конкуренти з «1+1» і 5-го каналу.

Інформаційна картина дня 10 серпня у підсумковому випуску UA:Першого:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus