«Ера-медіа» провела на «UA: Першому» останній ефір: що було не так з «Доброго ранку, країно!»?

10 липня в ефірі «UA: Першого» вийшов останній випуск програми «Доброго ранку, країно!» виробництва «Ера-медіа», що виходила щодня з 6:30 до 9:30.Уже з понеділка, 13 липня, із 7:00 до 9:30 з перервами на новини виходитиме марафон «Суспільна студія».

Останні кілька тижнів менеджери ТОВ «Ера-медіа» і журналісти «Доброго ранку, країно!» тиснули на правління НСТУ зі всіх боків, щоб продовжити договір і залишитися на «UA: Першому». У медіа-простір було закинуто чимало маніпуляцій, провокативних сюжетів і відвертих атак проти Суспільного.

Що було не так із «Доброго ранку, країно!», що на Суспільному вирішили не продовжувати договір?

Чи справді договір між «Ерою-медіа» та НСТУ припинено з політичних причин?

Ще у 2018 році, коли НСТУ вперше хотіла припинити дію договору з «Ера-медіа», представники продакшну пов’язали господарську справу із цензурою й тиском на свободу слова. Мовляв, вони запросили на ефір Юлію Тимошенко, і це для НСТУ стало приводом припинити договір. Тоді «Ера-медіа» ініціювала п’ять судових справ проти НСТУ, які затягнулися на рік, і правління Суспільного змушене було продовжити договір до 11 липня 2020 року.

У червні 2020 року, знаючи про наміри НСТУ припинити дію договору, «Ера-медіа» знову вдалася до політики. Цього разу в якості причини обрали «плівки» народного депутата Андрія Деркача, родині якого належить «Ера-медіа». Він оприлюднив аудіозаписи телефонних розмов із голосами, схожими на голоси п’ятого президента Петра Порошенка та ексвіцепрезидента Сполучених Штатів Джозефа Байдена.

Членкиня правління НСТУ Інна Гребенюк пояснила, що припинення виходу програми «Доброго ранку, країно!» виробництва «Ера-медіа» в ефірі «UA: Першого» – це не питання порушення свободи слова, а питання юридичне і фінансове. За словами голови правління НСТУ Зураба Аласанії, у припиненні дії договору немає політичної причини.

Що не так із «Доброго ранку, країно!», що НСТУ не хоче продовжувати договір?

Упродовж року представники НСТУ проводять моніторинг усіх програм «Доброго ранку, країно!» і фіксують матеріали з ознакою замовності та порушенням журналістських стандартів. Сайт «Детектор суспільного мовлення» також робив огляди  цих програм за певний період і виявляв значну кількість інтерв’ю та сюжетів, які не відповідають місії Суспільного, та є прихованою рекламою. В «Ери-медіа» був період, під час якого постійними гостями програми ставали екстрасенси і маги, згодом їх замінив центр «Пенсіон», який в ефірі Суспільного пропонував пенсіонерам погасити борги в обмін на нерухомість.

Ближче до липня, коли договір між НСТУ й «Ерою-медіа» переглядається, кількість таких матеріалів зменшується, але не припиняється. Наприклад, 22 і 25 травня «Доброго ранку, країно!» двічі розповідали про забіг кур’єрів «Нової пошти» без плашки «реклама». Також час від часу пускали в ефір сюжет про бізнес-реаліті-шоу з бізнесменом Василем Хмельницьким. Хоча іншим спікерам ведучі рекомендують не називати брендів, щоб не було прихованої реклами.

НСТУ офіційно не згадує про «джинсу» як одну з причин припинення договору. З одного боку, варто було б, бо багатьом народним депутатам розповідають про високу якість програми і вони в це вірять, не дивлячись її повністю, тільки свої виступи. А з іншого боку, довести в суді, що якийсь матеріал є прихованою рекламою («джинсою») дуже складно.

Що трапилося між журналісткою «Ера-медіа» та Зурабом Аласанією?

«Доброго ранку, країно!» та деякі видання, серед яких, наприклад, «Главред», поширили інформацію, що «Аласанія з матюками накинувся на журналістку». Джерелом цієї новини стало відео, оприлюднене 3 липня «Ера-Медіа». На відео показано, що журналістка «Ера-медіа» з оператором переслідують Зураба Аласанію із запитаннями «Чого ви боїтеся?», «Чому ви від нас тікаєте?», «Чому нашу програму зачиняють?». У якийсь момент від Зураба Аласанії лунає фраза «Шавки, бл*».

Відео змонтоване, з нього незрозуміла хронологія всіх подій. Невідомо, чи відповідав щось Зураб Аласанія знімальній групі, чи говорив про своє бажання не розмовляти з ними. Він тримає біля вуха слухавку, тож його репліка могла стосуватися телефонної розмови. Але з відео видно, що Зураб Аласанія ні на кого не накидався, він уникав розмови, а його переслідували і, схоже, провокували на емоції.

Адже знімальна група перестріла Зураба Аласанію після засідання комітету Верховної Ради з питань свободи слова 2 липня, на якому обговорювали звернення «Ери-медіа» щодо припинення виходу її програми на Суспільному. На цьому засіданні лунало багато політичних звинувачень у бік НСТУ та її очільника. Зокрема, Зураба Аласанію звинуватили у тому, що він нібито неодноразово діяв під впливом політиків, згадавши йому, що Maruv обурилася умовами договору з НСТУ і через це не поїхала на «Євробачення-2019», що НСТУ продала «Інтеру» права на трансляцію Чемпіонату світу з футболу, який відбувався влітку 2018 року в Росії, що на «Євробачення-2017» до Києва не пустили представницю з Росії. У цей рядок під час засідання комітету поставили і припинення виходу на Суспільному «Доброго ранку, країно!».

Після виходу відео з емоційною реплікою Зураба Аласанії гендиректор ТОВ «Ера-медіа» Віталій Дикий написав лист наглядовій раді НСТУ з вимогою звільнити голову правління НСТУ та заяву до Міністерства внутрішніх справ з вимогою притягнути очільника Суспільного до кримінальної відповідальності. А журналісти «Доброго ранку, країно!» під Верховною Радою ловили народних депутатів і запитували, чи знають вони, як голова НСТУ «обматюкав журналістку» та що з цього приводу думають.

Яким був останній випуск «Доброго ранку, країно» 10 липня?

Його повністю присвятили плівкам Андрія Деркача з нібито голосом Петра Порошенка і нібито голосом Володимира Путіна. Коментували це експерти, які ні на йоту не сумнівалися в зраді і розкраданні державних коштів. Жодного балансу думок, жодної спроби перевірити, чи це не фейк.

Чому «Ера-медіа» так тримається за ефір Суспільного?

Історія «Ери-медіа» і Національної телекомпанії України, наступницею якої стала НСТУ, тягнеться з 2001 року, коли приватній компанії, наближеній до тодішньої влади, віддали ефірний час в ефірі державного телеканалу. Зі створенням НСТУ ТРК «Ера» втратила свій ефірний час, але в якості компромісу її продакшну надали можливість і надалі випускати ранкову програму для ефірну Суспільного. З НСТУ  продакшн підписав договір, за умовами якого Суспільне не має права впливати на редакційну політику програми «Ера-медіа».

Між тим, «існування цієї програми не полягає в заробітку, ані в чому іншому, окрім впровадження політичного впливу. Це категорично суперечить інтересам Суспільного та редакційній політиці», – сказав голова правління НСТУ Зураб Аласанія на засіданні комітету з питань свободи слова 2 липня.Та Нестор Шуфрич не взяв до уваги його слів і все одно висловив підтримку «Ері-медіа».

Чи може наглядова рада НСТУ вплинути на припинення договору НСТУ зі стороннім продакшном?

Журналісти «Ера-медіа» в прямому ефірі Суспільного та у своєму зверненні заявили, що «публікація розмов Порошенка та Байдена стала останньою краплею терпіння наглядової ради НСТУ». При цьому членів наглядової ради «Ера-медіа» таврує «соросятами» – цим зневажливим словом послуговуються проросійські політики та деякі «Слуги народу», дискредитуючи представників громадянського суспільства.

Наглядова рада НСТУ ніколи не мала і не має ніякого відношення до оперативного управління телерадіокомпанією, це підтвердив голова правління Суспільного Зураб Аласанія на засіданні комітету свободи слова.

Згідно зі статутом НСТУ, наглядова рада здійснює нагляд за діяльністю НСТУ і не може втручатися в поточну господарську діяльність правління Суспільного.

Усі питання, які розглядає наглядова рада, зафіксовані в протоколах та опубліковані на корпоративному сайті Суспільного. У жодному з них, починаючи з 2017 року, немає навіть натяку на те, щоб хтось із членів наглядової ради рекомендував менеджерам НСТУ підписати якийсь договір чи припинити його дію.

Чи має наглядова рада НСТУ вплив на те, щоб повернути «Доброго ранку, країно!» в ефір Суспільного?

Ні, це компетенція правління НСТУ. Ні наглядова рада, ні представники влади не можуть нав’язувати чи зобов’язувати топ-менеджерів Суспільного продовжити договір і поставити в ефір якусь програму.

Чи входить у повноваження Володимира Зеленського впливати на Суспільне, втручатися в управління компанією і ставати на захист «Ери-медіа»?

В ефірі «Доброго ранку, країно!» від 5 липня народна депутатка, заступниця голови Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Євгенія Кравчук пояснила, що в договорі між «Ерою-медіа» та НСТУ не передбачена автоматична пролонгація відносин.

За її словами, плівки Деркача не можуть стати причиною припинення договору, зараз президентом є Володимир Зеленський і він не тисне на ЗМІ. Але і не впливає на правління НСТУ щодо продовження договору. Пані Кравчук наголосила, що лише «Ера-медіа» та НСТУ можуть знайти компроміс, Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики може стати майданчиком для переговорів.

Та представники «Ери» продовжили й далі як у прямому ефірі на Суспільному, так і у зверненнях до різних установ писати про тиск на свободу слову і цензуру. Пояснення Євгенії Кравчук ніяк не вплинуло на їхню думку.

Чому народні депутати підтримують «Доброго ранку, країно!»?

У всіх народних депутатів, які підтримали «Еру-медіа», звучала одна спільна фраза: «Я був у вас на програмі». Не те, щоб ведучі програми створювали для них «теплу ванну», але й не ставили критичних запитань. Зазвичай, мета цих розмов – дати народним депутатам майданчик для висловлення своєї позиції на якусь тему.

Деякі народні депутати мають старі образи на Суспільне через інші програми, в яких їх критикували, наприклад, у журналістських розслідуваннях, чи під час яких вони показали свою неготовність. Згадаймо, як у червні народний депутат від «Слуги народу» Юрій Камельчук залишив студію «Зворотного відліку» на Суспільному після словесної перепалки із журналістами. Через місяць він прийшов на «Доброго ранку, країно!» та пообіцяв знайти винних, хто запустив рухомий рядок під час трансляції цієї програми.

Йдеться про рухомий рядок, який запустило Суспільне. У ньому Суспільне інформувало своїх глядачів про те, хто є власником «Ери-медіа» та що НСТУ рекомендує з обережністю ставитися до інформації, яку поширюють у програмі. Річ у тім, що НСТУ несе відповідальність за все, що виходить в ефірі суспільних телеканалів і радіо. Але у випадку з «Доброго ранку, країно!» НСТУ не може впливати на її зміст, а отже – відповідати за її якість.

Чи може НСТУ зберегти робочі місця для журналістів програми «Доброго ранку, країно!»?

Саме з такою вимогою «Ера-медіа» звернулася за порадою Нестора Шуфрича до Комітету свободи слова, а комітет – до президента України.

Програму «Доброго ранку, країно!» виробляє ТОВ «Ера-медіа». Менеджери комерційної компанії самостійно вирішують, хто буде вести програму, скільки журналістів і технічного персоналу буде залучено. Вони можуть як збільшити штат, так і звести його до кількох співробітників. І саме менеджери мають турбуватися про робочі місця у своїй компанії, а не президент чи народні депутати.

Чи є альтернатива «Доброго ранку, країно!» на Суспільному? Чи постраждає глядач?

Такою альтернативою є марафон «Суспільна студія» – програма власного виробництва НСТУ. Цей проєкт від першого випуску суворо дотримується стандартів журналістики та редакційної політики Суспільного, стає чіткішим, цікавішим і жвавішим. У березні він почався під назвою «На карантині», а вже в червні формат оновився і марафон змінив назву на всеохопну «Суспільну студію».

Програма виходить наживо з київського телецентру «Олівець», в ефір постійно включаються кореспонденти зі всіх філій НСТУ, які є в кожній області України. Також за потреби є включення з інших країн. Жоден медіахолдинг не може похвалитися мережею корпунктів по всій Україні.

Глядач може бути певен, що отримає об’єктивну та перевірену інформацію, без прихованої реклами, адже за цей контент Суспільне несе повну відповідальність.

Фото: сайт eramedia.com.ua

comments powered by Disqus