Смерть Центрвиборчкому, «кнопкодави» від «слуг народу», відвертості від звільнених полонених і питання до NewsOne

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

9 вересня (понеділок)

Цього дня телеканали продовжували тему повернення українських бранців із Росії. Зокрема, «UA: Перший», як і його конкуренти, робив репортаж із лікарні «Феофанія», де восьмеро з одинадцяти цивільних звільнених українців проходили лікування. Крім того, суспільний мовник та інші телеканали репортажами (крім «Інтера», який обмежився про все це дуже коротким «загальним» повідомленням) повідомляють, що звільнені моряки проходять обстеження й лікування у військовому шпиталі. А от про те, що Генпрокуратура викликала на допит Олега Сенцова й Олександра Кольченка для свідчень у справі про їх викрадення окупантами у Криму в 2014 році, повідомляв лише «UA: Перший». Так само лише суспільний мовник повідомляв цього дня про те, що український політв’язень Андрій Захтей, який не потрапив до цього обміну, написав прохання про помилування президенту країни-агресорки Путіну. Лише «UA: Перший», «1+1» та «Інтер» повідомляли про те, що українська омбудсвумен Людмила Денісова каже про мінімум іще 113 українців у російських в’язницях. І лише «UA: Перший» сказав, що, за даними СБУ, на окупованих територіях Донбасу окупанти утримують іще 227 українців. Так само лише суспільний мовник цього дня повідомив, що Москва не оприлюднює списку звільнених, напередодні засуджених українською стороною. Підсумовуючи, можу сказати, що суспільний мовник найповніше серед телеканалів висвітлив весь блок інформації за темою обміну станом на понеділок.

Найповнішою на «UA: Першому» була цього дня й інформація про напад на інкасаторів у Житомирі. Крім суспільного мовника про це повідомляли лише «1+1», СТБ й «Україна».

Лише «UA: Перший» цього дня повідомляв про можливий мотив та оприлюднення відео підозрюваного в замаху на життя ректора Тернопільського економічного університету. Інші канали цю тему в понеділок не відстежували.

І лише суспільний мовник повідомляв у понеділок про те, що Солом’янський суд столиці обрав запобіжний захід у два місяці арешту або заставу 2 млн грн колишньому члену Нацкомісії з питань регулювання енергетики та комунальних послуг Володимиру Євдокимову у справі «Роттердам+».

І дві важливих новини, які суспільний мовник цього дня не давав у підсумковому випуску: про 9 обстрілів та одного пораненого українського бійця на фронті і про акцію протесту вимушених переселенців із окупованих земель, яких у Харкові чиновники виселяють із модульного містечка. Першу новину з конкурентів повідомляли лише ICTV, другу — «Інтер», СТБ й ICTV.

Інформаційна картина дня 9 вересня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

10 вересня (вівторок)

У вівторок «UA: Перший», як і всі інші телеканали, давали як основну новину ухвалення Верховною Радою закону про імпічмент президента. Загалом усі канали тією чи іншою мірою згадували, що закон було ухвалено із грубим порушенням регламенту (за спрощеною процедурою, без обговорення і внесення правок, яка передбачена лише у випадках, коли всі фракції згодні із законопроектом), усі подавали коментарі народних депутатів з опозиційних або, як мінімум, незгодних із законом фракцій парламенту, але лише «UA: Перший» та ICTV звернулися до експертів для оцінки дієвості новоприйнятого закону.

Лише суспільний мовник та СТБ згадують у своїх підсумкових випусках не менш важливу внутрішньополітичну новину цього дня — президент Володимир Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради питання про звільнення всіх членів Центральної виборчої комісії. Щоправда, «UA: Перший» подає новину достовірно, з посиланням на керівницю пресслужби ВР Ірину Кармелюк, а СТБ — без жодних посилань на джерела інформації.

Усі канали без винятку, й суспільний мовник у тому числі, цього дня подають звіти з пресконференції вчорашніх бранців Кремля Олега Сенцова й Олександра Кольченка. А про погіршення здоров’я й операцію іншого звільненого з російського полону Едема Бекірова повідомляють лише «UA: Перший», «1+1», СТБ, 5 канал та «Україна».

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що українське слідство встановило вбивць кримського татарина Решата Аметова у березні 2014 року.

Лише «UA: Перший» звертає увагу своїх глядачів на те, що проголосовані цього дня в першому читанні монобільшістю Ради зміни до закону про публічні закупівлі можуть завадити закупівлі МОЗом ліків через міжнародні організації.

І лише «UA: Перший» і СТБ повідомляли цього дня про те, що харківський суд визнав незаконним повернення проспекту Григоренка імені маршала Жукова.

Про те, що суд заарештував аварійну будівлю у Дрогобичі, оскільки там руйнування може продовжитися, й відселені з будинку люди не можуть забрати свої речі, повідомляли цього дня лише три телеканали — «UA: Перший», «1+1» та ICTV. Інші канали розвитки цієї важливої теми цього дня не відстежували.

Не давав суспільний мовник, утім, як і більшість його конкурентів, дві важливих, як на мій погляд, новини цього дня: американський президент Дональд Трамп сказав, що готовий долучитися до переговорів у нормандському форматі (про це повідомляв канал «Інтер»), і Верховний Суд залишив за ґратами ватажка убивць журналіста Веремія Юрія Крисіна (про це повідомляв 5 канал).

І була ще одна, умовно знакова, як на мій погляд, новина цього дня, яку не помітили ні суспільний мовник, ні його конкуренти — журналісти впіймали у Верховні Раді першого депутата-«кнопкодава».

Інформаційна картина дня 10 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

11 вересня (середа)

Усі телеканали повідомляли цього дня про пожежу й вибухи на військових складах у Калинівці на Вінниччині. Повноцінні репортажі про це зробили лише «UA: Перший», «1+1» та «Україна». Так само лише на цих трьох телеканалах було подано повноцінні бекґраунди про велику пожежу на цьому ж складі у вересні 2017 року.

Цього дня профільний комітет Верховної Ради підтримав подання Зеленського про звільнення всіх членів Центрвиборчкому. Про це повідомляли «UA: Перший», «1+1», «Інтер», СТБ і 5 канал. Інші канали не помітили дуже важливу новину. При цьому збалансовано цю новину подали лише суспільний мовник, СТБ і 5 канал. «1+1» зі зрозумілих, як на мене, причин «згладив» усі незручні для влади «кути», а «Інтер» скористався приводом, щоби маніпулятивно надати у своєму ефірі слово мажоритарнику по 198-му округу (Черкащина) свободівцю Сергію Рудику.

Усі телеканали робили цього дня звіти з пресконференції ще одного вчорашнього заручника Кремля кореспондента «Укрінформу» Романа Сущенка. (Зверну увагу на те, що хоч пресконференція як захід не є сама по собі подією, але у випадку із пресконференціями вчорашніх полонених може бути винятком і темою для окремого репортажу, з огляду на високий суспільний інтерес і фізичну неможливість у ці дні всім каналам отримати ексклюзивний доступ до найзнаковіших звільнених українців.)

А от про те, що операція на серці в Едема Бекірова пройшла успішно і його перевели з реанімації до кардіологічного відділення, повідомили своїм глядачам лише «UA: Перший», ICTV й «Україна». Про те ж, що у «Феофанію» госпіталізували матір Олега Сенцова, повідомляв своїм глядачам лише суспільний мовник.

Лише «UA: Перший» та СТБ повідомляли цього дня, що звільнені українські моряки зібрали гроші для росіянина Костянтина Кутова, який раніше носив їм до СІЗО передачі, а тепер сам опинився в російській в’язниці через участь в опозиційному мітингу. На мою думку, це була важлива для українських телеглядачів новина.

Цього дня відбулося засідання Європейського суду з прав людини за позовом України проти країни-окупантки. Росія в суді намагається змінити дату початку окупації Криму із 27 лютого на 18 березня. Це важливо, оскільки за все, в тому числі й злочини на окупованій території за міжнародним законодавством несе відповідальність країна-окупантка. Про це в середу повідомляли лише «UA: Перший», 5 канал і «Україна». Інші канали новини не помітили.

Столичний суд цього дня призначив лінгвістичну експертизу ефірів пропагандистського телеканалу NewsOnе, яка має визначити, чи звучали в цих ефірах заклики до розпалювання міжнаціональної ворожнечі. Саме за це канал оштрафувала Нацрада з питань телебачення та радіомовлення, а канал оскаржує в суді таке рішення. Про це повідомляли лише «UA: Перший» та «Інтер», але суспільний мовник подає інформацію збалансовано, надаючи слово і представникам Нацради, і представникам телеканалу NewsOne, крім того подає й експертну оцінку виконавчої директорки видання «Детектор медіа» Діани Дуцик. Натомість «Інтер» зі зрозумілих причин подає інформацію явно тенденційно й однобоко на користь своїх соратників-пропагандистів із каналу NewsOne.

Лише «UA: Перший» подає цього дня важливу, як на мене, й позитивну (хай і тимчасово) новину — вперше за три роки гривня зміцнилася вище психологічної позначки в 25 грн за долар. Канали-конкуренти цю новину не помітили.

Цього дня «UA: Перший», «1+1» та ICTV повідомляють про те, що новий генпрокурор Руслан Рябошапка призначив головним військовим прокурором екснародного депутата Віктора Чумака. У суспільного мовника в цьому повідомленні був найповніший бекґраунд.

При всій великій кількості повідомлених цього дня важливих для українського суспільства новин суспільний мовник про деякі не повідомив. Принагідно я висловлю свою думку з цього приводу. Будь-який ньюзрум виходить зі своїх наявних можливостей, інколи «вмикає» надзвичайні. 11 вересня цього року було настільки багатим на суспільно важливі події, що ресурсу «UA: Першого», навіть підсиленого філіями, на це вистачити не могло. Питання тут лише в тому, як оцінювати суспільну важливість тих новин, які «UA: Перший» зумів повноцінно повідомити цього дня, й тих новин, на які в нього забракло ресурсу (повторюся: я добре знаю ресурс суспільного мовника). І ще слід розуміти, що наступний перелік невисвітлених суспільним мовником тем висвітлювався різними каналами, більшість із яких має набагато більший, ніж у суспільного мовника, ресурс і набагато менш амбітні завдання. А не повідомлені суспільним мовником новини цього дня були такими:

  • У Чорнобилі горів ліс. Із конкурентів про це повідомляв лише канал «1+1», який робив пряме ввімкнення з місця події.
  • ВР проголосувала в першому читанні новий закон про незаконне збагачення, в якому завищено «корупційну планку». Про це повідомляли «1+1» (із виправданням «завищення»), «Інтер», ICTV, 5 канал і «Україна».
  • «Інтер» та «Україна» відстежували цього дня тему пожежі в одеському готелі «Токіо Стар». Цього дня одеська прокуратура повідомила про підозру старшій адміністраторці готелю.
  • Про обшуки, які проводить поліція в центральному офісі «Приватбанку» у Дніпрі, повідомляв лише 5 канал.
  • Лише канал «Україна» повідомив цього дня про те, що Нідерланди визнали Цемаха підозрюваним у справі про збиття рейсу МН17.

І ще три новини, які мені особисто видалися важливими, не повідомляв цього дня ні суспільний мовник, ні його комерційні конкуренти: двох народних депутатів від «Слуги народу» впіймали на «кнопкодавстві», Рахункова палата перевірить МОЗ лише за час керівництва Уляни Супрун (симптоматична новина, як на мене), Зеленський позбавив Ар’єва й Герасимова дипломатичних рангів (на тлі блокування новою владою участі української делегації).

Інформаційна картина дня 11 вересня у підсумковому випуску «UA: Першого»:

12 вересня (четвер)

У четвер «UA: Перший» дає розгорнутий репортаж про обшуки на київській квартирі колишньої очільниці НБУ Валерії Гонтаревої. Дуже коротко й незбалансовано про це повідомляють також «1+1» та «Інтер». Про обшуки в головному офісі «Приватбанку» повідомили цього дня лише суспільний мовник і канал «Україна».

Про двох загиблих та одного пораненого на фронті повідомили цього дня лише «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV і 5 канал.

Володимир Балух і Едем Бекіров готують позови проти Росії в ЄСПЛ. Про це повідомляли у четвер «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна».

Розгорнуті репортажі про пресконференцію звільнених із російського полону моряків давали цього дня всі канали.

Цікаво цього дня було спостерігати, як на різних каналах висвітлюють тему «кнопкодавства» народних депутатів від президентської монофракції. «UA: Перший» подавав новину збалансовано. «1+1» намагався виправдати «Слугу народу», «Інтер» цього разу був збалансованим (що з «Інтером», за моїми спостереженнями, буває вкрай рідко), СТБ і 5 канал подавали новину збалансовано, а «Україна» теж пристала на виправдання президентських представників у парламенті.

«UA: Перший», як і «1+1», ICTV та 5 канал, повідомляв цього дня про те, що «слуги народу» в парламенті подарували ще три місяці податкової амністії для власників «євроблях».

На продовження теми обвалення житлового будинку у Дрогобичі лише «UA: Перший» повідомив цього дня, що керуватиме розбором завалів один із комунальників, якого підозрюють у спричиненні обвалу.

Про те, що правоохоронці затримали жінку, яку підозрюють у підпалі чорнобильського лісу, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ.

Не повідомляли цього дня на суспільному мовнику про такі важливі (з моєї точки зору) новини: адміністрація Трампа погодилася видати Україні затриману військову допомогу. Про це повідомив «1+1». ЄС на півроку продовжив персональні санкції проти РФ. Повідомляв про це канал ICTV.

Інформаційна картина дня 12 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

13 вересня (п’ятниця)

Загалом усі канали цього дня подавали репортажі про звільнення членів ЦВК парламентом. Лише «UA: Перший» подав тему збалансовано і з достатніми бекґраундами.

Цього дня призначений новою владою міністр закордонних справ Пристайко озвучив дуже дивну (як на мій розсуд) ідею про проведення виборів на окупованих територіях і згадав «формулу Штайнмаєра». Цю «ідею» пізніше спростував президент Зеленський після зустрічі з естонською колегою. «1+1», зрозуміло, про все це промовчав. Мені особисто було дивно, що про ідеї Пристайка змовчав канал СТБ. Крім суспільного мовника про всю цю колізію повідомляв повно і збалансовано ще 5 канал.

Більшість каналів цього дня висвітлювали присутність на форумі «Ялтинська європейська стратегія» президента Зеленського, але, на мою оцінку, жодної реальної новини в цьому не було. Суспільний мовник на це не купився.

А от про те, що шістьох українських військових було поранено на фронті, повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV та 5 канал.

Про те, що ДБР обшукувало банк Порошенка, повідомляли цього дня лише «UA: Перший» та «Україна».

Про те, що в Мукачевому восьмеро дітей потрапили до лікарні після отруєння у школі, повідомляли цього дня лише «UA: Перший» і «1+1».

Інформаційна картина дня 13 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

14 вересня (субота)

(Із технічних причин тут я не оцінюю 5 канал.)

У суботу лише «UA: Перший», «1+1», ICTV й «Україна» повідомляли проте, що на фронті загинув український військовий, а ще восьмеро було поранено.

У суботу три канали вирішили розібратися з неоднозначним висловом міністра закордонних справ Пристайка напередодні. Лише «UA: Перший» зробив це кваліфіковано, опитавши з цього приводу голову ОБСЄ, колишнього представника України в Мінську Романа Безсмертного й посла Німеччини в Україні Ернста Райхеля. «Інтер» та «Україна» поставилися до теми формально.

Про те, що президент Зеленський ветував виборчий кодекс, ухвалений попередньою Радою, повідомили цього дня лише «UA: Перший» та «1+1». При цьому суспільний мовник був ґрунтовнішим.

Тим часом у Козятині три десятка школярів лежать у лікарні з отруєнням. Про це повідомляли лише «UA: Перший» і «1+1», але суспільний мовник набагато повніше.

А про те, що в Одесі люди протестували проти забудови узбережжя, повідомляв цього дня лише «UA: Перший».

Інформаційна картина дня 14 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus