Пожежа в Одесі, перезавантаження ДБР, вбивство трирічного хлопчика й підготовка до «Нормандії»

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першого матеріалу.

2 грудня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший», як і всі інші телеканали, розповідав про те, що поліція затримала двох підозрюваних у вбивстві трирічного сина депутата Київської облради В’ячеслава Соболєва. Про саму стрілянину по автівці депутата в центрі Києва суспільний мовник у подробицях розповідав напередодні в недільному випуску новин.

Лише три канали — «UA: Перший», 5 канал і «Україна» — розповідали цього дня про дві споріднених події, що ветеранка війни на Донбасі й волонтерка Олена Біленька на псевдо Маруся Звіробій приходила до Державного бюро розслідувань, але не пішла до слідчого на допит, і про акцію протесту під ДБР із цього приводу. Лише суспільний мовник і канал «1+1» повідомляли цього дня про те, що Нідерланди звинуватили Росію у відмові видати їм фігуранта справи про збиття рейсу МН17 Володимира Цемаха.

Про перестрілку в столичному ресторані розповідали в понеділок лише «UA: Перший» та «Інтер».

Цього дня лише «UA: Перший» та «Україна» розповідали про снігопад на заході України, який призвів до транспортних заторів у Закарпатті та Прикарпатті.

Лише «UA: Перший» розповідав у понеділок про протест людей в Одесі проти бездіяльності влади щодо ліквідації наслідків розливу нафти від затонулого танкера «Делфі».

І лише суспільний мовник повідомляв цього дня про допрем’єрний показ кінострічки «Чорний ворон» за романом Василя Шкляра. Канал СТБ повідомляв про це з запізненням, у вівторок.

Інформаційна картина дня 2 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

3 грудня (вівторок)

У вівторок лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і ICTV повідомляли про те, що правоохоронці вручили підозру в убивстві трирічного сина депутата облради двом затриманим напередодні. І про те, що обидва півроку тому демобілізувалися з батальйону «Аратта» Української добровольчої армії. Щоправда, суспільний мовник розповів про це дуже коротко, конкуренти були значно докладнішими, особливо журналісти«1+1», які поспілкувалися з колишнім командиром підозрюваних.

Цього дня всі без винятку телеканали повідомляли про те, що Верховна Рада ухвалила закон про перезавантаження Державного бюро розслідувань, за яким, зокрема, буде звільнено його нинішнього очільника Романа Трубу. І так само всі канали повідомляли про те, що парламент ухвалив поправку, завдяки якій справи Майдану зможуть продовжити вести слідчі колишнього спецуправління Генпрокуратури, які й вели їх раніше. Обидві ці теми суспільний мовник подавав набагато повніше і глибше за багатьох своїх конкурентів.

Про затримання НАБУ колишнього начальника головного слідчого управління Генпрокуратури Ігоря Щербини, якого президент Зеленський назвав «правою рукою Труби», за підозрою в хабарництві повідомляли у вівторок усі канали, крім СТБ.

Усі канали, крім «України», повідомляли цього дня про те, що в Німеччині поліція затримала українського ексдепутата Олександра Онищенка на прохання українських НАБУ і САП. На відміну від конкурентів, «UA: Перший» підтвердив цю інформацію, звернувшись безпосередньо до кримінального відділку міської поліції в Аахені.

І лише «UA: Перший» і СТБ повідомляли цього дня про те, що Служба безпеки України оголосила в розшук фігуранта справи про збиття рейсу МН17 Цемаха.

«UA: Перший», як і більшість телеканалів (крім ICTV й «України»), розповідав у вівторок про зустріч лідерів країн — членів НАТО в Лондоні.

Про два ворожих обстріли на фронті повідомляли цього дня всі телеканали, крім «1+1» і СТБ.

Лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ звернули увагу на те, що держава дала три доби вимушеним переселенцям та учасникам бойових дій на оформлення пільгових кредитів на житло.

І лише суспільний мовник розповідав цього дня про мітинг під парламентом підприємців проти нових норм регулювання їхньої роботи державою, зокрема обов’язкового використання касових апаратів і посилення звітності.

Не повідомляв «UA: Перший» про спільну заяву трьох опозиційних парламентських фракцій — «ЄС», «Голосу» й «Батьківщини» — з вимогою до президента Зеленського не перетинати «червоні лінії» на переговорах із Путіним. Про це повідомляли лише 5 канал та «Україна».

Не повідомляв суспільний мовник про акцію протесту медиків швидкої допомоги у Львові через неналежні умови праці й низькі зарплати. Про це розповідали у вівторок канали «Інтер» та ICTV.

Не повідомляв «UA: Перший» і про те, що одеський бізнесмен Вадим Альперін, якого НАБУ підозрює в організації контрабандних схем на митниці, вніс заставу й вийшов із СІЗО. Про це у вівторок згадав лише канал ICTV. Раніше суспільний мовник усе ж відстежував цю тему.

І ні «UA: Перший», ні жоден з інших каналів не повідомляли цього дня про те, що, за міжнародним дослідженням PISA Організації економічного співробітництва і розвитку, рівень знань українських школярів виявився нижче середнього серед майже 80 країн-учасниць. Тема більш ніж важлива, на мій погляд, і якраз суспільний мовник, на відміну від комерційних телеканалів, таку тему пропускати не мав би.

Інформаційна картина дня 3 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

4 грудня (середа)

У середу всі телеканали розповідали про пожежу в Одеському економічному коледжі. На час виходу вечірніх випусків новин було достеменно відомо про одну загиблу дівчину, дані щодо кількості поранених і зниклих безвісти постійно змінювалися. Пожежа надвечір ще не була ліквідована. Найбільш повноцінним висвітлення цієї події було на каналі «1+1», який за допомогою прямих ввімкнень відстежував і продовження ліквідації пожежі рятувальниками, й кількість і стан поранених у лікарнях. Менш повно, але доволі оперативно спрацювала й редакція новин каналу «Україна». Інші канали, в тому числі й «UA: Перший», у своїх вечірніх випусках обмежилися лише репортажними сюжетами, оперативно ситуацію не відстежували.

Лише «UA: Перший», «1+1» і «Україна» продовжували відстежувати іншу резонансну тему з попередніх тижнів — цього дня було оприлюднено результати експертизи, які засвідчили, що загиблого у Прилуках 14-річного підлітка Дениса Чаленка не збивав потяг. І всі три телеканали повідомляли, що в Прилуках люди знову протестують під поліцейським відділком, оскільки не вірять результатам експертизи, а батьки загиблого готові до ексгумації тіла сина для експертизи, яку би провели закордонні експерти.

Як і всі інші телеканали, «UA: Перший» цього дня докладно розповідав про те, що Шевченківський райсуд Києва відправив під арешт двох підозрюваних у вбивстві трирічного сина депутата Київради В'ячеслава Соболєва.

Лише «UA: Перший» та «Інтер» розповідали цього дня про обшуки СБУ в Києві на Великій Васильківській. Щоправда, «Інтер» у своєму повідомленні стверджував, що силовики обшукували офіси Медведчука і його колег по «ОПЗЖ». Суспільний мовник надав слово представникам СБУ, які стверджували, що обшуки були в офісі приватної охоронної компанії, пов’язаної з Медведчуком.

«UA: Перший», «Інтер» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що мер Львова Андрій Садовий оскаржив у Вищому антикорупційному суді свій запобіжний захід. 5 канал у цій новині був докладнішим за суспільного мовника.

Усі канали, крім «Інтера», цього дня повідомляли про те, що президент Зеленський під час зустрічі з прем’єром Швеції в Києві назвав головні теми, які планує обговорювати на нормандському саміті — виведення незаконних формувань із Донбасу, звільнення українських полонених і український контроль за держкордоном із Росією.

Лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли в середу про те, що в Лондоні лідери країн НАТО у спільній декларації сказали, що агресивна поведінка Росії загрожує євроатлантичній безпеці. Ще про саму подію розповідав телеканал «Інтер», але про цю декларацію не згадував.

«UA: Перший», як і всі інші телеканали, розповідав у середу про те, що парламент ухвалив закон про надання добровольцям статусу учасників бойових дій.

Лише «UA: Перший» і «1+1» розповідали цього дня про прем’єру документальної стрічки «Бойові родини» про армійців на передовій.

З подій дня, про які суспільний мовник не повідомляв, я звернув увагу на призначення Антона Дробовича очільником Інституту національної пам’яті. Про це дуже коротко згадав «Інтер», згадавши в бекґраунді звільнення «скандально відомого» (за визначенням «Інтера») В’ятровича. З моєї точки зору, саме суспільний мовник мав би дослідити біографію Дробовича.

Інформаційна картина дня 4 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

 

Для збільшення зображення клікніть на нього

5 грудня (четвер)

У четвер канали висвітлювали розвиток подій після пожежі в Одеському економічному коледжі. Пожежу погасили в обід і на момент вечірніх випусків на каналах рятувальники розбирали завали. На цей час було відомо про одну загиблу дівчину, близько 21-ї години на згарищі було знайдено тіло жінки. Про це повідомляли «UA: Перший», «1+1» і СТБ. Дані про кількість поранених і ушпиталених на різних каналах були різними (29, 30 і 31), надійних посилань на джерела при цьому ні в кого не було, в лікарні було 27. Різні канали говорили різне про кількість пропалих безвісти, суспільний мовник казав, що шукають 13 людей, інші канали казали, що 14 осіб. Але при цьому лише «UA: Перший» давав посилання на реальне джерело (речницю Одеської поліції). «1+1» і «Україна», на відміну від суспільного мовника й від інших телеканалів, давали повнішу картину, не обмежуючись репортажними сюжетами, робили прямі ввімкнення з Одеси про поточний розвиток подій. Загалом «UA: Перший» у висвітленні цієї надважливої теми спрацював не кращим чином. У ці два дні, коли події розвивалися надзвичайно динамічно й потребували обов’язкового оперативного супроводження, «UA: Перший» в основних своїх випусках обмежувався лише репортажами, підсумовуючи інформацію, зібрану протягом дня.

З інших важливих повідомлень за цією ж темою. Про те, що поліція розглядає дві версії пожежі — порушення правил безпеки й підпал, — повідомляли лише «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV й 5 канал. Про те, що в Одесі було на два дні оголошено жалобу, — лише «UA: Перший», «Інтер», ICTV, 5 канал та «Україна».

«UA: Перший» та ICTV цього дня повідомляли про заяву помічника президента Андрія Єрмака в Лондоні, що після нормандських переговорів може бути внесено зміни до української Конституції, але це не буде федералізація чи автономія окремих областей. Але при цьому суспільний мовник, на відміну від конкурентів, звернувся по експертну оцінку.

«UA: Перший», «1+1», СТБ, ICTV і «Україна» розповідали в четвер, що фото українського президента вперше з’явилося на обкладинці журналу «Time». На відміну від конкурентів, які зосередили свою увагу на символізмі події, суспільний мовник зосередився на змісті інтерв’ю Зеленського американському журналу.

Про 5 ворожих обстрілів на фронті розповідали «UA: Перший» і ICTV.

Про протест інвесторів «Укрбуду» під Офісом президента розповідали цього дня всі телеканали, крім «1+1» та ICTV.

Суспільний мовник і 5 канал повідомляли цього дня про скасування гастролей в Україні російського гурту «Воровайки», які співають відверто антиукраїнські пісні.

Не повідомляв «UA: Перший» про рішення Синоду Православної церкви України щодо створення у складі церкви місії, яку очолить патріарх Філарет. Про це повідомляв «1+1».

Не відстежив суспільний мовник фінал теми, про яку повідомляв у вівторок, — у четвер завершився прийом заявок від переселенців і учасників бойових дій на отримання від держави пільгових кредитів на житло. Щоправда, так само цього не відстежили й канали «1+1» та СТБ, які теж говорили про старт прийому цих заявок у вівторок. А в четвер тему відстежив лише телеканал «Україна».

Інформаційна картина дня 5 грудня впідсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

6 грудня (п’ятниця)

У п’ятницю всі канали, й суспільний мовник, повідомляли: до чотирьох зросла кількість загиблих у пожежі Одеського економічного коледжу, одинадцятьох людей рятувальники продовжують шукати, одинадцятеро залишаються в лікарнях. Більш докладно за суспільного мовника розвиток подій висвітлювали канали «1+1», СТБ, 5 канал і «Україна». Крім того, у п’ятницю частина каналів розповідала також про перевірки протипожежного стану навчальних закладів по країні, зокрема у Дніпрі, суспільний мовник цього не робив.

Лише «UA: Перший» і «1+1» цього дня повідомили про смерть волонтера Артема Мирошниченка з Бахмута, якого було жорстоко побито, ймовірно, за українську мову (така версія була поширена в соцмережах, хоча надійних свідчень саме цього мотиву злочину не було).

Лише суспільний мовник повідомляв про те, що Державне бюро розслідувань закінчило досудове слідство у справі про вбивство п’ятирічного Кирила Тлявова в Переяславі. Інші канали новини не помітили, хоча раніше відстежували розвиток у цій резонансній темі.

І лише суспільний мовник повідомляв цього дня про те, що Венеційська комісія розкритикувала закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

У п’ятницю, «UA: Перший», як і всі інші, розповідав про святкування Дня Збройних сил України.

Не повідомляв суспільний мовник про 10 ворожих обстрілів та одного пораненого українського бійця на фронті. Про це повідомляв лише канал «1+1». Також не повідомляв «UА: Перший» про те, що окупанти не віддавали тіла Героя України Дмитра Каплунова, загиблого 1 грудня. Про це у п’ятницю повідомляв канал СТБ.

Інформаційна картина дня 6 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

7 грудня (субота)

«UA: Перший», як і всі інші телеканали, продовжував відстежувати розвитки подій після пожежі в Одеському економічному коледжі. Всі канали робили репортажі про перебіг рятувальних робіт на згарищі. Суспільний мовник повідомляв про вісьмох загиблих (інші канали казали про сімох), але не уточнював, що один із них — рятувальник, який помер у лікарні ввечері цього дня (про що сказав лише канал «1+1»). Всі канали казали також про те, що зниклими безвісти вважалися на вечір суботи восьмеро людей, а про кількість ушпиталених канали знову казали різне: «UA: Перший» і «1+1» — що їх десятеро, «Інтер» і «Україна» — одинадцятеро, ICTV — сімнадцятеро людей. Всі канали казали про те, що поліція встановила перших двох підозрюваних, але не називає їх. Лише «1+1» і ICTV розповідали про похорон викладачки коледжу Ганни Бортюк, яка загинула, виводячи своїх учнів із охопленої вогнем будівлі, і згадали, що напередодні поховали студентку Ксенію Бабенко, першу жертву пожежі. Лише «UA: Перший» сказав, що 8 грудня було по всій Україні оголошено днем жалоби за загиблими в Одесі.

У суботу «UA: Перший», як і всі інші телеканали, докладно розповідав про засідання Ради нацбезпеки і оборони, де обговорювалися плани на зустріч у нормандському форматі, запланованому на 9 грудня. З точки зору повноти інформації найдокладніше це зробили суспільний мовник і телеканал «Україна».

Лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомили в суботу, що зрештою окупанти повернули Україні тіло загиблого полковника СБУ Дмитра Каплунова, який загинув 1 грудня.

Лише «UA: Перший» повідомляв у суботу про те, що в окупованому Криму в Сімферополі пограбували храм Православної церкви України.

Не повідомляв суспільний мовник про двох поранених і 14 обстрілів на фронті. Про це повідомляв телеканал «1+1». Загалом я вже не вперше бачу певну несистемність «UA: Першого» в повідомленнях про ситуацію на фронті. Цього тижня канал у підсумкових випусках повідомляє про меншу кількість обстрілів, а не повідомляє про більшу. І не повідомляє про поранених.

Була дуже серйозна, довготривала тема, на мій погляд, дуже важлива для повноти інформаційної картини не лише кожного дня, але й усього тижня: більшість будинків, у тому числі й школи, у Світловодську на Кіровоградщині продовжували залишатися без тепла. Про це хоч несистемно, час від часу розповідали інші телеканали — «1+1» у понеділок, «Інтер» у середу, «Україна» в четвер, ICTV у п’ятницю. Суспільний мовник узагалі не звертав уваги на цю тему протягом усього тижня.

Інформаційна картина дня 7 грудня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus