Повернення випатраних кораблів, дедалі більші втрати на фронті, скандали зі «слугами народу» і блокування справ Майдану

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першого матеріалу.

18 листопада (понеділок)

У понеділок «UA: Перший», як і всі інші телеканали, докладно розповідав про те, що Росія повернула Україні раніше захоплені кораблі, й вони на буксирах прямують до Одеси.

Цього дня всі канали повідомляли, що Державне бюро розслідувань спрямувало до Генпрокуратури проект повідомлення про підозру п'ятому президентові України Петру Порошенку в незаконному впливі на результати конкурсу із відбору кандидатів до Вищої ради правосуддя. Найповнішими й найбільш збалансованими були матеріали про це на «UA: Першому» і 5 каналі, інші канали подавали новину або неповно, або незбалансовано.

Цього дня «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна» розповідали про те, що Бориспільська прокуратура оголосила підозру екснародному депутату Олегу Ляшку за бійку з нардепом Андрієм Герусом в аеропорту «Бориспіль». «UA: Перший», на відміну від конкурентів, спробував за допомогою експертної оцінки розібратися з тим, що було в основі штурханини —  звинувачення Ляшка на адресу Геруса за лобіювання імпорту російської електроенергії.

З усіх телеканалів лише «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна» продовжували відстежувати ситуацію в Новому Роздолі на Львівщині, повідомляючи, що тепловики почали підготовку мереж до подачі тепла.

У понеділок «1+1», «Інтер», СТБ, ICTV та «Україна» повідомляли, що в лікарні помер третій військовий, який був поранений у Балаклії під час вибухів на арсеналі. «UA: Перший» повідомляв про це ще напередодні в недільному випуску новин.

Не повідомляв суспільний мовник у понеділок про те, що суд відпустив керівника державного «Укрексімбанку» Олександра Гриценка під заставу в майже три мільйони гривень. Про це повідомляли цього дня «1+1», 5 канал і «Україна». Загалом «UA: Перший» протягом цього й попереднього тижня відстежував «справу банкірів» несистемно.

Майже всі канали (крім ICTV) повідомляли в понеділок про те, що на Черкащині в пожежі житлового будинку загинуло двоє малолітніх дітей, ще одна дитина у важкому стані. «UA: Перший» звернувся до цієї події з запізненням, лише у вівторок.

Жоден із каналів, і «UA: Перший» у тім числі, не звернув уваги на важливу новину цього дня — в Держбюро розслідувань створили підрозділ, який займатиметься справами про злочини проти Євромайдану.

Інформаційна картина дня 18 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

19 листопада (вівторок)

Про двох загиблих і одинадцять поранених в автоаварії на Хмельниччині за участі маршрутки і легковика повідомляли цього дня «UA: Перший», «1+1», СТБ і ICTV.

У вівторок усі канали, крім ICTV, повідомляли про те, що один офіцер загинув, а ще один був поранений у пожежі у військовій частині на Львівщині.

Усі канали, крім «Інтера», повідомляли цього дня про зустріч президента Володимира Зеленського із прем’єром Чехії Андреа Бабішем в Києві. Принциповою новиною з цього було хіба що те, що чеський прем’єр підтвердив, що Чехія засуджує російську агресію на Донбасі й окупацію Криму. (Тому що місяць тому Бабіш зустрічався у Празі із представниками прокремлівської організації з Криму.)

Більшість каналів, крім ICTV і «України», цього дня подавали як новину обмін іронічними репліками президента Зеленського й лідерки «Батьківщини» Юлії Тимошенко у фейсбуку. З точки зору реальної інформаційної картини дня, це, звісно, новиною не було, суто популістські витівки політиків, як на мою думку. «UA: Перший» вдався тут до експертних оцінок, зокрема, якими можуть бути наслідки для політичної конфігурації української влади подібного різкого звернення Зеленського до Тимошенко, серйозних конфліктів між якими досі в публічній площині не було. Інші канали просто давали констатацію цього «діалогу».

Про те, що Бориспільський суд відпустив лідера Радикальної партії Ляшка на поруки нардепів Вікторії Сюмар і Михайла Волинця, повідомляли у вівторок «UA: Перший», «1+1», 5 канал і «Україна».

Цього дня всі канали, крім ICTV, розповідали про те, що у Хмельницькому протестувальники вимагали покарати чиновника за жорстоке знущання над собакою.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про те, що у шпиталі від важких ран помер командир 128-ї бригади Євген Коростильов, який тиждень тому підірвався на міні під Новотроїцьким. Усі інші канали робили про це матеріали.

Не повідомляв «UA: Перший» і про те, що на фронті окупанти поранили одного українського військового, загалом же здійснили чотири обстріли. Про це повідомляли лише СТБ і ICTV.

Ще одну важливу новину не повідомляв суспільний мовник — цього дня свідчення Конгресу давав директор із європейських справ Ради нацбезпеки США Александр Віндман, він підтвердив не лише тиск Трампа на Зеленського, але й формування Білим домом тіньового каналу спілкування з українською владою, в обхід посольства США в Україні й Держдепу. Про це повідомляв канал «1+1».

Також цього дня сталася ще одна подія, про яку варто було згадати: у Вищому антикорупційному суді зачитали обвинувальний акт колишньому керівнику ДФС Роману Насірову (раніше в районному суді на саме лише зачитування обвинувального акту пішло півтора року). У вівторок про це повідомляв канал СТБ.

Інформаційна картина дня 19 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

20 листопада (середа)

Усі телеканали повідомляли в середу про те, що українські військові кораблі, загарбані рік тому Росією, прийшли до Очаківського порту. «UA: Перший» робив про це пряме ввімкнення з місця події і репортажний сюжет. «UA: Перший» і більшість телеканалів розповідали при цьому, що росіяни повністю обікрали ці кораблі.

Про шістьох поранених на фронті українських бійців повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1» і СТБ. При цьому «1+1» і СТБ зробили це докладніше за суспільного мовника, зокрема повідомивши й про те, що окупанти двічі обстрілювали український вояків після того, як давали згоду на «тишу», щоб ті могли забрати поранених. «UA: Перший» про це не розповідав.

Усі канали цього дня розповідали про відкриття у Станиці Луганській після відбудови пішохідного мосту через Сіверський Донець.

«UA: Перший», «1+1», СТБ і 5 канал цього дня робили репортажі про прощання з командиром 128-ї бригади Євгеном Коростильовим у Сумах.

Більшість телеканалів, крім СТБ і 5 каналу, повідомляли цього дня про те, що Генпрокуратура через законодавчі зміни передає справи розстрілів Євромайдану до Державного бюро розслідувань. Цього дня канали просто констатували це зі слів генпрокурора Руслана Рябошапки. Жоден із телеканалів, і суспільний мовник у тім числі, не зверталися по коментар із цього приводу ні до представників потерпілих родичів загиблих, ні тим більше до експертів, які могли би пояснити, що означатиме для подальшої судової перспективи така передача справ.

Про свідчення американському Конгресу посла США в Євросоюзі Ґордона Сондленда у справі про імпічмент повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і «Україна».

І майже всі телеканали, крім 5 каналу, цього дня робили розлогі матеріали про те, що набув чинності закон, яким введено штрафи за перевезення дітей в автівках без автокрісел.

Цього дня було кілька подій, про які суспільний мовник не згадував. У мережі було викладено нібито прослуховування розмов директора ДБР Романа Труби, з яких випливає, що той виконує вказівки керівника Офісу президента Андрія Богдана і втручається в розслідування з політичних мотивів. Про це повідомляли в середу лише «1+1», СТБ і 5 канал. Тема надзвичайно серйозна, попри непідтвердженість на цей момент справжності записів, і тема, яка, зрозуміло, матиме численні продовження. Суспільний мовник мав би звернути на неї увагу вже в середу, звісно, з дотриманням усіх стандартів.

Ще три теми, які, впевнений, заслуговували уваги суспільного мовника. Заступниця міністра закордонних справ України Олена Зеркаль йде у відставку через можливого запит нової влади на мир із Росією. Про що повідомляв у середу канал ICTV. Заява Фонду соцстрахування про тимчасове припинення виплат лікарняних і декретних до внесення змін до поточного держбюджету. Про це повідомив у середу лише канал «Інтер». Олігарх Ігор Коломойський виграв апеляційний суд, який дозволив групі «Приват» не віддавати державному «Приватбанку» 7,5 мільярдів гривень боргу. Про це повідомляв лише 5 канал.

Було іще дві «скандальних» теми, на які суспільний мовник (з усіма застереженнями щодо перевірки інформації й балансу думок) міг би реагувати. Я не стверджую, що ці теми були обов’язковими для повноцінного висвітлення інформаційної картини дня, тому не виношу їх в підсумковий перелік невисвітлених «UA: Першим» тем. Але вони точно потрапляли на очі масовій аудиторії через численні мас-медіа і могли дати аудиторії інформацію про кадрову якість влади. Це оприлюднення інформації, що депутат владної монофракції Роман Іванісов був раніше судимий за зґвалтування неповнолітньої. Про це повідомляв у середу канал «1+1». І пранкерське спілкування із заступницею міністра транспорту та інфраструктури Олександрою Клітіною. Про це повідомляв цього дня 5 канал. Загалом, подібних тем, з огляду на згадану кадрову «якість» влади, буде виникати дедалі більше, всі вони будуть медійно розкручуватися, отже суспільному мовнику я би радив розробити певний алгоритм реагування, бо просте ігнорування цих тем, як «жовтих» і «скандальних», не є виходом.

Інформаційна картина дня 20 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

21 листопада (четвер)

У четвер всі канали докладно розповідали про відзначення Дня гідності й свободи. «UA: Перший» робив прямий репортаж із заходів на Майдані. Але, на відміну від конкурентів, чомусь не згадував про те, що акції пам’яті відбувалися по всіх містах України. Дивно, адже суспільний мовник має філії по всій Україні.

Цього дня «UA: Перший» спробував розібратися з тим, як передача справ Майдану до Державного бюро розслідувань позначиться на перспективах слідства. З конкурентів таке робив цього дня ще 5 канал.

Про те, що Спеціалізована антикорупційна прокуратура вручила цього дня повідомлення про підозру меру Львова Андрієві Садовому, повідомляли всі телеканали, крім «1+1».

Про трьох поранених українських бійців і про 4 обстріли на фронті повідомляли цього дня лише «UA: Перший», «1+1», СТБ і ICTV. Як зазвичай, лише суспільний мовник при цьому коректно посилався на джерело інформації.

Більшість телеканалів (крім каналу «Україна») розповідали цього дня про те, що росіяни повернули Україні повністю обкрадені військові кораблі. Найдокладнішим за всіх конкурентів тут був канал «1+1», знімальна група якого єдина побувала на самих кораблях. І всі телеканали, крім «України» і 5 каналу, повідомляли цього дня, що в Гаазі почалися перші слухання трибуналу у справі про захоплення Росією українських кораблів у 2018 році.

Цього дня «UA: Перший» почав висвітлювати одну зі «скандальних» тем, про які не повідомляв напередодні, й розповідав про те, що народний депутат Іванісов тимчасово покинув фракцію «Слуга народу». Про це в четвер повідомляла й частина конкурентів (крім ICTV і 5 каналу).

Не повідомляв «UA: Перший» важливу новину про те, що в Україні вперше в районній лікарні успішно трансплантували нирку. Про це повідомляли у четвер «1+1», а у п’ятницю — СТБ.

«1+1», «Інтер» і «Україна» цього дня розбиралися зі зробленою напередодні заявою Фонду страхування про припинення виплат лікарняних і декретних — цього дня керівник Фонду сказав, що під свою особисту відповідальність розблоковує виплати. Суспільний мовник оминув своєю увагою цю важливу тему.

Не повідомляв «UA: Перший» і про пікетування посольства Китаю в Україні на підтримку протестувальників у Гонконгу. Про це повідомляли канали «1+1» і «Україна».

Інформаційна картина дня 21 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

22 листопада (п’ятниця)

У п’ятницю «UA: Перший», як і всі інші телеканали, робив докладний репортаж про катастрофу танкера в Одесі. І так само, як і всі інші телеканали, розповідав про те, що в Одеському аеропорту літак рейсу Стамбул — Одеса втратив шасі й викотився за межі злітно-посадкової смуги. Але тут репортажі на «1+1» і «Україні» були значно докладнішими, ніж у суспільного мовника.

Про те, що штормом затопило курортну Кирилівку й косу Бірючий острів, звідти рятували людей, повідомляли цього дня всі, крім 5 каналу.

«UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал повідомляли цього дня про те, що на Донбасі в ДТП загинув військовий, ще одного бійця було поранено внаслідок одного із семи обстрілів.

«UA: Перший», ICTV, 5 канал і «Україна» повідомляли в четвер про обшуки мерії Одеси працівниками СБУ і ГПУ у справі про розкрадання понад ста мільйонів гривень. Матеріал суспільного про це був значно докладнішим за матеріали конкурентів.

Лише «UA: Перший» повідомляв про те, що кияни протестували під Офісом президента проти незаконної забудови Протасового Яру.

Не відстежив «UA: Перший» розвиток теми, за якою стежив раніше: в Новому Роздолі на Львівщині, який був без тепла, запрацювала ТЕЦ. Про це повідомляли ICTV і 5 канал.

І ще одна не відстежена тема: адвокатка родин Небесної сотні Євгенія Закревська цього дня оголосила голодування, вимагаючи розблокування розслідувань у справах Майдану. Про це повідомляли «1+1» і 5 канал.

І ні суспільний мовник, ні жоден із його конкурентів не відстежили цього дня подію в розвиток ще однієї важливої теми попереднього тижня — Росія передала Польщі матеріали на ветерана війни на Донбасі Ігоря Мазура, стверджуючи, що той воював свого часу в Чечні.

Інформаційна картина дня 22 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

23 листопада (субота)

У суботу «UA: Перший», як і всі інші телеканали, висвітлював акції до Дня пам’яті жертв Голодомору. На відміну від конкурентів, суспільний мовник давав короткий репортаж про панахиду, яку проводила цього дняу Криму Православна церква України. І лише «UA: Перший» і 5 канал розповідали про пікетування російського посольства в Києві та російських консульств у Львові, Харкові та Одесі.

«UA: Перший» і «1+1» продовжували цього дня відстежувати порятунок людей із затопленого Бірючого острова в Запорізькій області.

Більшість телеканалів (крім «Інтера») продовжили цього дня відстежувати наслідки катастрофи танкера біля Одеси, де кількість нафти у воді у 157 разів перевищила норму.

Цього дня «UA: Перший», як і майже всі його конкуренти, не звернув уваги на те, що місія Міжнародного валютного фонду знову поїхала з України без досягнення угоди. Про це повідомляв лише канал ICTV, який подав новину тенденційно — як позитив. З моєї точки зору, суспільний мовник мав би ретельно досліджувати тему, від якої значною мірою залежить майбутня макрофінансова стабільність та інвестиційний клімат в Україні.

І жоден із телеканалів, і «UA: Перший» у тім числі, не повідомляв цього дня, що у Дніпрі п’ятеро невідомих у балаклавах увірвалися до офісу громадської організації «Спільнота активної молоді» і жорстоко побили двох її членів.

Загалом цього тижня, порівняно з усіма попередніми, суспільний мовник дуже слабко охоплював інформаційну картину більшості днів.

Інформаційна картина дня 23 листопада в підсумковому випуску «UA: Першого»:

Для збільшення зображення клікніть на нього

Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

Фото: скріншот відео з сайту 1tv.com.ua

comments powered by Disqus