Підпал будинку Гонтаревої, «мінування» Мосту метро, звільнення головного декомунізатора і проєкт держбюджету в парламенті

Про сенс і підходи цього моніторингу можна прочитати в передмові до першої статті.

16 вересня (понеділок)

У понеділок «UA: Перший» повідомляв про вбивство в Маріуполі підозрюваного в тероризмі Романа Джумаєва, якого суд наприкінці серпня відпустив із СІЗО під домашній арешт. Про це повідомляли майже всі конкуренти суспільного мовника (крім телеканалу «Інтер»), і дехто з них — зокрема, СТБ, 5 канал і «Україна» — подавали новину повніше, ніж «UA: Перший», — повноцінними репортажами. До того ж канали СТБ й «Україна» були докладнішими за суспільного мовника у бекґраундах.

Колишній політв’язень Кремля Володимир Балух цього дня на пресконференції розповідав про тортури й катування в російських в’язницях. «UA: Перший» розповідав про це, як і майже всі конкуренти (за винятком телеканалу «Інтер»).

А от про те, що в окупованому Криму знайшли тіло кримського татарина Ейнара Еюпова, який зник рік тому, повідомляв цього дня лише суспільний мовник. Так само лише «UA: Перший» повідомляв у понеділок про акцію за звільнення українців політв’язнів Кремля, яка пройшла цього дня в центрі Львова.

«UA: Перший» повідомляв цього дня про одного пораненого на фронті й 14 ворожих обстрілів. Про це також повідомляли СТБ, ICTV і 5 канал. Телеканал «Інтер» повідомляв лише про обстріли.

Про те, що на Львівщині стартували міжнародні військові навчання Rapid Trident, повідомляв у понеділок лише «UA: Перший». Інші канали повідомляли про ці навчання із запізненням, у наступні дні звітного тижня.

«UA: Перший» і 5 канал повідомляли в понеділок про похорон майора Михайла Цимбалістого в Тернополі.

Не повідомляв суспільний мовник про зіткнення на Одещині двох мікроавтобусів, внаслідок чого було поранено близько двох десятків людей (канали, які подавали цю новину, — «1+1», «Інтер» і 5 канал — казали про різну кількість поранених). Ця новина, на мою думку, заслуговувала уваги суспільного мовника, враховуючи велику кількість поранених. Не повідомляв «UA: Перший» і ще одну важливу новину — Кабмін ухвалив і вніс на розгляд парламенту проєкт держбюджету на наступний рік. Про це повідомляли всі, без винятку, конкуренти суспільного мовника.

Інформаційна картина дня 16 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

17 вересня (вівторок)

Головною темою вівторка була пожежа внаслідок підпалу будинку ексочільниці Нацбанку України Валерії Гонтаревої. Новину повідомляли всі телеканали, крім каналу «Інтер». «UA: Перший» подавав новину повно з розлогими бекґраундами. Щоправда, як і частина його конкурентів, реакції на подію президента Володимира Зеленського, міністра внутрішніх справ Арсена Авакова, п’ятого президента Петра Порошенка тощо подавав недостовірно — зі сторінок в інтернеті.

«UA: Перший», як і «1+1», «Інтер», СТБ і ICTV, повідомляв цього дня про одного загиблого і двох поранених українських воїнів унаслідок 5 ворожих обстрілів на фронті.

Звільнений політв’язень Микола Карпюк цього дня на пресконференції розповів подробиці його затримання в Росії в 2014 році. «UA: Перший» повідомляв про це, як і «1+1», 5 канал і «Україна».

З усіх каналів лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли своїм глядачам про те, що суд у Дніпрі відпустив екснародних депутатів «Опозиційного блоку» Олександра Вілкула і Дмитра Колєснікова на поруки народного депутата Дмитра Шпенова. Але бекґраунди у суспільного мовника були повнішими, й лише «UA: Перший» повідомив, що прокуратура Дніпропетровської області оскаржила таке рішення суду.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про те, що харківська поліція відкрила кримінальне провадження про побиття школяра після «Харків-прайду».

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про пікетування Офісу президента хворими рідкісними недугами через те, що новий склад Міністерства охорони здоров’я скоротив фінансування їхніх ліків.

І лише «UA: Перший» повідомляв у вівторок про те, що в Одесі адмінсуд заборонив використовувати тварин у виставах державного цирку. Це було перше подібне судове рішення в Україні, тому точно заслуговувало на увагу. Цю новину повідомляв також канал СТБ, але неоперативно, лише наступного дня.

Не повідомляв цього дня суспільний мовник про те, що суд за клопотанням Державного бюро розслідувань заарештував усю нерухомість заводу «Кузня на Рибальському», який Порошенко продав Сергію Тігіпку. Цю новину повідомляли «1+1» і «Інтер».

І було ще дві важливих, як на мій погляд, новини, про які не повідомляв цього дня ніхто — ні суспільний мовник, ні його конкуренти: українська делегація залишила засідання ОБСЄ через заяви про «російський Крим» і Facebook знешкодив фабрику тролів в Україні.

Інформаційна картина дня 17 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

18 вересня (середа)

Цього дня відбулася значна кількість кримінальних подій. Найбільш резонансною з них, звісно, була погроза підриву Мосту метро в Києві озброєним чоловіком і спецоперація силовиків із його затримання. Перебіг подій на самому мості «UA: Перший» висвітлював не гірше за конкурентів і достатньо повно — репортажним сюжетом і прямим ввімкненням із місця події. Натомість суспільний мовник не приділив достатньої уваги значним для столиці наслідкам кількагодинного перекриття руху одним із мостів на лівий берег у годину-пік і перекриття червоної гілки метро саме в той час, коли люди поверталися з роботи із правого берегу Дніпра на лівий. Про це значно повніше й докладніше розповідали конкуренти — насамперед канали «1+1» та СТБ. Крім того, «UA: Перший» не називав імені та прізвища чоловіка, який погрожував підривом мосту. З другого боку, конкуренти цей факт подавали вкрай недостовірно — справжні джерела факту ними не називалися.

Про затримання підозрюваного у вбивстві трьох працівників автозаправки в Миколаєві «UA: Перший» розповідав лише коротким повідомленням із коментарем обласного начальника кримінальної поліції. Конкуренти подавали інформацію про цю подію докладніше, «1+1», «Інтер», ICTV й «Україна» робили про це докладні репортажі з місця події.

Так само повніше за суспільного мовника конкуренти висвітлювали і вбивство заступника голови Якимівської об’єднаної територіальної громади Запорізької області. На відміну від «UA: Першого», який розповідав про цю подію коротким повідомленням, «1+1», «Інтер» і «Україна» робили повноцінні репортажі. СТБ та ICTV про цю подію взагалі не згадували.

І, як на мене, «UA: Перший» занадто лаконічно повідомляв цього дня про те, що Кабмін звільнив Володимира В’ятровича з посади керівника Інституту національної пам’яті. Знакова постать і відповідальна для гуманітарної політики посада. Дехто з конкурентів був значно докладнішим у висвітленні цієї події і в бекґраундах, зокрема, «1+1» і 5 канал. Щоправда, «1+1» подавав інформацію незбалансовано на користь чинної влади. Канали ICTV й «Україна» події взагалі не помітили.

«UA: Перший» та «Україна» цього дня повідомляли про те, що навмисний підпал залишився єдиною версією слідства щодо пожежі в будинку Гонтаревої.

Про те, що Верховна Рада в середу не проголосувала за подання фракції «Європейська солідарність» про скасування результатів голосування за законопроєкт про імпічмент президенту і що ВР розвантажила новостворений Вищий антикорупційний суд, залишивши в його віданні лише справи від НАБУ, повідомляли цього дня «UA: Перший», «Інтер», ICTV й «Україна».

Про чотири ворожих обстріли на фронті повідомляли цього дня «UA: Перший», СТБ, ICTV і 5 канал.

А про те, що у Львові цього дня стартував 26-й Форум видавців, важлива подія для культурного життя країни, у середу повідомляв лише «UA: Перший».

І було цього дня дві події, які точно заслуговували на висвітлення, але не згадувалися суспільним мовником в основному випуску новин. У Києві жорстоко побили заступника голови КМДА Володимира Слончака, про це повідомляли «1+1», «Інтер», СТБ і 5 канал. Прокуратура повідомила про підозру завідувачу та лікарю Інституту раку, звинувачуючи їх у продажу пацієнтам оплачених державою ліків. Про це повідомляли «1+1» і СТБ.

Інформаційна картина дня 18 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

19 вересня (четвер)

Цього дня лише «UA: Перший» і 5 канал повідомляли своїм глядачам про акцію протесту «Нормандська змова — державна зрада» під Офісом президента. Обидва канали робили прямі ввімкнення з місця події.

Про шість ворожих обстрілів на фронті повідомляли «UA: Перший», «Інтер», СТБ, ICTV й 5 канал.

Як і всі інші телеканали, «UA: Перший» цього дня повідомляв про те, що псевдомінеру Мосту метро правоохоронці змінили звинувачення з підготовки теракту на хуліганство й неправдиве повідомлення про замінування, оскільки той не мав при собі вибухівки й не висував жодних політичних вимог.

«UA: Перший», як і всі конкуренти, повідомляв цього дня про те, що на переговорах у Брюсселі російська сторона висловила готовність підписати з Україною угоду про транзит російського газу до Європи. На відміну від конкурентів, суспільний мовник крім повідомлення про це подавав також експертне роз’яснення цієї складної теми.

«UA: Перший», як і більшість конкурентів (крім телеканалу «Інтер»), повідомляв про звернення мера Києва Віталія Кличка до парламенту про розпуск і перевибори недієздатної Київської міської ради. Матеріал суспільного мовника про це був більш збалансованим, ніж у деяких конкурентів, зокрема, зрозуміло, каналу «1+1».

«UA: Перший», «Інтер» і 5 канал робили цього дня репортажі про урочисту зустріч у Херсоні трьох звільнених з російського полону моряків.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про дві важливих для повноти інформаційної картини дня події. Суд відпустив ексрегіонала Олександра Єфремова з-під домашнього арешту. Про це повідомляли «1+1», ICTV, 5 канал і «Україна». Нацбанк цього дня повідомив про вилучення з обігу монет номіналом у 1, 2 та 5 копійок із 1 жовтня. Тема, яка тією чи іншою мірою стосується всіх. Про це повідомляли «1+1», СТБ і 5 канал.

Інформаційна картина дня 19 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

20 вересня (п’ятниця)

Цього дня суд призначив арешт або заставу у 288 тисяч гривень псевдомінеру київського Мосту метро. «UA: Перший» робив про судове засідання репортажний сюжет, як і кілька каналів-конкурентів.

Про призначення арешту підозрюваному в убивстві трьох співробітників АЗС у Миколаєві суспільний мовник повідомляв набагато повніше, ніж конкуренти з «1+1» та ICTV. Інші канали цю новину не повідомляли взагалі.

Лише «UA: Перший» повідомляв цього дня про наїзд автівки на поліцейського й одного з учасників перекриття дороги в Одесі. Люди ходили пішохідним переходом, протестуючи проти забудови території колишнього дитсадка, жінка на авто навмисно наїхала на протестувальників. Про це повідомляв і телеканал «Інтер», але лише наступного дня.

Про те, що у 13 областях України фермери протестували проти скасування заборони на продаж землі, повідомляв цього дня лише суспільний мовник.

Про те, що цього дня у Верховній Раді Кабмін презентував депутатам проєкт державного бюджету на наступний рік, «UA: Перший» робив розлогий сюжет із наведенням основних параметрів кошторису країни й коментарями представників різних фракцій парламенту.

«UA: Перший» єдиний із каналів звернув увагу на те, що президент Володимир Зеленський порушив строки подання кандидатур до нового складу Центральної виборчої комісії.

Про те, що на фронті було поранено трьох українських військових, повідомляли цього дня лише «UA: Перший» та ICTV.

«UA: Перший», «1+1» і СТБ робили цього дня репортажі з київської демонстрації в рамках міжнародного маршу на захист клімату. Коротко про це повідомляв ще канал ICTV.

Не повідомляв суспільний мовник цього дня про велику пожежу у військовому шпиталі в Луцьку, внаслідок якої повністю згорів дах і верхній поверх. Про це робили репортажі «1+1», СТБ і ICTV. Не повідомляв він також про те, що Палата представників Конгресу США схвалила 250 млн доларів військової допомоги Україні, раніше заблокованих адміністрацією президента Дональда Трампа. Про це повідомляли СТБ і 5 канал.

Ніхто з каналів, і «UA: Перший» у тім числі, не помітили доволі важливу, на мою думку, подію, про яку цього дня заявив Центр протидії корупції: частина народних депутатів від «Слуги народу» не проголосувала напередодні за президентські поправки до Кримінально-процесуального кодексу, без яких проголосована раніше ліквідація депутатської недоторканності працювати не буде.

Інформаційна картина дня 20 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:

21 вересня (субота)

Усі канали повідомляли про ДТП під Одесою, в якому загинуло дев’ятеро людей, а ще четверо були поранені. Зіткнулися маршрутка з пасажирами й автоцистерна. На відміну від конкурентів, «UA: Перший» у репортажі тримався фактів і давав коментарі компетентних людей — рятувальників і лікарів. Натомість більшість комерційних телеканалів подавали як факти якісь недостовірні висновки, наприклад, про ймовірного винуватця аварії. Прикметно, що при цьому «1+1», ICTV і «Україна» винуватили водія вантажівки, а 5 канал — водія маршрутки. При цьому канали посилалися на якісь «попередні версії», «попередні дані» або на суб’єктивні враження очевидців, які при тому не бачили самого моменту аварії, а під’їхали пізніше.

Лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що на Львівщині поліція розігнала силою й затримала 28 людей, які блокували на залізниці вагони з російським вугіллям.

Про 7 обстрілів окупантами українських позицій повідомляв цього дня лише суспільний мовник.

Лише «UA: Перший», «Інтер» і 5 канал повідомляли в суботу про те, що в кабінеті директора Державного бюро розслідувань Романа Труби було знайдено пристрої для прослуховування. Усі три канали посилалися при цьому на повідомлення Труби у своєму телеграм-каналі. Щоправда, на відміну від конкурентів, «UA: Перший» отримав підтвердження цієї інформації від речниці Нацполіції Анжеліки Іванової.

Лише «UA: Перший», «1+1» і 5 канал повідомляли цього дня про те, що колишній віцепрезидент США Джо Байден звинуватив президента Дональда Трампа в тиску на українського президента Зеленського в телефонній розмові.

«UA: Перший», ICTV й «Україна» цього дня робили репортажі про зустріч звільненого з російської в’язниці Євгена Панова в Запоріжжі.

Інформаційна картина дня 21 вересня в підсумковому випуску «UA: Першого»:


Ця публікація підготовлена за фінансової підтримки Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) через Посольство Швеції в Україні. Зміст даної публікації є виключно відповідальністю ГО «Детектор медіа»; висновки та погляди, викладені в публікації, не обов'язково представляють позицію Шведського агентства міжнародного розвитку (SIDA) чи Уряду Швеції.

comments powered by Disqus