Як улаштоване суспільне мовлення Румунії

touropia.com

Продовжуємо серію матеріалів про суспільне телебачення різних держав, попередні статті: Канада, НорвегіяБританія, Німеччина, Японія, Нова Зеландія, Швеція, Бельгія,ФінляндіяЯпоніяСШАЕстоніяПольща, Франція.

Ринок аудіовізуальних ЗМІ колишнього сателіта СРСР, а сьогодні країни-члена ЄС контролюється чотирма великими комерційними компаніями. У статусі ж суспільного перебуває лише один мовник, що створений на базі існуючого з 1950-х років державного телебачення, а також служба румунського радіо.

Румунська  корпорація  телебачення (SRTV, Societatea Română de Televiziune) здійснює мовлення на шістьох загальнодержавних (TVR1, TVR2, TVR3, TVR-культура, TVR-міжнародний, TVR Info) та чотирьох регіональних  каналах (TVR-Клюй, TVR-Тимошоара, TVR-Іаші, TVR-Крайова, TVR-Тиргу-Муреш).

Канал TVR 1, колишній перший державний канал, що почав мовлення ще 1956 року, висвітлює ,  які  складають  загальносуспільний  інтерес.  Основна  аудиторія каналу TVR2 – мешканці великих міст, а контент – культурні та спортивні програми, які не розміщуються на TVR1,  серіали,  програми  для  дітей. Створений у 2008 році, TVR3 транслює програми регіональних студій мовника. У 2000-му році розпочав мовлення TVR-культура, основний контент каналу  –  програми про культуру, мистецтво і бізнес, документальні фільми, симфонічні концентри, опера і балет. TVR-міжнародний  стартував у 1995 році для формування  позитивного  іміджу  Румунії  за  кордоном, висвітлення найбільш важливих питань  зовнішньої  та  внутрішньої політики. В його ефірі розміщуються найцікавіші програми всіх інших каналів суспільного мовлення. TVR INFO остаточно було сформовано на початку 2011 року. Цей канал пропонує новини, програми, де обговорюється політика, економіка, бізнес та спорт. Користувачі iPhone and iPad можуть дивитися канал наживо завдяки додатку з App Store.

На сайті SRTV Tvr.ro можна подивитись відео та текстові новини. Основна онлайн-сторінка мовника одночасно виступає у ролі платформи для корпоративної інформації, де щорічно викладається звіт компанії та інша організаційна інформація. Інтерактивність ресурсу поки залишається на мінімальному рівні. У 2012 мовник обіцяє  завершити доопрацювання веб-ресурсу TVRPlus, де можна вже зараз безкоштовно передивитися відео-продукцію SRTV. Крім того, планується відкрити доступ до контенту інших ТБ-провайдерів. Лише а початку 2011 року у румунського ТБ зявилися акаунти у соціальних мережах: канал на YouTube та сторінки каналів на Facebook.

  Центр SRTV у Бухаресті

Управління SRTV здійснюють Рада директорів, її голова та Керуючий комітет. Згідно закону 1994 року про організацію та діяльність Румунської корпорації радіомовлення та  Румунської корпорації телебачення, члени Ради директорів призначаються на посади строком на 4 роки. Це здійснюється парламентом  за  поданнями  фракцій  згідно  з  принципом пропорційного представництва (8  членів),  Президента  Румунії (1  член),  уряду  Румунії (1  член),  трудового колективу  Румунської  корпорації  телебачення (2  особи) та фракцій  національних  меншин  у парламенті (1  член).  Голова  Ради  директорів  призначається  на  посаду строком на 4  роки і, за необхідності, звільняється парламентом.  Члени Керуючого комітету призначаються і звільняються Радою директорів шляхом консенсусу. Загальний нагляд за аудіовізуальною сферою у Румунії здійснює Національна аудіовізуальна рада (Consiliul National al Audiovizualului, CNA).

Технічно керівництво мовника не має змінюватися, коли відбуваються зміни у партійному складі парламенту або уряді, але саме це можна спостерігати в Румунії. Зазвичай так відбувається після парламентських виборів. Сталося так і у червні 2012 року, коли нова парламентська більшість не стала розглядати звіт про діяльність суспільного мовника країни і цим автоматично зупинила дію мандатів управлінців SRTV на чолі з генеральним директором Олександру Лезеску. За поданнями парламентських фракцій, згідно з  принципом пропорційного представництва, було обрано нових членів Ради директорів (з попереднього складу було переобрано 7 членів). Таким чином попередній склад Ради пропрацював лише два роки. А за період від 1995 року Голова Ради директорів взагалі протримався на посаді повний термін (4 роки) лише один раз.

Міжнародні організації також вважають,  що штат SRTV невиправдано роздутий. На їхню думку, до цього причетні політичні сили, адже вони просувають на роботу своїх прибічників. На теперішній час у SRTV працює більше 3,3 тис. осіб. У період економічної кризи в компанії не спостерігалося помітних скорочень штату, у той час як інші мовники вимушені були звільняти працівників, аби втримати свої позиції на  інформаційному ринку.

У 2004 році завдяки активній участі громадськості було створено і винесено на розгляд парламенту законопроект, що передбачав реформу суспільного мовлення у бік більшої прозорості та незалежності від політики, але його навіть не винесли на голосування у Сенаті.

Основними джерелами фінансування SRTV є кошти Державного бюджету, власні доходи та кошти, отримані з інших джерел. Власними доходами корпорацій є абонентська  плата,  гроші від господарської діяльності,  а також спонсорська підтримка інші варіанти фінансової допомоги.

Ставка  абонентської  плати  за  користування  телебаченням  у Румунії  не змінювалася  з  2007 року і складає €12 на рік (4 румунських леї на місяць) для домогосподарств та €4.5 – для юридичних осіб. У Румунії найнижча абонплата серед країн ЄС. Для порівняння. у Чехії за рік треба сплатити €83, Польщі – €47, Словаччині – €56, Великій Британії – €175, Німеччині – €216. Платіжні повідомлення за ТБ та радіо надходять громадянам разом з рахунками за споживання електроенергії.

Частка коштів  від реклами в  бюджеті суспільного мовниа в останні чотири роки становила до 10%. Цей незначний відсоток пояснюється тим, що в Румунії  трансляція реклами  дозволяється  лише  у перервах  між  програмами,  і  її загальна  частка  в  годині  ефірного мовлення не може перевищувати 8 хв.

Фінансова ситуація у 2005-2009 рр. (млн. євро)

За рахунок коштів Державного бюджету (в межах 30% від сукупних коштів) Румунії  фінансуються такі видатки корпорацій  суспільного  мовлення:  закупівля  обладнання,  впровадження нових технологій, підтримка функціонування трансляційної мережі,  здійснення завдань суспільного мовлення, сплата внесків, пов’язаних з членством  корпорацій  в міжнародних  організаціях,  виробництво  і  трансляція  програм  за  межі  Румунії. Відповідні витрати затверджуються Законом про Державний бюджет на наступний рік,  а  їх  обсяг  визначається  за  результатами  розгляду  річних фінансових  звітів корпорацій обома палатами парламенту на  їхньому спільному засіданні. 

Мовника постійно звинувачують у недоцільному використанні коштів. Зростання збитків за ці роки спричинене значними витратами на придбання програм та прав на трансляцію спортивних подій, продиктоване не стільки суспільними інтересами, скільки гонитвою за високими рейтингами. Щорічний дефіцит бюджету сягає €8 млн.

Після того як у травні 2012 року відбулася зміна уряду, в ході якої до влади прийшла опозиція, найбільший в країні телеканал призупинив виплату зарплат журналістам через те, що виявився на межі банкрутства. Рахунки SRTV були заблоковані у травні Національним агентством з податкового управління строком на півроку (пізніше розблоковано на піврічний термін). Було оголошено, що борг телекомпанії досяг €140 млн.

Теперішній уряд сприймає SRTV виключно як інституцію, що була підконтрольна попередній владі, і усіляко підкреслює її непотрібність. У червні 2012 року Президент Румунії Траян Бесеску заявив, що на його думку суспільне румунське телебачення має бути розформовано, а на його місці необхідно створити новий суспільний телеканал. Така заява пролунала у зв’язку з перепродажем SRTV прав на пряму трансляцію частини матчів Євро-2012 приватному телеканалу Dolce Sport, абонентами якого є лише 10% громадян Румунії.  Таким чином, уперше, починаючи з 1989 року, не всі матчі фінального турніру футбольного чемпіонату транслювалися лише каналом із національним покриттям. Це стало справді неприємним сюрпризом для більшості румунських футбольних уболівальників.

Джерела:

Правове регулювання суспільного мовлення: стандарти ЄС, Ради Європи та досвід країн-членів Євросоюзу. Київ, 2007[PDF]

SEEMO Calls on Romanian Politicians to Abstain from Political Interference in Public Broadcaster >>

Mapping Digital Media: Romania, Open Society Foundations, 2010 [PDF]

Television across Europe. More Channels, Less Independence. Open Society Institute, 2008 [PDF]

Звіт про роботу SRTV за 2011 рік [PDF]

Cristian Ghinea and Ioana Avădani. Case study report. Does media policy promote media freedom and independence? The case of Romania. Hertie School of Governance, 2011 [PDF]
comments powered by Disqus