У Фейсбуку збирають підписи за звільнення Аласанії через відсутність трансляції ходи до Дня хрещення Русі на «UA: Першому»

скріншот із Facebook

Про це Тетяна Лебедєва сказала у коментарі сайту «Суспільне. Детектор медіа».

«Висвітлення ходи каналами телебачення та радіо НСТУ викликало дуже багато контроверсійних постів і оцінок в соцмережах. Наглядова рада не може реагувати на пости в соцмережах. Якщо звернення офіційно надійде до наглядової ради, ми його обов’язково розглянемо, проаналізуємо всі обставини та зробимо оцінки», – зазначила Тетяна Лебедєва.

Вона додала, що підстави для відставки Зураба Аласанії прописані в контракті голови правління НСТУ і наголосила, що в ході реформи вони мають бути дуже серйозні.

Олександр Палій вважає, що Зураба Аласанію потрібно звільнити, оскільки телеканали та радіо НСТУ в значно більшому обсязі, ніж численнішу ходу за створення Помісної Православної Церкви, висвітлювали ходу Московського патріархату та гей-парад в Києві 17 червня 2018 року.

Публікуємо повний текст звернення:

«Шановні члени Наглядової ради ПАТ "НСТУ"!

Ми, представники громадськості України, звертаємо Вашу увагу на низку грубих порушень мети, принципів та завдань діяльності ПАТ "НСТУ", заявлених у її Статуті. 
Звертаємо Вашу увагу на той обурливий для багатьох громадян факт, що телекомпанія фактично проігнорувала трансляцію заходів, присвячених отриманню Українською Церковю Томосу про Автокефалію. 

Згідно зі Статутом, "телерадіокомпанію утворено з метою… надання суспільству достовірної та збалансованої інформації про Україну, зміцнення української мови та культури, особистості та народу України". Головною метою діяльності Телерадіокомпанії визнано "забезпечення права кожного на… отримання повної, достовірної та оперативної інформації". Діяльність Телерадіокомпанії, за Статутом, має провадиться на принципах "всебічного, об’єктивного і збалансованого інформування про суспільно значущі події". 

Натомість, попри надзвичайно велику вагу створення Помісної Православної Церкви для життя і національної безпеки України, особливо під час війни з Росією, попри значення цього питання задля утвердження суспільної моралі та ідентичності України, усі заходи зі створення Помісної Православної Церкви, включно з висвітленням візитів ієрархів Вселенської Патріархії, що відбулися на такому рівні вперше за 1030 років, телекомпанія, 100 відсотків акцій якого належать державі і засновником якої є держава в особі Кабінету Міністрів України, цілковито проігнорувала трансляції цих доленосних для України подій під приводом того, що в них, мовляв, брав участь президент України. 
Можливо, наступним кроком телеканал відмовиться висвітлювати діяльність Української Армії з захисту України через те, що в неї є верховний головнокомандувач, а діяльність України через те, що в ній є загальнообраний президент?

Звертаємо Вашу увагу на те, що у ході Московського патріархату, що відбулася напередодні, брали участь лідери політичних сил та народні депутати. І це не завадило ПАТ "НСТУ" висвітлювати ці заходи в значно більшому обсязі, ніж численнішу ходу за створення Помісної Православної Церкви. 

Крім того, звертаємо Вашу увагу на той показовий факт що телекомапанія забезпечила в ефірі значно більший обсяг ефіру для висвітлення гей-параду в Києві 17 червня 2018 р., ніж ходи за створення Помісної Православної Церкви. І це попри те, що в хресній ході взяли участь незрівняно більше громадян, а Статут телекомпанії зазначає, що "діяльність телерадіокомпанії ровадиться на принципах дотримання норм суспільної моралі, традицій і культури Українського народу, поширення сімейних цінностей та зміцнення ролі традиційної сім’ї у розбудові українського суспільства". 

І перший, і другий випадок є несумісні зі Статутом телекомпанії та є неприкритою дискримінацією більшості українського суспільства. Тим часом, згідно зі Статутом телекомпанії, її дільність має провадитися на принципах "відсутності дискримінації за будь-якою ознакою". Адже демократія, крім захисту законних прав меншин, є владою більшості народу та інструментом захисту законних прав більшості. 

Слід відзначити, що контракт ПАТ "НСТУ" з головою правління пунктом 5.7.2. передбачає, що Наглядова рада ПАТ "НСТУ" достроково звільнє голову правління у разі, якщо його дії "несумісні з місією, метою, принципами та завданнями телекомпанії, закріпленими в Статуті".

Тим часом голова правління НСТУ Зураб Аласанія, відстоюючи дії телекомпанії, заявив, що "більшість жителів України не є вірянами чи прихожанами тієї чи іншої церкви взагалі. Більшість - не просто переважна, а 9 з 10. В такий ситуації меньшість (так в оригіналі) за демократичними нормами, має мати можливість доступу до бажаної церкви". 

Така заява пана Аласанії - невігласька і заперечується всіма наявними даними соціологічних опитувань. За даними свіжого дослідження Центру Разумкова, у 2018 р. 67,3% мешканців України назвали себе православними християнами (до УПЦ (КП) віднесли себе 28,7% населення України, до УПЦ (МП) 12,8%, просто православними вважають себе 23,4%), ще 9,4% греко-католиками і ще 7,7% представниками інших християнських конфесій (https://risu.org.ua/…/…/ArticleFiles_70946_2018_Religiya.pdf). 

Як бачимо, ні про які 9/10 мова не йде. Очевидно, пан Аласанія проводить політику телекомпанії не для тієї України, яка є насправді, а для вигаданої ним чи для кола своїх знайомих. Для голови правління ПАТ "НСТУ" такий підхід є явною ознакою професійної некомпетенції. Тим часом, контракт ПАТ "НСТУ" з головою правління прямо передбачає його звільнення за рішенням Наглядової ради у зв’язку з виявленням ним недостатньої професійної компетенції (пункт 7.4.2.1.) Вочевидь, про некомпететність голови правління свідчить і глядацький рейтинг телеканалу, (найгірший серед загальнонаціональних каналів і найнижчий за весь час його існування).

Якщо врахувати численні скандали, які супроводжують діяльність НСТУ (демонстрація в ефірі карти України без Криму, конфліктні ситуації з польськими журналістами, історія з продажем права трансляції футбольного чемпіонату в Росії, зарплати і премії менеджменту, що майже в 40 разів перевищують зарплати творчих працівників компанії тощо), то, вочевидь, настав час руба ставити питання про втрату довіри до голови правління як підставу його звільнення (пункт 7.4.2.9 контракту) Наглядовою радою.

Шановні члени Наглядової ради!

Україна занадто довго й непросто йшла до створення свого суспільного мовлення, аби безглуздо занапастити і заплямувати цю ідею, як це вже зроблено з багатьма хорошими ідеями. 

У Вас є всі важелі. У Законі про суспільне мовлення було прозорливо закладено механізм стримувань і противаг. Його задіяння може виправити ситуацію, спрямувати суспільне мовлення в Україні до щирого служіння українському суспільству в ці непрості часи війни і боротьби за виживання нашого народу. 

Тому закликаємо Вас не зважати на приватні інтереси чи зв’язки і висловити недовіру нинішньому голові правління, призначити т.в.о. голови правління та оголосити новий конкурс. Зволікання поглибить недовіру і дискредитацію. Упевнені, що внаслідок Ваших рішучих дій суспільне мовлення в Україні отримає новий старт.

З повагою,

Олександр Палій, історик, кандидат політичних наук,».

Олександр Палій пообіцяв у коментарях зібрати фізичні підписи та надіслати звернення НР. Станом на 1 серпня його звернення прокоментували у Фейсбуку 2,2 тис.

Нагадаємо, Суспільне висвітлювало ходу  Української православної церкви (Московського патріархату) 27 липня та Української православної церкви (Київського патріархату) 28 липня в різних форматах і на різних майданчиках. 28 липня на одному з двох загальнонаціональних каналів — «UA: Культура» йшла трансляція ходи за участі глави держави. У Фейсбуку спалахнула дискусія про те, чи мав «UA: Перший» транслювати 28 липня ходу вірян Української православної церкви (Київського патріархату), присвячену 1030-й річниці хрещення Русі, в якій взяв участь Президент України із дружиною.

«Детектор медіа» поцікавився у представників різних професій і конфесій, чи мав, на їхню думку, «UA: Перший» транслювати ходу, присвячену 1030-й річниці хрещення Русі, та попросили навести аргументи за чи проти. Різні думки можна прочитати в опитуванні «Релігія vs політика. Чи мав «UA: Перший» транслювати ходу до Дня хрещення Русі?».

comments powered by Disqus