Змія вкусила корову. Що сталося між «Ерою» і Суспільним

Розважально-інформаційна програма «Доброго ранку, країно!», яку виробляє компанія «Ера-Медіа», попри припинення договору, 11 липня вийшла в ефір телеканалу «UA: Перший». Ведучі розповідають про цензуру на Суспільному, піарять Юлію Тимошенко та хваляться, що побороли тиск влади. Що буде далі?

Це схоже на реальну гуцульську історію, яка трапилася у Криворівні. У підвалі будинку завелася змія. Господарі не мали сміливості одразу її вигнати. Тож щоб вона не наробила капості, щодня давали їй молоко. Якось змії не налили молока, тож вона вилізла з підвалу, підповзла до корови і вкусила її за вим’я. Корова здохла, родина зазнала збитків, а змія залишилася без домівки в підвалі — й без молока, звісно.

10 липня 2018 року між публічним акціонерним товариством «Національна суспільна телерадіокомпанія України» та компанією «Ера-Медіа» закінчився договір про виробництво ранкової програми «Доброго ранку, країно!», яка з 20 листопада 2017 року виходить на «UA: Першому» у проміжку з 6:30 до 9:30. Команда ранкової програми, розуміючи, що залишилися лічені дні в ефірі, пустилася берега.

Власником ТРК «Ера» є народний депутат, керівник депутатської групи «Воля народу», колишній регіонал Андрій Деркач. У 2001 році комерційний телеканал поділив аналогове мовлення в мережі УТ-1 з Першим національним (з 2015 року — «UA: Перший»). ТРК «Ера» мовила щоденно з 6:00 до 9:00 та з 23:00 до 1:20, загалом п’ять годин двадцять хвилин. Решта залишалась «UA: Першому». У 2011 році, коли Перший національний отримав ліцензію на супутникове мовлення, «Ера» отримала подарунок — п’ять годин двадцять хвилин супутникового мовлення на добу державним коштом.

Подарунки для «Ери» закінчилися з призначенням Зураба Аласанії гендиректором Національної телекомпанії України. 2015 року ТРК «Ера» почала сама платити за супутник і послуги Концерну радіомовлення, радіозв’язку та телебачення.

14 квітня 2017 року було припинено супутникове мовлення ТРК «Ера» — а отже й ефірне аналогове мовлення в регіонах, оскільки «Ера» роздає сигнал із супутника по ефірних передавачах мережі УТ-1.

12 липня 2017 року «Ера» відмовилася від ліцензії на аналогове мовлення в мережі УТ-1 на користь телеканалу «UA: Перший». Канали домовилися, що ТРК «Ера» з 1 серпня залишає ефір, натомість отримує можливість виходити в ефірі «UA: Першого» з 06:30 до 09:30 із ранковою розважально-інформаційною програмою.

За умовами договору, НСТУ не має права втручатися в редакційну політику програми «Ера-медіа», проте має право моніторити випуски й надавати рекомендації в разі виявлених порушень стандартів журналістики, яких не повинно бути на Суспільному.

За даними НСТУ, команда, яка виробляє програму «Доброго ранку, країно!», регулярно зашивала у прямий ефір сюжети й інтерв’ю, які порушували стандарти. В НСТУ це помічали й просили «Ера-Медіа» припинити. Зразки порушень опублікував член правління НСТУ Роман Вінтонів. Попри те, що програма позиціюється як інформаційно-розважальна, у ній траплялося чимало жовтих і кривавих новин, а також розмов із політиками, чию появу в ефірі важко пояснити з погляду інтересів аудиторії.

Врешті, за місяць до закінчення договору НСТУ надіслала «Ера-Медіа» два листи про припинення договору. «Ера-Медіа» заявила, що листи-попередження мала б отримати, згідно з договором, до 11 червня 2018 року, а працівники «Укрпошти» доставили їх аж 19 червня, тож їх можна вважати недійсними: договір автоматично продовжився на рік.

«Ера-Медіа» подала позовну заяву у два суди — Господарський та Святошинський міста Києва. Суд 27 червня 2018 року прийняв ухвалу, якою зобов’язав НСТУ не закривати програму «Доброго ранку, країно!».

Тим часом 5 липня в ефірі програми з’явилась Юлія Тимошенко.

Ефір мав усі ознаки неприхованої самореклами та агітації. Тимошенко досхочу виголошувала програмні гасла, а ведучий ефіру Антон Середа ставив їй лише зручні запитання. «Що це було, Суспільне?» — питання, яке виникло в багатьох глядачів. Керівництву НСТУ довелося пояснювати, що «Ера» — не Суспільне, і до продукту, який виходить в ефірі «UA: Першого», корпорація не має жодного стосунку.

Зауважмо, що стартовим відео на Youtube-каналі «Доброго ранку, країно!» досі є трихвилинний фрагмент розмови з Тимошенко з найгучнішим звинуваченням — мовляв, Порошенко хоче розв’язати відкриту війну на Донбасі й таємно домовився про наступ із бойовиками:

З чого можна зробити висновок про те, як важливо для телекомпанії поширювати саме цей меседж із програми кількаденної давнини.

9 липня

Зважаючи на важливість ефіру, який можна вважати початком відкритої війни, у студії працюють четверо ведучих: Тетяна Терехова (донька власника «Ера-медіа» Андрія Деркача) з Антоном Довлатовим і Тетяна Гончарова з Антоном Середою.

Твердження керівництва НСТУ, що договір був розірваний у законний спосіб, ведучі назвали «суцільною брехнею». Тетяна Терехова та Антон Довлатов звинуватили Суспільне в цензурі та прислужуванні владі, ствердивши, що програму вирішили закрити після інтерв’ю опозиціонерки Юлії Тимошенко. Ці слова, як мантру, ведучі повторюють із десяток разів — навіть після того, як з’являються документи, які засвідчують, що процес розірвання договору розпочався місяць тому.

У Facebook на сторінці «Доброго ранку, країно!» видаляють критичні коментарі, залишаючи тільки похвалу. «Ера» закликає всіх скривджених владою журналістів гуртуватися — мовляв, будемо разом відстоювати свободу слова й надамо юридичну допомогу.

На підтримку «Ери» та проти «цензури» радо висловлюються недоброзичливці Суспільного: голова Національної спілки журналістів України Сергій Томіленко, лідер Соцпартії Ілля Кива, заступниця головреда сайту «Страна.ua» Світлана Крюкова та інші. Детальніше про початок боротьби «Ери» за можливість залишитися в ефірі ми писали тут.

10 липня

Твердження, що програму знімають з ефіру через Тимошенко, підкріплюють постійно повторюваними словами самої Тимошенко.

«НСТУ розгорнуло інформаційну війну, — каже в ефірі Тетяна Терехова. — У першу чергу це пов’язано начебто з листом,  який начебто місяць тому був відправлений». Ведучі заперечують, що компанія отримувала листи, та цитують ухвалу суду про заборону знімати програму з ефіру, не називаючи дату її винесення — адже це дало би глядачам зрозуміти, що конфлікт розпочався ще до появи Тимошенко в ефірі.

Тим часом оборонці «Ери» відкривають другий фронт — атакують саме Суспільне.

«Всередині самого “Першого” не все так добре, як подає його керівництво, — промовляє в ефірі Антон Довлатов. — Колишні журналісти НСТУ днями звернулися з вимогою до Держкомтелерадіо звільнити голову правління НСТУ Зураба Аласанію і з такою вимогою виступили колишній заступник директора Українського радіо Роман Чайковський. Заслужені журналісти України Валентин Щербачов, Марина Тепленко, Ніна Собкович, Світлана Максименко зазначили, що на Суспільному телебаченні закриті всі воєнні програми, знищені майже всі програми про мистецтво, а регіональні телерадіокомпанії практично розвалені. Екс-директор Львівської філії НСТУ Михайло Хвойницький виграв, до речі, суд проти телеканалу і хоче поновитися на посаді…

Закрили на суспільному програму “До справи”… Чому? Керівництво не пояснило навіть людям, які над нею працювали, в ефір просто пустили повтори передач, програма мала досить непогані ракурси».

Розповідає він і про скорочення працівників НСТУ: «Суспільний мовник масово скорочує своїх співробітників у регіонах, техніку перевозить до центрального офісу в Києві. Щоправда по дорозі частина техніки загубилася. Руслан Ткачено написав, що НСТУ таким чином віджимає техніку»; «багато хто постраждав від так званого Першого національного. Велику кількість журналістів звільнили незаконно. Ми готові надати юридичну допомогу кожному заради встановлення справедливості».

Зайве казати, що жодних представників менеджменту Суспільного, які могли би пояснити позицію компанії та відповісти на звинувачення, в ефірі не було.

11 липня

НСТУ підкорилася суду: програма вийшла в ефір. Утім, вона знайшла спосіб сповістити глядачам, що цей контент — не Суспільного. Внизу екрана під час ефіру пустили рухомий рядок: «ПАТ “НСТУ” не є виробником програми, яку ви зараз дивитеся. Програма транслюється на виконання ухвали Святошинського районного суду м. Києва “Про заборону припинення трансляції”».

Тим часом «Ера» й собі покращила кадр — у правому верхньому кутку екрана з’явилася позначка «Перший день перемоги над цензурою чиновників “UA: Перший”». Ведучі не припиняють розповідати про те, скільки користі їхня програма принесла людям, демонструючи на доведення цього уривки з попередніх випусків. І хваляться, що «відбили атаку влади» й «дали відсіч наступу чиновників Суспільного на програму». Тетяна Терехова обіцяє: «Будемо запрошувати як представників влади, так і опозицію», «боротися за свободу слова», «дотримуватися балансу думок». Проте представників Суспільного в ефірі досі немає.

Поки що «Ера» передчасно хвалиться, що «виборола право» виходити в ефірі суспільного телеканалу: ухвала ще не є рішенням суду, й НСТУ її оскаржила. Поки що Суспільне перепрошує своїх глядачів «за вимушене продовження трансляції програми з порушенням стандартів. Дотримання стандартів подачі інформації для Суспільного мовника є ключовим пріоритетом. Нам прикро, що недобросовісні контрагенти ТОВ "Ера-Медіа" шляхом маніпуляцій отримали тимчасову змогу продовжити трансляцію телепрограми "Доброго ранку, країно!"»

Поза тим, в інформаційному протистоянні, що відбувається навколо ранкового ефіру на «UA: Першому», більше, ніж дві сторони. Ним намагаються скористатися й політики, й люди, що позиціюються як борці за права журналістів і свободу слова, й ті, хто прагне заблокувати реформу державних медіа. Тому це також боротьба за виживання Суспільного.

P.S. Сайт «Суспільне. Детектор медіа» звертався з проханням прокоментувати конфлікт до команди програми «Доброго ранку, країно!» та її ведучої Тетяни Гончарової. Відповіді на момент публікації тексту не отримали. «ДМ» стежитиме за ситуацією та братиме коментарі в усіх сторін.

Фото: скріншоти програм «Доброго ранку, країно!»

comments powered by Disqus